[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 10:55

Jilletje schreef:
Aaarrgghhh!!!! Voel de frustratie!!!!!! Aarrrhhhhhh _-:( een vraag te veel fout ^)
Ik was liever gewoon dik gezakt

Nou, het geeft in ieder geval aan dat je de stof goed beheerst maar waarschijnlijk net ergens een misser hebt begaan.
Gewoon ASAP nieuwe aanvragen en dan gaat dat goed komen :j

Jilletje

Re: [Centraal] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 11:20

Ja heb net even heel hard uitgehuild en idd meteen een nieuwe aangevraagd, de 14e was er nog een plekje dus die meteen gereserveerd.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 11:40

Nu mijn praktijkexamen dichterbij komt word ik toch wel steeds nerveuzer -O-
Maar denk dat dat niet alleen komt door t praktijkexamen maar ook door schoolexamen die de dage ervoor plaatsvinden -O-

loveu_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 11:43

Polly schreef:
Wat onwijs balen dat je gezakt bent.
Het staatsexamen, of BNOR zoals dat tegenwoordig heet is wel vergelijkbaar met een faalangstexamen alleen is het voorgesprek wat uitgebreider en hebben ze met rijden ook meer tijd om je een extra kans te geven als er iets mis zou gaan door de zenuwen. Ook is het vaak op een andere locatie waardoor je als het goed is minder druk voelt.
Hoe dan ook, het blijft onwijs balen, succes de volgende keer!!

Lianne ook succes!!

Dankjewel! :)

loveu_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 11:44

Jilletje schreef:
Aaarrgghhh!!!! Voel de frustratie!!!!!! Aarrrhhhhhh _-:( een vraag te veel fout ^)
Ik was liever gewoon dik gezakt

Balen zeg! Maar dan komt het de volgende keer vast wel goed :) alvast succes!

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 15:43

Hoi, ik kom mij hier ook melden als dat goed is :D
Ik ben nu 1,5 jaar aan het lessen, ik heb 5 keer over mijn theorie gedaan. ( ik had het de eerste paar keer niet goed gepland en de keren daarna was ik gewoon erg zenuwachtig en had ik moeite met de tijdsdruk).

Vandaag mijn eerste praktijk examen gehad, ik had een faalangstexamen aangevraagd en pilletjes tegen examenvrees van de dokter gekregen. Ik was helemaal rustig, helaas tich gezakt. Ik baal er ontzettend van. Het parkeren lukte niet en ik moet werken aan de doorstroming. Verder geen ingrepen oid. Ik zie het stukje doorstroming gewoon niet. Ik heb echt niet de weg geblokkeerd of moeite gehad met wegrijden, dus hier ga ik wel over praten met mijn instructeur.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 15:46

Hallo ik kom mij ook melden

vrijdag mijn eerste echte rijles (wel proeflessen gedaan) en de 16e mijn theorie (wat ik best spannend vind)

@Aranka wat balen
maar gaat je de volgende keer vast lukken

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 23:03

ArankaM schreef:
Hoi, ik kom mij hier ook melden als dat goed is :D
Ik ben nu 1,5 jaar aan het lessen, ik heb 5 keer over mijn theorie gedaan. ( ik had het de eerste paar keer niet goed gepland en de keren daarna was ik gewoon erg zenuwachtig en had ik moeite met de tijdsdruk).

Vandaag mijn eerste praktijk examen gehad, ik had een faalangstexamen aangevraagd en pilletjes tegen examenvrees van de dokter gekregen. Ik was helemaal rustig, helaas tich gezakt. Ik baal er ontzettend van. Het parkeren lukte niet en ik moet werken aan de doorstroming. Verder geen ingrepen oid. Ik zie het stukje doorstroming gewoon niet. Ik heb echt niet de weg geblokkeerd of moeite gehad met wegrijden, dus hier ga ik wel over praten met mijn instructeur.

