Vosje26 schreef:Sharan, bedankt voor je reactie!
Mijn vooropleiding is Pedagogisch Medewerker. Mocht ik een opleiding in het VO gaan volgen, dan is het wel de bedoeling om bij mijn huidige werkgever te blijven. Een tweedegraads opleiding of zij-instroom is voor mij op dit moment niet mogelijk, omdat ik nog geen afgeronde hbo-opleiding heb.
Wat ik leuk vind aan het onderwijs, is het werken met kinderen: het contact, het uitleggen van de lesstof en het moment waarop je ziet dat het kwartje valt. En als dat kwartje niet meteen lijkt te vallen, vind ik het juist een mooie uitdaging om te zoeken naar manieren om daarbij te helpen.
Ik haak even hierop in. Dit vind/vond ik ook het leukste aan het onderwijs. Ik heb op verschillende scholen gewerkt in het VO en telkens liep ik stuk op het feit dat je (bijna) geen ruimte/tijd hebt om leerlingen ook echt te helpen, ookal zie je wat ze nodig hebben. Dit is ook de belangrijkste reden dat ik gestopt ben als docent VO. Ik weet niet of hier in het PO meer ruimte voor is. Een andere optie zou kunnen zijn om voor de functie van intern begeleider (IB) te gaan. Hierbij ben je mn één op één met leerlingen bezig en heb je meer mogelijkheden om ze verder te helpen.