Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 14:53

Yes, vanmorgen kennismakingsgesprek gehad met een nieuwe cliënt en we zien het beiden zitten, dus deze week de papieren in orde maken en volgende week aan de slag :) Het gaat om de begeleiding van een 16 jarige jongen met ADD en PSS nos :)

Wat betreft ondernemingsplannen, die heb ik niet :n Ik ben als het ware zo in mijn bedrijf gerold en heb ook niets nodig van de bank ofzo, dus het is er niet van gekomen en zie er (voor mijn bedrijf!!) nu de meerwaarde niet van in :)
Jullie hebben over het algemeen toch andersoortige bedrijven, dus kan me voorstellen dat het voor jullie wel heel waardevol en zelfs een must is :j

Joyce: ik ben het met je eens, je mag best kritisch zijn over je ontwerp :j Al klinkt het inderdaad wel alsof de drukker iets anders heeft verwacht
Dit eens met hem bespreken en duidelijkheid scheppen over jullie beider verwachtingen lijkt me goed!

Zooist

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 14:54

Ik verleen ook een dienst maar ben toch blij dat ik een plan gemaakt heb :)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 14:57

Zooist schreef:

Vertel :D

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 14:58

Ik heb globaal een plan gemaakt. Veel simpeler dan een ondernemingsplan.
Het verschil is denk ik dat ik al in de branche zat en wist waar er vraag naar was. Heb ook geen lening af hoeven sluiten dus dat scheelt ook weer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 14:59

Ik zou inderdaad even vriendelijk reageren in de trant van "excuus, ik dacht dat advies / ontwerp erbij hoorde, heb ik dat verkeerd?".

Ik kan me wel voorstellen dat het wat "lastig" overkomt als een klant veel vragen heeft, veel twijfelt, je er vanalles voor moet doen...wanneer je normaal gesproken wellicht veel sneller handelt.

Geen idee of dat zo werkt in die business overigens hoor :P

Maar dat hebben we allemaal wel eens toch, een klant die veel meer aandacht vraagt dan normaal, waardoor je toch wel een beetje een -O- gevoel krijgt.

Dan wil je niet lüllig doen omdat je snapt dat die klant ook maar gewoon een goede keuze wil maken,
maar als dan blijkt dat ze van mij verwachten dat ik alle keuzen voorkauw (en maak...), poeh.

Terwijl andere klanten gewoon zichzelf goed informeren a.d.h.v. o.a. de vele info op mijn website en dan zelf een weloverwogen keuze maken, dat is natuurlijk veel fijner en komt veel vaker voor :j

Die mensen stellen dan nog wat vragen over hun laatste twijfels, dat is natuurlijk geen enkel probleem, hoort erbij.

Maar wanneer een klant verwacht dat ik echt alles ga begeleiden en we 30 keer heen en weer mailen voordat we er überhaupt uit zijn welk type zadel aanspreekt, en ik zelfs de prijzen en alles moet gaan vertellen terwijl al die info gewoon keurig online staat dan denk ik wel van poeh hee je mag er zelf eerst wel wat denkwerk in steken voordat je mij erbij betrekt :=

Want dan gaat het op een gegeven moment toch best nog veel tijd kosten.

Als hij verwacht dat je kleding aanwijst, en een kant-en-klare logo en tekst aanlevert die hij vervolgens alleen maar hoeft te drukken, dan valt het natuurlijk wel een beetje tegen als je hulp gaat vragen bij alles, hij je best even wil helpen, en vervolgens niet 1 maar zelfs nog meerdere keren logo's en teksten aan kan gaan passen :=
Laatst bijgewerkt door pmarena op 28-04-14 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 14:59

Corelli schreef:
Zooist schreef:

Vertel :D

Dat heb ik een paar posten daarvoor al gedaan ;)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:13

@11A: Het lastige is dat we met een taalbarrière zitten. Hij spreekt alleen Engels, maar blijkbaar niet zo heel goed... Ik spreek een behoorlijke woordje Engels, maar soms snapt hij gewoon niet wat ik zeg en dan moet ik echt een manier bedenken om het simpeler te verwoorden. Wellicht dat hij een paar keer gewoon "ja" heeft gezegd op sommige van mijn vragen, zonder dat hij echt snapte wat ik bedoelde. We hebben al meerdere keren gebeld om dingen door te nemen en dat zijn af en toe best moeizame gesprekken.

