Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chanen

Re: Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 15:08

Als er bij een vacature meerdere contactpersonen genoemd staan, aan wie moet ik mijn brief dan adresseren? Aan de recruiter neem ik aan? Vaak staat er "voor informatie over het project, neem contact op met professor" en "voor informatie over de functie, neem contact op met recruiter". Waarschijnlijk is de recruiter degene die de brieven doorspit? Of zal ik de aanhef voor de zekerheid maar neutraal houden?

*sollicitatie noob* :o

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 15:14

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 15:14

De recruiter denk ik ja :j

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 15:55

Joehoe mijn hernieuwde enthousiasme werpt vruchten af, werd vanmorgen gebeld door randstad (had digitaal gesolliciteerd naar een winkelmedewerkersfunctie) of ik een paar tests wilde doen en dat ze me vanmiddag nog even zouden bellen over een selectiedag voor die functie, dus ik zit die tests te doen, gaat m'n telefoon, intakegesprek voor een callcenterfunctie, en na een gesprek van 40 minuten mag ik vrijdag op sollicitatiegesprek *\o/*

Kijk, beiden niet mijn droombaan maar werk is werk en geld is geld :P En het zijn beiden functies die me toch wel erg tof lijken :D Ik heb er helemaal zin in :D

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 16:09

Chanen schreef:
Als er bij een vacature meerdere contactpersonen genoemd staan, aan wie moet ik mijn brief dan adresseren? Aan de recruiter neem ik aan? Vaak staat er "voor informatie over het project, neem contact op met professor" en "voor informatie over de functie, neem contact op met recruiter". Waarschijnlijk is de recruiter degene die de brieven doorspit? Of zal ik de aanhef voor de zekerheid maar neutraal houden?

*sollicitatie noob* :o

Bij een PhD richt ik me altijd aan de professor in de brief, hij/zij biedt immers het project aan. Ik heb voor een phd ook nog nooit echt een recruiter gezien. Eerder dat ze er bij zetten dat als je vragen hebt over de sollicitatie procedure specifiek of HRM gerelateerde vragen, dat je dan vragen kan stellen aan iemand van HRM. Diegene doet waarschijnlijk niet meer dan de brieven verzamelen en ordenen en dan op het eind als een mooi pakketje aan de prof afleveren. Waar ga je solliciteren? dan kan ik je wellicht vertellen of ik daar zelf ook al eens gesolliciteerd heb.

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 16:17

Zo, dat klinkt nog eens positief Neej!

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 16:19

Oké, ik hoef mijn brief dus niet aan de recruiter te richten? Goed om te weten, want zelf was ik waarschijnlijk voor die optie gegaan. Had ik daar mooi een flater geslagen!
Het gaat bij deze trouwens om een positie als junior reseacher en niet als PhD, maar dat maakt in deze denk ik weinig verschil. Ik wil solliciteren bij Clinical Genetics aan het vUMC. ;)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 16:36

Maar noemen ze het in de vacature echt een recruiter? pb me anders even het linkje van de vacature kijk ik even hoe het er staat en wat ik gedaan zou hebben.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 17:13

Ik richt het meestal aan de professor, tenzij erbij staat aan wie ik de brief moet richten (had ik laatst bij een vacature, daar moest het gericht worden aan iemand van HR)
Op zich is dat ook wel de meest logische optie, gezien die persoon uiteindelijk beslist wie er aangenomen wordt.

Wat ik bij twijfel ook wel eens doe, is eerst een paar gerichte vragen stellen aan de professor en daar meteen mijn CV en brief meesturen, waar ik meteen aangeef graag mijn motivatie toe te lichten in een gesprek. Dan krijg je ook wel eens terug dat je sollicitatie meteen mee wordt genomen en je langs mag komen voor meer informatie O:)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 22:55

Ik twijfel ook weleens naar wie ik de brief moet sturen. De recruiter selecteert denk ik en de professor beslist uiteindelijk denk ik.

Ik heb een vraagje! Ik ben bezig met een sollicitatiebrief. Nu zit ik op de betreffende website(s) te neuzen en ik kom dus zo al een zinsfout tegen. Zoek ik gerichter verder en zie ik weer een (knullige) zinsfout. Zouden jullie dit melden in een sollicitatiebrief? Daarbij is het wel belangrijk te melden dat mijn functie 'contentredacteur' zal zijn en dus over de tekst ga.... En zoja, hoe zal ik dat opschrijven? Ik kan natuurlijk schrijven dat ik nauwkeurig te werk ga en dan aanhalen dat ik die 'fout' ben tegengekomen. En dan? Citeren? Of gewoon noemen? Ik twijfel een beetje.

