Examenjaar vwo'ers 2012

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 11:14

Jannaa schreef:
Heeft een van jullie toevallig een samenvatting van aardrijkskunde? Ik heb net geprobeerd Samengevat te lezen, maar ik vind het echt niet fijn leren. Al die begrippen door elkaar zonder lopend verhaal, ik kan mijn aandacht er echt niet bijhouden :roll:

Ja, dat heb ik inderdaad ook... Iemand in dit topic heeft mij allemaal samenvattingen gestuurd. Ik denk niet dat ze het erg vindt als ik die even doorstuur (dan heb je ze eerder). Als je dat wilt, pb me je mailadres dan even :)

Nienkex

Re: Examenjaar vwo'ers 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 11:34

Stress begint nu wel een beetje te komen hoor.
Vandaag even lekker niks doen :)

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 11:35

mar_fay schreef:
Jannaa schreef:
Heeft een van jullie toevallig een samenvatting van aardrijkskunde? Ik heb net geprobeerd Samengevat te lezen, maar ik vind het echt niet fijn leren. Al die begrippen door elkaar zonder lopend verhaal, ik kan mijn aandacht er echt niet bijhouden :roll:

Ja, dat heb ik inderdaad ook... Iemand in dit topic heeft mij allemaal samenvattingen gestuurd. Ik denk niet dat ze het erg vindt als ik die even doorstuur (dan heb je ze eerder). Als je dat wilt, pb me je mailadres dan even :)

Nee hoor, vind ik niet erg. Stuur maar door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 12:37

Bij mij is de stress ook al aanwezig! Slaap al nachten slecht en ben een beetje een emotioneel wrak |(

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:08

Bij mij begint de stress nu ook te komen. Maandag al, de tijd gaat zo snel!

Ik vroeg me af hoe jullie bij Nederlands samenvatten. Behalve dat ik vaak de kern niet te pakken krijg doe ik er ook veel te lang over. Eerst belangrijke zinnen onderstrepen, dan op klad opschrijven en dan definitief met pen, maar nu ben ik bang dat dat op het examen dikke tijdnood gaat opleveren. Hoe pakken jullie dat aan?

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:42

Gracezellaa schreef:
mar_fay schreef:

Nee hoor, vind ik niet erg. Stuur maar door.

Dat was waar, dat was jij (nog bedankt!) :P

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:54

Je moet ook de signaalwoorden markeren of onderstrepen. Die geven een hoop aan.

ladyisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 14:35

Je moet sowieso het aandachtspunt in de samenvatting verwerken.
Daarna inderdaad de signaalwoorden die in de vraag staan zien te vinden in de tekst.
En verder moet je ook een beetje geluk hebben, zo hadden wij laatst een tekst waar 3 punten gegeven werden, dus lerares zei: zoek 3 argumenten. Bleek dat het er wel 5 waren. Tja, dat is gewoon een beetje pech hebben.
Maar je kan dus ook naar de punten kijken(globaal).
En zoek het antwoord niet te ver, als het over alinea 1 gaat zal het eigenlijk niet voorkomen dat het antwoord in alinea 3 en verder staat....

Touchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 15:02

Nou ik heb net nederlands 2010-2 gemaakt.. Dacht dat het super slecht ging, zowel tekstbegrip als samenvatten. Tekstbegrip was uiteindelijk nog wel redelijk, 18 of 19 van de 27. Samenvatten was rampzalig. Maar 11 van de 22 punten. Kom ik totaal uit op een 5,3-5,5. Hmm fijn, dit is het laatste examen dat ik ging oefenen voor nederlands, gisteren kwam ik nog met een ander examen uit op een 7,4-7,8.
Nu heb ik er geen vertrouwen meer in ;(

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 15:43

Marloes, ik had vandaag exact hetzelfde!
Bij 2010-II kwam ik uit op een 5,9, baal er echt flink van :\ Gisteren kwam ik uit op een 7,5 bij een ander examen....
Het is wel zo dat de n-norm bij zo'n tweede tijdvak examen niet zo precies bepaald wordt. Meestal doen er mensen mee aan het tweede tijdvak die niet zo goed zijn in dat vak en dus moeten herkansen, dus kan het maar zou zijn dat het best een lastig examen was maar de n-norm niet omhoog ging omdat ze dus geen goede 'maatstaf' hebben...

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 15:52

Hallo allemaal. :) Vandaag ben ik wel goed bezig vind ik zelf... van Latijn kan ik nu het hele pensum vertalen. Ik heb wat aan wiskunde gedaan en net 2 examens Nederlands gemaakt. De eerste keer had ik een 9,2. Het samenvatten ging heel erg goed dit keer! Voor de tweede een 8,5. Ik denk dat dat een iets realistischer cijfer is. :P Het samenvatten ging voor mijn gevoel ook goed, ik had 15/20 punten uiteindelijk daarvoor.

