Bokt-ondernemers deel 4: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mchll__

Re: Bokt-ondernemers deel 4: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 09:39

Ohja ik heb twitter & facebook % hyves aangemaakt maar ook hier moet ik nog heel veel aan doen

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 09:48

Goedemorgen allemaal,

Hilda gefeliciteerd. Maak er een leuke dag van.

Mijn "nieuwe" shop is in de lucht. Moest ik melden, geloof ik. De eerste bestelling met de feestkorting( :j ) is al weer binnen *\o/* .

Verder vandaag veel updaten, nakijken en oma ophalen. Dus eerst wat huishoudelijk werk verrichten (jammer).

En o ja, boekhouding/BD is weg. Nog iemand die aangifte moet doen voor 31-10?? Niet vergeten!!

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 09:54

Als er iemand hulp nodig heeft met de boekhouding, laat het weten ik kan altijd helpen :d

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:00

@Lovepaints: Ziet er lekker fris uit!! Gefeliciteerd!

@Uria: Welkom!

@Holly: Uuuhm, even denken over je Facebook vraagjes. Als iemand wat op mijn prikbord plaatst, reageer ik gewoon terug op dat bericht (daar krijg die ander dan een melding van, dus die weet gelijk wanneer jij gereageerd hebt), dat komt er dan onder te staan. Als ik zelf wat bij iemand wil plaatsen, plaats ik dat op het prikbord en als je liever een PB stuurt, dan kan dat door op een vriend te klikken, dan staat er rechts bovenin "bericht". Snap je het nog? ;)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:04

Welkom Uria!

Ik begin inmiddels door de boekhouders/accountants het bos bijna niet meer te zien _O- .

Vanmorgen een erg fijn gesprek gehad en eindelijk een (voor mijn gevoel) eerlijke offerte gekregen. Als hij alles inboekt is het voor mij goedkoper dan wanneer ik dat zelf doe (want anders moet ik de online software betalen én mijn uren erin steken). Voor alles inboeken, kwartaal belasting aangifte doen, inkomstenbelasting doen voor mij en mijn partner en een jaarrekening vraagt hij 895 euro per jaar. Dat is dan toch beter dan wanneer ik alles zelf moet doen, scheelt mij weer een hoop werk.

Heb van de anderen trouwens offertes van tussen de 960 euro (maar daar komt nog 120 euro voor het online boekhoudprogramma bij per jaar) en 1280 euro := .

Volgende week maandag en donderdag nog 2 gesprekken. Ik wordt nog een expert _O- .

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:22

Ik vraag me wel eens af, als je een zzp-er bent naast een gewone baan zoals ik, moet je dan over dat deel zzp nog sociale lasten afdragen?

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:36

@ cissy je bedoeld dus eigenlijk dat je werkt zoals ik maar er een klein bedrijfje bij hebt.

Je winst van je bedrijf moet je dan aangeven in je inkomstenbelasting van dat jaar, hierover wordt dan belasting berekend en dat moet je dan afdragen aan het einde van het jaar. Omdat je natuurlijk in Nederland de 'schijven' hebt laat ik het zo maar noemen kan het zijn dat je opeens van een lagere schijf in een hogere komt omdat je dus winst hebt en je inkomen zo hoger is, soms moet je dus de helft van je winst nog is afdragen aan de belastingdienst :(!

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:37

@ Rinske ik vind 895 per jaar voor de aangiftes en inkomstenbelasting nog best meevallen inderdaad. Ik weet niet hoeveel of hoe groot je administratie natuurlijk is maar als je wat meer wilt weten moet je me maar even een PB sturen ik werk ook op een accountantskantoor hihi

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:50

ja, dat bedoel ik, ik heb een 36 urige werkweek en daarnaast mijn hobby in een bedrijfje gegoten.
Maak geen mega omzet en heb ook de nodige kosten (opleiding) dus veel winst zal ik niet maken :)

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:53

misschien valt het dan mee met de belasting (kvk heeft goede tips hierover ;) )

zitten hier trouwens nog mensen op forum van kvk (hallo!) ?

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:04

Hilda gefeliciteerd *\o/* !!!

Holly je kunt dan inderdaad beneden op reageren klikken en dan zet je een reactie terug. Als het goed is krijgt degene via mail een bericht dat er een reactie geplaatst is. Als je zelf een bericht wilt plaatsen bij iemand moet je dat inderdaad via het prikbord van desbetreffende persoon doen :j

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 12:10

Winddancer/Joyce het is elke keer weer puzzelen hoe dat allemaal werkt, overal is het anders, vrij lastig.
Maar ik heb hem, ga zometeen eens wat stukkies schrijven her en der.

