Op eigen houtje een taal leren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Mirjam

Re: Op eigen houtje een taal leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 14:56

Succes Sheran, klinkt als een ehmmm geweldig begin van de lessen 8)7

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 22:25

Net een weekje in Spanje geweest. Ik heb het (net als zoveel andere talen) een tijdje op het droge gestudeerd, en natuurlijk kan ik het redelijk vlot lezen (Romaans is Romaans). Maar actief spreken? Nee, dat moet je echt oefenen. De taal heeft heel veel valse vrienden met haar naaste zusjes en veel woorden voor de meest alledaagse dingen zijn toch weer anders dan in het Frans of Italiaans.

En bovendien: het ratelt maar door... Spaans is, nog meer dan Frans en Italiaans, een "syllable-timed" taal, waarin alle lettergrepen ongeveer even lang duren. Als je een Germaanse taal leert, heb je steun aan de klemtonen, want lettergrepen met de klemtoon worden daar langer uitgesproken. Bij het Spaans heb je aanvankelijk echt geen idee waar het ene woord ophoudt en het andere begint. Dat maakt zinnen die je op schrift onmiddellijk begrijp alsnog onverstaanbaar.

Overigens viel het mee met de last die ik van andere talen had. Ik heb de dag voor mijn vertrek nog een strip in het Italiaans gelezen, en een Wikipedia-artikel in het Portugees; normaal is dat het stomste wat je kunt doen. Ik had echter niet constant de neiging om woorden uit die talen te gebruiken - althans, ik kon haar onderdrukken. Dat is dan toch een klein talenknobbeltje van mijn kant. :)

Maar om kort te gaan: wil ik nog iets maken van het half dozijn talen waar ik ooit aan begonnen ben, dan moet ik eigenlijk voor één taal helemaal gaan. Het relatief gemakkelijke Spaans zou een goede keuze zijn, maar ja, nu ben ik er weer weg hè...

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 11:27

Sheran schreef:
Nu na de vakantie weer begonnen met Arabisch.
'Jullie nu woorden leren'' zei onze leraar.
'En de grammatica?' vroegen wij.
'In wereld heel veel Arabisch. 1 miljoen Arabieren kent grammatica. Is heel moeilijk. Jij eerst woorden leren, zodat zij jou begrijpen, en veeeeeel veeeeel later grammatica. Arabieren ook geen grammatica.'

:')

Fijn dat je arabisch leert. Lijkt mij een leuke en moeilijke taal om te leren. Eerst je woordenschat verruimen in het Arabisch lijkt mij op zich niet verkeerd. Het komt goed! Succes :-)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 14:34

Haha ja he Mirjam, zo zat ik ook :P

Maar ik vind het inderdaad best. Ze zullen toch altijd blijven horen dat ik geen Arabier ben, en als ze het niet horen dan zien ze het wel aan me (lang, blond, sproeten). We krijgen les van iemand uit Marokko en we leren standaardarabisch, later misschien nog Marokkaans. Hij zit nu vooral erg te hameren op onze uitspraak. Het Arabisch heeft vele klanken en soms horen we de verschillen nog niet tussen sommige klanken binnen een woord.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-16 14:48

Alle beetjes helpen, toch? Je hoeft niet morgen een taal feilloos te spreken, alle woordjes die je te pakken kunt krijgen moet je leren :)

Musiqolog ik ben het niet met je eens. Juist in het Spaans worden de beklemtoonde klinkers heel lang, vind ik. Daarnaast is het ook simpel om te weten waar de klemtoon valt: op de één na laatste lettergreep. Er zijn een paar uitzonderingen, vaak zijn dat Arabische leenwoorden. Als die woorden veel voorkomen, denk aan een woordje als usted, wordt de klemtoon niet aangegeven.
Woorden waarbij de klemtoon niet op de één na laatste lettergreep valt worden op schrift weergegeven met een accent. Denk aan bij voorbeeld een woord als música.

