Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:44

Ben het wel met Jans eens eigenlijk :o

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:45

Heb het wel 1 keer meegemaakt voor de sollicitatie voor de werkervaringsplek; kreeg later de reiskosten vergoed én ze namen mij mee uit lunchen in een restaurant aangezien wij zo lang aan het praten waren dat wij trek kregen haha

Maar heb zelf niets gevraagd. Vond het vanzelfsprekend dat ik zelf de reiskosten betaalde; ik wou zelf heel graag die plek, voor mij konden ze ook vele anderen krijgen.

Neej

Re: Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:51

Ik ben ooit eens voor een sollicitatie naar verweggistan geweest want de PZ man zat nou eenmaal daar en niet in de vestiging hier. Kwam niet in me op om een kmvergoeding te vragen eigenlijk :+

Heb net, nadat ik de eerste 2 weken van het nieuwe jaar eigenlijk vooral heb gezwolgen in zelfmedelijden, weer even 4 sollicitaties verstuurd, twee open en twee op een vacature.. Kijken of 2014 me geluk zal brengen :Y)

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:00

Grappig, ik krijg best vaak reiskostenvergoeding.
Toen ik nog in Cambridge woonde had iemand me zelfs aangeboden een vliegticket naar Nederland te vergoeden incl. overnachting zodat ik in Utrecht op gesprek kon komen. Was uiteindelijk niet nodig, er was geen haast dus hebben we het einde van mijn stage afgewacht waardoor ik weer in de buurt woonde.
Ik vraag er echter nooit zelf naar, als er een vergoeding is, krijg ik het aangeboden.

Vervelend he Neej, dat nieuwe jaar 'opnieuw' beginnen met solliciteren. Ik had ook ff een zelfmedelijden-dipje zo net na de feestdagen. Maar we gaan er gewoon weer tegenaan *\o/*

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:08

ja als je in het buitenland zit kan ik het me nog voorstellen.
Maar hier in NL vind ik het echt raar om reiskosten te vragen, jij wilt die baan toch
Ik moest gisteren ook naar Leeuwarden .. ja het is zo, ik wil die baan dus zal ik er iets voor moeten doen

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:10

Ik zou er ook niet aan denken om reiskosten te vragen :n. Maar ik heb misschien wel makkelijk praten hoor, want als ik het zelf niet zou kunnen betalen heb ik genoeg mensen om mij heen die het zonder twijfel zouden voorschieten, me brengen of desnoods auto lenen om zonder kosten daarheen te kunnen.

Ik ga er ook maar weer een paar solliciaties uitsturen (heb er zo'n 5 op het oog die ik wil versturen).

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:19

Vandaag sollgesprek bij postNL gehad, ben aangenomen voor de zaterdag 3 uur. Heb nu in ieder geval werk voor zaterdag&zondag dus da's al wat :P En op zaterdag post bezorgen verdiend best lekker.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:22

Fijn toch, gefeliciteerd

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:49

Je kunt de kosten ook drukken door voordeelkaarten te halen bij bijvoorbeeld de Blokker of het Kruidvat, mits je met de trein reist. Voor bus, tram en metro bestaan die geloof ik niet? Op die manier kun je voor een euro of 15 een dag reizen. Ongetwijfeld goedkoper dan wanneer je daar het volle pond voor moet betalen. ;)

Waar kijken jullie eigenlijk naar vacatures voor PhD-posities? Alleen op AcademicTransfer, of speuren jullie bijvoorbeeld ook de websites van academische centra en universiteiten af?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:51

Chanen, ik ben LinkedIn wonder, maar ik zie ze ook weleens daar voorbij komen.

Doen jullie eigenlijk ook wel eens iets met LinkedIn? Qua solliciteren?

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:57

zap schreef:
Chanen, ik ben LinkedIn wonder, maar ik zie ze ook weleens daar voorbij komen.

Doen jullie eigenlijk ook wel eens iets met LinkedIn? Qua solliciteren?

Ik heb gesolliciteerd via Linkedin bij het bedrijf waar ik vandaag gesprek had!

Ze zeiden dat ze heel veel hebben uitgenodigd, ik heb niet zon zin in eindeloze gesprekken en procedures en er is inhoudelijk niks besproken. Stond met 20 minuutjes weer buiten. En daar heb ik 125 km voor gereden.. -O-

Het wel of niet vergoeden van reiskosten is niet van toepassing: je kunt t vragen, maar ik zou het niet doen. Ik heb het tot nu toe bij 1 gekregen, best veel ook, 13 euro voor Drachten heen en weer ( 80 km totaal) supernetjes...
Dan moet je dat idd van tevoren zeggen. Daarbij geloof ik niet dat jij je paard niet meer kunt onderhouden door een OV-tje van iets meer als 10 km, heb je geen mensen in je omgeving die je te hulp kunnen schieten?
Daarbij; ww= zuiniger leven.. dat moet ik ook, lees: kringloop, vriezer, zuunig aan boodschappen doen en geen extraatjes.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 19:09

Ik vind het dan weer wel heel normaal om reiskosten vergoeding te krijgen. Heb er ook zelf nooit naar hoeven vragen, werd altijd zelf naar gevraagd of ik reiskosten had gemaakt en kreeg dat dan gewoon volledig vergoed.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:51

Het is niet verplicht... dus geven bedrijven het niet.. zo simpel is het.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:18

Ik zou ook niet om reiskosten vragen.. Wel natuurlijk balen als het hoofdkantoor bijvoorbeeld aan de andere kant van het land is en werkplek hier, maar toch. Zomerbaan is helaas nog niet binnen, klapte gisteren wat dicht met mijn eigen presentatie. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:26

michele schreef:
@ joolien, hoe is het nu op je werk?