balen dat je gezakt bent, maar doorstroming is iets breedomvattender dan alleen blokkeren of wegrijden. Doorstroming heeft er ook mee te maken dat je op het goede moment de juiste beslissing neemt en dus niet te lang bij een kruispunt blijft staan maar ook weer niet te vroeg oprijdt waardoor je het overige verkeer hindert en dat dan evt voor je moet remmen. Je tempo, rij je de juiste snelheid op de juiste plaats? Ik heb weleens een leerling gehad die echt keurige nagenoeg foutloze ritjes kon rijden maar wel overal 10 km/u te langzaam ging. Dan is het nog zo netjes gereden maar niet goed want je doorstroming is onvoldoende.
Ik zeg niet dat dat bij jou zo is hoor maar geef gewoon even wat voorbeeldjes over wat er met doorstroming te maken kan hebben. Heeft de examinator er niks over uitgelegd? Of kan je zelf misschien nog een situatie voor je halen? Het lastige van een examen is dat je niet persé een ingreep nodig hebt om te zakken, ze kijken naar het totaalplaatje van de rit en er mogen best wat foutjes inzitten maar over het geheel moet het dan overtuigend voldoende zijn. Jammer dat het niet verduidelijkt is in het gesprek, of iig niet duidelijk genoeg. Ik zou het zeker bespreken met je instructeur.

Eloya schreef:
vrijdag mijn eerste echte rijles (wel proeflessen gedaan) en de 16e mijn theorie (wat ik best spannend vind)

Succes!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 00:52

Ik kom mij ook maar weer eens melden. Inmiddels heb zelfs mijn theorie opnieuw moeten aanvragen zolang les ik al en eerlijk gezegd ben ik het afrijden inmiddels zo beu dat ik na 10 april niet weer ga proberen. Dan maar geen rijbewijs. Dan maar als ik ooit wel zin heb om mijn rijbewijs te halen, de theorie opnieuw doen. Dat is toch appeltje eitje voor mij.. Ik ben waarschijnlijk 1 van weinige mensen die kan zeggen dat ze twee keer in 1 keer de theorie heeft gehaald en deze theorie ook nog steeds goed weet. Alleen dat afrijden, ik raak er zo gestress't van, faalangst werkt niet bij mij. Die duurt eigenlijk zelfs te lang voor mij. Ik heb nu wel weer faalangst aan laten vragen, maar eigenlijk helpt het bij mij geen biet en op het einde heb ik echt geen concentratie meer en daarom zakte de laatste keer ook. Verder rijd ik inmiddels wel beter dan de gemiddelde chauffeur, ik leer ook niks nieuws bij in de lessen. Ja, ik ben nu de bijzondere verrichtingen aan het herhalen, maar de rest weet ik allemaal wel. De fouten die ik tijdens het examen maak, maak ik niet in de les, dus ik kan ze er ook niet uittrainen. Ik wil eigenlijk absoluut geen pillen nemen, maar de 10de van april is wel mijn laatste poging. Ik heb het rijbewijs toch nog niet nodig nu. Ik wil gewoon niet weer dat klote gevoel van het afrijden.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 05:18

Hey,kopop he!!!!
Je bent aan de ene kant heel negatief over jezelf, terwijl ik je ook positief zie schrijven.

Als je beter bent dan de gemiddelde chauffeur bent moet je practijk toch ook appeltje eije zijn??!! Ik denk dat je jezelf helemaal gek zit te maken.
Hou dat appeltje eitje gevoel een beetje meer vast en laat de examinator een poepie ruiken!!!
Laat dat negative achter je!
Natuurlijk wil je wel je rijbewijs!!!

Nustice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 08:25

Ben het eens met Jilletje. Komt echt goed!

