afstuderen in 2016, wie nog meer ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

leeneliefje

Re: afstuderen in 2016, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 10:52

Ik vroeg me af hoeveel weken jullie ongeveer bezig zijn geweest met het PVA, vanaf het moment dat je onderwerp duidelijk was en je opdracht goedgekeurd dus.

Ook heb ik best moeite om literatuur te vinden... artikelen op de databank van school zijn makkelijk te vinden maar goede boeken die niet te algemeen zijn is een heel ander verhaal... iemand tips :=

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 11:18

leeneliefje, oef dat PVA... Ik denk voor ons zo'n zeven tot acht weken. Het ding werd een keer afgekeurd bij ons en een aantal keer waren er onduidelijkheden.

Tips voor databanken is denk ik afhankelijk van je onderwerp :P Misschien is het handig een lijstje te maken wat het onderwerp van iedereen is?

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 11:19

Flux schreef:
leeneliefje, oef dat PVA... Ik denk voor ons zo'n zeven tot acht weken. Het ding werd een keer afgekeurd bij ons en een aantal keer waren er onduidelijkheden.

Tips voor databanken is denk ik afhankelijk van je onderwerp :P Misschien is het handig een lijstje te maken wat het onderwerp van iedereen is?

Ja databanken lukt me dus ook wel, 't gaat me echt om boeken, omdat we een bepaald aantal pagina's moeten hebben voor het literatuur onderzoek.. meh

lijstje is een goed idee!

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 11:23

Leeneliefje - Eileen - HRM - Hogeschool utrecht - Verzuimdrempel verlagen bij middelbare school d.m.v. een verzuimbeleid in relatie met de employability

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 11:26

Boeken vind ik ook best lastig hoor. Wat jij zegt, te algemeen. Maar heb zelf het idee dat ik uit artikelen ook veel nuttigere informatie kan halen. (en stiekem vind ik korte dingen om te lezen ook fijner.)

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 11:28

leeneliefje schreef:
Leeneliefje - Eileen - HRM - Hogeschool utrecht - Verzuimdrempel verlagen bij middelbare school d.m.v. een verzuimbeleid in relatie met de employability
Laura_ - Laura - Facility Managment - Haagse Hogeschool - Hospitality ontwikkelen binnen facilitaire organisatie

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 11:29

Laura_ schreef:
Boeken vind ik ook best lastig hoor. Wat jij zegt, te algemeen. Maar heb zelf het idee dat ik uit artikelen ook veel nuttigere informatie kan halen. (en stiekem vind ik korte dingen om te lezen ook fijner.)

same here, aan de andere kant lees ik liever van papier dan van een scherm, en om nou alles uit te gaan printen... haha 3th world problems hier! :')

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 11:30

afstudeeronderwerp schreef:
Laura_ - Laura - Facility Managment - Haagse Hogeschool - Hospitality ontwikkelen binnen facilitaire organisatie
Flux - Diermanagement - VHL Leeuwarden - Pre-experimenteel onderzoek naar het herstelverloop van paarden met rugblessures

Anoniem567

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 11:35

Flux - Diermanagement - VHL Leeuwarden - Pre-experimenteel onderzoek naar het herstelverloop van paarden met rugblessures
CarlitaR - Carlita - Maatschappelijk Werk en Dienstverlening - Lectoraat Veiligheid in Afhankelijkheidsrelaties - onderzoek doen naar stalking en de handelingen/reacties van betrokken partijen om het proces van de hulpverlening en het proces van de politie te optimaliseren.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 11:43

dit zijn onze literatuur eisen:

