Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 19:02

:o ..Heb m'n bericht iets aangepast. Zal me in elk geval nog eens goed gaan verdiepen vóór 9 Juni..

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:08

Reiziger, Shadow geeft het al aan: het geld is nogal... interessant verdeeld binnen universiteiten. Hoogleraren verdienen minimaal pakweg 6.000 euro p/maand en mogen ook op congres, onkosten declareren, e.d., AIO's moeten het met 1900 doen. Een vriendin van mij werkt in de universiteitsbibliotheek en ziet ook niet echt veel terug van al dat geld dat er omgaat in het systeem.

Wat betreft bezuinigen op het bedrijfsleven, ik denk dat Reiziger bedoelt de bonussen en inkomens-excessen daar aanpakken?
De bezuinigingen in de AWBZ vind ik ook heel matig. Bij mij op het werk hebben we er niet veel last van want al onze cliënten houden hun PGB (en terecht, ze hebben dat écht niet voor niks), maar in sommige sectoren zijn de resultaten wel schrijnend. Sowieso vind ik dat er nog veel schort aan de organisatie van de zorg in Nederland, al was het alleen maar de salarissen van de werknemers - geen wonder dat er moeilijk mensen te vinden zijn, ze gaan nou eenmaal niet in de rij staan om voor 2000 euro bruto onregelmatig te werken, nachtdiensten te draaien, fysiek zwaar werk te doen en behoorlijke verantwoordelijkheden toegeschoven te krijgen. Ik vind het mooi werk in de jeugdzorg, maar ik snap best dat niet iedereen er zin in heeft.

Spannend van de ijzers, Reiziger, ik ben benieuwd hoe Boa gaat reageren! Ik heb mijn pony ook bewust zonder ijzers, ondanks dat ze geen schoonheidsmodel hoeven heeft, zoals de dierenarts het zo mooi zei. :D Ik denk dat bij haar ijzers de doorbloeding alleen nog maar verslechteren dus houd haar lekker blootsvoets, zolang het gaat en gelukkig lukt het nog steeds.

Ik heb vandaag weer rijles gehad, ik liep er tegenaan dat mijn pony wat inkakte de laatste tijd. Heeriljk ontspannen, maar ietsje té, dus daar hebben we aan gewerkt. In de les ging het heel lekker, vanavond bij mijn eigen pony wat minder, maar ik merk steeds weer aan haar dat ze echt moet wennen aan deze nieuwe manier van rijden, hoewel ze er wel heel goed op reageert. Lekker oefenen de komende dagen dus. +:)+

Justy

Re: Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:13

Fijn dat je les zo goed ging Nimue! Altijd een heerlijk gevoel hè :j

PGB's zijn ook niet zo vanzelfsprekend meer is mijn ervaring, we hebben bij de Wigwam (zie onderschrift) diverse gezinnen die of echt niet meer op vakantie kunnen komen omdat ze gekort zijn, of dit na een heleboel rompslomp op het nippertje rechtgezet konden krijgen. Maar je vraagt je soms echt af wie die dingen toekent :x

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:59

Bij ons in het werkveld valt het nog redelijk mee, nou hebben wij ook wel veel kinderen die het echt nodig hebben. Die zonder PGB in een sociaal isolement terecht zouden komen, of echt hun ouders zouden overbelasten.

Toch is de herindicatie altijd weer spannend. Af en toe worden er wel heel vreemde beslissingen genomen. Wij vinden vaak dat die kinderen het echt heel hard nodig hebben, maar het CIZ moet het maar net met je eens zijn natuurlijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:04

