't leed dat een baan zoeken, maar niks kunnen vinden heet #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Phant0m

Re: 't leed dat een baan zoeken, maar niks kunnen vinden heet #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:09

thanks voor de antwoorden :D
ik zal eens gaan informeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:10

Cer, jawel. Want hypotheekverstrekkers vragen om een vast contract (overigens was tot een paar jaar geleden een intentieverklaring of een lijst met wat je verdiend had de jaren ervoor ook prima), dat is nu een eis. Of je dan daadwerkelijk daar blijft werken is natuurlijk altijd een tweede, dat maakt de hypotheekverstrekker dan weer minder uit, zolang jij maar blijft betalen.

En ik verzin het niet zelf he :D de politiek wil het versoepelen om deze reden!

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:11

@winged: mooi resultaat! Staat goed op je c.v.
@phantom: als je een contract voor bepaalde tijd hebt met een opzegtermijn van 2 maanden dan geldt die als een van de partijen tussentijds opzegt. Dit betekent niet dat ze 2 maanden voor het einde jou moeten berichten.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:12

Ffortuna schreef:
Cer, jawel. Want hypotheekverstrekkers vragen om een vast contract (overigens was tot een paar jaar geleden een intentieverklaring of een lijst met wat je verdiend had de jaren ervoor ook prima), dat is nu een eis. Of je dan daadwerkelijk daar blijft werken is natuurlijk altijd een tweede, dat maakt de hypotheekverstrekker dan weer minder uit, zolang jij maar blijft betalen.

En ik verzin het niet zelf he :D de politiek wil het versoepelen om deze reden!

Ook hier komt een oplossing voor. Hypotheekverstrekkers verdienen teveel aan hypotheken om die tak overboord te gooien dus de harde eis van een vast contract wordt vanzelf versoepeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:16

Silvia, ik hoop het ook, want anders is/blijft/wordt het voor starters helemaal onmogelijk om te kopen, die hebben nou eenmaal niet zo gauw een vast contract. Maar ik denk dat de versoepeling van het ontslagrecht wel een mooie manier is van de politiek om aan die eis tegemoet te komen. Overigens is het nu ook niet zo heel lastig om van een werknemer met een vast contract af te komen dus ja...

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:21

Silvia schreef:
@phantom: als je een contract voor bepaalde tijd hebt met een opzegtermijn van 2 maanden dan geldt die als een van de partijen tussentijds opzegt. Dit betekent niet dat ze 2 maanden voor het einde jou moeten berichten.

Ik dacht dat een werkgever een contract voor bepaalde tijd sowieso niet zomaar tussentijds mocht opzeggen (beeindiging met wederzijds goedvinden buiten beschouwing houdend).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:24

Falona schreef:
Ik dacht dat een werkgever een contract voor bepaalde tijd sowieso niet zomaar tussentijds mocht opzeggen (beeindiging met wederzijds goedvinden buiten beschouwing houdend).

Nope, behalve als het erin vermeld staat :)

Helaas -O-

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:27

@Cer: ook dan mag het niet zomaar. Je bent in Nederland als werknemer vrij beschermd wat dat betreft (nog wel tenminste). Zelfs met deze clausule mag een werkgever niet zomaar opzeggen en moet hij naar de Kantonrechter of UWV. (Dit kost vaak uiteindelijk meer dan het contract gewoon af laten lopen, dus gebeurt het niet zo snel.)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:29

Dat staat mij ook bij mylittlejoy :j

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:32

Ffortuna schreef:
Falona, dat is juist de reden waarom het ontslagrecht versoepeld wordt: zodat mensen eerder een vast contract (en dus een hypotheek) kunnen krijgen. :j

Dan hebben banken toch nog geen zekerheid dat de klant de hypotheek kan betalen?
Als je zo makkelijk van een vaste kracht af kunt komen.

Ik denk zelf dan meer aan een intentieverklaring welke de werkgever afgeeft om alsnog een hypotheek aan te kunnen vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:33

Die wederzijdse opzegtermijn is niet rechtsgeldig. Kan je aanvechten :j

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:33

:oo ik spot een klein lichtje in het duister... eindelijk weer een sollicitatiegesprek :D

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:38

Mochten er mensen wezen die in de buurt van Eerbeek/Loenen/Apeldoorn wonen bij ons op het werk (Smurfit Kappa) zoeken ze nog een directiesecretaresse. Mensen kunnen de vacature vinden bij uitzendbureau Adecco.

