[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Re: [Centraal] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 14:48

Maar dan nog: die info hoef je je rijschool toch helemaal niet te geven?

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 15:24

Volgende week laatste les om 9:40 en 10:45 examen! Spannend :) ik heb ook 1 u per week les en heb nu 23 uur gehad

Lienepien3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 16:45

Ik kom ook weer even onder de meeleessteen vandaan. Na 21 december 2015 mijn rijbewijs hebben gehaald mag ik 1 maart gaan afrijden voor mijn E achter B. Heb maandag 2 uurtjes les en de rest voor het examen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 17:02

Ik ga toch even een "probleempje" posten waar ik af en toe tijdens m'n lessen wel is tegenaan loop...
Zoals ik al zei heb ik mijn motorrijbewijs al, echter ben ik hiermee 3x onderuit gegaan (1x door slecht weer en nieuwe banden, kon niemand iets aan doen. Maar de andere 2x door idioot gedrag van een mede-weggebruiker), en ik merk dat dat er toch wel ingehakt heeft. Met de motor vooral, ik rem af voor de meest simpele bocht, bang onderuit te gaan. Maar dit doe ik met de auto ook, ik gas ook niet in 1x door naar de maximale snelheid maar rij vaak wat langzamer. Ook bijv kruispunten, twijfel ik heel lang of ik nou moet gaan rijden of moet wachten, puur vanwege angst dat iemand mij weer schept...
Ik kom hier lastig vanaf. Het voornaamste zal gewoon zijn kilometers maken. Dat heb ik na die 2 vallen met de motor ook moeten doen en dat gaat al veel beter, maar ik heb toch nog een stukje angst en neem dat ook mee in de auto...

Iemand misschien wat tips? Het is niet dat ik volledig dichtklap en in paniek raak, maar ik twijfel te veel/lang...
Wel heb ik pas 6 uur gereden, misschien dat het gewoon even wennen is en omschakelen dat een auto iets heel anders (en vooral veiliger en stabieler iets) is dan een motor?

(Heb dit nog niet aan mijn instructeur verteld. Ik vroeg mij zelf namelijk af waar die "onzekerheid" vandaan kwam, en ben er eigenlijk gister pas achter gekomen dat dit door de motor komt. Dus ik ga hem dit zeker de volgende les vertellen :) )

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 19:11

Anoniem schreef:
Ik ga toch even een "probleempje" posten waar ik af en toe tijdens m'n lessen wel is tegenaan loop...
Zoals ik al zei heb ik mijn motorrijbewijs al, echter ben ik hiermee 3x onderuit gegaan (1x door slecht weer en nieuwe banden, kon niemand iets aan doen. Maar de andere 2x door idioot gedrag van een mede-weggebruiker), en ik merk dat dat er toch wel ingehakt heeft. Met de motor vooral, ik rem af voor de meest simpele bocht, bang onderuit te gaan. Maar dit doe ik met de auto ook, ik gas ook niet in 1x door naar de maximale snelheid maar rij vaak wat langzamer. Ook bijv kruispunten, twijfel ik heel lang of ik nou moet gaan rijden of moet wachten, puur vanwege angst dat iemand mij weer schept...
Ik kom hier lastig vanaf. Het voornaamste zal gewoon zijn kilometers maken. Dat heb ik na die 2 vallen met de motor ook moeten doen en dat gaat al veel beter, maar ik heb toch nog een stukje angst en neem dat ook mee in de auto...

Iemand misschien wat tips? Het is niet dat ik volledig dichtklap en in paniek raak, maar ik twijfel te veel/lang...
Wel heb ik pas 6 uur gereden, misschien dat het gewoon even wennen is en omschakelen dat een auto iets heel anders (en vooral veiliger en stabieler iets) is dan een motor?

(Heb dit nog niet aan mijn instructeur verteld. Ik vroeg mij zelf namelijk af waar die "onzekerheid" vandaan kwam, en ben er eigenlijk gister pas achter gekomen dat dit door de motor komt. Dus ik ga hem dit zeker de volgende les vertellen :) )

Gewoon vertellen, inderdaad en laat het je desnoods een keer voordoen dat het gewoon kan.

Ik had dat ook met een bepaalde bocht waar ik vaak door moest met les en toen heeft de instructeur me laten voelen dat het gewoon kon. Daarna enkele keren geoefend en geen punt meer.

Je zou aanvullend met de motor een cursus kunnen doen voor een stukje extra beheersing en inschatting van situaties. Er zijn bosjes van dit soort cursussen en die gaan echt een paar stappen verder dan de lessen voor het rijbewijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 19:14

Met de motor ben ik zeker van plan als het weer aanhoudend beter weer is, nu rij ik toch amper :) Dat stond zeker al op de planning, gewoon een extra cursusje, en voor aankomende herfst wil ik ook (met de motor) een slipcursus gedaan hebben :j
Puur voor mijn eigen gevoel, want die 2 vallen kwamen dus niet door mij. En het feit dat het dus niet mijn schuld geweest is en niet aan mij lag, maakt het lastig los te laten...

En vragen of hij het een keer voor doen is zeker slim! Ik heb ook lichte angst als een ander zo ""hard"" (lees: gewoon de toegestaande snelheid) door de bocht gaat, ik ben gewoon bang dat we eruit vliegen... Maar met het feitdat een instructeur dit dan kan doen en gelijk wat uit kan leggen is wel een slim idee, dankjewel!