Ik weet alleen niet zo goed wat ik nu eens zal gaan doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 15:58

Ik heb even wat valdispert spray gehaald en extra A. Vogel rustgevend pilletjes extra sterk :=

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 16:20

De moed zakt me echt in de schoenen... :\ Net dus een 5,9 voor dat Nederlands examen, nu een 3,7 voor M&O. Ik wil niet meeeeeeeeeeer...

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 16:26

Sabine_Duco schreef:

Verder leren? :+

Ik heb ook een dipje... maar volgens mij komen we er wel overheen hoor jongens eh.. meiden, als ik zo hoor wat iedereen hier doet :j

Touchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 16:48

Marloes schreef:
Marloes, ik had vandaag exact hetzelfde!
Bij 2010-II kwam ik uit op een 5,9, baal er echt flink van :\ Gisteren kwam ik uit op een 7,5 bij een ander examen....
Het is wel zo dat de n-norm bij zo'n tweede tijdvak examen niet zo precies bepaald wordt. Meestal doen er mensen mee aan het tweede tijdvak die niet zo goed zijn in dat vak en dus moeten herkansen, dus kan het maar zou zijn dat het best een lastig examen was maar de n-norm niet omhoog ging omdat ze dus geen goede 'maatstaf' hebben...

Misschien ligt het toch wel aan de naam :D Maar enorm balen zeg, ook van M&O..

En ik heb het idee dat iedereen veel meer doet dan ik. Ik maak hooguit 1 examen per dag met een klein beetje leren, maar lang niet genoeg..
Morgen maar eens flink aan de bak voor alles na nederlands!

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 16:55

We hebben de verkeerde naam, zal m'n ouders er eens op aanspreken :+
Ik leer dus voor M&O veel, voor de rest nog veel te weinig gedaan. Maar had dus beter voor andere dingen kunnen leren, M&O is al een verloren iets... :\

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 16:59

mar_fay schreef:
Sabine_Duco schreef:

Verder leren? :+

Haha ja, maar wat? Geschiedenis heb ik geeeen zin in, wiskunde heb ik al gedaan vandaag, economie is nog lang niet... :P

ladyisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 17:02

Marloes schreef:
We hebben de verkeerde naam, zal m'n ouders er eens op aanspreken :+
Ik leer dus voor M&O veel, voor de rest nog veel te weinig gedaan. Maar had dus beter voor andere dingen kunnen leren, M&O is al een verloren iets... :\

Niks is verloren, gewoon doorzetten. Veel herhalen en rustig kijken wat je moet doen.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 20:59

Bedankt voor de tips! Ik ga voor Nederlands gewoon duimen dat het een begrijpelijke tekst is, want de punten lopen zo uiteen per examen (van een 5,4 tot een 7,7). Zeker bij samenvatten scheelt dat al zo veel.

En inderdaad, niks is verloren Marloes. Al het leren daarvoor werpt straks zijn vruchten af, dat zul je zien. :)

ladyisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 21:52

Je moet ook gewoon wat geluk hebben met de examens, dat ze net op het onderwerp ingaan wat je goed geleerd hebt/leuk vindt.
En begrijpelijke en leuke teksten bij de talen.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 10:18

Voor iedereen die Latijn of geschiedenis heeft, ik kom ineens deze site tegen: http://geschiedenis2012.nl/vietnam/

Onderaan de pagina kun je naar de Republiek of naar Livius. De meeste dingen van geschiedenis werken trouwens niet, maar de samenvattingen zagen er heel handig uit

Touchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 11:21

Morgen gaat de hel losbarsten :D
Vandaag ga ik niks meer voor Nederlands doen, alleen maar ak en bio denk ik. Misschien wat wisk A.

Slaan bij jullie de zenuwen al aan? Ik heb vannacht heerlijk geslapen, (ligt het misschien aan de melatonine?). Hier nog geen zenuwachtigheid, zal morgen wel komen of vanavond.

ladyisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 11:31

Nou eigenlijk niet, heb er wel zin in. Sluit toch 6 jaar af :)

Ga vandaag ook bio ak en wis doen.

Touchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 12:03

Dat is waar.. Eigenlijk moeten we heel blij zijn! Moet zeggen, aan het begin van het jaar had ik zoiets van, laat die examens maar komen, kan ik eindelijk naar de uni! Maar 2 weken geleden wilde ik de examens het liefst nog een paar weken opschuiven.. Nu sta ik neutraal denk ik haha!

Voor aardrijkskunde he, wat is het verschil tussen latino's en hispanics? Ze komen toch allemaal uit Zuid-Amerika?

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 12:18

Net een Nederlands 2009-I gemaakt, had tussen de 5,6 en 6,5 :P Ik scoor echt heel constant, bij de andere twee examens zou ik een 6,1 en een 6,6 hebben gehaald. Ik ga er dus ook niks meer aan doen... Vandaag dan maar verder met Latijn, aardrijkskunde, bio, geschiedenis en kunst :\ Ik had echt een planning moeten maken, haha!
xIrlijn, bedankt voor de site! Ken je devr.nl al? Ook een suuuuperhandige site voor Latijn! Heb er al heel veel aan gehad!