Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 12:48

Overigens kun je als werknemer je werkgever wel "een hak" zetten. Leeraspect moet centraal staan, je moet een aanvulling zijn op het team (en dat is dus lang niet altijd zo). Kun je het aantonen? Of eigenlijk: kan de werkgever het tegendeel niet bewijzen? Dan is de werkgever de sjaak.
Mijn werkgever durfde het niet aan (met name omdat ik een functie vervul binnen het team en geen aanvulling ben).
Dus gekozen voor arbeidscontract (fijn voor mij :Y) ).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 12:56

Snorlex schreef:
Overigens kun je als werknemer je werkgever wel "een hak" zetten. Leeraspect moet centraal staan, je moet een aanvulling zijn op het team (en dat is dus lang niet altijd zo). Kun je het aantonen? Of eigenlijk: kan de werkgever het tegendeel niet bewijzen? Dan is de werkgever de sjaak.
Mijn werkgever durfde het niet aan (met name omdat ik een functie vervul binnen het team en geen aanvulling ben).
Dus gekozen voor arbeidscontract (fijn voor mij :Y) ).

Wat zijn de consequenties van die hak?
Want een leuke arbeidsrelatie zal je daarna niet meer hebben natuurlijk... Mocht ik het eens overwegen als het te lang duurt met werkloos zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 12:59

Ik lees ook nog altijd mee. Hopelijk hoef ik binnenkort niet actief mee te posten, want ik hoop morgen te horen of mijn contract voor bepaalde tijd omgezet gaat worden in een contract voor onbepaalde tijd.
Verlenging is niet meer mogelijk, dus het is het een of het ander en anders is 1 februari mijn laatste werkdag -O-

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:07

Martine schreef:
Kans op meer uur MarliesV?

Kans absoluut maar verwacht dat dat nog wel een jaar gaat duren.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:22

Dan is er sprake van een arbeidsovereenkomst (dus aanspraak maken op minimumloon) en ben je eigenlijk "gewoon" in dienst.
Door indienen klacht kan boete worden opgelegd aan werkgever.

Als werknemer heb je er dus niet zoveel aan, het verstoort uiteraard de arbeidsrelatie. Maar het is wel een tik op de vingers van werkgever waardoor deze in het vervolg hopelijk afziet van het oneigenlijk gebruik van de werkervaringsplek.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:23

Cayenne schreef:
Ik lees ook nog altijd mee. Hopelijk hoef ik binnenkort niet actief mee te posten, want ik hoop morgen te horen of mijn contract voor bepaalde tijd omgezet gaat worden in een contract voor onbepaalde tijd.
Verlenging is niet meer mogelijk, dus het is het een of het ander en anders is 1 februari mijn laatste werkdag -O-

Die zijn zeker niet op de hoogte van de aanzegtermijn??

Of werk je via uitzendbureau/is dit contract korter dan zes maanden?
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 19-01-16 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:25

Cayenne schreef:

Ik moet het even opzoeken... Maar dit is een te korte termijn om je contract niet te verlengen...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:26

Snorlex schreef:
Dan is er sprake van een arbeidsovereenkomst (dus aanspraak maken op minimumloon) en ben je eigenlijk "gewoon" in dienst.
Door indienen klacht kan boete worden opgelegd aan werkgever.

Als werknemer heb je er dus niet zoveel aan, het verstoort uiteraard de arbeidsrelatie. Maar het is wel een tik op de vingers van werkgever waardoor deze in het vervolg hopelijk afziet van het oneigenlijk gebruik van de werkervaringsplek.

Hmmm... dus ze kunnen ongestoord hun gang gaan eigenlijk... Want welke werknemer wil hier z'n vingers aan branden?

Babsiej

Ze mogen contract gewoon niet verlengen, zijn alleen inmiddels dan 19 dagen extra loon verschuldigd.

Janine1990

Snorlex schreef:
Cayenne schreef:

Die zijn zeker niet op de hoogte van de aanzegtermijn??

Of werk je via uitzendbureau/is dit contract korter dan zes maanden?

Dat bedoelde ik inderdaad..

Oshaa

Re: Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:32

Wat zouden jullie in dit geval doen?

