Wie doet er een studie voor het onderwijs?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 16:53

Rock schreef:
Ik vraag me eigenlijk af wat er van ons wordt verwacht in het vierde jaar? Voor de eerste drie jaar staan er colleges etc ingepland, maar hoe ziet zo'n vierde jaar eruit? :o?

Bij mij was het zo dat als je de vakken goed combineert je alles in die drie jaar kunt krijgen en je dus geen 4e nodig hebt. (maar goed, dat was deeltijd)

Destino

Re: Wie doet er een studie voor het onderwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 17:08

Bij ons zijn Ec als volgt verdeeld :
Stage tm januari, 9 EC
Stage jan-juni 9 Ec
Minor 1 9 Ec
Minor 2 9 Ec
Assessment gesprek 24 Ec

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 07:01

Goof schreef:
Rock schreef:
Ik vraag me eigenlijk af wat er van ons wordt verwacht in het vierde jaar? Voor de eerste drie jaar staan er colleges etc ingepland, maar hoe ziet zo'n vierde jaar eruit? :o?

Bij mij was het zo dat als je de vakken goed combineert je alles in die drie jaar kunt krijgen en je dus geen 4e nodig hebt. (maar goed, dat was deeltijd)

Ah okee, en had je van tevoren toen al competenties verworven? Ik doe ook deeltijd en ik denk nu; als je extra stages loopt, kom je toch al aan voldoende uren in de eerste drie jaar zodat je je studiepunten vóór het vierde jaar al binnen hebt?

Ik ga het er dinsdag maar even met mijn mentor over hebben. Niet dat ik nou per sé al in drie jaar klaar wil zijn, maar alles is meegenomen toch? Heb echt zin om voor de klas te staan. Hoewel ik het aan de andere kant ook echt wel doodeng vind.. Ik zat laatst in de metro met een stelletje etterbakjes en toen dacht ik; jezus... je zal ze maar in je klas hebben, hoe dóen leraren dat? :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 12:18

Alleen om je laatste zinnetje al wordt zo duidelijk waarom je beter 4 jaar begeleiding kan hebben dan 3 jaar ;) Al dacht ik wel hetzelfde als jij toen ik aan mijn studie begon. Damn kwam ik daar snel op terug :')

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 12:28

Ik denk dat je voor het onderwijs, alle schoolse jaren maar wat goed kunt gebruiken... Je leert in die 4 jaar zo veel en heel veel halen het niet eens binnen die 4 jaar omdat het onderwijs in die zin toch wel een zwaar beroep is.. Ik zou het er maar van nemen, en lekker die 4 jaartjes gebruiken en onder goede begeleiding leren hoe je lekker in je vel voor de klas kunt staan en ook die etterbakjes kunt handelen ;)

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 13:43

He daar!

Ik ben nu op zoek naar een stageplaats (1e jaars Nederlands) heeft iemand een aanrader in A'dam? Ik zit zelf te denken aan het Montessori College Oost die spreekt mij erg aan als ik het zo allemaal lees op hun site. Ervaringen zijn dus van harte welkom :D

Groetjes,
Yvon

ps. ook tips zijn welkomm hoe gingen julie eerste stages?

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 13:46

Ik weet niet hoe het bij jou zit daar, maar hier ben je allang blij met elke plek die je tegen komt en heb je in principe maar weinig te kiezen :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 14:46

Haha ik lees nu m'n eigen tekst terug en ik denk; zo, dat heb ik niet nog een keer over gelezen :') komt lekker nonchalant over _O-

Nou goed, ik hoef dus niet echt in drie jaar klaar te zijn, maar vroeg me inderdaad af hoe jaar vier eruit komt te zien :) en die etterbakjes in de klas -bedacht ik me later- zijn ook weer heel anders dan die etterbakjes in de metro waar je niets van weet, geen enkele binding mee hebt, niets van bent, etc.

Oh, laat het woord etterbakjes trouwens niet te zwaar wegen, zo noem ik m'n eigen kinderen ook :')

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 14:55

Hahah ik noem pubers ook standaard etterbakjes :')

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 15:08

Ik heb mn opleiding, ivm VWO diploma wel in 3 jaar gedaan. Ik denk niet dat ik beter was geworden van een vierde jaar, omdat ik wel alle stages heb gelopen. Hier loop je de eerste drie jaar maar 8 weken per keer stage, ik heb in één jaar 2x8 weken gelopen. De vrijstellingen waren met name in het vakinhoudelijke gebied, en dat is in de onderbouw zeker weten geen probleem ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 15:27

Maar 8 weken stage? Pfff dat lijkt me echt vreselijk, nooit een band opbouwen met je kinderen, nooit het hele traject mee maken? Ik vind 2,5 dag al jammer omdat ik ze nu niet de hele week meemaak!
Wat voor stage loop je in het vierde jaar?

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 15:57

Gewoon LIO, 2,5 dag per week, een jaar lang, ik had 4 klassen elk 1,5 uur + 1,5 uur keuzewerktijd begeleiding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:10

Wat weinig les heb je dan gegeven? Wij moeten voor lio in lint 2,5 dag 10-12 uur les geven per week. Derde jaar 2 dagen per week stage en jaar 1+2 1 dag per week.