Wat ik het moeilijkst vind aan de PGB's, hoezeer ik het principieel ook toejuich, is dat de voordelen vooral toekomen aan de gezinnen die de procedure aankunnen. En dat zijn, in mijn ogen, toch vaak de gezinnen die al een redelijke handigheid hebben in het organiseren van een vangent. Ik gun het ze, en ik weet hoe nodig het is. Maar veel volwassenen met bv een sociale of verstandelijke handicap, of achterstandsgezinnen, krijgen het simpelweg niet voor elkaar om een PGB te regelen - en de hulp die je uit de AWBZ krijgt (of wat is de bron van zorg tegenwoordig) is vaak veel minder toereikend. En zij verdienen het ook.
Dat maakt mijn houding tov pgb wat ambivalent: ik vind het een geweldig middel maar het leidt op dit moment wel tot een niet helemaal eerlijke verdeling van zorg en middelen.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 23:37

Eh ja, ik doelde inderdaad op de inkomens excessen. Bonussen had ik nog niet eens aan gedacht, maar daar mag wat mij betreft ook het mes in..
Van pgb's heb ik niet zoveel kennis, maar ik weet wel dat bij ons de ZZP's lager uitvallen dan waar wij als instelling op insteken. Ook het CIZ krijgt zo z'n instructies, er moet bezuinigd worden..Gevolg bij mij op de werkvloer is minder geld en dus 35 uur per week minder aan personeel. En dat merk je.

Nimue fijn dat je les goed ging +:)+ .
Ik zag Boa nog wel een beetje zoeken in haar lopen, maar ze heeft dan ook 7 maanden op ijzers, zooltjes en siliconen gestaan. Dus ze staat echt weer even een stukje lager van voren. Ik durfde het nu wel aan omdat haar pees goed gerevalideerd is. Voor buiten op straat heb ik hoefschoenen gekocht. 10 jaar terug had ik die ook, maar nu zijn er veel meer soorten en ik ben tevreden met wat ik heb gevonden, easyboot gloves. Voor extra demping vanwege de kogelatrose wil ik er nog iets van een stuk oud tapijt of matje oid inleggen. Als ik vrij ben, na morgen, ga ik knutselen ;)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 08:28

Reiziger, ik ben heeeeel erg benieuwd naar je ervaringen met de Easyboots! Bregh haar pootjes zijn op één of andere manier van rocksolid naar best wel zacht gegaan, en dan vooral dat pootje dat haar banaanzijn ondersteunt. Dus ik ga vandaag de nieuwe bekapper bellen, zometeen even kijken of het voldoende is aangegroeid om een correctie aan te kunnen en dan weer aan de slag ohz, en ik ga meteen Alona de rest van het bedrag betalen, weg is weg en het kan maar betaald zijn. Zou een stukje leer (van een schaap oid) niet iets zijn om erin te leggen? Dat kan je nog uitwassen met spul van Christl.

Shadow, ik ben het met je eens. Vrienden van ons hebben een pgb omdat de vrouw des huizes een herseninfarct heeft gehad en dus van veel hulp afhankelijk is (verlamde rechterarm, gedeeltelijk verlamd rechterbeen,in huis afhankelijk van stok en buiten van scootmobiel, zeer beperkt in spraak etc etc etc). Eér zij volledig afgekeurd was en eer zij haar pgb had, dat is volledig aan de volhardendheid van haar echtgenoot te danken. Ik heb ook eens een blik in die papieren geworpen en het ging mij letterlijk duizelen. Ik zou daar al veel meer tijd voor nodig hebben dan hij, dus laat staan idd iemand die helemaal de weg neit weet in dat soort papieren. Veel mensen haken dus halverwege af terwijl ze het wel degelijk nodig hebben. Invulhulp zou niet eens een gek plan zijn of is er zoiets al?

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:09

Shadow0 schreef:
Wat ik het moeilijkst vind aan de PGB's, hoezeer ik het principieel ook toejuich, is dat de voordelen vooral toekomen aan de gezinnen die de procedure aankunnen. En dat zijn, in mijn ogen, toch vaak de gezinnen die al een redelijke handigheid hebben in het organiseren van een vangent.

