Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Susanne

Re: Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:13

Janine super dat je op gesprek mag!

Mmh ik heb ook nog nooit gehoord van een introductie op je cv, ik ga even de link bekijken.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 20:46

Ik duim voor je Nathalie!

Ik heb de stukken weer bij elkaar geraapt en 6 brieven verstuurd. Mag maandag ergens op gesprek :). Zeer goede voorwaarden, beetje zo'n too good to be true. Ben benieuwd.
Wel een antwoord gehad waar ik enorm chagrijnig van werd. Letterlijk gekopieerd: wij zijn niks met een check-in bediende... Nou ja zeg, dat kan je ook wel vriendelijker verwoorden. Check-in was trouwens mijn stage van ocharm 3 maand, job daarna was 2 jaar dispatch met veel administratie en klantencontact/customer service. Sollicitatie was voor customer service.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 20:49

Super xLes! Knap dat je toch weer verder weet te gaan! (daar kan ik dan wel weer wat over zeggen ;) )

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 20:53

Hehe, heb even nodig gehad om de teleurstelling te verwerken, en het ging net gepaard met een crisis qua paard. Maar een vriendin heeft de paardencrisis opgelost gekregen. Nu weer met goede moed ertegenaan! Ik hoop echt tegen de zomer weer aan het werk te zijn :)

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 09:47

Wat goed xLes, succes!!

Janine ook succes! :) Hopelijk komende week wat goed-nieuws berichtjes hier !

Kleding voor een gesprek is altijd lastig in te schatten... Met een zwarte pantalon zit je vaak toch het meest ''safe'' vind ik, maar het moet ook bij je passen.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 12:42

Helaas.. Te weinig ervaring. Waar heb ik dat vaker gehoord?? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 12:58

Herkenbaar :+

Ik ga dit weekend naar de emigratiebeurs, je weet t maar nooit toch :')

Nog niks gehoord naast bevestiging over sollicitatie. Zag wel dat ik opgezocht ben op LinkedIn. Wil eigenlijk komende week eens bellen. Maar moet even uitzoeken waarheen dat dan moet.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 14:40

Jammer Nathalie! Klinkt hier erg herkenbaar.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 14:42

Ja vond het wel apart dat ik wel op gesprek ben gevraagd.. Op m'n cv staat duidelijk mijn ervaring.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 15:07

xLes, das idd een hele jammere reactie, hebben ook niet echt goed gekeken dan naar je cv.

Fingers crossed voor je gesprek :j

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:18

Vind het ook zo'n tijdverspilling. Kom vaak op gesprek waar de eerste zin is "we willen je verhaal eens horen, maar je bent te jong/te onervaren". Erg motiverend om zo aan een gesprek te beginnen.

Bedankt Sonja! Was echt even pissed off. Wou nog een reply sturen in de trent van "jammer dat jullie de 2j dispach overgeslagen zijn" maar heb me kunnen inhouden, ik leer bij haha :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 21:55

Een bedrijf wat dergelijke reacties stuurt en zo slecht leest, daar wil je niet werken joh ;)
(Ik zou ook mijn best moeten doen om er dan niet een reactie op te geven die jij ook in hebt kunnen slikken :+ )

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 09:42

Ik zit er aan te denken om maar stage te gaan lopen om werkervaring op te doen.. Zo schiet het niet op natuurlijk.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:24

Hoi allemaal,

Ik lees al een tijdje mee, maar heb nog niet echt actief gepost. Ik zit nu sinds begin deze maand zonder baan. Gelukkig nog wel een paar maanden WW.

Ben op zoek naar een baan als jurist (bestuursrecht, arbeidsrecht, ondersteuning), bij voorkeur in omgeving Amsterdam. Maar richting Den Haag/Utrecht/Alkmaar is ook oké. Ga voor max een uur reistijd en liefst wel reisbaar met OV. Liefst parttime (24-32), maar fulltime kan ook.

Morgen een eerste gesprek bij UWV, iemand enig idee wat ik daarvan kan verwachten?

