Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:25

Voor de stagaires hier, hebben jullie een voorbeeld van een dagverslag? Ik moet mijn begeleidster of de klas observeren, maar ik heb geen idee wat ik daar in moet zetten behalve 'toen deed ze dit en toen deed ze dat'.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:38

Ik meld me hier ook graag :) Werk inmiddels bijna acht jaar in het basisonderwijs, waarvan zeven jaar op mijn huidige school. Heb dit jaar (voor het eerst) groep 8. Ik heb een erg leuke klas en veel steun aan en lol met mijn fantastische collega's. Ik werk op een grote basisschool, zo hebben we bijvoorbeeld vijf groepen 8. Erg handig en gezellig!

Ik klets graag zo nu en dan even met jullie mee :)

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:57

lieveli schreef:
Voor de stagaires hier, hebben jullie een voorbeeld van een dagverslag? Ik moet mijn begeleidster of de klas observeren, maar ik heb geen idee wat ik daar in moet zetten behalve 'toen deed ze dit en toen deed ze dat'.

Ik moest bij zulke dingen altijd op iets specifieks letten. Of tenminste, toen ik een beetje uit geobserveerd was op de algemene dingen dan. Je kunt dan iets kiezen dat je aan je eigen lessen wilt verbeteren of een klas kiezen waarbij iets niet helemaal lekker loopt (orde, werkhouding, zulks) en bij je verslag dan eerst uitleggen hoe jij het zelf doet, dan waar je tegen aan loopt, daarna een verslagje geven hoe de docent in kwestie met jouw verbeterpunt omgaat en tot slot (SMART) formuleren hoe jij dat in je eigen lespraktijk kunt gaan verwerken.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:06

lieveli schreef:

Heb je geen kijkwijzers? Waarop je dat kunt aantekenen?
Dan kijk je nl gericht.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:12

Ik heb morgen echt de tofste werkdag ooit :D Er komen gastsprekers die ondergedoken en/of in kamp Vught hebben gezeten tegen mijn tweede klassers babbelen *\o/* Zin in!

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:37

mayniac_val schreef:
Ik heb morgen echt de tofste werkdag ooit :D Er komen gastsprekers die ondergedoken en/of in kamp Vught hebben gezeten tegen mijn tweede klassers babbelen *\o/* Zin in!

Oo super vet! Ik heb tijdens mijn opleiding 2 vrouwen mogen interviewen die ook oa gastspreker zijn en hun verhaal vertellen. Kreeg echt kippevel van die verhalen

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:46

Tof :D Denk ook dat de kids onder de indruk zullen zijn.

Nog een vraagje: ik heb een kind dat gepest wordt om zijn lengte (klein jochie). Nu wil ik tijdens mentoruur daar aandacht aan besteden, maar ik weet niet zo goed hoe. Ik heb het toevallig over hoe joden werden behandeld tijdens de Tweede Wereldoorlog (tweederangs burgers enzo), is het wat om daar een bruggetje te maken?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:50

Ja dat lijkt me een heel mooi plan! Morgen wordt dus een aangrijpende dag? Gaaf hoor!

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:52

Voor twee klassen! Morgen nog eentje. Klas in kwestie komt helaas niet aan de beurt, maar we hebben het sowieso over verzet in de Tweede Wereldoorlog, dus daar komt dat aan bod :)

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:01

Buh, een van mijn kindjes is aangemeld bij Kinderbescherming -O- Wel beter voor het joch, maar ik word zo naar van zulke berichten...

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:12

o gatsie val... das niet leuk! maar idd beter voor het kind.

Hoe vonden de leerlingen de gastsprekers? :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:15

Gaaf zeg die gastsprekers. Ben zeer benieuwd wat de kids ervan vonden.
Aanmeldingen bij de kinderbescherming zijn nooit leuk nee.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:16

Kan iemand voor mij een kijkwijzer hier neerzetten? Internet op mijn school is te traag om PDFjes te openen :')

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:19

Oh..... traag internet en school gaan volgens mij altijd samen. Wat een drama is dat altijd zeg!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:21

Vreselijk irritant. En bleh, ik vind gewoon eventjes alles poedersuiker. Voor mijn gevoel word ik gewoon veel minder goed begeleid in vergelijking met vorig jaar.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:21

Oh dat is echt helemaal niet tof nee, begeleiding is juist wel belangrijk.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:56

Is het een kant en klare Lieveli?

Leerlingen vonden het heel indrukwekked! Straks heb ik nog een gastles :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:01

hebben je leerlingen zich gedragen dit keer? :D
Is het gelukt lieveli?