Ons laatste gesprek ging erover dat ik alvast kleding voor mijn vriend bij hem had besteld (die heeft gewoon altijd XL en als een shirt ruimer zit, vind ik dat bij een man niet zo storend) en dat ik dan voor mezelf graag mijn eigen kleding uit wou zoeken. Vervolgens wil hij direct bespreken in welke kleuren de opdruk moet, prima, dus ik zei dat ik graag een goede contrasterende kleur op de shirts wou hebben en vertelde wat ik qua ontwerp dan leuk zou vinden. Hij noemt tig kleuren drukmateriaal op en tig varianten qua ontwerp en ik ben bang dat hij dingen door elkaar gaat halen, waarop ik dus vraag of hij alles op de mail wil zetten. Dan kan ik er nog eens rustig naar kijken voor we overgaan tot het bedrukken en het even bespreken met mijn vriend, want ik had immers nog geen enkele kleurcombinatie gezien en ik wil gewoon weten waar ik ja tegen zeg. Daar was hij helemaal stil van en hij vond het zelfs een beetje gek dat ik dat wou (we hadden het nu toch al telefonisch besproken?) maar hij zou het wel op de mail zetten. En zo gaat het dus elke keer ;) Het is een super aardige gast en ik weet zeker dat ik straks heel blij ben met mijn kleding, maar het gaat nogal moeizaam. Ben blij dat ik er geen haast mee heb :D

@Pmarena: Ik heb hem van tevoren gevraagd of hij het leuk zou vinden om mee te denken over hoe we super gave shirts kunnen krijgen "cause we want to stand out in the crowd, in a good way". Ik heb hem 2 verschillende logo's gegeven en gezegd dat op elke kledingstuk mijn websiteadres aan de onderkant op de rug moest komen. De logo's zijn in goed formaat aangeleverd en ik heb hem in het begin enkele voorbeelden gestuurd van wat ik wel acceptabel vond qua ontwerp, maar dat ik hoopte dat hij wat creatievers kon bedenken. Lijkt mij toch vrij duidelijk, als hij daar niet aan mee had willen werken, had hij op dat moment af kunnen haken.

Dit was trouwens wat hij me had gestuurd en dat vonden wij dus niet zo super mooi.... Ik vind het heel leuk om met kleur te werken, maar het moet er nog wel een beetje stijlvol uitzien:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dit is het eerste voorbeeld van wat hij heeft gestuurd na mijn opmerkingen:

Afbeelding

Ik vind dit al veel netter ogen, maar toch zou ik het leuk vinden als er misschien ergens nog een extra kleuraccent in zou zitten. Al speel ik liever op safe, dan dat ik zo'n kermis krijg als bij bovenstaande afbeeldingen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:32

Echt met het idee om die gekleurde cirkel er ook op te zetten...?
Die ziet er wel erg opgeplakt uit, zou ik ook niet voor kiezen -O-

Het logo in het groot voorop vind ik het wel heel mooi, duidelijk en zeker niet misstaan +:)+

Speelgoedvoorhondel.nl :P

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:47

Hij had gevraagd of ik het leuk vond als hij kleuraccenten zou gebruiken en aangezien mijn originele logo ook 2-kleurig is, leek het me leuk om dat ook op de kleding naar voren te laten komen. Maar hij heeft dus bovenstaande er van gemaakt.... Ik heb hem gevraagd om de cirkel veel minder aanwezig te maken, dus dunnere lijn gebruiken en dan maar gewoon in de kleur van het beeldmerk, omdat de cirkel nu veel meer opvalt dan hetgeen waar het om draait... Op de kleding komt het er trouwens wel mooier uit te zien dan nu hoor, dit zijn gewoon even vlotte voorbeeldjes voor het idee.

