Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 11:07

Nimue schreef:
ik vind het wel boeiend hoe hij dressuurmatig rijden combineert met grondwerk en andere technieken die meer NH-gericht zijn.

:j Dit vond ik ook erg leuk om te zien in zijn rij-clinic. Alleen volgens mij is Chris helemaal geen NH. Hij is toch gewoon een 'normale' trainer die zijn paarden op een andere manier traint dan gebruikelijk? Met die insteek keek ik iig naar zijn clinic, dat is misschien ook wel een beetje ander perspectief dan dat je vind dat hij NH is. Maar Reiziger, misschien heb jij ook wel een punt. Ik zal hem gewoon nog eens moeten zien en daarop letten (goede reden om nog een keer naar de NH dag of HE te gaan :D )

Over dat freestyle event: Ik moet eerlijk zeggen dat mijn eerste reactie ook is dat je zoiets niet in een wedstrijd element kunt stoppen (volgensmij hebben ze het vorig jaar ook gedaan? Alleen dit jaar hebben ze het loswerken eruit gehaald, en het alleen bij DLL gehouden als ik het goed begrepen heb). En ik geloof dat ze bij het beoordelen ook kijken naar de ontspanning, en hoe je problemen oplost, dus dat het niet alleen om het plaatje gaat. Maar dat is natuurlijk idealistisch gedacht, uiteindelijk zal degene waar het het beste uitziet, ook winnen. Aan de andere kant heeft DLL al meer iets van dressuur, en moeten ze ook een dressuurproefje lopen. (De info die nu nog op de site staat is van vorig jaar zie ik net, 13 sept. valt niet op een zondag dit jaar).
Tsja, als je van een beetje competitie houd, is er in principe toch niets mis mee om te laten zien hoe goed je met de DLL een dressuurproefje kunt lopen? Zolang ze je maar niet indelen op niveau, zoals nu in de dressuursport het geval is (paard is op L2 niveau bv.). Dan gaat er naar mijn mening iets mis.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 11:14

Hij liep in zijn boek een beetje te spugen op NH, dus hij vind zelf in elk geval van niet. ;) Ik wist ook niet zo goed hoe ik het anders moest omschrijven, maar veel van de dingen die hij doet associeer ik zelf met NH. Dan bedoel ik vooral het werken met lichaamstaal (paardentaal, zoals zij het vaak noemen), grondwerk, maar ook het snel 'temmen' en zadelen/rijden van een jong/wild/moeilijk paard. Ik vind hem eerder een NH-trainer die ook dressuur doet, dan een normale trainer die dingen anders doet.

Er stond inderdaad in het stukje dat ze bij die competitie ook kijken naar hoe je je opdracht uitvoert. Ik vind dat lastig te beoordelen, waar kijk je dan naar?
Hoe ontspannen het paard is? Maar het ene paard ontspant sneller dan het andere, dus dat moet de jury dan wel heel goed kunnen inschatten. Ik vind het allemaal nogal vage criteria als ik het zo lees, ik zou er als ik hiermee bezig was ook weinig behoefte aan hebben me hiervoor in te schrijven. Het is zo subjectief allemaal.

Gek dat de info van vorig jaar er nog staat, ben benieuwd of ze het dit jaar weer doen.

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 11:50

NH is gewoon een vaag begrip en het ene NH is natuurlijk het andere niet..

Dit jaar willen ze het weer doen, alleen dan zonder het loswerken en alleen met de dubbele lange lijnen. En idd, het is zo subjectief als ik weet niet wat. Maar dat zullen paardensporten altijd blijven, dressuur is het ook. Want wie weet krijg jij dan wel een paard in je handen geschoven die helemaal hyper en geflipt is, en zie het er redelijk uit omdat jij zo goed bent, en een ander krijgt een makkelijk paard waar het er ook goed uit ziet, maar die persoon hoeft bijna niets te doen... Zo'n competitie zou eigenlijk pas een idee zijn als je het met je eigen paard kan doen, en dus kan oefenen. Maar dan is het meer een dressuurproefje vanaf de grond, en niet iets wat je NH-skills test. Lastig :+

Nimue

Re: Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 14:28

Ja, dat is waar, maar omdat veel van die dingen vaak met NH geassocieerd worden, gooide ik eht maar onder dat kopje. Het blijft natuurlijk allemaal een beetje vaag, heel veel trainers vallen toch niet onder een bepaald kopje.

