Yay, ik meld me hier ook
Nog niet ingeschreven bij de KvK, maar gaat zeer binnenkort gebeuren.
Ik heb niet alle topics helemaal gelezen, maar heb de laatste tijd beetje mee gelezen en wat doorgebladerd 
Ik ga beginnen met een videoproductiebedrijfje samen met een partner. Aangezien we samen naar buiten willen treden, is het logisch op een VOF te beginnen... Zijn er hier eigenlijk meer mensen die een VOF hebben? Ben het voorbeeld contract aan het bekijken, maar juridische taal gaat me al snel duizelen
Nog hele belangrijke dingen waar ik aan moet denken?
Naam verzinnen vind ik tot nu toe het lastigst
Zidore schreef:Heeft er iemand ervaring met een site bouwen met wordpress??
Ja, is heel simpel en werkt goed.
Lalidan schreef:Ik kom me hier ook maar eens melden, misschien dat iemand van jullie antwoord op mijn vraag heeft. Meteen maar een lange post om mee binnen te komen, sorry daarvoor.
Ik zit er over te denken om komend jaar voor mezelf te beginnen en ben dus druk bezig de financien op een rijtje te zetten. Wat voor mij belangrijk is, is om te weten wat ik uiteindelijk netto over houd na alle belastingen en dergelijke. Dit omdat ik geen producten ga verkopen maar een dienst en ik dus moet berekenen hoeveel ik per uur moet vragen om van rond te kunnen komen.
VOor de duidelijkheid een simpel rekensommetje: Stel, ik verdien 123 euro bruto per uur, dat is dus wat ik mijn klant in rekening breng. Daarover betaal ik 19% BTW: 123-23.37= iets minder dan 100 euro. VOor het gemak hou ik het maar even op 100 euro.
Dan, inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet: 100-6%=94 euro (Ik begreep dat het iets minder dan 6 procent is, maar kan het exacte getal niet vinden en kies dus maar voor een ruimere marge).
Maar, dan is er nog zoiets als inkomstenbelasting. Hoeveel is dat? Ik begrijp dat daar verschillende schalen voor zijn, maar het zou leuk zijn als die schalen vindbaar waren..... ik kan ze in elk geval niet vinden. De grote vraag is dus, hoeveel hou ik uiteindelijk van die 94 euro over?
Het zijn fictieve getallen. Daarnaast weet ik dat ik mijn investeringen en voorbetaalde BTW mag aftrekken én dat er allemaal andere aftrekposten zijn, maar of je die kan gebruiken hangt vooral af of je voor de belastingdienst ondernemer bent of niet. VOoralsnog ga ik er vanuit dat ik, als startende ondernemer, voor de belastingdienst géén ondernemer ben en dus van veel regelingen geen gebruik kan maken. Ik wil dus op papier de worstcasescenario hebben.
Ik ben vanochtend op het spreekuur van de belastingdienst bij de kvk geweest, maar daar waren ze niet erg duidelijk, ondanks doorvragen. Het enigste wat eruit kwam was "ongeveer 40-50% van je inkomen". Op dat moment ging ik er ook nog vanuit dat de bedragen of percentages wel in het informatieboek zouden staan wat ik mee kreeg. Helaas, daar staat van alles in over wat je moet bijhouden en welke vormen van belastingen je moet betalen, maar er staat niks in over hoe hoog die belastingen zijn. Ook de site van de belastingdienst helpt niet echt....
Is hier iemand die weet hoe dit werkt?
Voor de BTW ben je al heel snel ondernemer. Je moet de BTW ook los zien van de IB, heeft niets met elkaar te maken.
BTW is echt heel simpel. Zodra jij een product verkoopt of een dienst aanbiedt, ben je BTW-plichtig en moet je dit dus aan klanten doorberekenen. Daarnaast betaal je zelf BTW over alles dat je aanschaft en voor diensten waar je gebruik van maakt voor de zaak, dit noem je 'voorbelasting'. (Dit is dus de BTW van álle zakelijke kosten die je maakt, zorg wel voor een BTW bon.) Deze twee mag je van elkaar aftrekken: ontvangen BTW - voorbelasting = af te dragen BTW. Vergeet de kleine ondernemersregeling trouwens niet
Als je BTW onder de € 1.883 zit, hoef je helemaal geen BTW af te dragen.
(De IB bereken je dus excl. BTW.) Voor de IB is de urennorm van 1225 uur per jaar een belangrijke. Let erop dat je die uren moet halen in een kalenderjaar! Dus als je nu begint, kun je die nooit meer redden voor 2011 en valt je winst onder 'Inkomsten uit overig werk' en kun je geen gebruik maken van al die voordelige regelingen.
IB bereken is gewoon ook lastig en heeft met verschillende factoren te maken. Je weet nooit van te voren hoeveel winst je uiteindelijk gaat maken, dan nog de kosten die je er vanaf mag trekken en dan nog eventueel al die regelingen, voordat je weet wat je belastbaar inkomen is. Daarom is het goed er wel ruim voor te reserveren. De schalen zijn als volgt:
T/m € 18.628 = 33%
€ 18.628 - € 33.436 = 41,95%
€ 33.436 - € 55.694 = 42%
Alles boven € 55.694 = 52%
De regelingen waar je waarschijnlijk gebruik van mag maken (mits ondernemer voor IB):
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (28% over investeringen tussen de € 2.201 en € 54.000. Hoger wordt het weer minder. Let wel, niet alle grote investeringen vallen hieronder. Onzuinige auto's bijv. niet)
- Zelfstandige aftrek (tarieven)
- Startersaftrek (€ 2.123)
- MKB winstvrijstelling 12% (je hoeft niet te voldoen aan het urencriterium)
Op de site van de Belastingdienst kun je veel info vinden (soms ff wat doorklikken en zoeken).
(Ah, ik zie dat wat mensen me voor zijn, maar mss is dit overzichtje toch handig
)
Edit: nog even een aanvulling over BTW en:
Lalidan schreef:De reden dat ik er vanuit ga dat de belastingdienst mij in eerste instantie niet als ondernemer aanmerkt, is dat ik weinig investering heb en weinig risico loop en nog geen klanten heb. Naar het schijnt (is wat de belastingdienst zelf zegt) delen ze je dan eerst in in de andere groep.
Als ik na bijvoorbeeld drie maanden genoeg klanten en omzet heb, kan ik een verzoek indienen tot wijziging. Maar ja, dat doen ze uiteraard niet met terugwerkende kracht

Naar mijn weten betaal je 1x per jaar IB (correct me if i'm wrong), daarom is het juist zo belangrijk om te reserveren. Dus van terugwerkende kracht is sowieso geen sprake, ze kijken gewoon naar: was jij het jaar waarover je aangifte doet ondernemer. Of je ondernemer bent, is idd niet zo zwart wit te bepalen. Dus als je twijfelt, neem contact op met de Belastingdienst!