Het grote logo komt nu achterop (alleen hij heeft in het voorbeeld voor het gemak alleen voorkanten gebruikt), met het webadres daaronder (goed gespeld!! Daar had ik hem ook al op gewezen ;) ) en dan een klein logo op de borst. Maar ik vind het zelf ook nog steeds erg leuk als het grote logo op de voorkant komt, alleen durf ik hem dat al bijna niet meer te vragen nu :D

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:49

Zooist schreef:
Dat heb ik een paar posten daarvoor al gedaan ;)

Sorry, je hebt helemaal gelijk! Ik had je post over het hoofd gezien :)

Wat jij beschrijft heb ik ook wel gedaan, maar ik heb het niet op papier gezet :)

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:57

Sorry hoor maar dat is part off the deal Joyce! Hij moet het gewoon doen en jij moet uiteindelijk 100% tevreden zijn. Dit lijkt een beetje simpeltjes zo.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 17:18

Mijn vriend kent hem dus ook en ik ben zijn eerste "maatwerk" klant, normaal verkoopt hij t-shirts die hij zelf maakt voor de hobby, maar aangezien hij graag wat extra's wil verdienen richt hij zich nu ook op de kleine ondernemers. Maarja, dan is dit gelijk een goede leerschool voor hem ;)

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 22:06

Jeetje flink gedoe met de shirts zeg,

Van hem had je laatst de website ook geplaatst toch? VW shirts?
Hij is nu denk ik nog heel erg bezig in de stijl die hij voor die shirts gebruikt

Moet zeggen dat ik het grijze shirt met oranje cirkel en de onderste sweater erg leuk vind

Voor hem zeker een goede les haha maar hoop dat jij toch uiteindelijk een shirt vind wat jij mooi vind

Is het geen mogelijkheid om zelf shirts aan te leveren voor jezelf?
Ik heb dat ooit eens gedaan met hemashirts ook ivm dat die gewoon mooi lang vallen en het drukken is daar erg goed op te doen. Blijft erg mooi.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 22:13

Ja klopt, dat is van hem. Echt een prima gast hoor, hij is super vriendelijk, maar ik denk dat hij zich er misschien een beetje op heeft verkeken. Nu weet hij in elk geval wel wat hij in de toekomst juist wel of niet moet doen ;)

Aan de andere kant, de meeste jongens die oude VW's rijden zijn erg "laid back", dat had ik van tevoren misschien even in moeten calculeren :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 08:41

Ik zou gewoon even voor jezelf uitzoeken wat je wilt en dat tegen hem zeggen zodat hij kan gaan drukken :j

Hij hoeft toch niet steeds te gaan knippen en plakken met plaatjes om je een voorstelling te kunnen maken? Kun je zelf ook doen :)

Dan hoef je je ook niet bezwaard te voelen om een verandering door te geven.

Ik zou gewoon lekker zowel voor als achter een groot logo doen, ziet er heel netjes en duidelijk uit, en dan doorgeven hoe je dat website-adres er onder wilt en klaar ben je.

Helemaal nergens een cirkel omheen want dat heb je in je logo toch ook niet, en dat logo is dan al aanwezig genoeg van zichzelf en ziet er keurig chique uit terwijl zo'n (nutteloze) cirkel wel weer een beetje tè wordt (vind ik) :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 09:18

Ik vind de cirkel zelf wel mooi (mits de juiste dikte en kleur), dat ontwerp gebruik ik als stempel en staat dus op mijn tasjes, pakketjes, enveloppen, etc. Zoveel mensen, zoveel meningen. Ik weet nog goed dat een heel stel mensen een tijdje geleden zei dat ik vooral geen groot logo op de voorkant van een shirt moest drukken en kijk nu eens hoe positief iedereen er over is ;)

Kijk, ik kan prima zelf wat dingetjes bedenken (en dat heb ik ook volop gedaan), maar we zijn nu bij de kleuren aangekomen en dat kan ik gewoon niet zelf doen. Ik kan bij wijze van wel zeggen: ik wil een groen vest met een oranje logo, maar ik weet niet welke tinten hij heeft, misschien staat het wel voor geen meter bij elkaar! Ik had verwacht, omdat hij zelf ook ontwerpen maakt en verkoopt, hij zou zeggen "ik gebruik altijd deze kleur op die kleur, maar dat en dat kan ook super bij elkaar". Helaas doet hij dat niet en woont hij 2 uur rijden bij ons vandaan, dus ik kan niet even heen en weer rijden om kleurtjes te kijken. Daarom wil ik van hem horen/zien welke kleurcombinaties goed bij elkaar passen. Als hij zegt, op het lichtgrijze shirt past alleen zwart, wit en paars, de rest staat er niet mooi bij, dan ben ik zo klaar. Maar wat zegt hij: "Ik kan elke kleur bestellen die je maar wilt" en vervolgens wacht hij tot ik een keuze maak, terwijl ik niet eens de kleuren ergens kan bekijken, waardoor ik nu dus maar op safe ga spelen met zwart en wit.

