Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ilsevg

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 12:56

Ik vond de masterclass echt top in elkaar zitten! En door het wat kleinschaligere karakter was het, iig voor mij, ook een mooie gelegenheid om wat te netwerken. Vond het erg leuk om eens een aantal collega's te spreken!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 13:57

Een regenachtige zondag... echt tijd voor de BTW-aangifte en administratie :Z

renep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 14:09

misschien dat hier iemand mij kan helpen.
Wij hebben appratuur waarmee we paarden behandelen en is erg duur, nu vraag ik me af hoe die het beste te verzekeren aangezien het elke dag onderweg is naar de klanten is e.d.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 14:16

Fijn om te horen Ilse!! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 14:17

Hoi :) mag ik mij hier melden? Ik zal binnenkort paar berichten teruglezen, maar nu niet echr tijd voor.

Ik wil binnenkort een eigen bedrijfje opstarten, maar weet niet zo goed waar te beginnen?? Iemand tips?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 14:23

renep schreef:
misschien dat hier iemand mij kan helpen.
Wij hebben appratuur waarmee we paarden behandelen en is erg duur, nu vraag ik me af hoe die het beste te verzekeren aangezien het elke dag onderweg is naar de klanten is e.d.

Daar zul je toch voor moeten informeren bij de verzekeraar. Ik heb een verzekering voor mijn fotoapparatuur die ook dekt als het in de auto ligt.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 14:23

Anoniem schreef:
Hoi :) mag ik mij hier melden? Ik zal binnenkort paar berichten teruglezen, maar nu niet echr tijd voor.

Ik wil binnenkort een eigen bedrijfje opstarten, maar weet niet zo goed waar te beginnen?? Iemand tips?

Bedenken wat voor een bedrijf je gaat opstarten?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 14:35

Yucca schreef:
Anoniem schreef:

Heel flauw, maar ik dacht idd hetzelfde :=

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 15:38

Yucca schreef:
Een regenachtige zondag... echt tijd voor de BTW-aangifte en administratie :Z

Serieus??? Hier is het de hele dag al echt zomers. Geen wind en volop zon.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 15:45

Echt?! Hier regent het al de hele dag... of nouja het is een uurtje of wat droog maar geen zon, zie wel een héél klein stukje blauwe lucht. Wel fijn voor mijn tuin trouwens want die was al super droog.

(Ik heb hellevoetsluis even opgezocht :o? op de kaart, jij zit in Zeeland, daar hadden ze in het nieuws/weerbericht inderdaad van zon :D )

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 16:46

hier ook vrij mooi weer eigenlijk en toch heel de middag binnen gezeten... foto's maken & bewerken & items in de webshop zetten... als de drive er is om dat eentonige werk te doen, moet je er van profiteren he :+

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 17:05

Ja, bijna Zeeland. Nog net Zuid-Holland. Zit echt net op de grens.
Ik blijf het apart vinden hoe het weersverschil in zo'n klein landje kan zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 17:29

Yucca schreef:
[naam] schreef:

Heel flauw, maar ik dacht idd hetzelfde :=[/quote]

Inderdaad erg flauw .... Idee heb ik al, alleen hoe ik moet opstarten vind ik lastig.. of eerst onderzoek doen of website etc...
Ik vroeg om tips hoe iedereen een beetje is begonnen, niet om flauwe opmerkingen :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 17:31

ondernemersplan schrijven... en daar moet dan ook uitkomen wat je het beste eerst kan doen...
Hoe je begint ligt er ook aan wat je wil gaan doen... elke soort onderneming heeft z'n eigen manier

ilsevg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 18:44

Onze paardendekenwasserij hebben we een aantal jaren geleden overgenomen van mijn ouders. Een echt ondernemingsplan hebben we daarvoor niet geschreven, maar we hebben wel kritisch naar ons terugverdien model gekeken. Toen ik begin dit jaar mijn eigen bedrijf startte heb ik, ondanks dat deze administratief onder de dekenwasserij valt, eerst een ondernemingsplan geschreven om zo voor mezelf scherp te krijgen of mijn ideeën überhaupt haalbaar waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:14