Daar zit wat in, al komt er langzamerhand wel meer hulp heb ik het idee. Bij het bedrijf waar ik werk krijgen gezinnen gratis hulp bij het aanvragen/verlengen van hun PGB, dat is onderdeel van de service. Natuurlijk moeten ze zelf dan nog steeds veel doen, en ik snap je bezwaar dus wel. Het is een heel ingewikkeld proces en zou volgens mij wel wat handiger en makkelijker kunnen.
Voor volwassenen biedt de stichting MEE geloof ik wel hulp, maar feit blijft dat je die hulp zelf zult moeten zoeken en dat niet iedereen weet hoe hij daaraan moet beginnen. Dit vind ik overigens met veel dingen zo, ook als je psychische hulp nodig hebt moet je zelf vrij mondig zijn om te krijgen wat je nodig hebt - en laten de mensen die het nodig hebben dat nou vaak nét niet zijn...

Reiziger, wat is een ZZP? Ik ken het alleen als Zelftandige Zonder Personeel, maar volgens mij bedoel je dat niet. ;) Ik vind het altijd zo vreemd dat er dan bezuinigd wordt op personeelskosten. Het idee om dan maar wat minder mensen neer te zetten die dan maar wat harder moeten werken, maar wel tegen hetzelfde loon en in dezelfde uren... iedereen snapt toch dat het zo niet werkt? Je had toch als bedrijf niet voor niks eerst een ruimere bezetting? De cliënten zijn er de dupe van, maar ook het personeel want die wordt er op aan gekeken en daar wordt van verwacht dat ze meer doen dan eigenlijk mogelijk is.

Hoefschoenen daar moet ik ook nog eens naar kijken! Mijn pony heeft nog wel eens steentjes in de hoef e.d., maar ik vind die hoefschoenen dan toch altijd spannend om mee te rijden... vind jij dat niet eng? Ik ben ook erg benieuwd naar je ervaringen ermee!

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 17:12

Een ZZP is een zorg zwaarte pakket. Deze worden afgegeven door het CIZ, voor mensen die niet zelfstandig kunnen wonen en in een instelling van de AWBZ terecht komen of al wonen.. Je hebt verschillende pakketten. Ik werk met mensen met een visuele beperking, en dan zijn er 5 soorten pakketten. 1 is de lichtste, 5 de zwaarste. Aan 5 hangt de grootste zak met geld, en dus kan er dan meer personeel ingezet worden. Als je dus erop rekent dat bijna al je bewoners worden ingeschaald in 4 of 5, en je krijgt vervolgens lagere ZZP's terug, dan heb je dus minder geld te besteden, en minder personeel.

17 April ga ik naar massage hippique! Dat is een week na de cursus acupressuur. Ben heel benieuwd :D
Zal jullie op de hoogte houden van de hoefschoenen. Waar zijn jullie bang voor? Om ze te verliezen? Ik moet zeggen dat ze heel mooi strak aansluiten. En met Boa rijd ik toch rustig, dus ik verwacht eigenlijk geen problemen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 08:28

Ik heb al eens hoefschoenen gehad voor Bregh, weet even het merk niet meer, maar die waren .. niet makkelijk aan of uit te doen, ze kreeg er kapotte hoefballen van, leer ervan was van superkwaliteit alleen de zolen niet, die had Bregh toen in no time afgesleten.

Was met haar peesblessure toen we moesten stappen op het harde, dus kon ook niet teveel klooien met rechtrichten enzo anders zou de pees minder mooi helen. En om nou zo maar nog een paar te kopen... daar vind ik ze net effe te duur voor...

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 09:14

Reiziger, dank je voor je uitleg, nu snap ik het. Als je dan inderdaad minder geld krijgt is dat wel vervelend zeg, zeker als in de praktijk blijkt dat er wel zoveel zorg nodig is dat het eigenlijk een 4 of 5 zou moeten zijn.

Leuk om acupressuur te combineren met de massagecursus! Dat lijkt me een mooie aanvulling op elkaar.