Vorige week maandag een gesprek gehad. Werd aangegeven dat ik aan het einde van de week meer zou horen als zij ook meer wisten (een aantal dingen stonden nog niet vast).Dat was dus vrijdag, maar heb nog niks gehoord. Zouden jullie mailen / bellen of nog even afwachten?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:45

Even bellen :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:49

Zeker bellen! :j

_Juudith

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:50

Ik zou er ook even achter aan Bellen.. Misschien zijn ze je onbewust vergeten..

Ik ben vanochtend gebeld dat ik vrijdag mag beginnen bij de wehkamp! Super fijn! Nu nog even mijn schoonmaak opzeggen! Maar mevrouw de baas neemt niet op haha

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:57

Gefeliciteerd! Wat ga je daar doen?

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:08

MarliesV schreef:
Martine schreef:
Kans op meer uur MarliesV?

Kans absoluut maar verwacht dat dat nog wel een jaar gaat duren.

Dat is jammer. Ben wel op zoek maar toch wel 32/36/40 uur.

_Juudith

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:20

Janine1990 schreef:
Gefeliciteerd! Wat ga je daar doen?

Ga aan de slag in het distributie centrum (waarschijnlijk op de afdeling retouren)

Inmiddels huidige werkgever ook te pakken gehad, en vond het zeer zeker niet tof en vroeg direct als ik vanavond ook nog wat uurtjes wou maken ghehe. Donderdag dus nog even daar werken en dan is het klaar =D (voordeel van een baan via een uitzendbureau, geen opzeg termijn)

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:18

Cayenne schreef:

Dat mag toch niet, zo kort van te voren? dat behoor je volgens mij echt een maand voor einde contract te horen...

ik ga voor je duimen :j

ps. ik zie dat al meer mensen hier hun vraagtekens bij hebben

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:20

Bedankt voor de reacties!
Ik weet zelf dus ook niet precies hoe het zit. Ik dacht dat ze een maand van tevoren moeten laten weten of ze doorgaan? Dat zou betekenen dat ik in principe al een vast contract heb?
Maar dan nog moeten we van beide kanten toch wel akkoord gaan met de nieuwe voorwaarden?

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:21

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:22

Snorlex, ik werk niet via een uitzendbureau en heb al twee keer een jaarcontract en 1 keer een half jaar contract gehad.
Als ze me nu iets aanbieden moet dat echt een vast contract zijn.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 19-01-16 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:24

Qua contracten ga ik buiten blijven, ken ik niks van ;).

Net 6 sollicitaties de deur uitgedaan. Hopelijk krijg ik tenminste ergens antwoord van...
Allemaal op de luchthaven van Zaventem. Verder dan ik zou willen rijden maarja, je moet iets doen hé. Beter wat verder rijden en een job, dan geen job.

_Juudith

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:27

Lotus83 schreef:
Cayenne schreef:

Dat mag toch niet, zo kort van te voren? dat behoor je volgens mij echt een maand voor einde contract te horen...

ik ga voor je duimen :j

ps. ik zie dat al meer mensen hier hun vraagtekens bij hebben

Nee met de nieuwe regelgeving moet je minimaal een maand van te voren horen als je weg moet.. Doen ze doet niet moeten ze je een soort van boete betalen..

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:28

Cayenne schreef:
Snorlex, ik werk niet via een uitzendbureau en heb al twee keer een jaarcontract en 1 keer een half jaar contract gehad.
Als ze me nu iets aanbieden moet dat echt een vast contract zijn.

Dan heb je nu een jaarcontract neem ik aan? Val je onder een cao?

In ieder geval geldt de aanzegtermijn. Je werkgever is te laat (=boete).
Maar daar zou ik niet over beginnen in het geval je contract wordt verlengd ;)
Is wel iets om even te melden bij afdeling P&O overigens.

De gestelde vragen hebben betrekking of het wel/niet gelden van de aanzegtermijn.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 19-01-16 19:04, in het totaal 3 keer bewerkt

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:32

ik hoop voor je dat je een vast contract krijgt. Krijg je geen vast contract dan kan je een vergoeding van je werkgever eisen voor elke dag dat ze je te laat hebben bericht. De vergoeding is een dag salaris voor elke werkdag die ze te laat zijn, maar niet meer dan een maand loon.