Wat dat betreft is Italiaans echt een drama sinds ze de klemtonen op papier hebben afgeschaft. En voordat je er uit bent wanneer je een g of gh moet schrijven, of hoe je het uitspreekt, ben je ook wel even verder. Met Portugees vind ik dan weer dat ze echt rare constructies hebben. bij voorbeeld o senhor/a senhora, en dan bedoel ik in dit geval even in de betekenis u (3e pers ev, die u). Om over de fonologische verfijningen van de nasale klinkers maar niet uit te weiden.

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 16:23

Hoe gaat het bij jullie?

Ik ben bij de "progressive actions" aangekomen met mijn Deense lessen en ik snap er nog maar weinig van. De eerste les waarbij ik zoveel moeite heb om de opbouw/vertaling te snappen. Ik ga verder niet zo heel hard omdat ik het momenteel erg druk heb.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 17:44

Mijna staat op een heel laag pitje. _O-
Ik kan maar geen fijne manier van leren vinden. Ik had een fijne app, human japanese. Maar die word na een tijdje betaald en ik spaar dat geld liever voor de reis zelf :o

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 20:32

Hee hallo, ik heb een vraag en ik dacht dat jullie misschien wel de juiste mensen waren om die te beantwoorden, dus ik waag een poging :)

Afgelopen schooljaar heb ik mijn VWO afgerond. Sommige vakken met meer succes dan andere haha, maar Frans en Duits wel allebei met een 8 en om die twee gaat het dan ook: ik zou heel graag deze twee talen een beetje op niveau willen houden, maar hoe doe je dat nou eigenlijk? Ik heb met beide nooit moeite gehad, maar ik merk wel nu al dat ik sommige dingen weer langzaam kwijt begin te raken en ik vind dat erg jammer. Dus, om tot een conclusie te komen, heeft een van jullie enig idee wat ik zou kunnen doen om Frans en Duits te onderhouden? :D

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 23:20

Eh, wat dacht je van blijven lezen? Er is fantastische literatuur in allebei verschenen, grijp die! Of gewoon op vakantie daarheen, en de moeite nemen de mensen in hun eigen taal aan te spreken. Kortom: zorg ervoor dat je evenveel met het Frans en het Duits in aanraking komt als nu al waarschijnlijk met het Engels. Ik ben zelf heel erg van de Duitse taal en cultuur (krijg je met een achtergrond in de klassieke muziek), en ben me zodoende altijd actief en passief met die taal bezig blijven houden.

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 23:36

Ja, lezen! :D Ik heb een aantal dagen geleden nog een poging gewaagd aan Frans, maar dat boek heb ik ergens neergelegd en ik heb geen idee meer waar. Morgen toch nog eens zoeken. Er is inderdaad nog heel veel wat ik niet gelezen heb, maar wat ik bijzonder graag wíl lezen, dus dat moet goedkomen. Mag ik aannemen tenminste. Dank je!

In eerste instantie zou ik dit jaar begonnen zijn met een studie Duits, aan de UvA. Op het laatste moment besloot ik dat ik het toch eigenlijk allemaal niet echt wist, dus heb me weer afgemeld. En hoewel ik geen echte spijt heb, schuurt het ergens toch wel dat die taal nu niet meer zo direct in mijn omgeving is haha.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 11:08

Ik zag dit topic weer en dacht misschien weten jullie het.

Voor mijn minor wil ik graag naar Canada. Dat is wel alleen deels Franstalig. In hoeverre zou ik in een jaar mijn Frans kunnen bijspijkeren om daar voldoende bij mee te komen?
Voor het laatst Frans gehad een jaar of vier terug, dus er moet nog wel flink wat aan gebeuren ben ik bang :Y)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 11:24

Moet makkelijk te doen zijn. Zijn je colleges ook in het Frans? Geven ze daar in de zomer een bijspijkercursusje?
Op mijn Erasmus in Frankrijk zaten een paar Ieren die nog net 'Bonjour' konden zeggen :P

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 11:28

Ah, ik krijg hoop!
geen idee of ze dat doen, heb ze op zich nog niet eens durven mailen haha. Maar ik ga nu zeker even uitzoeken of ik daar terecht kan!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 11:35