Met hoefschoenen, ik weet niet waar ik bang voor ben. Dat ze ze aftrapt, of op de achterkant van de voorste trapt en zichzelf daarmee bezeert denk ik. Al is dat wat gezocht, want ze tikt zichzelf zonder ook niet aan, dus waarom zou dat dan ineens wel gaan gebeuren? Daarnaast inderdaad dat het misschien toch gaat schuren of irriteren op de huid.

Aan de andere kant zie ik er ook wel voordelen in. Ik rijd in de polder, en hier ligt op veel weggetjes toch grint en steentjes. Je ontkomt er niet altijd aan daar door/overheen te lopen, en ze heeft dus regelmatig steentjes in haar hoef. Dat is toch elke keer weer een beschadiging van de zool, plus dat het me gewoon niet lekker voor haar lijkt.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 10:25

ik zou zeggen dat dat net zo is als met ijzers? die van mij tikte zich ook nooit aan, ging wijd lopen, maar moest met ijzertjes echt belachelijk korte takjes hebben. als hij slecht in conditie was ving hij ook daarmee.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 10:45

Woah, nu praat je echt Turks. 'Takjes'? 'Vangen'? :D

Ik heb vanochtend het boek 'Dancing with your dark horse' van Chris Irwin uitgelezen. Ik moet zeggen dat het niet helemaal was wat ik ervan verwachte. Het claimde erover te gaan hoe omgang met paarden je kan helpen in je eigen ontwikkeling, en deels was dat ook wel zo, maar een heel groot deel (zeker 60%) van het boek ging over allerlei basisconcepten die je volgens hem nodig hebt bij de omgang met paarden. O.a. op de grond, maar ook rij-technisch. Dat was heel interessant om te lezen, maar eigenlijk allemaal weer nét te summier om het echt te kunnen toepassen in de praktijk. Sowieso ben ik er geen held in om dingen vanuit de theorie zonder hulp praktisch toe te passen. Anyway, hij zegt bijvoorbeeld dat je 'correct alignment' moet hebben, wat zoiets betekent als op de juiste plaats staan, zowel tov je paard als in het leven. Hartstikke interessant, maar hij gaat er niet echt op in wat dan die juiste plaats is of hoe je zelf kunt bepalen waar die plaats is en hoe je daar dan kunt komen.

Beetje jammer dus, het is een interessant boek maar meer als aanvulling op praktische workshops en clinics, dan echt goed los te gebruiken. Wel vind ik dat hij een aantal interessante ideeën naar voren brengt, en hij is zo lekker kritisch en durft zijn mening duidelijk neer te gooien, daar houd ik wel van want dat zet me aan het denken. Niet dat ik het altijd met hem eens ben, maar ik vind het helemaal niet erg om te lezen dat iemand iets dat ik doe of geloof verkeerd vind. Dan ga ik er zelf ook weer eens lekker kritisch naar kijken.

Heeft iemand hem wel eens aan het werk gezien?

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:35

http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 4001980/89

Dit zijn de schoenen die ik heb. Ze gaan heel makkelijk aan en uit. Dat was wel echt een voorwaarde, want ik wil niet aan het been hoeven zitten rukken en plukken. Ze heeft al atrose, straks trek ik iets kapot..
Ze sluiten heel mooi aan en zijn niet log. Omdat er ook bandjes zitten om het onderbeen (gaithers) blijven ze hoop ik goed zitten. Er loopt onder informatief, paardenwelzijn, en dan beweging en hoefverzorging, ook een interessant topic over hoefschoenen.

Ik ga ze wel echt inlopen. Dus eerst rustig wennen met stappen aan de hand, en dan pas erop. Zo kan ik ook goed in de gaten houden of ze wondjes krijgt. Maar de ervaringen van mensen in het andere topic zijn positief.