Vorige week sollicitatiegesprek gehad, maar daar kwam al gauw mijn laatste baan ter sprake. Daar had ik het echter totaal niet naar mijn zin (understatement). Maar dit kwam al snel tijdens het gesprek naar boven. Dit maakte het wel wat ongemakkelijk. Heeft iemand hier misschien tips voor? Wat ik wil wel eerlijk zijn, maar als iemand vraagt waarom mijn contract niet is verlengd kom ik snel in een negatieve sfeer terecht.

Nathalie, misschien is een stage een goed idee.Wie weet, als het van beide partijen goed bevalt dat je kan blijven.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:33

Nou Lieke, verwacht van het UWV gesprek niet te veel... Ze gaan je gewoon vertellen dat je op praktisch alles binnen jouw ervaring moet gaan solliciteren.
Voor mij betekende dit dat ik ervaring had met een webshop, terwijl ik graag richting het juridische wil. Maar ik moet eigenlijk op alles bij een webshop gaan solliciteren. Want ze willen je de kortste weg naar werk hebben.

In mijn ogen betekent dit bij jongeren dat je met een beetje pech de komende 5 jaar nog niet met een baan zit op je eigen opleidingsniveau. Maar dat terzijde. :+

Wat betreft benoemen van je oude werk. Tsjah, daar heb je wel een goede, kan ik rekening mee houden voor mijn gesprek aankomende woensdag. Ik was zelf al een poosje aan het solliciteren, toen ik ergens op gesprek moest was het snel klaar. Ze hadden mij eind januari vast moeten aannemen, dat gingen ze niet doen. Wat ik gezien de situatie helemaal begreep. Ook al voelt het af en toe een beetje van: "Wat als ik gewoon een dag vrij had gevraagd en niet had verteld dat ik ging solliciteren?" Maarja, achteraf kijk je een koe altijd in de kont ;)

Ik zal dus zelf zeggen dat ik niet voor vast werd aangenomen. Mochten ze doorvragen kan ik uitleggen dat ik was gaan solliciteren omdat ik meer wilde en daardoor alles in een stroomversnelling is gekomen, waardoor ik werkloos ben geraakt.

Dus in jouw situatie zou ik zeggen dat je contract niet werd verlengd. Vragen ze verder, kan je zeggen dat je al een beetje op zoek was naar ander werk en je het vervelend vind maar niet onontkoombaar. Of zoiets...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:34

xNathaliee schreef:
Ik zit er aan te denken om maar stage te gaan lopen om werkervaring op te doen.. Zo schiet het niet op natuurlijk.

Sorry, mijn geheugen is heel slecht.
Hoelang zit je al zonder? Woon je alleen?

Ik ken namelijk iemand die inwonend was bij haar ouders, maar die toch via de gemeente of UWV iets van een kleine uitkering kon lospeuteren. Ze is inmiddels aan het werk hoor! Maar dit ging ook van diplomering en betaalde stage naar ineens helemaal niets meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 19:57

Lieke schreef:
Hoi allemaal,

Ik lees al een tijdje mee, maar heb nog niet echt actief gepost. Ik zit nu sinds begin deze maand zonder baan. Gelukkig nog wel een paar maanden WW.

Ben op zoek naar een baan als jurist (bestuursrecht, arbeidsrecht, ondersteuning), bij voorkeur in omgeving Amsterdam. Maar richting Den Haag/Utrecht/Alkmaar is ook oké. Ga voor max een uur reistijd en liefst wel reisbaar met OV. Liefst parttime (24-32), maar fulltime kan ook.

Morgen een eerste gesprek bij UWV, iemand enig idee wat ik daarvan kan verwachten?

Vorige week sollicitatiegesprek gehad, maar daar kwam al gauw mijn laatste baan ter sprake. Daar had ik het echter totaal niet naar mijn zin (understatement). Maar dit kwam al snel tijdens het gesprek naar boven. Dit maakte het wel wat ongemakkelijk. Heeft iemand hier misschien tips voor? Wat ik wil wel eerlijk zijn, maar als iemand vraagt waarom mijn contract niet is verlengd kom ik snel in een negatieve sfeer terecht.

