Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 20:45

Ik heb het niet zelf verzonnen he, dat vertelden zij ons.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 11:34

Oeeh, ik heb vanmiddag een sollicitatiegesprek! :):)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 16:33

Mano88 schreef:
Oeeh, ik heb vanmiddag een sollicitatiegesprek! :):)

Hopelijk heb je een fijn gesprek gehad!

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 21:11

Hoe is het gegaan, Mano?

Amanda, wat bijzonder om over die cultuurverschillen te horen. En heel fijn dat wij niet iedere dag twaalf uur lang op school blijven.

Mijn eerste echte lesdag zit er ook weer op en het viel me erg mee. De kinderen waren nog erg braaf, ik ben benieuwd wanneer ze hun ware gezicht laten zien. :')

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 14:30

Adamootje schreef:
Hoe is het gegaan, Mano?

Was echt een ontzettend leuk gesprek! Wel een uitdagende job, ik zal een traject gaan opzetten voor (nu) 3e klas leerlingen die kansrijk zijn geadviseerd en nu dus uitvallen. Zij vallen tussen wal en schip want zij zouden naar het praktijkonderwijs moeten, en die hebben geen plek. Deze school heeft besloten, omdat dit toch een groeiend probleem blijkt ieder jaar, om nu zelf een traject op te zetten waarbij deze jongeren in hun huidige (vmbo) school in ieder geval een MBO1 kunnen halen, maar de hoop is dat we er ook een niveau 2 traject van kunnen maken, zodat ze met een startkwalificatie van school kunnen.

Heb morgen al arbeidsvoorwaarden gesprek :D en als dat mee zit morgen ook mijn ontslag indienen bij mijn huidige werkgever *\o/*

Adamootje schreef:
Mijn eerste echte lesdag zit er ook weer op en het viel me erg mee. De kinderen waren nog erg braaf, ik ben benieuwd wanneer ze hun ware gezicht laten zien. :')

Altijd zo'n lekkere stilte voor de storm... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 17:45

Mano88 schreef:
Adamootje schreef:
Hoe is het gegaan, Mano?

Was echt een ontzettend leuk gesprek! Wel een uitdagende job, ik zal een traject gaan opzetten voor (nu) 3e klas leerlingen die kansrijk zijn geadviseerd en nu dus uitvallen. Zij vallen tussen wal en schip want zij zouden naar het praktijkonderwijs moeten, en die hebben geen plek. Deze school heeft besloten, omdat dit toch een groeiend probleem blijkt ieder jaar, om nu zelf een traject op te zetten waarbij deze jongeren in hun huidige (vmbo) school in ieder geval een MBO1 kunnen halen, maar de hoop is dat we er ook een niveau 2 traject van kunnen maken, zodat ze met een startkwalificatie van school kunnen.

Heb morgen al arbeidsvoorwaarden gesprek :D en als dat mee zit morgen ook mijn ontslag indienen bij mijn huidige werkgever *\o/*

Dat klinkt als een erg leuke uitdaging, fijn dan allemaal ook zo snel geregeld kan worden dan, heb je het deze maand nog rond *\o/*

Adamootje: fijn dat de eerste dag is meegevallen, hopelijk blijven het gewoon allemaal leuke klassen!

Ik heb er ondertussen een week opzitten qua lesgeven, kende dit jaar pas 1 van de 4 klassen maar het lijkt wel of ik steeds beter wordt in het leren kennen van namen.
Ben ook begonnen om (bijna) elke les te starten met opdracht op het bord (lees blz .... en maak opdrachten .....) en merk daardoor dat er veel meer rust is, en in die tijd kan ik even praatje maken met leerlingen en zo namen leren.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 19:00

Wauw Mano, dat is echt ontzettend gaaf. Zelf op een praktijkschool gewerkt, afgelopen schooljaar een klas minder (daarom moest ik eruit), vanwege het kansrijk adviseren.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 00:00

Wat is kansrijk adviseren?

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 08:28

Sheran schreef:

Kinderen die in groep 8 bijvoorbeeld het advies praktijkonderwijs krijgen en dan toch vmbo-b mogen proberen vanwege ‘potentie’. Maar het kan op elk niveau, dus naar een hoger niveau gaan dan wat er eigenlijk uit de Cito komt.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 10:06

Dus dat is een advies binnen de middelbare school, als ik het zo begrijp? Dus niet vanuit de basisschool?
Aparte term trouwens. In mijn ogen althans, suggereert een beetje dat het andere deel kansarm is, maar daar gaat het uiteraard niet over :P