Nogmaals, ik heb van tevoren aangegeven dat ik iemand zocht die met me mee kon denken over de kleurcombi's en het ontwerp. Ik heb met hem gebeld, gemaild, foto's opgestuurd, logo's opgestuurd, maten opgenomen, ideeën opgestuurd, dus het is echt niet zo dat ik als een veeleisende koningin passief achter mn laptopje zit. We komen er wel hoor, daar ben ik echt van overtuigd, alleen ben ik gewoon een perfectionist en hij laid back ;)

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:50

Maar Joyce heb je hem dan gevraagd om ZIJN mening? Klinkt nu beetje als miscommunicatie. Hij verwacht dat jij keuze maakt en jij wilt eigenlijk van hem horen dit en dat past bij elkaar.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:55

Ik heb letterlijk meerdere keren gevraagd: "Wil jij me hier in adviseren?" "Wat denk jij van dit ontwerp, is dat haalbaar of heb jij toevallig nog een leuk alternatief?" "Welke kleuren print passen volgens jou goed op de kleuren shirts die ik heb uitgekozen?"

En net weer: "But what kind of colours match good with the light grey, and what kind of colours match good with the dark grey? Cause I don't know what everything looks like in "real life", so I do need your help with that."

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:08

Hmm da's jammer. Ben benieuwd wat de reactie zal zijn. Anders misschien toch naar een ervaren iemand?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:25

Nee dat hoeft niet, we zijn nu al heel ver en ik gun hem het werk. Hij bedoelt het allemaal gewoon goed, het is alleen dat het op deze manier zo traag gaat. Het maakt niet uit of we bellen, mailen, chatten, op een of andere manier lijkt het of we langs elkaar heen praten. Het grootste probleem is dat hij niets weet over maatvoering/pasvorm van de kleding, dus hij moet alles gokken. Het zou voor hem (en de klanten) veel beter zijn als hij gewoon een goed overzicht heeft van alle kledingstukken, met een maattabel erbij, de beschikbare kleuren per kledingstuk/maat en alle kleuren print die daarmee matchen. Dan kan je als klant gewoon zeggen, ik wil dat zwarte shirt maat S, met een roze opdruk. Vervolgens stuur je je logo's naar hem op, hij kan dan desgewenst nog kijken of hij er wat creatiefs mee kan en dan ben je ready to go! Denk dat ik hem dat achteraf ook voorzichtig als advies mee ga geven.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 15:40

@joyce2: Jammer dat het wat traag gaat allemaal, maar goed blijven communiceren en het moet uiteindelijk goedkomen, pas als je écht tevreden bent de boel laten drukken. Fijn dat je het hem gunt, wat tips zijn vast nooit weg, als je het goed brengt, en voor hem weer een leerschool zo'n eerste opdracht.

Wel leuk hoor van die bedrijfskleding, ik wil ook nog steeds een t-shirt en vest/trui met mijn logo enzo...

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:38

Sorry dat ik hier binnen kom vallen... Maar ik heb even een vraag, is hier een ondernemer die een paarden bedrijf heeft (wat maakt niet uit, pension, manege, training, etc.)? En zou ik wat mogen vragen hier over? Dank je! :)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:42

Ik werd net gebeld door iemand die webdesign deed en die wilde weten of ik interesse heb in een website van zijn hand. Nu heb ik al een site, dus ik heb hem moeten teleurstellen, maar heb nog wel gevraagd hoe hij aan mijn gegevens kwam. Hij gaf aan dat mijn bedrijf te vinden is via telefoongids.nl

Heeft iemand enig idee hoe mijn gegevens hierop terecht gekomen zijn? En kan je dat ook laten verwijderen?
Ik sta er nu namelijk met mijn prive adres in en dat vind ik niet zo nodig :o

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:00

Dankje! Ik heb er maar eens een mailtje aan gewaagd :)

De grap is, via google is mijn eigen website niet te vinden maar de verwijzing in de telefoongids wel :=