[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nustice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 11:05

Mettee schreef:
Ik was trouwens ook geslaagd!!

Gefeliciteerd!

LadyMadonna

Re: [Centraal] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 11:43

Gefeliciteerd!

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 11:54

Felie!!!!

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 11:56

Ik ben ook geslaagd!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 11:59

Ook gefeliciteerd!

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 12:02

Gefeliciteerd!!!

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 12:03

Ook felie!!!

Nustice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 12:41

Gefeliciteerd!!

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 13:20

ik heb vanmiddag weer rijles! deze hele week elke dag lessen want maandag moet ik ervoor!
ik heb wel een hele mooie tijd! 8:55. scholen zijn dan al begonnen en maandag ochtend zijn de winkels nog dicht. ik hoop dat ik in 1 keer slaag want dat moet van mezelf :Y)

Clau42

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 13:21

Hallo allemaal,

Ik kom hier binnenvallen (en ben verder nergens anders op het forum te vinden) met medeweten van een beheerder omdat ik heel veel aan dit topic gehad heb ivm mijn rijexamen.

Ik heb gevraagd of ik mijn verhaal hier neer mocht zetten in de hoop dat mensen er wat aan hebben.

Ik ben dus Claudy, een alleenstaande moeder van 42 jaar en had vorig jaar (juni) besloten dat ik ook een rijbewijs wilde. Ik woon in een dorpje en werk is gewoon niet te vinden wat goed met het ov te bereiken is.

Anyhoo, rijschool opgezocht en via I-Theorie begonnen met leren. Dat dat het makkelijkste was wist ik toen nog niet.
3 weken lang elke dag geblokt en geoefend en toen examen. Geslaagd. Whoop.

Ik was al aan het lessen en die gingen de ene keer wel heel goed en de volgende keer iets minder.
Mijn valkuilen.. plannetje maken en kijkgedrag.

Toch vond mijn instructeur dat ik er wel voor kon. Ik voelde mezelf ook niet onzeker toen, dus met goede moed naar mijn eerste examen, die stond op 3 januari (ja eerste want daarna ging het stevig bergafwaarts).

Vanaf het moment dat ik bij het cbr (Hoogeveen) zat te wachten kwamen de zenuwen ineens vol opzetten. Zweethanden, trillende benen, misselijk, ijskoud en dan weer snoeiend warm hebben. Drama alom.
Needless to say was ik gezakt. Volkomen terecht.
Er gingen een heleboel dingen erg goed maar toen er op een gelijkwaardige kruising een busje van links kwam die vol gas voor mij langs trok blokkeerde ik en moest examinatrice bijremmen. Vlak na de kruising was een zebrapad met mensen die aangaven over te willen steken en ik reed door.
En daarna nog allemaal van die domme kleine foutjes gemaakt die de examinatrice natuurlijk niet zomaar naast zich neer kon leggen.

Volkomen van slag en verbouwereerd en teleurgesteld kwam ik thuis. Zekerheid compleet weg en zelfs mega zenuwen bij het lessen.

Elke les daarna ging wel ,goed, maar niet goed genoeg.
Toch weer aangevraagd voor eind januari want tja.. ik kon wel goed rijden volgens mijn instructeur (geweldige man btw) maar ik was zoooooooo zenuwachtig!

2e examen bijna overgegeven van de zenuwen. Ik had al gehoord van het middel propranolol en dacht.. baat het niet. Eerst 1 pilletje genomen voor een les om te zien hoe ik er op reageerde. Alle lichamelijke ongemakken gaan er idd van weg. Geen hartslag die door het dak gaat en niet meer zweten enz. Alleen zat ik toen vol in mijn hoofd en dat moet je ook niet willen haha.
Examinator was een man die de hele tijd met zijn linkerarm tegen mijn arm aanstootte met schakelen. Kwam ook niet echt sympathiek over maar goed, hoppa en rijden maar. Bij een meerbaans rotonde bleef ik niet in mijn baan en ,sneed, dus af bij verlaten. Dat is een grote fout dus ik wist het al. Maar toch zo goed mogelijk verder gereden. Bij een kruising met verkeerslichten moest ik linksaf (2 banen naar links). Pak ik verdorie weer de verkeerde baan bij uitkomen na de kruising. Et voila.. gezakt.

