Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 16:23

Hebben jullie (even tussendoor) nog ideeën voor wat leerlingen kunnen doen die vanuit geloofsovertuiging niet mee willen doen met een kerstontbijt?
Ik heb al kaarten schrijven voor ouderen (doet de rest ook, maar dan doen zij het niet op een kerstkaart) of voor iemand die het nodig heeft binnen hun gemeenschap
En gewoon leren en werken :')

Nog een idee?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 16:26

Oh, ze komen dus wel, maar eten niet mee?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 16:38

Ja klopt, is een verplichte schooldag maar ze willen niet mee-eten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 16:40

Nou, prima toch. Als ze er maar zijn. Lekker meekletsen, zo'n dag gaat vaak toch om een stukje gezelligheid.

Wij doen helaas geen ontbijt met de klassen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 16:41

Meekletsen lukt niet, de rest zit in de klas en zij willen er niet bij zijn. Zij gaan dus in een apart lokaal zitten (in hun eentje of met z'n tweeen, afhankelijk van de tijd - niet alle klassen gaan gelijktijdig) en willen een aangepast programma. Ze krijgen de klas dus helemaal niet te zien verder...

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 19:47

Hoe lang zitten ze apart van de groep? Zitten ze alleen of is er een docent bij? Zou het iets kunnen zijn om ze iets samen te laten doen met ouderen van hun eigen geloofsovertuiging? Dus een opa of oma of ouderen uit een verzorgingshuis dichtbij uitnodigen en samen iets eten dat de leerlingen vanuit huis meenemen? En misschien ook een activiteit waar de ouderen kunnen vertellen over vroeger en nu, wat ze later kunnen delen met de rest vd klas.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 20:39

Sheran schreef:
Nee dat is een super subjectief deel, dat kunnen en doen. Je ziet vaak dat oudere collega's achteroverhangen in de LD en dat de jongere keihard werken en innovatief zijn maar toch geen uitzicht hebben op LD of zelfs maar LC. Scheef.

Met een eerstegraads ben je objectief meer inzetbaar dan met een tweedegraads bevoegdheid, dus dat verschil snap ik dan zeg maar wel. Overigens vind ik de beperkte groeimogelijkheden dan weer niet terecht. Ander startsalaris wellicht maar dezelfde groeimogelijkheden? Ik zou het ook niet weten.

In de praktijk werkt dat natuurlijk niet zo.
Ik werk op een brede school van vmbo basis tot vwo en de eerste graders kunnen echt niet voor vmbo 3 staan. Dat geven ze ook zelf aan. En dat geeft ook niet. Ieder zijn eigen kwaliteiten. Ik heb zelf wel les gegeven aan de bovenbouw van havo/vwo maar ik haal daar minder energie uit. Voor mij dus geen reden om eerstegrader te willen worden.

Hier ging onze laatste ronde LC en LD meer om zaken die je doet voor school. Ook op gebied van lesontwikkeling binnen het tweedegraadsgebied. Gevolg was dat dus relatief meer vmbo collega’s in deze schalen terecht kwam. En dat vind ik ook terecht. En ja hier profiteerde ik zelf inderdaad ook van.

Bij ons komen lo’ers en kunstdocenten trouwens niet automatisch terecht in LC.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 19-12-24 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 20:44

Sheran schreef:
Ja klopt, is een verplichte schooldag maar ze willen niet mee-eten.

Hmm lastig dat ze niet willen mee eten.
Ik heb ook een leerling die jehova getuige is. Sinterklaas en kerst zijn dus beide geen optie.
Hier hebben we het in de klas over gehad en hebben met de klas besloten dat wij de bijeenkomst zien als gezellig samen zijn. Met wat lekkers en spelletjes. Zo wilde mijn leerling wel mee doen.
Wij doen inderdaad ook kerstkaarten schrijven dat heb ik dus vrijwillig gemaakt. Deze leerling doet dat dus dan niet.