Je beschrijft precies wat mijn bezwaar is tegen zo'n competitie. Ik ga er wel vanuit dat de jury de paarden ook vooraf zal bekijken en zo een beetje de vooruitgang zal proberen in te schatten, maar dan nog... er is ook nog zoiets als de klik tussen paard en trainer. Bij alle andere vormen van paardensport zoek je je paard zelf uit, da's niet voor niks. ;)
Zoals ik het hoor is het een test in werken met lange lijn, niet zozeer in NH-skills of zelfs freestyle. Je kunt toch ook prima freestyle doen zonder lange lijnen? Of zeg ik nou iets raars, en is freestyle alléén van Emiel Voest en is het dan áltijd met lange lijnen?

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 15:30

:j precies, mensen zijn vaak te vreemd van vorm om ze in een vierkant hokje te drukken.

Het idee van met een vreemd paard werken om te kijken of je het ook met andere paarden kan (= skills, in feite) is wel goed. Maar het wedstrijdelement eraan is idd niet eerlijk, denk ik :j
En freestyle is in feite alleen van Emiel Voest, dwz, het is 'zijn' systeem, net als dat Parreli van Parreli is. En je kunt idd freestylen zonder DLL, alleen DLL is een onderdeel van het freestylen, een onderdeel dat je eigenlijk pas goed kan als je de enkele lijn en het loswerken ook kunt. Daarom testen ze denk ik dat, omdat alle andere vaardigheden bij de andere onderdelen erin terugkomen. Nogmaals: denk ik :D

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 15:38

Ah, kijk eens aan. Zo leer ik nog wat. :D
Ik wist niet dat freestyle echt Emiel zijn term was, ik dacht dat het gewoon een alternatief was voor grondwerk/loswerken. Nu zie ik er wel wat meer logica in dat ze dan het dubbele lijnen werk gebruiken om vaardigheden te testen.

Ik begrijp nu ook dat het puur gaat om het werken binnen de methode van Emiel Voest, dan is het alweer anders. Dan kun je natuurlijk wel bepaalde aspecten beoordelen (althans, dat hopen we, dat Emiel dat dan kan ;)). Ik dacht dat het meer algemene vaardigheden waren die getest werden en dat leek me zo lastig te beoordelen.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 15:57

djoni schreef:
:j precies, mensen zijn vaak te vreemd van vorm om ze in een vierkant hokje te drukken.
met een hamer past alles :+
sorry, het moest er even uit :+

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:11

Maar met een hamer gaan de mensjes zo kapot, is jammer :+

Algemene vaardigheden testen in een wedstrijd is onmogelijk :j Maar zelfs dan lijkt het me heel lastig om te beslissen wie het het beste doet, het beeste feeling met het paard heeft en alles het beste oplost ed.

lottesjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 10:59

Justy,

jij vroeg :
kennen jullie coaches/therapeuten die met paarden werken in de omgeving van Amsterdam? De vriendin van mijn neef is naar zoiets op zoek. Ik heb zelf de volgende links al gevonden: http://www.paardenstudio.nl, http://www.pedagogiekmetpaarden.nl en http://www.samenzijnmetpaarden.nl. Ze heeft tot nu toe geen ervaring met paarden maar wil er dus echt therapeutisch iets mee gaan aanpakken

ik werk zelf als freelance trainer/coach onder meer met paarden als middel in mijn begeleiding. ik werk alleen niet in de regio die jij schetst. ik werk als coach via http://www.bureaukruiswijk.nl en binnen enige tijd zal daar ook info staan over mijn werk met paarden.
een vriendin en collega van mij werkt vanaf een locatie in Amsterdam Zuid Oost. nu heb je dus nog een link voor je lijstje: http://www.paleopaardencoaching.nl

ik hoop dat de vriendin van je neef verder komt met al deze links.