Daarna was mijn motivatie weg en ook elk greintje zekerheid die ik nog had. Dacht zelfs al aan opgeven (vooral toen mijn instructeur zei dat die laatste examinator een faalangsexaminator was).

Elke dag en elke les was een hel aan emoties en zenuwen maar toch een faalangsexamen aangevraagd voor 14 maart. Mijn enige gedachten waren.. wat als ik die aanstoter krijg.
Lessen gingen waardeloos (naja wel goed maar ik ben nogal perfectionistisch) en de datum kwam steeds dichterbij.

1 propranolol een uur van tevoren ingenomen en hup naar het cbr. Wel misselijk maar geen rare hartslag en zweten enzo. Mijn gedachten waren op dat moment ineens.. weet je wat.. the hell met deze oliebol. Ik zak toch wel weer en daar kan ik geen hol aan doen dus dikke vinger tegen die stress.
Ik heb toen tegen mijn instructeur gezegd dat ik hem ook niet mee wilde bij het voorgesprek. Als ik dan wel begon te janken zag hij het iig niet haha.

Toen ik dat kamertje binnen kwam lopen veranderde alles. Er stond een hele leuke, goedlachse, vriendelijke man op die mijn naam zei (dhr Peter Wind, zijn naam vergeet ik nooit meer). Ik kreeg een erg goede vibe van hem dus dacht.. verduld.. misschien wordt dit toch wel wat.
Het gesprek ging ook erg amicaal en familiair. Alsof hij geen examinator was maar bv een goede kameraad oid.
Want bij de andere 2 had ik echt het gevoel heel klein te zijn alsof ik op het matje bij de directeur geroepen werd.
Maar deze man was het tegenovergestelde. Hij maakte grapjes wanneer het kon en was strenger wanneer het moest. Dan reed ik bv ergens waar het heel druk was en begon al een beetje te stressen en dan zei hij.. nah, doe ff normaal en jakker door, dat kun jij best dus doe het gewoon, kalm aan want dan breekt het lijntje niet. Of toen ik het over een time out had.. jij een time out?? Die ben jij helemaal niet nodig want jij kunt prima rijden, waarom zou je willen stoppen dan? Kom op powervrouw en gaan met die banaan!!
Verder hebben we het de hele rit over mijn zenuwen gehad haha en over hoe stom ik dat van mezelf vond omdat ik dat normaal nooit heb.
En dat werkte want bij het terug komen bij het cbr was ik geslaagd.

Ik kan het nu nog steeds niet geloven eigenlijk haha.

Met dit verhaal hoop ik dat alle stresskippen niet de handdoek in de ring gooien want er komt een tijd dat het wel goed gaat. Succes iedereen!!!

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 16:34

Gefeliciteerd!! Ik had een hele fijne examinator, lekker gekletst en ze zei een hele goede rit gereden. Geen snelweg gedaan ivm file maar ben super blij :)

Mooi getypt!!

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 17:58

Ik heb mijn rijbewijs gehaald 3 dagen na mijn 17e verjaardag haha. Er was iemand die vroeg of je het rijden dan niet snel verleerd oid. Ik vond van niet, maar dat komt ook omdat mijn vader voor zijn werk in zijn auto moet rijden, dus dan nam hij me een dagje mee en kon ik rijden. Ik ging de helft van de tijd mee boodschappen doen, broertjes mee ophalen, familie-uitjes... Ik reed standaard. Ik reed toch wel 2 keer per week minstens.

Maar na een maand of 8 was ik er wel klaar mee en wilde ik ook wel eens alleen rijden... Ik moet eerlijk zeggen dat ik beter leerde rijden van de begeleiding dan ik heb geleerd van mijn rijlessen (meer nieuwe situatie's, hop daar kun je tussen, daar niet, oefenen met inschatten enz.) maar echt echt uittesten wat je nou kunt en niet en wat je auto kan en niet (nee, niet gevaarlijk rijden, maar iets meer doorrijden, hoe snel trekt deze auto op en kan ik daarmee dus nog net naar links of hou ik dan verkeer op, harder door bochten, er achter komen of je aan je navigatie kunt zitten tijdens het rijden enz.) dat doe je niet met (meestal toch) je ouders ernaast. Dus ook de grenzen van je auto weten, dat leer je pas na je 18e.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 18:38

Eline, ja dat lijkt me ook wel lastig! Maar inderdaad gewoon veel blijven rijden. :P

Gefeliciteerd voor allebei die geslaagd zijn! :D

Ja dat snap ik heel goed Floriske, wel heel fijn dat je zo vaak kan rijden! Dat "uitproberen" zal misschien ook deels aan je ouders liggen, maar inderdaad ook dat je dat niet zo snel doet. Aan de andere kant, dat is ergens ook wel goed om pas uit te proberen wanneer je het verkeersinzicht hebt. Dan weet je wanneer je het wel/niet kan proberen en doen etc. Maar het bevalt dus verder wel?