Ik had een zwaar relaxte dag; ik had maar 2 lessen en toen kon ik weer naar huis :+

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:06

Goof: meneer die de les gaf heeft er twee uitgedonderd :+ Maar de rest was wel heel lief, stelden ook goede vragen enzo :j

Chill dagje :D Excursies/projecten?

Wat zijn kinderen toch af en toe lekkere spiegeltjes he :D 'Mijn' mentorklasje bestaat uit een stel top koters, ben knettergek op ze. Eentje daarvan is net twee weken weer hier na een jaar rebound en vijf weken afkick-kliniek. Super lief joch, doet bij M&M hard zijn best en is makkelijk in de omgang.
Vandaag kwam collega Beeldende Vorming naar me toe om over hem te klagen, want kind doet zijn werk wel maar zit te klooien en te kletsen. Of ik hem een schopje kon geven.

Dus ik vanmiddag van 'Mevrouw X zei dit en dat, hoe zit het?' Zegt joch dat docent in kwestie hem niet mag en hij haar niet. Ik zei dat hij nog even een paar weekjes zijn best moet doen en dan komt er een nieuw blok en zit hij bij een andere docent, dus nu de beuk er in zodat er geen conflicten komen.

Ik later naar collega toe, verhaal gedaan, zegt ze 'Ja, hij kwam toen al naar mij toe met de vraag of hij bij mij kon komen omdat hij niet in een groepje was gedeeld, maar daar wilde ik eigenlijk al niet.'
Geen wonder dat kind zo reageert :+ Sommige zijn echt net paarden wat dat betreft.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:16

Leuk hoor, jouw vak leent zich ook echt voor dat soort dingen. Mijn vak is net wat minder spannend helaas :+

Nee leerling-/ rapportbesprekingen, dus de laatste uren vervallen en ik had vanmiddag toevallig geen bespreking, dus ik was errug vroeg klaar :D

Jeetje dat kind heeft ook een heftig jaar achter de rug zeg!

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:19

Hoi! Ik wil ook graag meekletsen.
Ik ben dit jaar begonnen aan de opleiding Onderwijsassistent Versneld op het Deltion College te Zwolle :)
Ik loop stage op een Christelijke Basisschool in groep 3/4 mer 32 kinderen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:23

Welkom!

Ik zag trouwens gisteren op tv een bericht dat het kabinet geen max stelt aan het aantal kinderen per klas, want 'kinderen ondervinden immers geen hinder van deze plofklassen'......
ben wel benieuwd naar jullie ervaring met zogenaamde plofklassen.

Ik ben van mening dat kinderen wel degelijk verdrinken in zulke grote groepen, dat persoonlijke aandacht minder wordt/ verdwijnt en dat resultaten minder zijn.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:24

Ja, klopt :j Helemaal op dit niveau fijn dat er zulke dingen zijn, want de geschiedenis onderwerpen zijn echt een ver-van-hun-bed show.

Lekker :D Mag op zich ook wel eens, even ontspannen :j

Ja gossie, hij is ook nog maar 14 jaar. Hij had mijn hart al gestolen toen ik de update in Magister las :+: Vind het supertof van hem dat hij terug op school en in zijn oude klas durft te komen. Ik heb een gigantisch zwak voor kinderen met nare thuis verhalen :')

Welkom Bamorka!

Ik haaaat plofklassen. Helemaal op basis/kader niveau. In sommige klassen kan ik gewoon niet iedereen de liefde en aandacht geven die ze nodig hebben voor mijn vak. Heb nu maar een bijles uurtje verzonnen...

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:28

Bij onze klas is het ook ontzettend lastig.. Ik heb die klas dan samen met mijn stagebegeleidster maar zonder mij zegmaar lukt het niet. Het is sowieso een ontzettend drukke klas en sommige luisteren ook behoorlijk slecht. We hebben ook 2 heel agressieve kinderen in de klas die elkaar continu opzoeken, ondanks dat ze ver van elkaar vandaan zitten haha :+

Dankjulliewel!

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:18

Ik ga trouwens vrijdag m'n eerste zelfstandige kringgesprek houden voor een opdracht op school, het moet over een thema gaan.
Ik heb gekozen dat ik het thema Pesten/Plagen wil doen.
Iemand nog leuke/originele vragen hiervoor? :D

Ik heb al; waarom zou iemand gepest kunnen worden, ben je zelf gepest/heb je gepest, wat kun je er tegen doen e.d.
Heb ook al een aantal vragen als: hoe kun je pesten/plagen herkennen, het verschil ertussen.