Nathalie, misschien is een stage een goed idee.Wie weet, als het van beide partijen goed bevalt dat je kan blijven.

Hoe lang was dat mindere baantje? Ik had er ook zoeen en kreeg het advies om hem uit mijn cv te halen. Om een gat te voorkomen, heb ik nu geen maanden erbij staan, alleen jaren..

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:50

Ik ben (bijna) afgestudeerd en heb een bijbaan tot September. Maar wil gewoon een fulltime (of parttime) baan. Maar dan een echte baan waar ik voor gestudeerd heb niet een bijbaan zoals nu. Ben er heel blij mee hoor maar wil toch een stap verder. Woon nog thuis maar volgend jaar gaat mijn vader met pensioen en zolang mijn vriend en ik nog bij hem wonen gaan ze zijn pensioen korten (toch?). Dus ik wil een spaarpotje maken want hier in de buurt van Haarlem is huren (en kopen ook) erg duur. Om dan maar niet te spreken over inkomenseis en borgsommen. Maar dat is een andere discussie. Nu ik thuis woon kan ik dus stage lopen. Alleen als ik 40 uur per week stage loop kan ik niet werken bij m'n bijbaantje (dat is een kantoorbaan en kan dus niet in het weekend). En helemaal geen inkomen gaat hem niet worden.
Hmm ik ben niet zo van de uitkeringen. Kijk als ik het echt nodig heb en ik heb er recht op dan wil ik er gebruik van maken maar anders niet :n

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:40

Pensioen korten ze niet, dat heeft je vader zelf gespaard. AOW kan wel gekort worden inderdaad. Is ook een reden dat een hoofdverdiener vaak niet met pre-pensioen gaat.

Maar hoe dat precies zit, zou ik niet weten. Wel iets om even achteraan te gaan.

Maar gezien je nog een bijbaantje hebt zou ik als ik jou was nog gewoon blijven zoeken hoor, ipv meteen een onbetaalde stage aan te gaan. Het is leuk voor je ervaring, maar het vreet tijd. Als je je bijbaantje er bij kan houden...

Ik werkte 32 uur per week, was 4 á 5 avonden op stal en perste er met moeite 1 brief per week uit. Ik zou als ik jou was me eerder op andere kanalen richten.

Ik hou ook niet van mijn uitkering hoor. Maar ik ben blij dat het bestaat... Het is geen schande meer om na je HBO opleiding niet meteen aan de slag te kunnen. Maar je hebt nog pakweg een jaar totdat je niets meer hebt. Ik zou eerst kijken wat er allemaal mogelijk is en wat echt geen goede opties zijn. En van daaruit verder kijken. Een onbetaalde stage kan je altijd nog wel doen.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 15:56

Actieve mee-lezer hier, maar ga me toch melden :)
Ik lees al een hele tijd mee omdat ik echt veel opsteek van dit topic en het 'fijn' is om te ervaren dat je niet alleen in het schuitje zit.

Mijn situatie is iets anders dan de meeste hier denk ik.
Ik zit sinds 2012 in de Wajong. Ik ben in 2012 er even 'tussenuit' geweest en mij eind dat jaar gemeld bij het UWV.
Ik ben 2013 gestart met een traject sociale activering waar je een soort van opnieuw geïntroduceerd word in de maatschappij. Hier geleerd wat ik wél kan i.p.v. niet. Hier is uit gekomen dat de administratieve sector mij wel ligt.
Eind 2013 een (wajong) baan aangeboden gekregen bij een advocaten kantoor om te gaan digitaliseren, fulltime. Twee maanden proefplaatsing gehad en daarna een jaar contract. Hier mij flink ontplooit en ontwikkeld en aan het eind van de rit flink wat meer geleerd en gedaan dan alleen digitaliseren. Helaas maakte het bedrijf een ontwikkeling door wat er voor zorgde dat ik geen verlenging kon krijgen.