Ik raak gelukkig niet in paniek, maar ontspannen zit ik ook niet meer. Al zal het ook een stukje de auto leren kennen zijn, en erop vertrouwen dat deze niet doet wat een motor wel kan ;) Zal even tijd kosten, ik heb tenslotte pas 6 uur gereden maar wou toch even vragen of inderdaad iemand wat tips had :)
Aanstaande vrijdag weer les, en dan overleg ik het gelijk met m'n instructeur :j

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 19:25

Zo, mijn examen staat 21 maart ingepland! :D

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:46

Zo ik heb vandaag toch iets meegemaakt. Was in den bosch aan het lessen toen ik een stel suïcidale kinderen tegenkwam. Ik reed over een 50 km weg en zag voor mij aan beide kanten van de weg kinderen staan. Der reden twee auto's voor mij. Bij de voorste auto gingen de kinderen barbiepoppen overgooien én twee kinderen rende ze achterna op het moment dat de voorste auto dichtbij was. De auto had de twee kinderen net gemist. Vervolgens doen ze precies het zelfde geintje voor mijn auto! De weg lag ook vol met kapotte poppen. Zo raar. Ik kon ook nergens stoppen om de kinderen aan te spreken. Was levensgevaarlijk.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:55

speedfiets_2 schreef:
Zo ik heb vandaag toch iets meegemaakt. Was in den bosch aan het lessen toen ik een stel suïcidale kinderen tegenkwam. Ik reed over een 50 km weg en zag voor mij aan beide kanten van de weg kinderen staan. Der reden twee auto's voor mij. Bij de voorste auto gingen de kinderen barbiepoppen overgooien én twee kinderen rende ze achterna op het moment dat de voorste auto dichtbij was. De auto had de twee kinderen net gemist. Vervolgens doen ze precies het zelfde geintje voor mijn auto! De weg lag ook vol met kapotte poppen. Zo raar. Ik kon ook nergens stoppen om de kinderen aan te spreken. Was levensgevaarlijk.

Klinkt alsof ze een of ander achterlijk "geintje" aan t uithalen waren 8)7

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 22:22

Ik heb vanmorgen heeeeeeeeeel hard geremd voor een of ander wicht op een fiets die zonder kijken van de stoep af fietste bijna onder mn auto, leerling schrok zich rot

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 22:38

Polly schreef:
Ik heb vanmorgen heeeeeeeeeel hard geremd voor een of ander wicht op een fiets die zonder kijken van de stoep af fietste bijna onder mn auto, leerling schrok zich rot

Oef, dat zijn niet de ingrepen waar je op zit te wachten; beide niet, schat ik zomaar _-:(

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 22:43

Neuh vooral toen die auto achter ons wel heel dichtbij kwam, maar kan er moeilijk overheen rijden he. Hoop dat dat wicht flink geschrokken is en voortaan gewoon ff met haar kop draait. Ze kromp aardig ineen toen ik bijna tegen haar aanstond en ff de claxon testte. Als die auto achter ons ons geraakt had had ze eronder gelegen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 22:48

Polly schreef:
Neuh vooral toen die auto achter ons wel heel dichtbij kwam, maar kan er moeilijk overheen rijden he. Hoop dat dat wicht flink geschrokken is en voortaan gewoon ff met haar kop draait. Ze kromp aardig ineen toen ik bijna tegen haar aanstond en ff de claxon testte. Als die auto achter ons ons geraakt had had ze eronder gelegen

Ik heb dat eens gehad in zo'n uitgaansstraat (welke gek plant 7 cafe's op een rij aan een doorgaande weg!) waar een, wellicht iets aangeschoten, cafebezoeker zonder te kijken over stak terwijl ik daar met een kleine 4ton vrachtwagen aan kwam zetten, gelukkig voor de cafebezoeker aan aangepaste snelheid waardoor het goed afliep.........

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 10:32

Polly schreef:
Oh wacht je examen, ttt zit er nog tussen dus? Evengoed heel lang maar afhankelijk van de regio lijkt het me dat het wel sneller had gekund. Wat zei je instructeur?

Regio Den Haag... het is hier natuurlijk ook druk omdat er echt veel mensen uit de regio allemaal bij het examencentrum Rijswijk af moeten rijden. Maar dit is wel heel extreem...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 11:40

Gister even nagekeken maar hier is het ook inmiddels mei als we willen plannen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 13:10

Ik heb een all-in pakket gezien voor €2200. Rijschool stelt nu voor eerst het instap pakket te doen (5 uur les + e learning theorie + theorie examen, voor €249), omdat ze dan ook een juiste inschatting kunnen maken hoeveel lessen ik nodig heb.
Mening?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 13:17

Mijn mening ken je, na 5u kan niemand een "juiste" inschatting maken over noodzakelijk aantal lessen.

Mijn advies is zo groot mogelijk pakket kopen (dan is de uurprijs het laagst) met garantie dat lessen die over zijn terugbetaald worden en gewoon gaan rijden. Dan merk je vanzelf hoe je het oppakt.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 16:32

Jeej heb net mijn theorie gehaald op naar 22 maart voor praktijk. :D

Nustice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 15:05

Heb zometeen rijles. Hoop dat we niet wegwaaien :')

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 15:24

Heb nog geen auto's zien vliegen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 15:51

Ik heb zo ook les, en zit nu al te stressen... Erg bang om met zulk weer/nat wegdek te rijden....

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 16:01

Juist een goede les en er zit iemand naast je he

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 16:44

Pff ja ik weet het, maar mijn hoofd wil nog niet helemaal zo denken ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 16:49

Klant van mij was 3x gezakt, vervolgens moest ze de 4e keer afrijden in de sneeuw, en ze slaagt ;)

Nustice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 18:24

Les ging niet zo lekker hier. Kwam overigens niet door het weer haha.