Is je minor via de universiteit hier, of ga je op eigen houtje?
Ik heb colleges in het Frans gevolgd terwijl ik alleen middelbareschoolfrans had. Ik ben wel goed in talen, maar het ging prima, zelfs de mondelinge overhoringen :')

Ayasha
Blogger
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 12:58

Sheran schreef:
Lijkt behoorlijk op elkaar inderdaad. Nederlandse lees- en schrijfletters zijn soms echt heel anders :)

Nu na de vakantie weer begonnen met Arabisch.
'Jullie nu woorden leren'' zei onze leraar.
'En de grammatica?' vroegen wij.
'In wereld heel veel Arabisch. 1 miljoen Arabieren kent grammatica. Is heel moeilijk. Jij eerst woorden leren, zodat zij jou begrijpen, en veeeeeel veeeeel later grammatica. Arabieren ook geen grammatica.'

:')

_O-
Ach met éénwoordszinnen kom je vaak ook al ver en als ie je dan gewoon correct leert zeggen dat je nog lerende bent dan zullen ze het ook niet als onbeleefd opvatten gok ik.
Een vriend van me kan Turks en die zegt dat de turken (hij heeft een huisje in turkije) vaak al erg enthousiast zijn over het feit dat je het spreekt ongeacht of het ergens op trekt. :=

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 12:59

Sheran schreef:
Is je minor via de universiteit hier, of ga je op eigen houtje?
Ik heb colleges in het Frans gevolgd terwijl ik alleen middelbareschoolfrans had. Ik ben wel goed in talen, maar het ging prima, zelfs de mondelinge overhoringen :')

Dit zou dan minor zijn vanuit de studie (als in mijn uni heeft een contract met die uni).
Maar je geeft me wel hoop haha

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 08:21

Maaikman schreef:
Hee hallo, ik heb een vraag en ik dacht dat jullie misschien wel de juiste mensen waren om die te beantwoorden, dus ik waag een poging :)

Afgelopen schooljaar heb ik mijn VWO afgerond. Sommige vakken met meer succes dan andere haha, maar Frans en Duits wel allebei met een 8 en om die twee gaat het dan ook: ik zou heel graag deze twee talen een beetje op niveau willen houden, maar hoe doe je dat nou eigenlijk? Ik heb met beide nooit moeite gehad, maar ik merk wel nu al dat ik sommige dingen weer langzaam kwijt begin te raken en ik vind dat erg jammer. Dus, om tot een conclusie te komen, heeft een van jullie enig idee wat ik zou kunnen doen om Frans en Duits te onderhouden? :D

In de zomer kamperen in Frankrijk, in de winter naar Oostenrijk en kletsen maar! :D
en boeken lezen in die talen, ik haal weleens Duitse boeken (vertaling bv vanuit het Engels van boeken die ik gegarandeerd leuk vind)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 11:51

Vakje Frans of Duits doen naast je reguliere studie? :) Is ook heel erg leuk.

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 11:16

Als ik op mijn huidige tempo door ga, ben ik voor de jaarwisseling klaar met de Deense duolingo lessen *\%/*

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 12:02

SinneJ schreef:
Sinds kort kunnen wij via blackboard (online leerplatform van de UA) een licentie aanvragen voor 'altissia'. Ik heb niet heel het topic doorgelezen, dus misschien is het al vermeld, maar ik vind dit er zeer goed uitzien op het eerste gezicht. Indien er interesse is, kan ik gerust nog wat ervaringen delen wanneer ik het eenmaal goed getest heb. Ik ben van plan mijn Frans ermee te onderhouden (wat ik nu krijg via de UA, dit jaar start ik Frans 3 wat gelijk staat met niveau B2 dacht ik) en ik wil mijn Duits weer oppoetsen. Deze 2 met het oog op werk vinden in België binnen 3 jaar, daarna ga ik vermoedelijk wel nog een taal bijnemen.

Ik heb het introfilmpje van altissia klaarstaan op mijn laptop voor wie geïnteresseerd is; stuur me via pb een e-mailadres en dan krijg je het van me :) ik denk dat dat filmpje wel een goed idee geeft van de inhoud.