Maar ik denk dat alle andere opleidingen de HU qua theoretisch gedeelte van tafel vegen :') Wat een bagger opleiding wat dat betreft :+

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:12

Eleionomae schreef:
Ik denk dat je voor het onderwijs, alle schoolse jaren maar wat goed kunt gebruiken... Je leert in die 4 jaar zo veel en heel veel halen het niet eens binnen die 4 jaar omdat het onderwijs in die zin toch wel een zwaar beroep is.. Ik zou het er maar van nemen, en lekker die 4 jaartjes gebruiken en onder goede begeleiding leren hoe je lekker in je vel voor de klas kunt staan en ook die etterbakjes kunt handelen ;)

Het is inderdaad raadzaam om het in 4 jaar te doen. Wat je opleiding er nog bij moet doen is ook zwaar!
Vooral zodra je je minoren gaat volgen.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:25

Ja precies, dan heb je die 4 jaar echt hard nodig!

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:44

Hier is t bij LIO 6-8 uur, 0,25 fte. Er staat bij de opleiding dan 0,5 voor, das inclusief voor/na bereiding + portfolio met opdrachten, in totaal dus 30 EC.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 20:44

Heb 2 dagen in de week stage, hele studie door :j Weet alleen niet hoe dat tijdens het afstuderen zit B-)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 20:45

_Chantal89 schreef:
het vierde jaar is bij ons heel druk.
Stage: je moet geheel zelfstandig je klas kunnen draaien en daarbij tijd hebben voor individuele leerlingen. Alle zaken rondom je klassenmanagement moet je op orde hebben. Ook moet je alles zelfstandig doen wat een leraar ook doet. Dus contact met ouders, oudergesprekken voorbereiden, zorgleerlingen bespreken, handelingsplannen/groepsplannen maken, rapport invullen e.d.
Portfolio/meesterstuk; in januari moeten wij ons eerste portfolio inleveren, dit moeten wij doen aan de hand van 4 situaties. Aan deze vier situaties moet je bewijsmateriaal koppelen en je competenties koppelen.
Dit moet je uitgebreid beschrijven/literatuur toevoegen/reflecties toevoegen enz.
Minor: Veel onderzoek, verdieping en korte deadlines die elkaar snel opvolgen. Het hangt denk ik wel af van welke minor je volgt.

Vreselijk dat je zoveel dingen moet schrijven en produceren.

Ik heb ook HBO chemie gedaan en behalve onderzoeksrapporten was het vooral veel leren, gewoon een boek KLAP en over zes weken tentamen. :+

Meer mijn ding.

Ik moet nu ook een epistel schrijven over 'diversiteit in de klas' of zoiets of multiculturele achtergronden. Echt geen zin in.

1500 woorden dit, 1000 woorden dat, schrijf dit, reflecteer dat. De helft van de opdrachten zijn gewoon onzin.

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 21:51

Arabesk: dan is tenminste nog de helft wel nuttig, al meer dan bij ons op de opleiding := . Dat ging ook echt helemaal nergens over, slap gelul en fictieve opdrachten (heb ik al zon hekel aan), maar echt nuttige tips en trucs leer je pas ergens heulemaal aan het eind van je LIO. En bedankt jongens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 06:23

Wij lopen het eerste jaar in principe maar 5 dagen (!!) stage.

We mogen het wel zelf uitbreiden zodat we meer ervaring opdoen. Het tweede jaar moeten we 15 dagen (wederom !!) stage lopen...

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 06:32

wow rock,... dat vind ik wel weinig! hoe met je er in 5 dagen achterkomen (waar je waarschijnlijk geen zelfstandige lessen draait') of het onderwijs wat voor je is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 06:39

Tja, het eerste jaar willen ze dat je puur je gevoel nagaat; hoe voel je je in zo'n schoolgebouw? Vind je het eng? Vind je het leuk? Kan je jezelf zien in zo'n omgeving?

Ik doe de deeltijdopleiding en de meeste mensen hebben een part-time baan, dus dat we zo weinig stages hoeven te draaien is op zich vrij logisch :j

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:29

Hier is de eerstejaars stage 12 dagen... 7 weken lang 1 dag, en 1 week 5 dagen, waarin je je lessen geeft.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:01

Gjilke schreef:
Arabesk: dan is tenminste nog de helft wel nuttig, al meer dan bij ons op de opleiding := . Dat ging ook echt helemaal nergens over, slap gelul en fictieve opdrachten (heb ik al zon hekel aan), maar echt nuttige tips en trucs leer je pas ergens heulemaal aan het eind van je LIO. En bedankt jongens.

nou ja ik wilde na één avond onderwijs te hebben gevolgd nog niet al te negatief zijn, maar ik heb wel sterk de indruk dat meer dan de helft flauwekul is :roll:

Ach stages... ik ging direct werken en had 9 klassen vier dagen per week, zonder opleiding (wel hbo chemie he ff voor de duidelijkheid) :+ en ik heb het nog overleefd ook :D

Hmm, nu we het toch over opleiding hebben, ik moet nog een boel doen (nutteloze epistels schrijven). Bij mijn vorige opleidingen bestond bokt nog niet, dus ik heb een serieus probleem, gelukkig is er tegenwoordig de ban jezelf functie :o *gaat die maar even opzoeken*

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:58

Ik zit nu 2e jaar Ipabo.
Heb komend jaar helaas maar 4 stage weken en vanaf 21 september elke maandag stage.

Ben benieuwd wat ik dit jaar allemaal ga leren, afgelopen jaar niks bijzonders geleerd helaas. :=