Ik ben sowieso met geld aan het smijten de laatste tijd..een nieuw boomloos zadel, superduur supplement van arti gold, de hoefschoenen, cursus acupressuur, cursus massage }>

Chris Irwin is regelmatig te vinden op stal Mansour. Ook op de NH dagen. Ik heb hem een keer aan het werk gezien, en hij viel me vies tegen. Was daar zelf ook verbaasd over, want zijn boek "een paard liegt niet" vond ik wel heel goed.

Maar dikke kans dus dat hij in September op de NH dag weer in Arnhem is. En daar zouden we gaan meeten, toch?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:35

neem aan dat ie bedoelt dat je goed in je vel moet zitten, in balans moet zijn. alignment is letterlijk dat je dingen in een rechte lijn zet, of onderdelen op een volgorde dat het geheel goed functioneert.

heb je helemaal nooit ijzers eronder gehad? takken zijn de uiteinden van je ijzers, normaal gesproken steken die een klein stukje onder de voet vandaan, heb je korte takken dan is dat of een heeeel klein stukje en/of ze zijn meer naar binnen gebogen, zodat ze minder makkelijk vangen; dwz met een achtervoet op het uiteinde van het ijzer stappen. vaak hoor je dan tijdens het lopen zo'n karakteristieke *tak* als geluidje. of dat is waarom die dingen zo heten weet ik ook niet :+

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:48

Ging er nou nog iemand van jullie 17 April naar massage Hippique? Staat me iets van bij, maar ik weet niet meer wie het was..

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:58

reiziger: ik ga 8 mei, sosha ging ook, in lunteren, weet niet meer welke datum :)

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:13

Jammer dat het boek wat tegenviel Nimue, ik kende die man helemaal niet maar de omschrijving van het boek klonk wel veelbelovend :j Ben wel benieuwd of hij in september op de NH-dag is! Vind het altijd interessant om mensen aan het werk te zien.

Ik ben vanmorgen bij Spirithorses geweest. Geweldig :j Hele leuke, open mensen, fijne sfeer, paarden staan er heerlijk bij. Aanstaande maandag ga ik een dagje meelopen en dan waarschijnlijk op maandag en dinsdag voor vast meehelpen (gewoon mesten en voeren en zo) :)

Verder doet april hier duidelijk wat 'ie wil, vanmorgen waaide ik bijna uit mijn jasje, toen ik terugkwam van boodschappen doen nattesneeuwde het en nu hoor ik onweer >;)

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 17:23

Leuk Justy! Daar ga je vast weer een hoop kennis opdoen, en veel paarden en mensen ontmoeten.

Het is inderdaad onstuimig buiten! Ik stond met Boa in de buitenbak, ze is sinds een paar dagen van haar ijzers af en ik wilde haar even zien draven. Ik was een beetje met haar aan het spelen, gewoon rustig, stap, stukje draf..Op een gegeven moment staat ze een beetje schuin tegenover me, paar meter afstand, ik kriebel haar met de zweep een beetje tegen haar schouder, en whoow, ze gaat recht omhoog op haar achterbenen! Heel mooi rustig, beheerst! Ik keek ineens tegen een grote witte buik aan :D en vervolgens land ze weer, ook heel beheerst, loopt een paar passen, en komt lekker bij me staan <3

Vroeger speelde ik meer met haar, maar door alle blessures had ik het al heel lang niet meer gedaan. Toen liet ik haar ook weleens een stukje steigeren op kommando, maar nu ging ze echt hoog! Ze wist het dus nog. Daarna nog even gepoetst, en toen weer lekker de wei in. Kicken :D

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 17:26

leuk Justy, dat het zo goed beviel :j

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 09:38

Reiziger, die zien er wel handig uit! Ik zou dan alleen bang zjin dat als ze uitgaan dat ze dan zo om het been bungelen en iets beschadigen - maar dan gaan die bandjes natuurlijk ook los. En ze zijn er ook op gemaakt om niet los te gaan natuurlijk. Wel duur zeg, pfoeh... maar ik denk wel goedkoper dan ijzers en volgens mij ook beter voor de voeten.

reiziger schreef:
Chris Irwin is regelmatig te vinden op stal Mansour. Ook op de NH dagen. Ik heb hem een keer aan het werk gezien, en hij viel me vies tegen. Was daar zelf ook verbaasd over, want zijn boek "een paard liegt niet" vond ik wel heel goed.