groeten,
Lotte

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 11:38

Nimue schreef:
Ah, kijk eens aan. Zo leer ik nog wat. :D
Ik wist niet dat freestyle echt Emiel zijn term was, ik dacht dat het gewoon een alternatief was voor grondwerk/loswerken. Nu zie ik er wel wat meer logica in dat ze dan het dubbele lijnen werk gebruiken om vaardigheden te testen.

Ik begrijp nu ook dat het puur gaat om het werken binnen de methode van Emiel Voest, dan is het alweer anders. Dan kun je natuurlijk wel bepaalde aspecten beoordelen (althans, dat hopen we, dat Emiel dat dan kan ;)). Ik dacht dat het meer algemene vaardigheden waren die getest werden en dat leek me zo lastig te beoordelen.

Maar ook hier weer: zowel Emiel Voest als bv. Piet Bakker hebben een systeem voor DLL, en Lammert Haanstra gebruikt de dubbele longe op vrijwel dezelfde manier. Vaak heb ik het gevoel dat ik naar wijn in diverse leuk verpakte zakken zie, maar dat het toch om dezelfde wijn gaat.... Met een ander etiketje of in ander flesje gegoten.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 14:49

Breghje, dat heb ik ook wel vaak. Hoewel sommige mensen zeker ook onderling van mening verschillen (bijv. Chris Irwin die niet zo fan is van zonder zadel rijden en Mark Rashid die niet vindt dat je de alpha-leider hoeft te zijn), zijn er ook veel overeenkomsten. Op zich ook wel logisch natuurlijk, als iets goed werkt is het niet zo vreemd dat meerdere mensen het toepassen - alleen denk ik dan inderdaad ook, moet je nou echt net doen of je het wiel hebt uitgevonden, terwijl Pietje, Jantje en Klaasje dezelfde concepten gebruiken als jij?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 15:01

Nimue schreef:
Breghje, dat heb ik ook wel vaak. Hoewel sommige mensen zeker ook onderling van mening verschillen (bijv. Chris Irwin die niet zo fan is van zonder zadel rijden en Mark Rashid die niet vindt dat je de alpha-leider hoeft te zijn), zijn er ook veel overeenkomsten. Op zich ook wel logisch natuurlijk, als iets goed werkt is het niet zo vreemd dat meerdere mensen het toepassen - alleen denk ik dan inderdaad ook, moet je nou echt net doen of je het wiel hebt uitgevonden, terwijl Pietje, Jantje en Klaasje dezelfde concepten gebruiken als jij?

hangt dat er niet ook vanaf wat voor soort leider je bent? zag in de kudde van mijn jaarling ook duidelijk verschil tussen de bullebak en kareltje, die beiden bovenaan in de rangorde stonden, maar kareltje heb ik nooit iets anders zien doen dan zichzelf verdedigen. heb er duidelijk niet zo veel verstand van, weet niet precies wat voor eigenschappen men aan een alpha-leider toekent :+

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 15:25

Monty Roberts vindt de alpha-leider de leidende merrie, las ik vanochtend. Dit komt dan wel overeen met Rashids idee, die ook vindt dat de leidende merrie het voor het zeggen heeft en dat je die verhouding zou 'moeten' nastreven met je paard. Hij gaat daarmee in tegen het idee dat je de drijvende hengst zou moeten zijn, aangezien die op een heel andere manier leidt en dat is minder prettig om als mens na te doen, minder ontspannen voor het paard ook.

