[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 12:06

Jilletje schreef:
Als ik rekensommen op een examen wil maken, had ik wel een rekentoets aangevraagd :+

Ik heb mezelf nu maar wijs gemaakt dat je remafstand 1/3 van je snelheid is. Morgen maar eens aan mn instructeur vragen.

Nope, klopt niet.

Maarre, ze stellen echt geen bosjes vragen over remafstanden, dus calculeer je een fout antwoord in.

Daarnaast: leer uit je hoofd de afstanden van bijvoorbeeld 30km/h, 50km/h en 80km/h (dat zal meestal de vraag zijn) zit er een vraag bij met een andere afstand, kun je dat meestal wel inschatten op basis van deze getallen. Eventueel leer je ook 100 en 120km/h uit je hoofd.
het gaat er niet om dat je die berekening kunt maken; het gaat erom dat je ongeveer weet waar je mee bezig bent.

Anoniem

Re: [Centraal] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 12:11

Ik heb geleerd dat je stopafstand de helft van je snelheid is plus 10%. Dus rijd je 80, dan is je remafstand 44. Nou moet ik wel zeggen dat het er bij je examen meer om draait dat je kan inschatten hoe veel afstand je moet houden in bepaalde situaties en dat je dus ook kan inschatten hoe veel tijd je nodig hebt om te stoppen. Echt vragen waarbij je een rekensommetje moet toepassen ben ik zowel bij het oefenen als bij mijn examens niet tegen gekomen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 12:25

Fair schreef:
Succes!

Ik heb volgende week mijn TTT en ben enorm zenuwachtig. Daarnaast ben ik opeens mijn zelfreflectie en uitnodigingsbrief kwijt.. kan ik dat opnieuw aanvragen?

Die kan je toch gewoon opnieuw printen en anders kan de rijschool hem ook nog voor je printen

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 13:12

Ik heb helemaal geen "reken opdrachten/remafstanden" gekregen op mijn theorie examen

Nustice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 15:53

Ik hoefde ook niks te berekenen. Gelukkig.

Faalangst examen staat gepland voor 23 mrt. Jammer dat het nog 5 weken duurt. Ga denk minimaal 2 weken even niet lessen. Ben er wel ff klaar mee nu

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 15:55

Nustice schreef:

Faalangst examen staat gepland voor 23 mrt. Jammer dat het nog 5 weken duurt. Ga denk minimaal 2 weken even niet lessen. Ben er wel ff klaar mee nu

He wat balen zeg :(:) Even lekker pauze nemen en er dan weer tegenaan :) Dan komt het vast helemaal goed met het faalangst examen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 16:25

Nustice schreef:

Zou ik niet doen. Lekker blijven sturen. Uiteindelijk is leren autorijden vooral heel veel vlieguren maken.
Ik zou gewoon een les per week doen om ritme te behouden en dan die laatste twee weken even wat meer lessen nemen, zodat het lekker in je systeem gaat zitten.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 16:26

ikke schreef:
Nustice schreef:

Zou ik niet doen. Lekker blijven sturen. Uiteindelijk is leren autorijden vooral heel veel vlieguren maken.
Ik zou gewoon een les per week doen om ritme te behouden en dan die laatste twee weken even wat meer lessen nemen, zodat het lekker in je systeem gaat zitten.

Eens!
Je kan beter de week voor het examen minder rijden omdat het zo goed gaat dan op het laatst stressen

Nustice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 16:34

Ja t probleem is een beetje dat het dan weer zo'n duur grapje word.. ik ga er nog even over nadenken. Hun lessen gaan per 2 uur dus dat gaat dan hard..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 16:45

Nustice schreef:
Ja t probleem is een beetje dat het dan weer zo'n duur grapje word.. ik ga er nog even over nadenken. Hun lessen gaan per 2 uur dus dat gaat dan hard..

Het is even een investering in je toekomst.

Als je eens per week zou lessen zijn dat twee lesblokken.
Ik heb indertijd ook wat meer lessen genomen dan strikt nodig; mijn instructeur gaf ook les voorbij het examen, zoals hij dat noemde.
Kijk, op het examen moet je zo rijden, maar als je eenmaal zelf de weg op gaat doe je dat beter op deze manier, rijdt je veel zuiniger van.
Ik leerde nog dat je gewoon op tempo naar het stoplicht rijdt en relatief laat in de ho-ijzers gaat. Zo wilde men dat indertijd zien op het examen (het nieuwe rijden moest toen nog uitgevonden worden) maar mijn instructeur leerde mij ook inschatten om op tijd gas te minderen en zo de auto uit te laten rollen (en hoe je dat inschat ten opzichte van het overige verkeer).
Ook leerde hij me dat je bochten gewoon aan 80km/h kon nemen, waar je dat op het examen niet moest doen, terwijl dat in de praktijk probleemloos kan, inkl de randvoorwaarden hoe je dat dan veilig deed.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 16:49

Kopop Nustice!!! Het komt echt wel goed :))

En bedankt voor de tips betrefd de rekenvragen meiden! Ik heb het ook met mn instructeur besproken en die heeft het idd uitgelegd zoals Emma zegt. Dus een stuk begrijpelijker voor me!