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 08:48

Succes nustice!!
Hoe laat moet je?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 09:04

Clau42: mooi en herkenbaar geschreven. Inspirerend voor anderen.

Floriske schreef:
Ik heb mijn rijbewijs gehaald 3 dagen na mijn 17e verjaardag haha. Er was iemand die vroeg of je het rijden dan niet snel verleerd oid. Ik vond van niet, maar dat komt ook omdat mijn vader voor zijn werk in zijn auto moet rijden, dus dan nam hij me een dagje mee en kon ik rijden. Ik ging de helft van de tijd mee boodschappen doen, broertjes mee ophalen, familie-uitjes... Ik reed standaard. Ik reed toch wel 2 keer per week minstens.

Maar na een maand of 8 was ik er wel klaar mee en wilde ik ook wel eens alleen rijden... Ik moet eerlijk zeggen dat ik beter leerde rijden van de begeleiding dan ik heb geleerd van mijn rijlessen (meer nieuwe situatie's, hop daar kun je tussen, daar niet, oefenen met inschatten enz.) maar echt echt uittesten wat je nou kunt en niet en wat je auto kan en niet (nee, niet gevaarlijk rijden, maar iets meer doorrijden, hoe snel trekt deze auto op en kan ik daarmee dus nog net naar links of hou ik dan verkeer op, harder door bochten, er achter komen of je aan je navigatie kunt zitten tijdens het rijden enz.) dat doe je niet met (meestal toch) je ouders ernaast. Dus ook de grenzen van je auto weten, dat leer je pas na je 18e.

Ehm, laat ik je helpen, dat leer je je hele autorijdende leven :D

Ik snap je punt en dat is zeker waar. Je leert pas autorijden nadat je geslaagd bent. Beetje kort door de bocht leer je tijdens je lessen de trucjes om je examen te halen en daarna leer je (de meesten dan toch) hoe je je vlotjes en toch veilig door het verkeer kunt begeven.

Gefeliciteerd voor alle geslaagden, veel veilige km toegewenst.

Nustice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 09:11

LiannePuthzy schreef:
Succes nustice!!
Hoe laat moet je?

Dankje. :)
Word om 12 uur opgehaald.
Eerst nog werken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 09:33

Vraagje: gister kwam in in mijn theorie tegen dat taxichauffeurs vrijgesteld zijn van de gordelplicht, dit voor hun veiligheid.
Wat is de gedachte hierachter?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 09:40

LadyMadonna schreef:
Vraagje: gister kwam in in mijn theorie tegen dat taxichauffeurs vrijgesteld zijn van de gordelplicht, dit voor hun veiligheid.
Wat is de gedachte hierachter?

Ze hebben mij ooit verteld dat dat is zodat de chauffeur sneller hulp zou kunnen verlenen als bijvoorbeeld de klant een hartaanval of zo zou krijgen.

Geen idee of het daadwerkelijk zo is; het is wat men mij ooit verteld heeft. Ik sta open voor een betere verklaring; Polly?

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 13:40

Net weer een heerlijke les gehad, ging best oké, heb er weer vertrouwen in :)

Nustice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 15:28

GESLAAGD! *\%/*

3x is scheepsrecht :D

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 15:47

Gefeliciteerd!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 15:47

Gefeliciteerd Nustice!!

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 15:48

Gefeliciteerd!

Nustice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 15:59

Dankjewel :)

Ik was echt zo rustig dit keer. Wereld van verschil.
Super aardige examinator ook.

Slagroomsoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 17:05

Ik mag binnenkort praktijkexamen doen en ik ben op zoek naar ervaringen van mensen met een faalangstexamen. Zijn die hier? Ik ga dit natuurlijk ook wel met mijn instructeur bespreken maar ik heb niet echt een klik met hem en ben ook op zoek naar praktijkervaringen :)