Hoe is het met jullie sint en kerst plannen? (uhm zakelijk bedoel ik he)

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:12

Ik weet het nog niet wat Sint/Kerst betreft. Misschien toch maar eens aan een leuke actie ofzo gaan denken :j

HorseRunner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:34

Ik weet het eigenlijk ook nog niet precies. Wel stuur ik elk jaar de klanten van het afgelopen jaar een kerstkaart met kortingscode. :)

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:12

@Hilda: Gefeliciteerd! Ik lust wel een stukje taart :D
@Zidore: Helaas geen ervaring met Wordpress. Het staat nog wel eens in de planning, maar ja.. druk druk ;)

Alle nieuwe mensen: welkom!

Ik lees bijna alleen maar mee en af en toe reageer ik als ik denk dat ik iets kan toevoegen over boekhouding of websites :P

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:34

Ik kom me hier ook maar eens melden, misschien dat iemand van jullie antwoord op mijn vraag heeft. Meteen maar een lange post om mee binnen te komen, sorry daarvoor.

Ik zit er over te denken om komend jaar voor mezelf te beginnen en ben dus druk bezig de financien op een rijtje te zetten. Wat voor mij belangrijk is, is om te weten wat ik uiteindelijk netto over houd na alle belastingen en dergelijke. Dit omdat ik geen producten ga verkopen maar een dienst en ik dus moet berekenen hoeveel ik per uur moet vragen om van rond te kunnen komen.

VOor de duidelijkheid een simpel rekensommetje: Stel, ik verdien 123 euro bruto per uur, dat is dus wat ik mijn klant in rekening breng. Daarover betaal ik 19% BTW: 123-23.37= iets minder dan 100 euro. VOor het gemak hou ik het maar even op 100 euro.
Dan, inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet: 100-6%=94 euro (Ik begreep dat het iets minder dan 6 procent is, maar kan het exacte getal niet vinden en kies dus maar voor een ruimere marge).

Maar, dan is er nog zoiets als inkomstenbelasting. Hoeveel is dat? Ik begrijp dat daar verschillende schalen voor zijn, maar het zou leuk zijn als die schalen vindbaar waren..... ik kan ze in elk geval niet vinden. De grote vraag is dus, hoeveel hou ik uiteindelijk van die 94 euro over?

Het zijn fictieve getallen. Daarnaast weet ik dat ik mijn investeringen en voorbetaalde BTW mag aftrekken én dat er allemaal andere aftrekposten zijn, maar of je die kan gebruiken hangt vooral af of je voor de belastingdienst ondernemer bent of niet. VOoralsnog ga ik er vanuit dat ik, als startende ondernemer, voor de belastingdienst géén ondernemer ben en dus van veel regelingen geen gebruik kan maken. Ik wil dus op papier de worstcasescenario hebben.

Ik ben vanochtend op het spreekuur van de belastingdienst bij de kvk geweest, maar daar waren ze niet erg duidelijk, ondanks doorvragen. Het enigste wat eruit kwam was "ongeveer 40-50% van je inkomen". Op dat moment ging ik er ook nog vanuit dat de bedragen of percentages wel in het informatieboek zouden staan wat ik mee kreeg. Helaas, daar staat van alles in over wat je moet bijhouden en welke vormen van belastingen je moet betalen, maar er staat niks in over hoe hoog die belastingen zijn. Ook de site van de belastingdienst helpt niet echt....
Is hier iemand die weet hoe dit werkt?

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:41

@Lalidan
Welkom in dit topic.
Mag ik vragen waarom je denkt dat je geen ondernemer voor de Belastingdienst wordt? Niet genoeg uren?
Tevens kan je voor de Belastingdienst bijv. wel ondernemer zijn, maar dan niet voor de btw.

Ik snap wel dat je geen "duidelijk" antwoord krijgt, want wat je er aan over houdt hangt denk ik van te veel factoren af. (IB is niet echt mijn afdeling ;) )

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:47

Zidore schreef:
Heeft er iemand ervaring met een site bouwen met wordpress??

Mijn website is inderdaad gemaakt met wordpress. Ik vind het echt een heel fijn systeem!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 13:51

Hoi Lalidan,
Ik begrijp dat je graag duidelijkheid wil, want het is toch een grote stap om te zetten. Iig zo voelt het he?
Maar je maakt je wel heeeel druk.

Allereerst gaan je reken sommetjes volgens mij niet helemaal goed.

Er zijn een paar belastingschijven waar je in kunt vallen, die het percentage inkomstenbelasting bepalen.