Dank jullie wel voor de tips :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:36

Hellevoetsluis in Zeeland.... dan ligt de Achterhoek in Overijssel.....hallo hee, ik zit een eiland lager en zelfs hier is het nog ZH hoor, Zeeland begint pas onder ons :P

Afbeelding

Ik ben niet zo van de ondernemersplannen, je kan toch nooit voorspellen hoeveel klanten je in het echt daadwerkelijk gaat krijgen.

In de meeste gevallen is het verstandig om gewoon voorzichtig te beginnen naast een normale baan / studie en zo te bekijken of je het uit kan bouwen tot een volwaardig bedrijf(je) :)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:44

Ik ben wel begonnen met het opschrijven van mijn ideeen en daar ben ik mee de boer opgegaan (of is boer nu een verboden woord :+ )
Door de feedback die ik kreeg ben ik er verder mee gaan puzzelen en heb ik uiteindelijk een heel plan gemaakt. Daarna een plan van aanpak met actiepuntenlijst en op die manier begonnen.

Voor mij was een plan juist wel stimulerend.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:56

Ik dacht eigenlijk ook dat Ouddorp al Zeeland was, maar ik heb ook begrepen dat dat hele stukje met die eilanden en zeeland/zuid-holland gevoelig ligt bij de inwoners. Jammer genoeg worden die provinciegrenzen vaak niet goed aangegeven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:32

Die provinciegrenzen worden op elke provinciekaart die ik ooit gezien heb altijd prima duidelijk aangegeven hoor :P

Alleen op 1 of andere manier kijken mensen vaak niet naar provinciegrenzen maar denken gewoon lekker simpel eilanden = Zeeland ofzo blijkbaar...hoe vaak je niet ziet dat inderdaad al omgeving Hellevoet in kranten enzo benoemd wordt als Zeeland...ik vind het echt bizar...hoe groot is nou de moeite om even op de kaart te kijken en niet zomaar de provincie te gokken als je een artikel schrijft :=

Niks mis met Zeeland maar als je nog een half uur in de auto moet zitten om er te komen, dan is het wel een beetje suf dat men je steeds vertelt dat je in Zeeland wordt.

Net zoals er niks mis is met Haflingers maar ik er ook een beetje zouteloos van wordt dat mijn palominootje steeds Haflinger genoemd wordt terwijl ze eigenlijk totaal niet op een Haf lijkt :P

Verder gaat alles wel goed hoor, hihi :+

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:41

Ik heb ook een ondernemingsplan geschreven, zo ongeveer gelijktijdig met het contacteren van mijn eerste leveranciers. Ik had dat plan ook nodig voor de bank, voor mij diende het meer als staving van mijn kredietaanvraag dan voor eigen gebruik. Moet wel zeggen dat mijn inschatting van aantal klanten in de doelgroep, jaarlijkse besteding van die klanten en het marktaandeel dat ik dacht te kunnen veroveren, aardig overeenkwam met de werkelijkheid van het eerste jaar.. Die inschatting kan dus wel goed gemaakt worden als je er met gezond verstand over nadenkt :)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:03

Provinciekaarten misschien wel, Pmarena, maar Google Maps bijvoorbeeld niet ;-)
Er wordt inderdaad snel gedacht dat alle eilanden daar bij Zeeland horen. Wel balen voor jullie!
Ik zou het ook niet leuk vinden om te horen dat ik in Gelderland woon, terwijl dat maar 15 tot 20 minuutjes rijden is.