Hierna ben ik met wat hulp van mijn arbeidsdeskundige op gesprek kunnen gaan bij DSM, secretaresse op de Arbo-Dienst afdeling. Dit was wederom een wajong vacature. Ook hier gestart met twee maanden proef plaatsing en halverwege werd ik helaas ziek. Nog heel lang geprobeerd toch door te werken, zelfs aangeboden om vanuit huis te werken maar toen het uiteindelijk uit kwam op een operatie durfden ze niet met mij verder te gaan (zeer begrijpelijk). Na twee maanden dus weer thuis.
Zag ik totaal niet zitten, dus de dag voor de operatie na overleg met mijn AD nog contact opgezocht met een bedrijf om vrijwilligerswerk te gaan doen.

3 weken na mijn operatie als receptioniste aan de slag gegaan bij de vrijwilligersplek. Ik mocht dit van het UWV echter maar maximaal 3 maanden doen. Ondertussen met het bureau wat mijn baan bij DSM bemiddeld heeft op aanraden van de AD ook een re integratie traject gestart. Ondertussen nog een gesprek gehad voor een vacature wat op niets uit liep.

'Opeens' gooide ik het roer om en had samen met mijn vriend besloten om te gaan samenwonen. Die plannen lagen er langer maar eigenlijk wat verder in de toekomst en wat het eigenlijk de bedoeling dat hij naar mij zou komen. Maar op 1 november heb ik de belangrijkste spullen en de katten beet gepakt en ben 250 km verderop gaan wonen. Ben van zuid Limburg naar Enschede verhuisd.
Na heel wat gedoe om de goedkeuring van mijn re integratie plan, midden december de goedkeuring gekregen en mezelf gelijk even een nieuwe coach geregeld want mijn toenmalige coach vond dat uit het oog blijkbaar ook het het hart was.

Sindsdien weer flink aan het zoeken en solliciteren onder begeleiding van mijn coach, die écht geweldig is!
Ik ben dan wel 100% afgekeurd maar ondervind zelf dat ik wel degelijk nog mogelijkheden mits er passend werk gevonden word. Mijn AD was het hiermee eens en hoewel ik in principe niet hoef te werken moedigde ook zij mij aan om toch naar betaald werk te zoeken. Ik heb flink wat beperkingen zowel mentaal/psychisch als lichamelijk maar heb ondervonden zoveel plezier, energie en eigenwaarde uit werk te kunnen halen. Belangrijk is hier wel bij dat de werkomgeving, afstand en functie wel passend is. Hiervoor heb ik dan weer een coach, die alle processen in de gaten houd. Ik vind werken heel belangrijk omdat dit mij regelmaat en structuur bied, sociale contacten, ontwikkeling, een stukje financiële onafhankelijkheid en heel belangrijk eigenwaarde.

Maar hier wringt dan ook best wel weer de schoen. Ik solliciteer zowel op wajong als regulier. Als ik regulier solliciteer vermeld ik mijn Wajong niet in de sollicitatie brief/cv.
Maar door mijn verleden mis ik zowel opleiding als werkervaring. Ik heb een afgeronde niveau 2 opleiding (dierenverzorging) en 3 pogingen tot niveau 3 gehandicaptenzorg. Die drie pogingen heb ik wel BBL gedaan en daar enige werkervaring op gedaan. Ik heb wat niet noemenswaardige vakantie baantjes gehad en het langst wat ik voor 2012 gewerkt heb is 1 jaar bij de Albert Heijn.
Ik ben niet bepaald op mijn achterhoofd gevallen, ben best intelligent en heb HBO denk niveau. Echter houden mijn beperkingen me op praktisch gebied een beetje tegen ( er is uit testen gekomen dat mijn theoretisch vermogen op HBO niveau ligt en mijn praktisch niveau ver onder het gemiddelde, dit botst enorm).
Dit maakt mij vaak heel onzeker. Want welke werkgever zit nu te wachten op iemand zonder opleiding, ervaring en ook nog een rugzakje.
Helaas liggen de wajong vacatures ook écht niet voor het oprapen en zijn veelal vacatures zoals schoonmaak en productie werk. Nu vind ik mij zelf echt niet te goed voor dit soort werk, maar ik weet dat ik meer in mijn mars heb en ook niet tot aan mijn pensioen wil schoonmaken.