Leedebee kun jij beide eens op een rijtje zetten voor ons allen misschien?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:58

Het druk maken valt wel mee hoor, maar ik moet een prijs bepalen. Beginnen met een willekeurige prijs en dan na 3 maanden merken dat je er niks aan overhoud en (fors) moet verhogen, gaat de zaak geen goed doen. Die prijs moet gewoon in één keer in elk geval min of meer goed zijn. Daarvoor worden ook andere dingen meegenomen, onkosten, vergelijk met concurenten en dergelijke, maar ook wat de belastingdienst er van wil hebben. En het lukt gewoon niet daar duidelijkheid over te krijgen en dat is simpelweg frustrerend.

De reden dat ik er vanuit ga dat de belastingdienst mij in eerste instantie niet als ondernemer aanmerkt, is dat ik weinig investering heb en weinig risico loop en nog geen klanten heb. Naar het schijnt (is wat de belastingdienst zelf zegt) delen ze je dan eerst in in de andere groep.
Als ik na bijvoorbeeld drie maanden genoeg klanten en omzet heb, kan ik een verzoek indienen tot wijziging. Maar ja, dat doen ze uiteraard niet met terugwerkende kracht :roll:

Maar als hier iemand is die het duidelijk voor me uit kan leggen, heel graag!

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:58

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:01

ehm Lalidan, ik ben ook gewoon ondernemer voor de BTW dus ik zou niet weten waarom jij dat niet zou kunnen zijn? ik ben ook net begonnen en heb ook nog geen hoge omzet. Ben je al bij de KVK geweest?
Opp 5 november is de landelijke startersdag, probeer je anders nog even in te schrijven (gratis) zodat je ook veel antwoorden op je vragen kunt krijgen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:03

Voor de BTW wel ja, maar niet voor de inkomensbelasting. In wezen maakt het weinig uit, behalve als je van bepaalde aftrekregelingen gebruik wil maken. Vandaar dat ik die graag buiten beschouwing wou laten. Maar die link, dát is nou precies wat ik zocht! Dank je wel daar voor! _/-\o_

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 14:33

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:48

Yay, ik meld me hier ook :) Nog niet ingeschreven bij de KvK, maar gaat zeer binnenkort gebeuren.
Ik heb niet alle topics helemaal gelezen, maar heb de laatste tijd beetje mee gelezen en wat doorgebladerd :)

Ik ga beginnen met een videoproductiebedrijfje samen met een partner. Aangezien we samen naar buiten willen treden, is het logisch op een VOF te beginnen... Zijn er hier eigenlijk meer mensen die een VOF hebben? Ben het voorbeeld contract aan het bekijken, maar juridische taal gaat me al snel duizelen :P Nog hele belangrijke dingen waar ik aan moet denken?

Naam verzinnen vind ik tot nu toe het lastigst 8)7

Zidore schreef:
Heeft er iemand ervaring met een site bouwen met wordpress??

Ja, is heel simpel en werkt goed.

Lalidan schreef:
Ik kom me hier ook maar eens melden, misschien dat iemand van jullie antwoord op mijn vraag heeft. Meteen maar een lange post om mee binnen te komen, sorry daarvoor.

Ik zit er over te denken om komend jaar voor mezelf te beginnen en ben dus druk bezig de financien op een rijtje te zetten. Wat voor mij belangrijk is, is om te weten wat ik uiteindelijk netto over houd na alle belastingen en dergelijke. Dit omdat ik geen producten ga verkopen maar een dienst en ik dus moet berekenen hoeveel ik per uur moet vragen om van rond te kunnen komen.

VOor de duidelijkheid een simpel rekensommetje: Stel, ik verdien 123 euro bruto per uur, dat is dus wat ik mijn klant in rekening breng. Daarover betaal ik 19% BTW: 123-23.37= iets minder dan 100 euro. VOor het gemak hou ik het maar even op 100 euro.
Dan, inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet: 100-6%=94 euro (Ik begreep dat het iets minder dan 6 procent is, maar kan het exacte getal niet vinden en kies dus maar voor een ruimere marge).

Maar, dan is er nog zoiets als inkomstenbelasting. Hoeveel is dat? Ik begrijp dat daar verschillende schalen voor zijn, maar het zou leuk zijn als die schalen vindbaar waren..... ik kan ze in elk geval niet vinden. De grote vraag is dus, hoeveel hou ik uiteindelijk van die 94 euro over?

