Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kriel

Re: Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 10:20

Trein??

Anke_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 10:33

ja qua ligging in arnhem is dat zeker mogelijk, maar met het ophalen en mijn thuis is dat echt geen optie.
Wel bedankt voor het meedenken! :)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 12:22

Ik had een paar leuke vacatures gezien waar ik nog steeds op wil gaan reageren.
Maar voor mij kan het nu (gelukkig) weer ff op een laag pitje.
Vandaag gesprek gehad, mijn contract loopt af per 1 april en ik heb een nieuw jaar contract aangeboden gekregen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 12:32

Mri schreef:
Ik had een paar leuke vacatures gezien waar ik nog steeds op wil gaan reageren.
Maar voor mij kan het nu (gelukkig) weer ff op een laag pitje.
Vandaag gesprek gehad, mijn contract loopt af per 1 april en ik heb een nieuw jaar contract aangeboden gekregen.

Wat fijn, gefeliciteerd! Heerlijk gevoel moet dat zijn!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 13:00

Fijn is dat. Kan je nog even rustig om je heen kijken

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 13:09

Ik zou een taalfout niet zomaar verbeteren. Vaak is degene die de vacature tekst opstelt niet degene die jou uiteindelijk gaat aannemen. Ze gebruiken er vaak een standaard format voor een vacature.

Kwa afstanden moet je echt voor jezelf kijken. Ik heb een grens die erg ver ligt, maar dan moet de reiskosten vergoeding wel in orde zijn. Voor mij laatste baan in het UMC Utrecht moest ik een uur reizen met de auto.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 13:14

Dat is fijn mri! Gefeliciteerd :)

Een sollicitatiebrief lijkt me trouwens ook niet de plek voor verbeteringen idd.. mocht het tot een gesprek komen kun je het altijd nog aanhalen. Je zou wel kunnen schrijven dat je taalkundig sterk bent en snel fouten uit een tekst haalt :)

Randstad belde net dat ik nav gemaakte testen toch niet in het profiel pas, dus dat is wel een beetje jammer, maar het goede nieuw is dat ik morgen wél een gesprek heb voor die andere functie! Dus allemaal even meeduimen haha :P

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 13:23

Wat ik me eigenlijk afvraag, hè... Ik ben realistisch genoeg om te beseffen dat ik niet direct na mijn afstuderen en (betaalde) baan zal vinden, dus ik wil me bij het UWV inschrijven en een bijstandsuitkering aanvragen, omdat ik het financieel anders echt niet red. Ik lees alleen dat ik daar beter mee kan wachten totdat ik geen recht meer heb op studiefinanciering, oftewel officieel afgestudeerd ben, omdat ze mijn verzoek anders wel eens af zouden kunnen wijzen. Wie heeft hier ervaring mee? Want als ik het inderdaad pas na afstuderen aanvraag en twee maanden moet zien te overbruggen, houd ik geen spaarrekening meer over.
Laatst bijgewerkt door Chanen op 23-01-14 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 13:38

Als je studiefinanciering krijgt heb je geen recht op een bijstandsuitkering.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:06

Zover was ik ook al, maar ik vroeg me af of het mogelijk is om bijvoorbeeld vanaf maart al een bijstandsuitkering te krijgen als mijn studiefinanciering per februari stopt of dat ik er rekening mee moet houden dat ik een maand (of twee) geen inkomsten heb. ;)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:12

Ben je onder de 27? Zo ja dan kan je 4 weken voor je stufi afloopt je inschrijven als werkzoekende via werk.nl.
In die 4 weken moet je actief op zoek naar werk, je inschrijven bij uitzendbureaus enz en na die 4 weken mag je je uitkering aanvragen.
Dan is je stufi afgelopen en heb je dus gewoon recht.
Als je denkt dat je financieel niet uit komt, kan je meteen na die 4 weken en de aanvraag indienen een voorschot aanvragen.
Ben je boven de 27 kan je pas een aanvraag doen op het moment dat je geen stufi meer krijgt.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:26