Maar ik heb ook wel is gehad dat leerlingen werden ziek gemeld..
Verder is bij ons kerst sowieso wat karig dit jaar.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 21:23

Sheran schreef:
Meekletsen lukt niet, de rest zit in de klas en zij willen er niet bij zijn. Zij gaan dus in een apart lokaal zitten (in hun eentje of met z'n tweeen, afhankelijk van de tijd - niet alle klassen gaan gelijktijdig) en willen een aangepast programma. Ze krijgen de klas dus helemaal niet te zien verder...

Gaat het om jehovah's getuigen?

\wij hebben het ook aan de hand gehad met een aantal kinderen, deze zijn Islamitisch zoals 75% van onze leerlingen. Zij wilde ook niet mee doen aan oa het 'kerstontbijt'. We zijn van oudsher een school met een christelijke grondslag, dragen dat niet actief uit, maar in onze schoolgids staat wel dat iedereen mee doet aan onze festiviteiten.

Leerlingen hebben zelf de keuze gemaakt en wij staan als school voor inclusie. Staan dus ook stil bij bijvoorbeeld het suikerfeest, ramadan en Keti Koti. Zij zijn dus 'verplicht' om met alles mee te doen.

Eenmalig een Jehovah's getuige in de klas gehad. Kind nam na 4 maanden afscheid van onze school want dit paste totaal niet in het beeld wat ouders hadden van school/maatschappij. Ontzettend zielig was het ook, kind wilde zo graag mee een dobbelspelletje doen, maa omdat het op rond 5 december was mocht het niet van haar ouders.

Klas 1 en 2 gaan met de mentor in een lokaal een kerst/eindejaars ontbijt doen. Klas 3 zit in de aula als een groep en wij gaan met klas 4 1,5 uur schaatsen op een grote binnenbaan. Met 275 leerlingen zijn we maar een klein schooltje. Volgend jaar willen we met de gehele school gaan schaatsen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 00:32

Nee, gaat over Islamitische kinderen. Nu hebben we daar wel heel veel meer van op school, maar die staan er allemaal weer anders in. Jehova's getuigen lijken me erg lastig. Wat sneu voor dat kind inderdaad.

Nu zijn wij ook een openbare school en heeft onze kerstviering geen religieuze insteek.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 00:43

Wat bizar hoe anders het per school geregeld is. Als bovenbouwdocent, sectievoorzitter, organisator van een reis en coach van HB leerlingen, kom ik nog steeds niet vanzelfsprekend met gemak de LB-schaal uit. Bij ons is het heel erg afhankelijk van zaken die niks te maken hebben met de klassen die je lesgeeft of het vak dat je geeft, maar met taken die je doet en de lange termijn-effecten die wat jij doet op de school als geheel hebben (als jij weggaat, heb je dan een voetafdruk achtergelaten die voelbaar blijft, als het ware).

Overigens kom je hier voor een LC of LD-sollicitatie ook in een procedure verwikkeld waar je 10 kantjes voor moet typen en daarna in een sollicitatiegesprek met 6 of 7 man tegenover je. Het is vrij intens in verhouding tot wat ik op andere scholen tegenkom.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 00:50

Sadira schreef:
Wat bizar hoe anders het per school geregeld is. Als bovenbouwdocent, sectievoorzitter, organisator van een reis en coach van HB leerlingen, kom ik nog steeds niet vanzelfsprekend met gemak de LB-schaal uit. Bij ons is het heel erg afhankelijk van zaken die niks te maken hebben met de klassen die je lesgeeft of het vak dat je geeft, maar met taken die je doet en de lange termijn-effecten die wat jij doet op de school als geheel hebben (als jij weggaat, heb je dan een voetafdruk achtergelaten die voelbaar blijft, als het ware).

Overigens kom je hier voor een LC of LD-sollicitatie ook in een procedure verwikkeld waar je 10 kantjes voor moet typen en daarna in een sollicitatiegesprek met 6 of 7 man tegenover je. Het is vrij intens in verhouding tot wat ik op andere scholen tegenkom.