Algemene richtlijn voor het literatuuronderzoek is dat hier 300-500 pagina’s literatuur aan ten grondslag ligt.
Enkele aanvullende richtlijnen voor het literatuuronderzoek zijn:
• De literatuur komt uit verschillende bronnen, dus bijvoorbeeld niet alleen uit praktische handboeken maar ook uit wetenschappelijke tijdschriften (bijvoorbeeld Journal of Occupational and Organizational Psychology, Tijdschrift voor HRM of Academy, of Management Review), organisatiedocumenten zoals jaarverslagen en vakliteratuur.
• De literatuur is recent, en bestaat dus niet alleen uit oudere publicaties. Oudere kernpublicaties kunnen natuurlijk wel bruikbaar zijn, mits deze worden aangevuld met recentere bronnen.
• De literatuur is relevant voor het onderwerp van het afstudeerproject. Aanvullende bronnen kunnen ook verkend zijn en bijvoorbeeld in het verantwoordingsverslag worden opgenomen met een korte toelichting waarom deze literatuur (uiteindelijk) niet in het theoretisch kader van het afstudeerverslag is opgenomen.
• Het gaat om een verdieping. D.w.z. dat de verplichte literatuur van de voorgaande studiejaren niet tot de keuzemogelijkheden behoort

c_esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 11:48

Ik ben nu in de derde week en heb mn PVA definitief ingeleverd.
Qua boeken heb ik in de catalogus van onze mediatheek gezocht op relevante onderwerpen. Alles opgeschreven en in de bieb boek voor boek gescand om te kijken of het inderdaad relevant is. Verder gewoon de afdeling van de relevante onderwerpen opgelopen en alle boeken bij langs.

c_esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 11:49

CarlitaR schreef:
CarlitaR - Carlita - Maatschappelijk Werk en Dienstverlening - Lectoraat Veiligheid in Afhankelijkheidsrelaties - onderzoek doen naar stalking en de handelingen/reacties van betrokken partijen om het proces van de hulpverlening en het proces van de politie te optimaliseren.
c_esther - Esther - Commerciële Economie - Windesheim Zwolle - naamsbekendheid vergroten wat resulteert in meer/makkelijkere sales (vacaturemarketing bedrijf)

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 11:51

Wat bij mij trouwens ook lastig is, is dat er heel veel over mijn onderwerp te vinden is, maar vooral heel veel over hospitality in de zorg, hotels of horeca. Of juist over de gastvrijheid naar de bezoekers toe en niet de medewerkers zelf. Ook veel scripties van andere studenten die over deze onderwerpen gaan.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 11:53

Laura_ schreef:
Wat bij mij trouwens ook lastig is, is dat er heel veel over mijn onderwerp te vinden is, maar vooral heel veel over hospitality in de zorg, hotels of horeca. Of juist over de gastvrijheid naar de bezoekers toe en niet de medewerkers zelf. Ook veel scripties van andere studenten die over deze onderwerpen gaan.

Bij mij is er ook vrij weinig over de link van mijn twee onderwerpen, (employability icm met ziekteverzuim) wat ik niet had verwacht. Ik onderzoek nu gewoon de twee onderwerpen afzonderlijk en leg dan zelf de link..

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 12:12

c_esther - Esther - Commerciële Economie - Windesheim Zwolle - naamsbekendheid vergroten wat resulteert in meer/makkelijkere sales (vacaturemarketing bedrijf)
Missy_ - Marjoke - Sociaal Pedagogische Hulpverlening - Invoeren van een nieuwe methode binnen een jeugdzorginstelling

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 13:16

Goed bezig Laura! En scheelt dat ja? Wat voor vakbladen zijn dat dan? Bij m'n eerste bachelor boeide t echt vrij weinig wat je bron was, zolang je niet alles van wikipedia haalde was het wel goed. Bij de tweede moest het al ergens op lijken en nu bij de master stellen ze ook nog eisen aan wélke academic journals je gebruikt. Logisch wel, maar vermoeiend :')
Leeneliefje: moet je persé boeken gebruiken? Ik vind artikelen vaak fijner en bij ons is dat afdoende. Kun je anders wellicht je begeleiders om tips vragen? Als ik de eisen zo lees is het juist prima als je (goede!) journals gebruikt en niet alleen boeken. Wat een rare eis trouwens, dat aantal pagina's. Dat zegt toch helemaal niks over de kwaliteit van je literatuur :x
Je kan het trouwens ook breder trekken en dan op je eigen onderwerp toepassen he? Zo is er veel onderzocht mbt integratie en performance, maar niet integratie op mijn specifieke gebied en sustainability performance. Dus ik geef dan aan te verwachten dat daar een positieve relatie tussen zit omdat dat op algemer gebied ook zo is. Maar misschien hadden jullie dat al gedaan.