En waarom geen pillen slikken als het helpt? Ik vond het voelen als valsspelen. Maar als je zo zenuwachtig bent is het alleen maar fijn vind ik.
Laatst bijgewerkt door Nustice op 08-03-17 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 08:41

Vraag je instructeur om op examens te gaan trainen dat werkt hier als een trein bij examen stress. Voor meer info kan je wel even een pb sturen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 09:36

Fennadev schreef:
Ik kom mij ook maar weer eens melden. Inmiddels heb zelfs mijn theorie opnieuw moeten aanvragen zolang les ik al en eerlijk gezegd ben ik het afrijden inmiddels zo beu dat ik na 10 april niet weer ga proberen. Dan maar geen rijbewijs. Dan maar als ik ooit wel zin heb om mijn rijbewijs te halen, de theorie opnieuw doen. Dat is toch appeltje eitje voor mij.. Ik ben waarschijnlijk 1 van weinige mensen die kan zeggen dat ze twee keer in 1 keer de theorie heeft gehaald en deze theorie ook nog steeds goed weet. Alleen dat afrijden, ik raak er zo gestress't van, faalangst werkt niet bij mij. Die duurt eigenlijk zelfs te lang voor mij. Ik heb nu wel weer faalangst aan laten vragen, maar eigenlijk helpt het bij mij geen biet en op het einde heb ik echt geen concentratie meer en daarom zakte de laatste keer ook. Verder rijd ik inmiddels wel beter dan de gemiddelde chauffeur, ik leer ook niks nieuws bij in de lessen. Ja, ik ben nu de bijzondere verrichtingen aan het herhalen, maar de rest weet ik allemaal wel. De fouten die ik tijdens het examen maak, maak ik niet in de les, dus ik kan ze er ook niet uittrainen. Ik wil eigenlijk absoluut geen pillen nemen, maar de 10de van april is wel mijn laatste poging. Ik heb het rijbewijs toch nog niet nodig nu. Ik wil gewoon niet weer dat klote gevoel van het afrijden.

Een rijbewijs halen heeft altijd nut :j ook al denk je dat je het nog niet nodig hebt; dat kan volgende week compleet anders zijn.

Ik heb mijn vrachtwagenrijbewijs al jaren, heb ook al geruime tijd geen vrachtwagen meer maar nu blijkt dat een van onze paarden echt niet op de trailer durft, kan ik gewoon kijken voor een vrachtwagen en heb ik geen beperkingen. Ik kan al die te zwaar gebouwde wagens gewoon links laten liggen en kijken voor een vrachtwagen die WEL voldoende laadvermogen heeft.

Datzelfde geldt ook voor je gewone rijbewijs. Als je opeens aan een baan komt waar je met de fiets, brommer of OV bijna niet kunt komen terwijl je er met de auto in een half uurtje naar toe rijdt, dan is het toch wel erg handig dat je je rijbewijs hebt. Een auto heb je zo gekocht.......

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:10

Nustice, ik ben bang dat het pilletje ook mijn concentratie gaat beïnvloeden en waarschijnlijk doet t toch heel weinig voor mijn zenuwen. Ik laat ze zeg maar van te voren ook nog geeneens toe. Ik heb tot vlak voor het examen nog gewoon relaxed gesprekken enzo en als ik dan opgeroepen wordt om te komen, gaat het even helemaal mis. En tijdens het rijden gaat het wel weer, zolang ik het maar even heb kunnen uiten van te voren. Een baan wordt het toch de komende drie jaar nog niet met mij. Ik studeer fulltime. En ik ben dus half april tot eind mei weer weg voor mijn studie. Maar ik stap na 6 weken niet rijden ook zo weer in een auto en dan rij ik met gemak weg. Ik kan ook met alle auto's wel rijden, zowel diesel als benzine. Ook als de autowissel op het examen plaatsvindt. Tijdens mijn 2de poging was de auto de vrijdag ervoor volledig in de prak gereden (fout andere automobilist). Dus toen moest ik opeens van altijd een diesel te hebben gereden in een diesel die rijdt als een benzine. En zelfs dat ging prima. Elk examen gaat ook wel ietsje beter, ik zat tijdens mijn laatste ook op het randje van wel of niet geslaagd. Maar ik ben er na zo'n 100 lessen wel een beetje klaar mee.