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 11:05

Tegenwoordig krijgen veel kinderen een dubbel advies, bijvoorbeeld vmbo-t/havo. Als het basisschool advies bijvoorbeeld vmbo-t is en de citotoets geeft havo aan, dan wordt het advies vaak naar boven bijgesteld tot vmbo-t/havo. En nog steeds willen ouders vaak dat hun kind zo hoog mogelijk begint. Op mijn school is het door dakpanklassen in klas 1 en 2 nog niet zo'n groot probleem. Na de tweede worden leerlingen dan pas definitief ingedeeld (en zelfs dan wordt er nog wel eens op- en afgestroomd). Het enige lastige is leerlingen de met een kader/tl-advies binnenkomen, wij hebben geen kader, dus wordt het in jaar 2 of 3 dat niveau dan moeten ze van school af.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 12:19

Vaak wel vanuit de basisschool en soms door druk van ouders.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 13:39

Sheran schreef:
Dus dat is een advies binnen de middelbare school, als ik het zo begrijp? Dus niet vanuit de basisschool?
Aparte term trouwens. In mijn ogen althans, suggereert een beetje dat het andere deel kansarm is, maar daar gaat het uiteraard niet over :P

Het is ook wel in het leven geroepen om kinderen uit kansarme gezinnen het voordeel van de twijfel te geven. Gezien zij vaker op een lager niveau terecht komen.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 13:42

Sheran schreef:

Is ontstaan tijdens corona. Maar het is -als je het mij vraagt- bij kansloos.

Kinderen waarvan het gewoon, zelfs met heel hard werken, er niet in zit om een bepaald niveau te behalen krijgen hierdoor tegenslag op tegenslag. En dat heeft echt doorwerking op een kind.

Maar... arbeidsvoorwaarden gesprek ging goed, dus ik maak een rentree in het onderwijs *\o/* *\o/*

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 17:55

Mano88 schreef:
Sheran schreef:

Kinderen waarvan het gewoon, zelfs met heel hard werken, er niet in zit om een bepaald niveau te behalen krijgen hierdoor tegenslag op tegenslag. En dat heeft echt doorwerking op een kind.

Maar... arbeidsvoorwaarden gesprek ging goed, dus ik maak een rentree in het onderwijs *\o/* *\o/*

Gefeliciteerd!!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 19:13

Bedankt voor de uitleg! Ja die krijgen wij uiteraard ook wel binnen. Heel vaak is het wel gewoon super lastig voor de kinderen als ze het eigenlijk niet aankunnen. Een hoop ongelukkige gezichten, ellende en drama.

En gefeliciteerd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 20:09

Mano88 schreef:
Sheran schreef:

Gefeliciteerd!!
Wanneer kan je beginnen?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 08:32

Gefeliciteerd!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 16:54

Totale waanzin dat kansrijk adviseren. Wij zitten op de mavo met een flink aantal kader kinderen 'die het toch op de mavo mogen gaan proberen'. Wie wordt daar nu blij van? Ze kunnen opnieuw niet goed mee en hebben veel te veel theorielessen.

Uiteindelijk wordt niemand er blij van...

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 16:59

Dat is op mbo N2 precies hetzelfde.
Je mag niemand weigeren, en je gunt iedereen een diploma. Maar meestal zie je bij de voordeur al dat het voor beide partijen niet gaat werken. Ze hebben dan zoveel zorg nodig die je ook enigszins verplicht bent om te geven, maar ondertussen ren je 3x zo hard voor degene die toch halverwege ermee stoppen.
Een reden waarom ik er ook minder plezier uit haal. :')

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 17:22

PSvanLot schreef:
Totale waanzin dat kansrijk adviseren. Wij zitten op de mavo met een flink aantal kader kinderen 'die het toch op de mavo mogen gaan proberen'. Wie wordt daar nu blij van? Ze kunnen opnieuw niet goed mee en hebben veel te veel theorielessen.

Nee. En straks toch een hoop afstroom, dus verdrietige kinderen en als kers op de taart de inspectie op je dak, want al die afstroom kost je punten en je doet het als school niet goed.
Waardeloos.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 17:50

Afstromende kinderen, die nadat ze op de basisschool al niet de beste waren ook nog eens in het eerste jaar op het vo 'de mindere' zijn.

Iedere docent ziet toch dat leerlingen die op het goede niveau zijn 'ingedeeld' op het vo floreren en enorm trots zijn dat ook zij dikke cijfers kunnen halen?

En daarbij, krijg ze maar eens van mavo 1, naar kader 2. Nergens plek...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 18:04

PSvanLot schreef:

Nee, en je benadeelt daarnaast ook nog degenen die er wel op hun plek zitten...

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 18:56

Sheran schreef:
PSvanLot schreef:

Nee, en je benadeelt daarnaast ook nog degenen die er wel op hun plek zitten...

Dat heb ik dan weer nier zo ervaren de afgelopen twee jaar.
Vond het vooral sneu voor de kinderen die niet mee kunnen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 11:45

Ik heb zelf de ervaring wel, het is gewoon jammer voor beide kanten. Jammer dat de ouders per se zo 'hoog' mogelijk willen in plaats van waar hun kind gelukkig wordt.