Het zijn fictieve getallen. Daarnaast weet ik dat ik mijn investeringen en voorbetaalde BTW mag aftrekken én dat er allemaal andere aftrekposten zijn, maar of je die kan gebruiken hangt vooral af of je voor de belastingdienst ondernemer bent of niet. VOoralsnog ga ik er vanuit dat ik, als startende ondernemer, voor de belastingdienst géén ondernemer ben en dus van veel regelingen geen gebruik kan maken. Ik wil dus op papier de worstcasescenario hebben.

Ik ben vanochtend op het spreekuur van de belastingdienst bij de kvk geweest, maar daar waren ze niet erg duidelijk, ondanks doorvragen. Het enigste wat eruit kwam was "ongeveer 40-50% van je inkomen". Op dat moment ging ik er ook nog vanuit dat de bedragen of percentages wel in het informatieboek zouden staan wat ik mee kreeg. Helaas, daar staat van alles in over wat je moet bijhouden en welke vormen van belastingen je moet betalen, maar er staat niks in over hoe hoog die belastingen zijn. Ook de site van de belastingdienst helpt niet echt....
Is hier iemand die weet hoe dit werkt?

Voor de BTW ben je al heel snel ondernemer. Je moet de BTW ook los zien van de IB, heeft niets met elkaar te maken.
BTW is echt heel simpel. Zodra jij een product verkoopt of een dienst aanbiedt, ben je BTW-plichtig en moet je dit dus aan klanten doorberekenen. Daarnaast betaal je zelf BTW over alles dat je aanschaft en voor diensten waar je gebruik van maakt voor de zaak, dit noem je 'voorbelasting'. (Dit is dus de BTW van álle zakelijke kosten die je maakt, zorg wel voor een BTW bon.) Deze twee mag je van elkaar aftrekken: ontvangen BTW - voorbelasting = af te dragen BTW. Vergeet de kleine ondernemersregeling trouwens niet :) Als je BTW onder de € 1.883 zit, hoef je helemaal geen BTW af te dragen.

(De IB bereken je dus excl. BTW.) Voor de IB is de urennorm van 1225 uur per jaar een belangrijke. Let erop dat je die uren moet halen in een kalenderjaar! Dus als je nu begint, kun je die nooit meer redden voor 2011 en valt je winst onder 'Inkomsten uit overig werk' en kun je geen gebruik maken van al die voordelige regelingen.

IB bereken is gewoon ook lastig en heeft met verschillende factoren te maken. Je weet nooit van te voren hoeveel winst je uiteindelijk gaat maken, dan nog de kosten die je er vanaf mag trekken en dan nog eventueel al die regelingen, voordat je weet wat je belastbaar inkomen is. Daarom is het goed er wel ruim voor te reserveren. De schalen zijn als volgt:
T/m € 18.628 = 33%
€ 18.628 - € 33.436 = 41,95%
€ 33.436 - € 55.694 = 42%
Alles boven € 55.694 = 52%

De regelingen waar je waarschijnlijk gebruik van mag maken (mits ondernemer voor IB):
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (28% over investeringen tussen de € 2.201 en € 54.000. Hoger wordt het weer minder. Let wel, niet alle grote investeringen vallen hieronder. Onzuinige auto's bijv. niet)
  • Zelfstandige aftrek (tarieven)
  • Startersaftrek (€ 2.123)
  • MKB winstvrijstelling 12% (je hoeft niet te voldoen aan het urencriterium)

Op de site van de Belastingdienst kun je veel info vinden (soms ff wat doorklikken en zoeken).

(Ah, ik zie dat wat mensen me voor zijn, maar mss is dit overzichtje toch handig :) )

Edit: nog even een aanvulling over BTW en:

Lalidan schreef:
De reden dat ik er vanuit ga dat de belastingdienst mij in eerste instantie niet als ondernemer aanmerkt, is dat ik weinig investering heb en weinig risico loop en nog geen klanten heb. Naar het schijnt (is wat de belastingdienst zelf zegt) delen ze je dan eerst in in de andere groep.
Als ik na bijvoorbeeld drie maanden genoeg klanten en omzet heb, kan ik een verzoek indienen tot wijziging. Maar ja, dat doen ze uiteraard niet met terugwerkende kracht :roll:

Naar mijn weten betaal je 1x per jaar IB (correct me if i'm wrong), daarom is het juist zo belangrijk om te reserveren. Dus van terugwerkende kracht is sowieso geen sprake, ze kijken gewoon naar: was jij het jaar waarover je aangifte doet ondernemer. Of je ondernemer bent, is idd niet zo zwart wit te bepalen. Dus als je twijfelt, neem contact op met de Belastingdienst!