Oh mooi, want ik wil inderdaad nog meeten daar, en zou het best leuk vinden hem aan het werk te zien. Wat viel er zo aan tegen?

Jade schreef:
neem aan dat ie bedoelt dat je goed in je vel moet zitten, in balans moet zijn. alignment is letterlijk dat je dingen in een rechte lijn zet, of onderdelen op een volgorde dat het geheel goed functioneert.

Het gaat ook over fysieke alignment, dus waar sta jij ten opzichte van het paard? En alignment in je leven, dus waar sta je in het leven, op welk pad bevind je je. Welke baan heb je, welke relaties. Ik denk inderdaad ook dat alles lekkerder gaat als die dingen 'kloppen', maar ik vond het gewoon erg summier omschreven allemaal. Aan de ene kant veel aandacht ervoor, aan de andere kant te weinig om er echt iets mee te kunnen doen waardoor al die pagina's een beetje verspild waren.

Haha, ik heb inderdaad nooit ijzers gehad, dus vandaar dat ik nog nooit van takjes had gehoord. Klinkt wel logisch zo. Weer wat geleerd. :D

Justy, wat leuk dat het zo goed beviel bij Spirithorses, het lijkt mij ook een heel erg mooi bedrijf. Lucky you dat het zo dicht in de buurt zit, volgens mij kun je daar heel veel leren en ook echt verschillende invalshoeken enzo.

En ja, dat boek is op zich wel interessant hoor, maar dus niet helemaal wat ik n.a.v. de omschrijving had verwacht. Ik dacht dat het misschien echt psychologisch in zou gaan op hoe je jezelf kunt ontwikkelen, en dan vooral je 'Shadow', maar het komt er eigenlijk op neer dat hij zegt: "Nou mensen, die Shadow hé? Die moet je integreren en dan komt alles goed. Veel succes d'rmee!" Zo ervoer ik het althans. Ik ben nu net begonnen in 'Whole Heart, Whole Horse' van Mark Rashid, wat schrijft die man leuk zeg! Ik heb nog maar één hoofdstuk gelezen, maar tot nu toe is het boeiend.

Het was hier gisteren ook bizar weer... ik wilde nog even in de bak, maar dat leek het IJsselmeer wel. De paarden lopen bij ons op stal veel los in de bak, dus alles is gigantisch aangestampt en als er 2 druppels water op vallen staat hij blank. Best wel heel vervelend, ik hoop dat hij binnenkort een keer losgemaakt wordt ofzo, want ik merk dat ik het de laatste tijd toch wel leuk vind om wat meer in de bak te werken.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 10:03

Volgens mij als je goed zoekt kan je die hoefschoenen ook wel goedkoper vinden..Ik heb ze hier gekocht omdat het verzendkosten bespaart, (ik woon vlakbij de Agradi). En omdat ik vaker iets koop bij ze waardoor ik 30 euro aan kortingsbonnen had opgespaard.

Gister vilten ondertapijt gekocht, en nu ga ik daar inlegzooltjes van knippen voor in de schoenen. Geeft net wat meer demping, en dat is beter voor de atrose.

Tja, Chris Irwin. Ik vond hem nogal grof en lomp richting het paard. (NH dag Mansour een paar jaar terug) Aan mijn paard hoeft hij niet te komen. En ik was daar echt verbaasd over, want zijn boek vond ik leuk. Maar ik vind dat vaker bij NH "goeroe's". Beetje over de top soms, zo Amerikaans..Het moet allemaal binnen korte tijd gebeuren tijdens zo'n demo.. Zelf zou ik daar nooit aan meedoen. Misschien zijn ze thuis wel anders, zonder publiek, dat weet ik niet..Ik heb niet zoveel met dat dominantie gebeuren, werk liever samen met mijn paard. Natuurlijk bepaal ik uiteindelijk wel wat er gebeurt, maar op een rustige, vriendelijke, kalme manier..