Ik weet niet of er trainers zijn die hun manier van leiden echt specifiek baseren op de hengst. Maar waar het dus om gaat is dat je niet alleen jezelf moet verdedigen, ook niet moet bullebakken, maar een manier moet vinden om altijd op een zo zacht mogelijke manier te leiden. Aldus Mark Rashid.

Ik las op zijn site dat hij dit onderwerp in één van zijn boeken specifiek aankaart, dus die ga ik nog bestellen. Het is mij ook niet helemaal duidelijk of een aantal van de andere trainers (bijv. Hempfling, Voest) nou mikken op het nadoen van de hengst of van de merrie.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 15:49

Nimue schreef:
Monty Roberts vindt de alpha-leider de leidende merrie, las ik vanochtend. Dit komt dan wel overeen met Rashids idee, die ook vindt dat de leidende merrie het voor het zeggen heeft en dat je die verhouding zou 'moeten' nastreven met je paard. Hij gaat daarmee in tegen het idee dat je de drijvende hengst zou moeten zijn, aangezien die op een heel andere manier leidt en dat is minder prettig om als mens na te doen, minder ontspannen voor het paard ook.

Ik weet niet of er trainers zijn die hun manier van leiden echt specifiek baseren op de hengst. Maar waar het dus om gaat is dat je niet alleen jezelf moet verdedigen, ook niet moet bullebakken, maar een manier moet vinden om altijd op een zo zacht mogelijke manier te leiden. Aldus Mark Rashid.

Ik las op zijn site dat hij dit onderwerp in één van zijn boeken specifiek aankaart, dus die ga ik nog bestellen. Het is mij ook niet helemaal duidelijk of een aantal van de andere trainers (bijv. Hempfling, Voest) nou mikken op het nadoen van de hengst of van de merrie.

mijn punt was dus inderdaad ook dat er meerdere types leider zijn; ik heb aan karel alleen gezien dat hij zich verdedigde, waarom hij zo hoog in de rangorde kwam was mij aan zijn gedrag niet duidelijk, ik weet wel dat het een paard was wat ook op mijzelf overkwam als een natuurlijke leider, maar waarom durf ik wederom niet te zeggen.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:02

Ik had een pony'tje, en die was zo lief. Niks bazigs, niks aggressiefs, alleen heel rustig en kalm en hij wist duidelijk wel wat hij wilde. Dat beestje van 1.35 was de baas in zijn kudde met een fjord, twee friezen en mijn huidige pony. Ik vond dat toch altijd wel leuk om te zien.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 20:29

Lottesjim, dankjewel voor je link :)

Heb er nu twee dagen Spirithorses op zitten en het bevalt heel goed :j Gewoon heel fijn om de hele dag bij de paarden rond te lopen en leuke mensen ook! Ben wel stijf, mijn luie studentenlijf moet ineens wel aan de bak :+

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 23:40

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 23:52

Jeetje, da's waardeloos... Heel veel sterkte... :(:)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 09:05

he bah wat naar, sterkte coydog :(:)

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:07

Jemig, wat ontzettend klote. Dat is echt belachelijk, zo snel, en ze was nog zo jong. Gatver, wat een naar verhaal en wat erg voor jullie. Heb je enig idee waar het van kwam?

Heel veel sterkte met het verlies. Ik weet gewoon niet wat ik moet zeggen, ik vind het zo rot voor je.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 15:23

Jeetje Cora wat erg..Kom je 's avonds thuis en dan dit..Ik heb er ook geen woorden voor, heel veel sterkte :(:)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 18:30

O dat is echt je reinste nachtmerrie... sterkte meis...

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:32

:(:) Wat vreselijk, zo onverwacht en snel. Ineens is ze er niet meer, dat lijkt me heel moeilijk. Sterkte :(:)

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:36

Wat ontzettend rot Coydog, heel veel sterkte... :(:)

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:29

coydog, wat een ontzettend naar nieuws... Heel veel sterkte :(:)