Wat goed Flying_Angel. Bij ons lezen ze op het VMBO standaard de eerste 10 minuten, zorgt ook voor een rustige lesopstart. Bij Engels lees ik 1x in de week 20 minuten samen met ze uit boekjes waarbij ik tussendoor vragen stel die ze moeten beantwoorden op hun wisbordje.
Ik heb altijd 10m leertijd aan het begin van mijn les Vinden ze erg prettig en ik ook.
Mano88
Geplaatst: 01-09-24 20:28
haike schreef:
Gefeliciteerd!! Wanneer kan je beginnen?
Thanks voor alle felicitaties! Op contract 10 september, lesgeven laatste week september of eerste week oktober. Dat ligt eraan of ik bij mijn huidige werkgever mijn resterende vakantiedagen kan opnemen.
Succes voor de laatste starters. Ik mag ook weer, eerst gezamenlijke opstart met collega’s.
Rije
Hoofd Bezwaarcommissie
Geplaatst: 10-09-24 10:52
Hi allemaal! Ik heb hier nog nooit meegepraat en ben momenteel ook geen docent (meer). Maar het kriebelt toch weer een beetje. En eigenlijk ben ik op zoek naar iemand uit het praktijkonderwijs of vso die ervoor open staan om mij een dagje het reilen en zeilen op school te laten zien.
Waarom? Ik heb een onderwijsbevoegdheid, heb een jaartje lesgegeven op havo/vwo (een uit de hand gelopen LIO met 4 eindexamenklassen ) en ben toen bij een educatieve uitgeverij gaan werken. Nog steeds onderwijs dus, maar dan van de andere kant. Wij maken o.a. materiaal voor PrO en vso en sinds een tijdje merk ik dat ik weer wat actiefs en praktisch wil gaan doen in plaats van mijn kantoorbaan. Ik ontmoet in mijn huidige werk af en toe docenten uit deze onderwijsvorm en heb ze leren kennen als no-nonsense, supergemotiveerde mensen met een enorm hart voor de kinderen. En dat wil ik ook! Ik ben nu teamleider en hoofdredacteur en merk dat ik het coachen en omgaan met mensen inmiddels veel aantrekkelijker vind dan het vakinhoudelijke. En het lijkt me prachtig om kinderen te laten ontdekken wat ze eigenlijk echt allemaal al kunnen en ze daarmee te helpen.
Dus: is er hier iemand die lesgeeft aan het PrO of vso bij wie ik een dagje welkom ben?
Ik werk op een reguliere vmbo school dus daar kan ik je helaas niet mee helpen. Wel tof dat je wilt terugkeren in het onderwijs. Alhoewel ik geen voorstander ben van de docent als coach haha.
Goof
Geplaatst: 10-09-24 19:40
Amandavd schreef:
Alhoewel ik geen voorstander ben van de docent als coach haha.
Interessant, waarom niet?
Amandavd
Geplaatst: 10-09-24 19:47
Goof schreef:
Amandavd schreef:
Alhoewel ik geen voorstander ben van de docent als coach haha.
Interessant, waarom niet?
Omdat mijn taak lesgeven is, niet coachen, dat zijn twee verschillende dingen. Wij werken voornamelijk met traditioneel onderwijs, expliciete directe instructie etc.
Grappig, wij meer richting gepersonaliseerd leren en dus ook wel coachend aanwezig zijn. Het is zo anders en voor mij zoveel fijner.
Amandavd
Geplaatst: 10-09-24 19:56
Goof schreef:
Grappig, wij meer richting gepersonaliseerd leren en dus ook wel coachend aanwezig zijn. Het is zo anders en voor mij zoveel fijner.
Zolang het werkt voor jullie leerlingen is dat prima toch? Wij werken echt evidence informed/based en baseren ons onderwijs hierop.
Mano88
Geplaatst: 11-09-24 16:33
Rije schreef:
Dus: is er hier iemand die lesgeeft aan het PrO of vso bij wie ik een dagje welkom ben?
Ook hier geen vso, maar wellicht kun je gewoon eens een vso bij jou in de buurt binnenlopen en aan de receptie/conciërge vragen naar de mogelijkheden om mee te lopen? die kunnen je vast met iemand in contact brengen.
Rije, in welke omgeving zoek je een plekje om eens mee te kijken? Leuk dat je terug wil trouwens!
Rije
Hoofd Bezwaarcommissie
Geplaatst: 12-09-24 12:27
Goof schreef:
Rije, in welke omgeving zoek je een plekje om eens mee te kijken? Leuk dat je terug wil trouwens!
Maakt me niet uit, ik heb een auto en ben redelijk flexibel in dagen en tijden, dus alleen de echte uithoeken liever niet, maar verder maakt het me niet uit en rij ik daar graag voor.
AnnemiekvM
Geplaatst: 20-10-24 20:18
Goedenavond,
Weer even wat leven in dit topic blazen. Ik zou heel graag eens willen kijken bij ander onderwijs. Denk aan SBO of SO. Een beetje kort dag, maar over een week heb ik vakantie. Dus wie weet is er iemand waarbij ik eens mee mag kijken? Of een keer mee kan kletsen om zo meer te weten te komen.
Het is niet dat ik direct op zoek ben naar een andere baan, maar ben wel nieuwsgierig naar de mogelijkheden.
Annemiek ik werk op het sbo (in het noorden), je kan de meeste scholen (cluster 4, cluster 3, etc) gewoon bellen of mailen en meeste scholen staan open voor meekijken bij interesse. Ik heb dit ook gedaan, 4 ochtenden meegelopen voordat ik besloot om de opleiding verkorte pabo te gaan volgen.