Nustice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 19:47

Ja misschien hebben jullie ook wel gelijk. Ik ga eerst maar eens een nachtje lekker slapen en dan even nadenken wat het handigst is. :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 21:27

Een herexamen is ook duur...

Als een leerling examen moet doen, gezakt is en dan voor het herexamen op eigen houtje een tijdje niet wil lessen gaat er ook geen examen komen

Nustice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 22:23

Alles gaat in overleg met instructeur hoor. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 22:31

Ik meld mij hier ook! :D
Net 6 uur rijles gehad van de 20, theorie morgen even plannen! (Ben al aan het leren)
Ik ben al in het bezit van mijn motorrijbewijs, maar een auto is toch wel wat breder en ik heb de eerste 2x best wat stoeprandjes geraakt door stuurfoutjes _O-

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 22:41

Anoniem schreef:
Net 6 uur rijles gehad van de 20, theorie morgen even plannen! (Ben al aan het leren)
Ik ben al in het bezit van mijn motorrijbewijs, maar een auto is toch wel wat breder en ik heb de eerste 2x best wat stoeprandjes geraakt door stuurfoutjes _O-

Ach, ik raak de stoeprandjes nog steeds af en toe na 56u :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 12:49

LiannePuthzy schreef:
Anoniem schreef:

Ach, ik raak de stoeprandjes nog steeds af en toe na 56u :')

...Das niet heel motiverend _O- :P ;)

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 13:00

15 maar staat mijn examen gepla d, dus heb nog eventjes om t af te leren
(Word trouwens al misselijk van de zenuwen als ik alleen al aan t examen denk dus ik denk er maar niet aan :j )

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 14:12

Polly: is dat examen tegenwoordig nou echt zoveel moeilijker dan in onze tijd, dat iedereen er zo poepzenuwachtig van wordt?

LiannePuthzy schreef:
15 maar staat mijn examen gepla d, dus heb nog eventjes om t af te leren
(Word trouwens al misselijk van de zenuwen als ik alleen al aan t examen denk dus ik denk er maar niet aan :j )

Ik rond heel af en toe ook nog weleens een stoeprandje, dus helemaal beschamend is het niet, maar ook in mijn tijd werd de examinator daar niet blij van.

Met C-E werd het soms wel geaccepteerd, omdat die combi bepaalde bochten gewoon niet kon halen. Er werd dan wel verwacht dat je dat met beleid deed.

_Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 16:19

Nustice, blijf vertrouwen in jezelf! Je kan het! Ik ben ook 2× gezakt met een normaal examen en toen met vlag en wimpel geslaagd bij een faalangstexamen. Ik vond het echt zo veel fijner! Neem nog een paar lessen, maak lekker nog wat kilometers en dan gaat het goed komen straks :) :j

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 17:49

ikke schreef:
Polly: is dat examen tegenwoordig nou echt zoveel moeilijker dan in onze tijd, dat iedereen er zo poepzenuwachtig van wordt?

Neuh volgens mij niet

Nustice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 18:39

_Laura_ schreef:
Nustice, blijf vertrouwen in jezelf! Je kan het! Ik ben ook 2× gezakt met een normaal examen en toen met vlag en wimpel geslaagd bij een faalangstexamen. Ik vond het echt zo veel fijner! Neem nog een paar lessen, maak lekker nog wat kilometers en dan gaat het goed komen straks :) :j

Dankjewel :)

Na een nachtje goed geslapen te hebben zie ik het allemaal weer wat positiever in. Blijf gewoon 1x per week lessen. Kan het altijd nog opschroeven naar meer.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 19:50

Ik ben sws heel snel zenuwachtig, zo ook voor mijn theorie, de 1e leer was ik zenuwachtig, 2e keer ook (terweil ik wist dat zenuwachtig zijn niet nodig is) 3x liep ik helemaal te trillen van de zenuwen en voelde ik mijn hart bonken

Nustice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 14:37

Zenuwen zijn ook een raar iets. Ik kon in eens niet meer inparkeren. :')

Nooit problemen mee. Maar probeerde hem op mn examen echt op de meest onlogisch en stom ingestuurde plek ooit in te parkeren. _O- wat uiteraard niet ging.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 19:19

Tja, k zeg altijd een beetje spanning is gezond :j
Al hoop ik niet dat ik 15 maart loop te shaken van de zenuwen ect