@ irene, wat een moeilijke situatie

Bedankt voor het vragen, na het inwerken gaat t nu wel beter alleen ben ik 0,0 gemotiveerd.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:27

Wordt moedeloos van het bedrijf waar ik had gesolliciteerd, ze zouden binnenkort contact opnemen, zelf maar gedaan want ze namen maar geen contact met me op. Was toen te druk en te hectisch om er iets mee te doen dus zou hij begin januari contact met me opnemen. Tot op de dag van gisteren niks gehoord dus zelf maar gebeld en nu hangt het weer af van een stagiaire die er wel wil werken of niet. Wordt voor me gevoel een beetje aan het lijntje gehouden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:38

Ik zou er liever ook niet om hoeven vragen als het niet nodig zou zijn.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:08

Ik kom er zojuist achter dat ik wel twee hele domme fouten heb gemaakt in een sollicitatiebrief. Dus ze zullen mij daar niet voor uitnodigen. Jammer, maar vol goede moed de rest van de sollicitatieformulieren invullen. Hebben jullie dat ook weleens gehad? Van die domme fouten?

Ik durf het ook eigenlijk niet te vertellen zo dom :+ .

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:16

ik heb het gehad door zap,
mn eigen naam verkeerd schrijven, bedrijfsnaam van ander bedrijf in de brief etc :)
wat ik 1 keer heb gedaan (bij een baan die ik echt echt echt wilde hebben) heb ik gebeld (kwam er echt DIRECT na het zenden achter) en gevraagd of ze deze kon verwijderen, dat ik de nieuwe, correcte sollicitatie direct opnieuw zou sturen.

Dat is toen direct een gesprek geworden.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:27

Mri schreef:
ik heb het gehad door zap,
mn eigen naam verkeerd schrijven, bedrijfsnaam van ander bedrijf in de brief etc :)
wat ik 1 keer heb gedaan (bij een baan die ik echt echt echt wilde hebben) heb ik gebeld (kwam er echt DIRECT na het zenden achter) en gevraagd of ze deze kon verwijderen, dat ik de nieuwe, correcte sollicitatie direct opnieuw zou sturen.

Dat is toen direct een gesprek geworden.

Ok dan. Goede actie!

Nou ik kwam er dus pas achter nadat ik de brief opnieuw las en als voorbeeld wilde nemen voor een ander sollicitatiebrief (zeg maar 2 weken na het versturen van de brief :+ ). Ik heb dus de datum verkeerd (2013 in plaats van 2014 }:0 ) en de functie -O- . Kansloze missie helaas.

Gelukkig kan ik er stiekem wel om lachen hoe graag ik ook de baan had gewild, want ik heb niet per direct iets nieuws nodig.

[edit] Ik zit nu te dubben of ik zal reageren op een vacature die via via wordt aangeboden. Maar het is een uur enkele reistijd (niet in de spits en het is hartje Amsterdam. Nu is er wel de mogelijkheid soms (wellicht vak) buiten de spitstijden te reizen). Maar ze vergoeden ook geen kilometers..... Baan is voor 2-3 dagen in de week. Dus je hoeft niet elke keer dag dat stuk te reizen... Lastig.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:57

Joolien, fijn dat het al ietsje beter gaat sinds het inwerken. Denk je dat er nog motivatie in gaat zitten of helemaal niet?

Ik kijk dagelijks op Academic Transfer (serieus, ik kan het voor je dicteren :+ ) maar daarnaast ook op sites van universiteiten, academische ziekenhuizen en instituten. Vooral die laatste gooien hun vacatures lang niet altijd openbaar op AT, soms staat er enkel een klein zinnetje op de pagina van een onderzoeksgroep in de trant van 'ruimte voor een PhD student'. Of bijvoorbeeld bij Sanquin, die hebben ook wel eens interessante posities.

Ik heb ook heus wel eens wat fouten gemaakt, zo kwam ik er laatst achter dat er een spelfout in mijn CV stond. Erg stom. Maarja, wie weet leest een potentiële werkgever er wel overheen, die hebben vaak toch 100 brieven door te nemen dus de kans is er best.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:07

je bent niet de enige die dat doet. Voor de man waar ik dus niet voor wilde werken heb ik een aantal brieven en CV's doorgenomen, waar ik het meerdere keren tegen kwam hoor, en als je echt een goede brief hebt en een goed CV ketst het bedrijf je daarop niet af.

Ik kwam wel een CV tegen waarop stond : reverenties. Die heb ik wel direct aan de kant gemikt..

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:12

Marcella schreef:
Ik zou er liever ook niet om hoeven vragen als het niet nodig zou zijn.

Goede les voor de volgende keer lijkt me. Ik heb het OOK nodig. Je bent niet de enige met weinig geld hoor... maar als je wat wilt bereiken dan is het nu eenmaal zo.
Volgende keer dus ff van te voren vragen en anders niet weer zo ver gaan, of op de fiets. 15km is best te doen.

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:18

Tuurlijk heb je het nodig, je bent niet voor niets op zoek naar werk. Ik heb tot nu toe ook niet meegemaakt dat reiskosten vergoed worden. IK wil die baan hebben, dus dan moet ik er ook maar moeite voor doen.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:23

En zo ist.