Ik heb dit jaar trouwens een hele pittige start. Veel kinderen die veel gedrag hebben,die niet passend is voor sbo. Helaas is in onze omgeving de cluster 4 scholen helemaal vol. Wij zitten ook behoorlijk vol en ik heb in mijn klas 17 kinderen (maximaal). Ik ben echt aan het overleven met de kinderen. Het wordt gelukkig erkend door de schoolleiding en Commissie van begeleiding. Alleen er is nog geen oplossing, behalve kinderen naar huis sturen als het echt niet lukt. Maar dan krijgen ze ook geen onderwijs, terwijl ze het wel zo graag willen en kunnen. Het frustreerd, dat ik geen prikkelarme kleine klas kan bieden.
Ja voor nu is er voor 2 kinderen lestijd verkorting aangevraagd Die krijge straks niet meer het onderwijs waar ze recht op hebben. Hopelijk kunnen hun dossiers snel naar cluster 4 en komt er snel een oplossing. Tot die tijd heeft de intern begeleider aangegeven dat ze 2 kinderen elke dag 1 uur meeneemt tijdens een werk/lees moment. Zo ontstaat er meer ruimte voor ons om te differentiëren.
Het gekke is dat de resultaten wel nog erg goed zijn. Ik draai groep 2/3 en de leerlingen van groep 3 hebben hun eerste leestoets gemaakt en die was bij bijna alle kinderen voldoende/goed. Vergeleken met afgelopen jaren zijn de resultaten beter.
Wat fijn dat de resultaten goed zijn. Maar wat vervelend dat er dan kinderen zijn die lestijd verkorting moeten krijgen. Ik begrijp heel goed dat je iets moet, maar het is eigenlijk kiezen uit twee kwaden.
PSvanLot
Geplaatst: 17-12-24 08:55
Hoe is het hier in de laatste weken van het jaar?
Werkdruk heb ik normaal weinig last van, maar in deze week slaat ie ieder weer door het dak! Hebben een week voor Serious Request. De leerlingen van klas 3 halen dan geld op voor het goede doel.
Sommige doen een activiteit, maar veruit de meeste verkopen eten en dat moet natuurlijk gemaakt worden. Tussen 0920 en 1400 sta ik constant met groepen kinderen te bakken, koken en poetsen zodat ze in de eerste en tweede pauze kunnen verkopen. Super leuk, maar ze zijn zo weinig gewend en onhandig dat het flink doorwerken is buiten mijn lessen die ik daarvoor en erna ook nog geef.
Doen jullie op vrijdag iets bijzonders met de leerlingen? Ik ga met mijn mentorklas 4 schaatsen, alle examen 4. leerlingen gaan mee. Om 1200 een lunch en dan zit het er weer op voor 2024. Ons kerstpakket komt pas in januari.
Wat klinkt dat druk ja! Je werkt ook met pittige doelgroep toch?
Ik ben ook echt toe aan vakantie. Ons (nog vrij nieuwe) gebouw is te klein. Dus we zitten met één sector in een ander gebouw aan de andere kant van de stad. Maar als een van de weinigen werk ik bij twee opleidingen, dus ik pendel heen en weer en bij drie werkdagen voelt het nou niet alsof ik ergens thuishoor. Toen onze manager vroeg wat we vrijdag gingen doen was ‘niks’ niet het goede antwoord dus nu gaan we vrijdag met wat collega’s lunchen. Woensdag en donderdagochtend nog lessen. ‘s Middags oliebollen en kniepertjes bakken en dan om 16.00 kan het personeel hun kerstpakket ophalen.
Klopt inderdaad! 80% van de leerlingen hebben een migratie achtergrond, een groot deel leeft op of onder de armoedegrens en de school staat in een van de wijken van Noord Brabant en in de top 10 van Nederland. Dit brengt veel 'straat' in de school en dat maakt het een pittig groepje om mee te werken, maar vooral geweldig leuk!
Dat klinkt wel als een drukke week PSvanlot. Hebben ze dan helemaal geen les meer deze week, of doen ze die activiteiten buiten lestijd? Wel leuk om te doen.
Pendelen lijkt me zwaar. Mijn school heeft ook 2 locaties, maar ik heb het geluk vast op 1 locatie te werken.
Wij hebben vrijdagochtend activiteiten voor de leerlingen en met het personeel een afsluitende lunch. Ik werk inmiddels weer halve dagen en heb weer wat klassen opgepakt. Na de kerstvakantie pak ik er weer een klas bij, dus dat gaat de goede kant op gelukkig. In januari is het alweer een jaar geleden dat ik me ziek meldde met een burnout, tijd vliegt.... Verder is het onrustig op school door diverse dingen, dat maakt het niet altijd makkelijk en prettig, maar goed. Ik heb leuke klassen en haal daar mijn plezier uit.
Adamootje
Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)
Geplaatst: 18-12-24 00:32
De leerlingen van onze school hebben deze week toetsweek en ik ben dus heel druk aan het surveilleren, vergaderen, nakijken en bezig met het organiseren van de kerstmarkt. Na donderdagavond heb ik vakantie en ik hoop dan ook klaar te zijn met nakijken.
PSvanLot, dat klinkt inderdaad als een volle en drukke laatste lesweek voordat de vakantie begint. Hopelijk halen jullie een mooi bedrag binnen voor Metakids.