Nustice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:04

Ik gebruik Valdispert en daar wordt ik super rustig en geconcentreerd van. Ik ben heel druk in mijn hoofd maar dankzij die pillen is het echt een stuk rustiger. Je kan het altijd proberen. Baad het niet dan schaad het niet. :)

Zou het wel even van te voren uit testen haha
Laatst bijgewerkt door Nustice op 08-03-17 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:10

Dan zou ik het wel eerst tijdens een les een keer proberen (en dat ook melden aan je instructeur) voordat je erop af kan rijden. Het kan heel veel schelen maar ik word bijvoorbeeld enorm slaperig van dingen als Valdispert en kan dan echt niet meer lekker rijden.

Ik had gister m'n eerste les weer sinds ik gezakt ben, we hebben de route (globaal) die ik op m'n examen heb gereden nog een keer gereden en dat gaf me wel weer wat zelfvertrouwen. Ik heb een heel stom zebrapad gemist en ik kon nu goed nalopen waar dat fout is gegaan. Enige wat toch weer een beetje een twijfelpuntje was, was dat ik te veel twijfel bij kruispunten. Ik laat soms iets te veel auto's voorgaan waardoor ik langer moet wachten dan de bedoeling is en daarmee ook het andere verkeer ophoud. Dat is dus iets waar ik de komende weken nog even hard aan ga werken, iets assertiever worden. Vind het soms moeilijk in te schatten of ik het andere verkeer niet hinder met mijn keuzes. Kijken ging wel weer helemaal goed, geen enkel straatje gemist en netjes aangepast gereden, dus dat zal puur de zenuwen geweest zijn.

Heb nu wel afgesproken dat ik voordat ik ga afrijden een dagcursus ga doen. Dan ga ik dus 3 uur met mijn instructeur rijden, we hebben afgesproken dat we dan ook zo veel mogelijk examenroutes gaan proberen, en daarna gelijk afrijden. Lijkt me erg prettig, dan zit ik er minder tegenop te hikken en dan zijn de scherpe randjes een beetje van mijn zenuwen af. Ben benieuwd of het nu wel gaat lukken, hoop van wel :=

Nustice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:13

Ja zou het wel eerst uittesten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:59

Ik ga opzoek naar een andere rijschool... Die ik op het oog had weigert gewoon om terug te bellen... Tja, dan niet..

Hoezoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 12:23

Ik meld mij ook! Na jaren al zeggen dat ik ga beginnen vorige week toch echt begonnen! *\o/*
Ik heb wel eens in de automaat auto gereden van mijn vriend maar in een les auto is het toch even anders.. Ik heb een pakket van 30 lessen, mag eventueel met minder lessen examen doen. Afgelopen vrijdag de eerste rijles gehad. Ging super goed, mocht gelijk sturen gassen/remmen en schakelen. Moet alleen opletten dat ik goed rechts blijf rijden, ik rijd graag andermans spiegels eraf _O-

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 22:34

Vandaag mijn laatste (of mijn eennalaatste) les gehad, ging opzich prima, moet alleen wat minder twijfelen

Was wel echt hilarisch :') _O-

Nustice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 23:50

Spannend. Woensdag moet je toch?

Jou les ook al? Ik had ook les vandaag. Zat te huilen van het lachen in die auto. Wat een gast :')

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 06:32

Nustice schreef:
Spannend. Woensdag moet je toch?

Jou les ook al? Ik had ook les vandaag. Zat te huilen van het lachen in die auto. Wat een gast :')

Iets met bomen likken en verdwaald in de Lidl/supermarkt :')
En degene die na mij was ging rondje Amsterdam, zei ze Zodrekt gaan we dood :')
Zei die dan is lè de enige die denkt "ik heb dan wel geen broer meer maar wel een leuke erfenis" :')

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 11:24

Mijn eerste rijles ging niet door wegens ziekte van kind van de instructeur. Begrijpelijk maar ik baal wel best wel :(

Naja hopelijk binnenkort nog ergens een gaatje.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 12:17

Mijn rijles ging goed. Ik ben alleen veel te onzeker op die kleine poedersuiker rotonde in Leeuwarden. Durf m er niet bij op te gooien. Ook als er mensen afslaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 16:09

Ik roep altijd dat ik die grote rotondes puur op goed geluk rij, want ik kan het gewoon niet _O-