Ik zit echt enorm te soggen hier. Eerst maar eens een makkelijker projectje afronden dan, kan mezelf nu echt even niet tot scriptiewerk zetten.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 14:17

Missy_ - Marjoke - Sociaal Pedagogische Hulpverlening - Invoeren van een nieuwe methode binnen een jeugdzorginstelling
Laurahh - Laura - Communicatie&Multimedia Design - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen - Communicatieplan schrijven en uitvoeren

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 14:26

Ik ben ook behoorlijk aan t soggen. Helpt niet mee dat mn ma geopereerd is en dus thuis is, mn pa een vrije dag heeft opgenomen en mn zusje ook vrij is..

Imd, ik gebruik veel artikelen uit Facility management magazine, FMI en Facto magazine. Allemaal facilitaire vakbladen. Volgens mij zijn er bij ons geen echte regels gesteld. Als artikelen maar up to date zijn en er niet alleen maar gebruik wordt gemaakt van whitepapers. Heb dus wel een paar boeken die ik als bron gebruik, maar meer als ondersteunend. Ik lees dan ook geen hele hoofdstukken, maar meer scannend. Artikelen scan ik eerst en als het relevant is lees ik het wel echt door.

Hoe doen jullie dat trouwens met bronverneldingen. Als je iets leest in een artikel en daarachter staat een bronvermelding. Gebruiken jullie het artikel als bron of de officiële bron?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 14:51

Je moet volgens APA regels de originele bron citeren (en die dus ook lezen, indien enigzins mogelijk). Bij ons houden ze APA aan en hebben ze dit ook nog specifiek gemeld in de scriptiecolleges.

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 14:52

Laurahh schreef:
Laurahh - Laura - Communicatie&Multimedia Design - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen - Communicatieplan schrijven en uitvoeren
Eline1510 - Eline - Diermanagement - VHL Leeuwarden - Onderzoek naar de problematiek met honden in Leeuwarden

PVA duurde hier zo'n 7 weken. Maar daar zat afbakenen vd opdracht bij in.
En de orginele bron terug zoeken en naar vermelden hier ook ja.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 15:35

Super dankjewel! Wij ook via de APA, maar is verder geen aandacht aan besteed.

c_esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 16:03

Wij inderdaad ook APA richtlijnen, zijn we sinds het 2e jaar al mee doodgegooid.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 16:28

Ja dat is bij ons een beetje er bij ingeschoten geloof ik. Wel altijd APA moeten gebruiken en vanaf de 1e of 2e, maar we hebben geleerd hoe we het moeten invoeren, zodat die het automatisch aanmaakt. Maar niet de regeltjes zoals officiele bron gebruiken, voor de punt de bron invoegen, als je de datum in de tekst noemt, mag je hem in de bron weglaten etc. Hier is ook nooit op gelet, maar met mijn scriptie wil ik het toch wel goed doen.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 18:51

Hier werd er ook vanaf dag 1 ingehamerd dat we alles via de APA normen moesten schrijven, refereren etc.

Inmiddels de datum, tijd en plaats voor mijn diploma uitreiking binnen gekregen. Over 2 weken mijn onderzoek presenteren dus ik ga snel maar eens een presentatie maken haha!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 12:21

APA kun je ook op googlen, zijn hele goede websites voor die je precies laten zien hoe het moet. Ook met bijv. meerdere auteurs, wanneer je et al mag gebruiken en wanneer niet :)

Edit: https://owl.english.purdue.edu/owl/resource/560/03/ vind ik altijd wel duidelijk. Maar meestal google ik gewoon wat ik zoek en dan kom ik hier of ergens anders wel eruit :)