Of helemaal heftig en het gebruiken als binnenkomer en dus mee beginnen? En hoe?

Graag jullie mening :)

[edit] ik kijk nog even verder en zie er nog zooooo veel meer. Mijn handen jeuken haha.
Laatst bijgewerkt door zap op 22-01-14 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 22:56

Nee, ik zou het niet aanhalen :n

Je eerste indruk moet niet zijn als betweter natuurlijk :D dus niet in de brief zetten.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 23:03

vuurneon schreef:
Nee, ik zou het niet aanhalen :n

Je eerste indruk moet niet zijn als betweter natuurlijk :D dus niet in de brief zetten.

Ja, dat is inderdaad de andere kant. Maar een redacteur die de fouten niet ziet, is ook niet goed. Ik bedoel, dit staat toch slecht op een professionele website die de markt wil veroveren: 'selecteer jou wensen' -O-

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 23:04

Ja is ook slecht :j maar ik vind een sollicitatie brief dat niet de aangewezen plek voor.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 23:16

vuurneon schreef:
Ja is ook slecht :j maar ik vind een sollicitatie brief dat niet de aangewezen plek voor.

Ok! Bedankt voor je visie :D

[edit] gezelige in plaats van gezellige. Kwestie van in Word plakken en je haalt zo je eigen spelfouten eruit :P. En nu houd ik er mee op haha

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 23:53

O my, advertentie van een tiener van een kennis die een baantje zoekt;

'Ik wil graag op kinderen passen, ben goed met kinderen en krijg zelf ook een kindje'

Ik zeg; succes :')

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 07:41

Hahahaa ik kwam eens een adver tegen waaar customer als costumer geschreven was.. sja. :) hahah... ach. Geeft niks.Ben wel op gesprek geweest en de recruiter was echt superleuk. Zo jammer dat de vacature werd opgeschoven.

Ik zou het niet aanhalen hoor. Het is toch de eerste indruk en ik zou zo iemand niet weer uitnodigen :)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 07:54

Of vermelden in je brief dat je taalkundig sterk bent.

het kan ook een test zijn, reageren mensen erop... In het gesprek wel aangeven :j al stop je het in een ander jasje. Het herschrijven van teksten om deze aantrekkelijker te maken en eventuele spelfouten te verwijderen. Dit is een van mijn sterke punten. Als voorbeeld heb ik de vacature gepakt.
en dan je eigen versie van de vacature geven

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 09:36

Ik denk dat ik het wel zou aangeven. Maar dan wel met een grote knipoog. Of de geredigeerde vacature meeleveren als bijlage ;)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 09:40

Winged schreef:
Ik denk dat ik het wel zou aangeven. Maar dan wel met een grote knipoog. Of de geredigeerde vacature meeleveren als bijlage ;)

Het gaat in mijn geval niet om fouten in de vacature. Maar fouten op de website...

Meningen toch verdeeld haha.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 09:44

Hmm als het op de website zelf is zou ik het niet meesturen (dan is het sowieso geen test ;) )

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 09:46

Ik heb al eens een fout in een vacature verbeterd in mijn sollicitatiebrief, maar dat komt ook omdat ik helemaal in de taalrichting solliciteer en daar de jobs ook op solliciteer. Een ernstige fout op de website zou ik dus ook nog wel durven verbeteren, maar niet als het eigenlijk niets met je capaciteiten of met de job te maken heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 09:48

michele schreef:
@ joolien zijn het ook echt twee hele andere functies in het bedrijf?

Ja waren 2 verschillende functies. Heb gewoon 2 brieven verstuurd, omdat ik het toch gescheiden wil houden.

Anke_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 10:10

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 10:13

amersfoort arnhem is toch niet zo ver?

Anke_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 10:19

nee klopt, 45 minuten zonder files. Helaas is het met mijn dochter gewoon niet te combineren. Die is qua oppas aan de andere kant van het land (Blaricum en loenersloot). Ik heb eerder in Arnhem gewerkt, ook op de Utrechtseweg :), heenweg is goed te doen, maar terug is 1 lange file