Val ik daar toch net tussenin! Ik ben niet beneden en niet boven de 27, ik ben precies 27. :P
Ik zal dus echt tot maart moeten wachten met mijn aanvraag, want dan ben ik pas officieel afgestudeerd, uitgeschreven bij de onderwijsinstelling en bij DUO. Ik kan me dus eventueel wel nu al inschrijven als werkzoekende? Ik studeer namelijk over vier weken af en ben al actief op zoek naar een baan. Weliswaar nog niet ingeschreven bij een uitzendbureau, maar dat is makkelijk zat.
Bedankt voor de info. :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:10

Voor jou geldt dus het boven de 27 verhaal, je kan je sowieso altijd inschrijven en je kan altijd even bellen om te overleggen.
Wellcht kun je alvast een aanvraag indienen met een datum in de toekomst bij ons kan dat niet, maar niet alle regio's werken hetzelfde.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:35

Die maand eerder al gaan zoeken heeft geen zin. Je hebt volgens mij sowieso een wachttijd van 4 weken waarin je actief op zoek naar werk moet, VANAF je aanmelding voor bijstands uitkering.

Dat aanvragen kan pas als je afgestudeerd bent. Je zit dan dus inderdaad een maand zonder inkomen.

Of die 4 weken wachttijd ook geld als je al 27 bent weet ik niet. Ik was echt nog neet 26 (was 4 maanden voor ik 27 werd.). Hoe het verder loopt het ik geen ervaring mee. Ik heb in die 4 weken werk gevonden en mijn vervolg afspraak afgezegd.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:50

De 4 weken wacht en zoektijd geldt onder de 27, als je dan niets doet wordt je aanvraag afgewezen.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:58

Hm... da's minder. Al kom ik die ene maand nog wel rond. Zoveel geld geef ik gelukkig niet uit.
Ik sta trouwens net aan de andere kant van de drempel. Ik ben vier maanden geleden 27 geworden. Of dat positief of juist negatief uitpakt is dus afwachten. Wie weet tegen die tijd toch maar even naar informeren en in de tussentijd maar hopen dat ik voor die tijd een (tijdelijke) baan vind. :)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 16:08

Anders even bellen met het uwv

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:52

Zo, terug van de KvK, dus ik ben nu officieel eigenaar van een eenmansbedrijf (betekent alleen maar dat ik het alleen opgericht heb, mag tot 20 man personeel onder me hebben, zolang ik alleen eigenaar ben is het eenmansbedrijf)! Enige probleem: opdrachtgevers vinden :') . Maar dat gaat wel goedkomen denk ik, komende tijd in ieder geval al beginnen met briefjes ophangen bij het bedrijven-deel van het bord bij de supermarkt enzo. Verder blijf ik voorlopig wel zoeken naar werk, aangezien een vast inkomen toch wel fijn is in de tussentijd en de opstartfase.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:54

Merileth schreef:
Zo, terug van de KvK, dus ik ben nu officieel eigenaar van een eenmansbedrijf (betekent alleen maar dat ik het alleen opgericht heb, mag tot 20 man personeel onder me hebben, zolang ik alleen eigenaar ben is het eenmansbedrijf)! Enige probleem: opdrachtgevers vinden :') . Maar dat gaat wel goedkomen denk ik, komende tijd in ieder geval al beginnen met briefjes ophangen bij het bedrijven-deel van het bord bij de supermarkt enzo. Verder blijf ik voorlopig wel zoeken naar werk, aangezien een vast inkomen toch wel fijn is in de tussentijd en de opstartfase.

Gefeliciteerd!

Mri, gefeliciteerd :D :D :D Happy for you!!!

Mijn baantje is heeeul simpel, prima, maar simpel. Leuke mensen en leuk bedrijf maar oh oh oh wat mis ik de logistiek en mn klantjes :(

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 01:14

Hoi !

Ik ben voor het eerst aan het solliciteren (of nouja 3e keer maar de eerste 2 keer was een weekendbaantje).
Zou er iemand naar mijn sollicitatiebrief willen kijken? :)

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 02:10

Wat fijn MRI!

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:04

Yay! Gesprek ging goed, vanaf 3 februari eerst 2 weken training en dan lekker aan de slag :D Ik ben een bijzonder blij meisje :D

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:11

Gefeliciteerd!

Everytime: je mag hem wel pb'en hoor :j

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:12

Thanks! Everytime, mij mag je 'm evt ook wel PBen hoor :)

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:15

Ah, wat lekker Neej!