Dat heb je netjes gedaan, Mallootje!
Ik heb als afronding van mijn opleiding een ondernemingsplan moet schrijven. Denk dat het niet meer klopt als je het er nu bij pakt, maar het maakte wel veel duidelijk. Ik had alleen mijn kosten een stuk lager ingezet als dat de werkelijkheid is, maar ik had ook echt geen idee. Wat ik vooral fijn vond is dat je echt bewust moet kijken naar je onderneming, prijzen en dergelijke.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:41

Najaaaa, ik ben nog steeds aan het overleggen over de prints die op mijn bedrijfskleding moeten komen en ik wil verschillende opties zien, voor ik een beslissing maak. Zo wil ik bijvoorbeeld een voorbeeld zien van de url die op het shirt komt, op 2 verschillende manieren (speelgoedvoorhonden.nl en SpeelgoedVoorHonden.nl) om te zien wat ik mooier vind.

Ik wil ook graag het logo van een van mijn stempels gebruiken, het beeldmerk in een cirkel en ik vond de cirkel die hij op het voorbeeld had gebruikt niet mooi. Een veel te dikke lijn, waardoor de cirkel veel meer opviel dat het beeldmerk. Dus ik had gevraagd of hij daar wat aan kon veranderen en of hij het logo op een mouw groter kon maken. Wat mij betreft heel normale vragen als je tot een goed ontwerp wilt komen, ik bedoel je moet er toch flink voor betalen en ik wil gewoon dat het naar mijn zin is.

Krijg ik net de opmerking dat ik wel erg veel vragen stel en met een knipoog er achteraan dat hij maar eens advieskosten moet gaan rekenen. Nu bedoelt hij het waarschijnlijk als een grap, maar ik vind dat als je een beginnende drukker bent, je juist zo veel mogelijk met je klanten mee moet denken en blij moet zijn met alle input die je krijgt. Ik krijg echt een beetje het gevoel dat hij me een lastpost vindt. Nu moet ik toegeven dat ik ook wel heel kritisch ben hoor, ook met de maten van de kleding. Ik wil dat de kleding een mooie pasvorm heeft en lang genoeg is, dus hij heeft al een paar keer wat dingen voor me opgemeten, maar dat is allemaal te wijd of te kort. Hij heeft zoiets van, ach maakt toch niet uit dat het wijd zit, lekker baggy. Maar ik ben een dunnen spriet, dus dat ziet er niet uit! Van tevoren wist ik echt niet goed wat ik precies wou en ik wou daarom verschillende opties en mogelijkheden bekijken, waarbij hij gewoon volledige creatieve vrijheid kreeg. Ben ik nou echt abnormaal lastig (had ik bijvoorbeeld meer voorwerk moeten doen en een kant en klaar ontwerp aan moeten leveren), of is dit gewoon part of the deal voor drukkers?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 14:15

11AFotograaf schreef:
Er wordt inderdaad snel gedacht dat alle eilanden daar bij Zeeland horen. Wel balen voor jullie!

Ik kan er niet van wakker liggen hoor. Zeeland, Goeree Overflakkee en Schouwen Duiveland is erg mooi om te wonen. "Zucht, had ik daar maar een mooie boerderij" :') :P
Vanaf hier zijn Rotterdam en Zeeland ongeveer even ver rijden. En ik ken er genoeg die hier wonen, die denken dat ze Rotterdammer zijn. :+

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 14:25

@Joyce: Ik vind niet dat je lastig bent hoor! Hij moet het voor jou ontwerpen en het moet naar jouw zin zijn... Het voelt alsof hij zich er erg makkelijk van af wil maken en inderdaad er van uit is gegaan met de prijs dat je alles kant en klaar zou aanleveren. Ik denk dat je dit wel aan hem aan kan geven, je wensen duidelijk maken en aangeven dat jij er van uit ging dat het ontwerpen in de prijs erbij zat. Of misschien even de telefoon pakken en bespreken? Dat komt vaak wel vriendelijker over ;-)
En qua kleding: Is het geen idee om zelf de kleding te regelen, zodat je weet dat het helemaal goed zit?

@HTS: haha, dat kan ook.