Mijn coach moedigt me aan toch gewoon te solliciteren op vacatures die me aanspreken, me leuk lijken en ook soms gewoon eens out of the box te denken en op een vacature te reageren die net iets anders is. Eigenlijk onder het motto niet geschoten is altijd mis.
Ik oefen enorm op mijn CV en motivatie, doe veel research op internet en overleg ook veelvuldig met mij coach. Maar jullie zullen uit ervaring ook wel weten dat het best moeilijk is om je te verkopen op papier.

Nou, euhm heeeel lang verhaal kort :') Ik ben (godzijdank) niet (geheel) financieel afhankelijk van werk maar WIL wel heel graag werken. Ook met een schuin oog op de toekomst, het UWV is flink aan het herkeuren en ik voel al lichtelijk aan mijn water dat de kans erin zit dat ik niet 100% afgekeurd ga blijven. Dat vind ik absoluut geen probleem maar het zou wel fijn zijn dat ik tegen die tijd wat meer werk ervaring en een netwerkje heb opgebouwd!
Ik blijf jullie dus sowieso volgen want leer enorm veel van jullie ervaringen, tips en ideeën. Maar misschien hebben jullie ook nog wel tips/ideeën voor mij?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 18:23

Oefff... lastig...
Geen Facebookpagina's in de omgeving van Enschede? Verder actief op Social Media en LinkedIn?

Vandaag geshopt, het is een hele gave donker petrol kleurige broek geworden met een taupe kleurig colbert en een taupe/blauw tuniek er onder. Echt supergaaf!
Geen rood helaas :(

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 10:41

En weer een afwijzing binnen -O-
"We gaan voor iemand die beter in het profiel past".

;(

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 10:47

Ik lees wel bij, maar niet altijd tijd om uitgebreid te reageren.
Balen van de afwijzingen! Tot nu toe ben ik ook telkens te onervaren, pas ik niet helemaal bij de vacature of soms ben ik ook over gekwalificeerd :+ .

Maar vanmiddag weer een oriënterend gesprek of ik iets voor een bedrijf kan betekenen. Ben benieuwd!

Lima84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:55

Ik meld mij ook even...

Werk al 8jr in de zorg en wil nu meer aansturen of de beleid kant op. Bijvoorbeeld gemeente, WMO of Jeugdproffssional. Solliciteer me gek maar word overal afgewezen (ben 31, hbo toegepaste psych). Terwijl collega's van me, jonger, net van school, wel worden aangenomen bij soortgelijke functies. Waarom? Vraag ik me dan af... Voor beleid en gemeente dacht ik toch echt dat ze meer ervaring vroegen. En die heb ik juist, ambulant, residentieel, behandeling. Maar toch lukt het niet.

Om uit de zorg te stappen ben ik 3jr geleden begonnen met mijn WO bedrijfscommunicatie en digitale media, maar ook daarin solliciteer ik me gek, zonder succes. Hierin heb ik dan ook weinig ervaring, maar moet toch ergens kunnen beginnen :)

Onderhand ben ik zover van: alles buiten de zorg is goed, als ik daar maar uit ben. Mijn passie ligt er niet meer en ik haal er geen voldoening meer uit.

Ps, mijn cv en brieven zijn nagekeken door uitzendbureaus en coaches en allemaal ok. En toch lukt het niet, snif snif. Maar als iemand nog tips heeft :D

Lima84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:58

Jelleee schreef:
En weer een afwijzing binnen -O-
"We gaan voor iemand die beter in het profiel past".

;(

Ook al tig x die tekst ontvangen. Met de aanvulling: "we gaan er vanuit u zo voldoende te hebben geïnformeerd"
Maw: probeer alsjeblieft niet om een inhoudelijke reden te vragen... Althans, zo lees ik het.