Dat laatste moesten wij ook inderdaad maar het is bij ons ook niet zoals jij omschrijft maar er wordt wel een coördinerende rol verwacht. Maar die procedure zorgde er wel voor dat dus de vmbo docenten ook een kans hadden.
Ach ja er is een reden dat er ook in de cao gesproken wordt over de lc/ld.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 08:09

Sheran schreef:
Nee, gaat over Islamitische kinderen. Nu hebben we daar wel heel veel meer van op school, maar die staan er allemaal weer anders in. Jehova's getuigen lijken me erg lastig. Wat sneu voor dat kind inderdaad.

Nu zijn wij ook een openbare school en heeft onze kerstviering geen religieuze insteek.

Hier zou je de imaan voor kunnen contacteren. Want waarom zouden deze jongeren niet bij het eindejaarsontbijt/kerstontbijt bij mogen zitten?

Ik heb regelmatig contact met verschillende imaans en , zeker omdat het bij jullie geen religieuze insteek heeft, is het geen probleem om bij een ontbijt aanwezig te zijn.

Er zijn er natuurlijk altijd die strakker in de leer staan, maar luisteren zij ook geen muziek, telenen geen gezichten of maken geen beelden en liegen nooit?

Maak er ipv een kerst ontbijt volgend jaar een ‘winterontbijt’ van. Niemand die hier wat van kan zeggen.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 22:58

Hopelijk heeft iedereen een fijne vakantie gehad.
Nog genieten van de zondag en maandag er weer tegenaan.
De kerstvakantie vliegt voor mijn gevoel snel voorbij.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 21:17

Heerlijke vakantie gehad, en ondanks ik die eerste dag altijd weer een beetje een drempel vind, was het (ondanks een lange dag) ook wel weer lekker :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 22:06

Vakantie gaat altijd te snel, maar ik kan gelukkig altijd wel mijn bed uit komen als ik weer moet starten.
Ik realiseer me wel dat er zoveel veranderingen op school plaatsvinden, waar ik me niet allemaal in kan vinden dat het me erg veel energie kost. Daarnaast lukt reïntegreren gewoon lastig omdat dingen niet goed geregeld zijn, ik weer volle dagen ingeroosterd krijg iov halve dagen etc en ik moet overal zelf achteraan en ook daar heb ik geen energie voor (over).
Dus ik ben er best wel klaar mee en da's kak.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 15:28

Willen jullie eens meedenken?
Ik wil eigenlijk niet meer verder met voltijd voor de klas staan en ben me een beetje aan het oriënteren welke mogelijkheden er nog meer zijn.
Afgelopen jaren ben ik altijd aan het werk geweest als docent, coach van leerlingen en werkplekbegeleider van een stagiair. Een leuke combi, maar die ga ik na mijn burnout niet meer trekken.
Ik vind het coachen en begeleiden wel erg leuk en vind ook het onderwijs erg leuk, dus ik zoek iets in die hoek denk ik.
Decanaat lijkt me leuk, maar is nooit een volledige baan, een zorgfunctie lijkt me leuk.
Met welke opties zijn jullie bekend? Eventueel toch buiten het onderwijs?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 15:59

Goof schreef:
Willen jullie eens meedenken?
Ik wil eigenlijk niet meer verder met voltijd voor de klas staan en ben me een beetje aan het oriënteren welke mogelijkheden er nog meer zijn.
Afgelopen jaren ben ik altijd aan het werk geweest als docent, coach van leerlingen en werkplekbegeleider van een stagiair. Een leuke combi, maar die ga ik na mijn burnout niet meer trekken.
Ik vind het coachen en begeleiden wel erg leuk en vind ook het onderwijs erg leuk, dus ik zoek iets in die hoek denk ik.
Decanaat lijkt me leuk, maar is nooit een volledige baan, een zorgfunctie lijkt me leuk.
Met welke opties zijn jullie bekend? Eventueel toch buiten het onderwijs?

Misschien extra opleiding zodat je dyslexiecoach kan worden, of een taalklas kan begeleiden (voor Nederlands niet-moedertaal), faalangsttraing, of counselor? Sommige dingen zijn meer taken, maar wellicht een fijne aanvulling op je baan?