Ik weet echter nog niet of altissia voor iedereen toegankelijk is en zo niet of dat ooit gaat gebeuren, maar ik vermoed van wel.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 20:04

Ik lees al een tijdje mee, maar ben nu eindelijk op aanraden van een vriendin ook maar eens begonnen met Duolingo. Hoewel ik altijd dacht dat ik meer van de 'eerst uitleg, dan pas proberen' aanpak was, vind ik de methode verrassend intuïtief werken.
Ik heb inmiddels wel begrepen dat er een groot verschil schijnt te zijn tussen de app en de pc-versie. Heeft iemand van jullie daar ervaring mee?

Ik was in eerste instantie begonnen met Spaans, omdat dat mij een vrij toegankelijke wereldtaal leek waar ik desondanks nog helemaal geen kaas (queso) van gegeten had. Hij stond al een hele tijd op mijn to-dolist en het moest er nu maar eens van komen.

In een overmoedige bui ben ik ook maar gelijk aan Pools begonnen, en dat heeft mij wel bevestigd in de toegankelijkheid van Spaans. Wat een berg naamvallen en verbuigingen heeft het Pools, en wat lijken die woorden weinig op die uit Germaanse of Romaanse talen! Mijn halve mondje bloemkwekerijpools biedt echt bijzonder weinig houvast. (Daarbij ben ik de skill 'curse words'/'50 namen voor onkruid' ook nog niet tegengekomen).

Heeft er iemand tips om mee te beginnen?

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 21:22

Op de pc is per les wel uitleg, die neem ik ook altijd wel door voordat ik de lessen zelf ga maken. Op de app is die uitleg inderdaad niet te zien, wel kan je per zin de commentaren bekijken, daar staat vaak ook wel wat nuttigs bij. Ook kan je op de pc timed practice doen, dat vind ik wel fijn werken bij de lessen die ik al redelijk goed ken, helaas is dat op de app ook niet beschikbaar. Ook de omgang met fouten is anders: op de pc krijg je zeg maar een minpunt, dan loopt je voortgangsbalkje terug en krijg je uiteindelijk steeds meer zinnen te vertalen voordat je klaar bent met je les (soms erg frustrerend als je een les echt niet onder de knie krijgt haha) en op de app krijg je dezelfde zinnen dan op het eind van de les terug. Het is allemaal een beetje een kwestie van voorkeuren, ik gebruik ze beiden vrij afwisselend, maar dus wel altijd de pc voor de nieuwe lessen om de uitleg te kunnen lezen.

Tsja, tips, ik word al gek van het idee om serieus aan meerdere talen tegelijkertijd te werken. Maar mijn motivatie voor mijn taallessen is dan ook wat anders, ik ga volgende maand emigreren naar Denemarken. Naast Duolingo gebruik ik Memrise, daar zit voor het Deens in ieder geval een aangemaakte lijst met alle woorden die op Duolingo gebruikt worden en de snelle woord-herhalingen van Memrise (alleen de app-versie, op de pc vind ik Memrise helemaal niks) helpen mij om de woordenlijsten beter te kunnen leren.

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 12:30

*\o/*

Afbeelding

En hiermee ben ik op tijd klaar voor mijn verhuizing naar Denemarken :D

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 12:49

Gefeliciteerd Mirjam!! :)F Toch nog ruim voor het einde van het jaar!!

Ik vind Russisch op memrise beter te leren dan op Duolingo, wat meer uitdaging naar mijn gevoel. Niet dat ik nou al heel ver ben, maar ik doe dus vooral (steeds herhaling) van mijn lessen op Memrise

Alleen achter de pc, ik heb daarom geen idee of de apps fijn zijn

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 16:04

Gefeliciteerd Mirjam!
Ik gebruik geen apps meer, ik leer 't Zweeds nu van een vriend die zo goed als vloeiend Zweeds spreekt en natuurlijk door veel te luisteren. Vond dat ik bij de apps niet echt de dingen leerde die ik in het dagelijks leven wou en kon gebruiken. Ondanks dat je hier overal met Engels weg komt is het toch wel leuk om een kop thee in 't Zweeds te bestellen of dat soort dingen :)