Honza Blaha was er ook, dat was wel weer leuk om te zien, Wim Vonck, aardige rustige man, die vriendelijk met z'n paarden omgaat. Centered riding clinics, tteam, allemaal superleuk. Ik moet niet vergeten die dag vrij aan te vragen, heb echt zin om te gaan.

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 10:17

Vilten ondertapijt, dat is best een goed idee voor demping! Misschien is dat ook een idee om een extra inlage voor mijn boomloos zadel van te knippen, ik heb nu een inlage die ik iets te dun vind (1 cm). Dan nog zadel een vetje geven, en misschien eindelijk het rijden gaan oppakken :)

Ik heb Chris op HE gezien, en vond hem eigenlijk wel goed :j Misschien een beetje dwingender dan anderen, maar hij kreeg toch behoorlijk wat voor elkaar, vond ik. Ook zijn rijclinic vond ik wel wat hebben, hij benaderde het op een hele andere manier. Maar misschien heb je ergens ook wel een punt.

En Justy, wat gaaf! Lijkt me zeer leerzaam :j

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 10:54

Reiziger, gek is dat hé. In zijn boek komt hij over als iemand die juist nogal openstaat voor echte interactie met het paard. Hij legt wel sterk de nadruk op 'control', maar dan wel in het belang van het paard. Hij beschrijft het zelf ook alsof hij het allemaal op het tempo van het paard doet, en alsof het om communicatie gaat. Opvallend dat hij in het echt dan blijkbaar toch wel meer belang aan het show-aspect hecht dan hij zelf lijkt te denken.

In zijn nieuwe boek beschrijft hij een meerdaags event waar hij elke dag met één paard werkte, en waarbij hij juist langer de tijd nam dan de meeste van zijn collega's. Hij kwam er toen ook tijdens de vierde sessie niet aan toe dat paard te rijden, omdat er net niet meer genoeg tijd was om dat rustig aan te pakken. Ik vond dat wel een mooi verhaal, maar in de praktijk is hij dus blijkbaar ook wel erg gericht op show en snelle resultaten als ik jou zo lees.

Djoni, interessant dat jij hem dan weer anders ervaart. Ik vind hem in zijn boek ook wel wat dwingend, maar dat sluit ook wel aan bij zijn visie dat je echt elke seconde De Leider moet zijn. Dat zie je ook terug in zijn rijden, ik vind het wel boeiend hoe hij dressuurmatig rijden combineert met grondwerk en andere technieken die meer NH-gericht zijn.

Ik heb ook echt zin in die dag, lijkt me heel interessant! Het is op zondag en ik werk bijna nooit op zondag, dus dat komt voor mij goed uit. +:)+

Ik zie op de website van Chris Irwin zelf dat hij er ook zal zijn, erg leuk want ik wil hem nu natuurlijk graag zelf zien om zelf te bepalen wat ik ervan vind.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 11:00

Even heel iets anders, maar ik kwam via de site van Chris ook terecht op de site van Horse Event in Deurne. www.horse-event.info

Daar wordt dit jaar een Freestyle Competitie gehouden, wat vinden jullie daar nou van? Ik merk dat ik er in eerste instantie een beetje allergisch op reageer, omdat er een competitie-element wordt ingevoerd in iets dat volgens mij gebaseerd zou moeten zijn op ontspanning en het belang van het paard. Maar dat is echt een gevoelsmatige reactie, misschien hebben jullie wel fantastische argumenten waarom dit een hele goede ontwikkeling is en dan hoor ik die graag.