Het gaat om een parttime functie van 20 uur per week. Niveau MBO+/HBO en minimaal vijf jaar ervaring op dit gebied.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:38

Netam89 schreef:
Mochten er mensen wezen die in de buurt van Eerbeek/Loenen/Apeldoorn wonen bij ons op het werk (Smurfit Kappa) zoeken ze nog een directiesecretaresse. Mensen kunnen de vacature vinden bij uitzendbureau Adecco.

Het gaat om een parttime functie van 20 uur per week. Niveau MBO+/HBO en minimaal vijf jaar ervaring op dit gebied.

En die functie is niet vanuit het Noorden uit te voeren?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:40

Jans schreef:
Die wederzijdse opzegtermijn is niet rechtsgeldig. Kan je aanvechten :j

Die wederzijdse opzegtermijn is wel rechtsgeldig, alleen moet hij wel met een goede reden komen (net als bij een vast contract) Wat MLJ ook aangeeft :j

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:46

annastasia schreef:
Dan hebben banken toch nog geen zekerheid dat de klant de hypotheek kan betalen?

Er moet dan wel dossiervorming zijn! Die versoepeling van het ontslagrecht wil niet zeggen dat als je baas zich morgen in z'n kop haalt dat hij 1 man teveel heeft dat hij jou dan zomaar op straat kan zetten. Er moet echt een gegrond reden tot ontslag zijn. Het enige wat versoepelt is de procedure van het ontslag, niet de grond tot ontslag.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:50

Falona schreef:
annastasia schreef:

Er moet dan wel dossiervorming zijn! Die versoepeling van het ontslagrecht wil niet zeggen dat als je baas zich morgen in z'n kop haalt dat hij 1 man teveel heeft dat hij jou dan zomaar op straat kan zetten. Er moet echt een gegrond reden tot ontslag zijn. Het enige wat versoepelt is de procedure van het ontslag, niet de grond tot ontslag.

Klopt helemaal.

Maar zoals hier eerder gezegd werd dan zouden er meer mensen een vast contract krijgen om zo aan een hypotheek te komen.
En dat zie ik niet gebeuren.

_Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:53

en die reden zou dan kunnen zijn economische redenen. Op die manier lukt het ze vrij makkelijk om iemand op straat te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:14

annastasia schreef:

2 jaar geleden was een intentieverklaring en een lijst met ´wat je verdiend had de laatste 3 jaar´ nog voldoende om een hypotheek te krijgen. Ik spreek uit ervaring. Het feit dat het dus relatief makkelijker is je te ontslaan zal wat hen betreft niet zo zwaar wegen, zolang jij je hypotheek maar betaalt.

Het zal er bij werkgevers wel degelijk toe leiden dat je eerder een vast contract krijgt omdat ze weten dat als er goede redenen zijn om van je af te willen ze dat ook kunnen zonder jou meteen gigantisch veel geld mee te hoeven geven. Dit zou dus ook de arbeidsmarkt versoepelen, daar is ook niks mis mee wat mij betreft.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:24

Maar dat weten de banken dan toch ook? Dan wordt een vast contract toch ook een wassen neus (heel sec gezien)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:27

Tuurlijk, maar dat was die intentieverklaring of dat ´drie jaar loonoverzicht´ toch net zo goed? De eisen zijn scherper gesteld sinds de overheid vele banken geld heeft moeten lenen. Diezelfde overheid zegt nu, we versoepelen het ontslagrecht zodat er meer hypotheken afgesloten kunnen worden. Sigaar uit eigen doos, zeker weten! Maar ja, de economie moet wel doordraaien.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:28

Er zijn nu ook nog behoorlijk wat mensen met een intentieverklaring welke een hypotheek krijgen.
Krijg ze wekelijks aan de lijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:40

Klopt, maar starters niet meer. Of ze moeten kunnen aantonen boven een bepaald bedrag te verdienen...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:57

"we versoepelen het ontslagrecht zodat er meer hypotheken afgesloten kunnen worden"

Ik vind dat op de 1 of andere manier toch zo'n rare zin .. :')

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 15:23

Vorige week donderdag heb ik gereageerd op een administratieve junior functie.
Binnen 7 werkdagen zou ik wat horen.
Vandaag zijn we op werkdag 5............

Heb al wel snel een ontvangstbevestiging gehad, maar verder nog niets gehoord.
Zou dat positief zijn of niet...........................????????????
Mocht ik totaal niet aansluiten dan zou ik namelijk direct een afwijzing verwachten.