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 19:53

Lastig Goof!
Ik sta zelf weinig voor de klas, omdat ik de laatste jaren verschillende rollen heb gehad, en nu ook heb, in het onderwijs.
Bijvoorbeeld team coördinator, zorg coördinator, leerling begeleider, examen secretaris etc. Mijn ervaring is vooral bespreek het met je leidinggevende en kijk of deze kansen er zijn binnen je eigen organisatie. Dat is vaak makkelijker dan van buitenaf in zo'n rol terecht komen.
Vaak zijn het geen fulltime rollen en heb je altijd nog een lesgevende taak.
Misschien zou je ook nog kunnen meelopen met iemand in zo'n rol binnen je organisatie?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 20:00

Lastig goof! Vaak zijn functies taken naast het lesgeven en de vraag is natuurlijk wel dat wat je zelf ook al stelt. Is die combinatie iets wat je wil na je burn-out.
In sta zelf door grotere taken minder voor de klas. Ik wil het lesgeven echt niet missen maar ik vind de uitdaging van bepaalde taken wel prettig.
Wat dacht je nog van schoolopleider? Dat is bij ons door een opleidingsteam een behoorlijke taak. En gaat ook bij om de begeleiding van nieuwe collega’s.

Wat dacht je verder van brug functionaris? Oud Collega is daar afgelopen jaar mee begonnen.
Zij was Lo’er en bij ons op school veelal bezig met zorg. Zij wilde alleen liever niet meer voor de klas. Deze functie paste voor haar.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 20:04

Het ligt natuurlijk ook wel aan het functie huis/organisatie structuur van je school, alle functies die Lena nu noemt kennen wij bijvoorbeeld niet. Dus het moet ook maar net bestaan binnen een school.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 20:09

SdaphneS schreef:
Het ligt natuurlijk ook wel aan het functie huis/organisatie structuur van je school, alle functies die Lena nu noemt kennen wij bijvoorbeeld niet. Dus het moet ook maar net bestaan binnen een school.

Eens hoor. Brug functionaris heb je bij ons op school ook niet en onze gemeente doet dit ook (nog ) niet dus mijn oud collega is dus vertrokken. En werkt in een andere gemeente op een andere vo school.

Maar de afspraken van een opleidingsschool en een organisatie zullen wel op meer plekken zijn. Dus kan best dat de school van goof die functie ook heeft. Bij ons is dat een samenwerking tussen 10 vo scholen, de rug, Nhl en Windesheim. Dus best groot.

De taak van bijv. examensecretaris, coördinator etc. is natuurlijk ook op iedere school anders. En het aantal uren wat daarvoor staat binnen scholen is natuurlijk ook geregeld binnen het taakbeleid van je school.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 23:09

Is BPO'er in het vo niks voor jou? Begeleider passend onderwijs. Je begeleidt dan zorglln. Betaald in lb.
Of loopbaanbegeleider op het mbo?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 14:34

Bedankt allemaal!
Ik vind het lesgeven op zich leuk, dus een combi lesgeven en andere taken zou top zijn.
Schoolopleider lijkt me erg leuk, maar die hebben we al en er is geen ruimte voor 2 personen. Decaan idem. Dyslexiecoach en RT'er ook. En dit zijn eigenlijk altijd taken die binnen een school ingevuld worden, dus er valt ook niet op te solliciteren.
BPO'er lijkt me ook erg leuk, die wil ik sowieso in de gaten houden.
Teamleider, examensecretairs etc vind ik totaal niet interessant.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 19:21

Goof schreef:
Bedankt allemaal!
Ik vind het lesgeven op zich leuk, dus een combi lesgeven en andere taken zou top zijn.
Schoolopleider lijkt me erg leuk, maar die hebben we al en er is geen ruimte voor 2 personen. Decaan idem. Dyslexiecoach en RT'er ook. En dit zijn eigenlijk altijd taken die binnen een school ingevuld worden, dus er valt ook niet op te solliciteren.
BPO'er lijkt me ook erg leuk, die wil ik sowieso in de gaten houden.
Teamleider, examensecretairs etc vind ik totaal niet interessant.

En een functie binnen het Cito of het cvte? Een constructiegroep of een vaststellingscommissie? Vaak komen die functies in deze periode en zijn vaak op detachering.
Collega heeft dit een aantal jaar met veel plezier voor het cspe gedaan.