Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 20:30

Maar er zijn binnen het onderwijs toch ook wel wat mogelijkheden buiten dat je voor de klas moet staan?

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 20:30

PSvanLot schreef:
Maar er zijn binnen het onderwijs toch ook wel wat mogelijkheden buiten dat je voor de klas moet staan?

Zeker! In de afgelopen jaren was het lesgeven ook ongeveer de helft van mijn baan. Ik heb diverse andere taken gehad. De vacatures waar ik nu op heb gereageerd zijn ook lesgeven + een andere taak.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 12:58

Ik wil dat komend jaar eens verder onderzoeken.
Ik ben zo knetteroverprikkeld nu sinds ik een burnout heb en ik weet gewoon niet of volledig voor de klas weer een goed idee is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 15:38

Wat een activiteit hier in de vakantie! :+

Sheran, dat klinkt als een hele gave ervaring, maar ook wel heftig zo in je vakantie. Krijg je ergens anders wel uren/dagen terug, of heb jij nu gewoon maar 4 weken vrij? Want als ik het zo lees is normaal 6 weken al te kort, dus dan is het nu helemaal krap?

PSvanLot, dat klinkt ook chaotisch, hopelijk wordt alle puinhoop nu straks opgelost!

Mano wat spannend, maar dan kon je het onderwijs dus toch niet missen, hopelijk snel weer een fijne plek in het onderwijs dan!

Goof wat vervelend dat je zo overprikkeld bent, ik hoop dat je een mooie balans kan vinden tussen alles.

Over je leven lang voor de klas, ik weet als sinds ik voor de klas sta, dat ik dat niet (alleen) blijf doen tot mn pensioen. :o Ik vind mn leerlingen echt geweldig, maar vind andere dingen ook heel erg leuk. Gelukkig weten ze dat op school ook dus werk 1 dag per week gedetacheerd voor onderwijsontwikkeling, ben ik betrokken bij de staatsexamens en komend schooljaar ga ik starten met de master leren en innoveren.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 16:02

Mijn oplossing voor 'voor de klas is niet mijn hele leven' is parttime werken en veel hobby's. Maar ook ik weet nog niet wat de toekomst brengt, ik vind het creatieve van het onderwijs wel leuk.
En nee ik krijg de uren niet terug, dus ik heb nu maar 4 weken zomervakantie. Maar dat is niet erg, want van lekker op reis met die pubers krijg ik zóveel meer energie dan van voor de klas staan! Wat dat betreft ben ik niet standaard, haha. Ook van de Romereis krijg ik altijd energie, terwijl veel collega's het te heftig vinden.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 16:39

Snap ik helemaa Sheran!
Ik ben in de eerste week van de zomervakantie gaan survivallen met leerlingen van mijn school. We mogen vanuit de gemeente Tilburg 20k aan onze, minderbedeelde, leerlingen besteden gedurende de zomervakantie.

We gaan in de eerste week van de vakantie met ze survivallen in de Belgische Ardennen! Echt heerlijk, daar geef ik graag een weekje vakantie voor op!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 16:40

Parttime werken, ben nu 40 en moet er niet aan denken haha. Kan echt niet stilzitten en verveel me snel.

Werk fulltime waarvan ik iets meer dan de helft voor de klas sta en verder in de MR en alles omtrent data doe op school.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 17:05

Dat houdt het wel gevarieerd Haike.
Het zijn alleen allemaal taken die echt totaal niet mijn interesse hebben :o
Afgelopen jaren heb ik mijn lesgevende taken gecombineerd met coaching en had ik altijd een stagiair.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 17:42

Sinds een paar jaar combineer ik lesgeven met het decanaat en dat kan ik echt iedereen aanraden, mocht de kans zich voordoen. *\o/*

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 18:30

Ik zie binnen het onderwijs wel een trend van mensen die heel snel hun lesgevende taken willen afstaan en meer andere taken willen. Ik kan mij dat goed voorstellen als je al jaren voor de klas staat, je horizon wilt verbreden en andere kennis wilt opdoen etc. maar de jonge generatie lijkt ook steeds meer die kant op te willen i.p.v. eerst eens goed te investeren in de kwaliteit van hun lessen, dat baart mij wel zorgen.

Ik geef aankomend jaar 6 klassen Engels, daarnaast ben ik vaksectievoorzitter, heb ik een werkgroep peersupport, begeleid ik stagiaires voor het vak Engels en heb ik een coachende taak richting de nieuwe docenten bij ons.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 18:49

Ja, eens.
Ga eerst maar eens vlieguren maken.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 19:10

Leuk om te lezen wat voor neventaken jullie hebben. Ik ben er voorzichtig mee omdat ze vaak bijna vrijwillig zijn en wel ontzettend veel tijd kosten. Ik ben naast het lesgeven (en dus ook jaarlaagcoordinator voor mijn eigen vak) komend jaar mentor en sectievoorzitter en ik zit in de organisatie van een grote reis en een uitwisseling. Vorig jaar had ik meer. Ik vind het wel even genoeg, was super veel aan het werk en mijn lesgeeftaak werd er nauwelijks kleiner door. Toen begeleidde ik ook twee collega's en had ik nog een extra organiserende taak.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 19:12

Mentor ben ik ook nog haha.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 19:28

Amandavd schreef:
Ik zie binnen het onderwijs wel een trend van mensen die heel snel hun lesgevende taken willen afstaan en meer andere taken willen. Ik kan mij dat goed voorstellen als je al jaren voor de klas staat, je horizon wilt verbreden en andere kennis wilt opdoen etc. maar de jonge generatie lijkt ook steeds meer die kant op te willen i.p.v. eerst eens goed te investeren in de kwaliteit van hun lessen, dat baart mij wel zorgen.

Ik geef aankomend jaar 6 klassen Engels, daarnaast ben ik vaksectievoorzitter, heb ik een werkgroep peersupport, begeleid ik stagiaires voor het vak Engels en heb ik een coachende taak richting de nieuwe docenten bij ons.

Bij ons zijn er niet echt veel taken ipv voor de klas. Ik ben bijvoorbeeld rekencoördinator. Daar krijg ik 2 uur in de week voor. Verder alles voor de groep en alle andere taken ernaast.
Dan is voor de klas staan wel het liefste dat ik doe.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 19:33

Bij ons heb je echt een oliebol aan andere taken die je ernaast kunt doen waar je ook uren voor krijgt.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 19:52

Amandavd schreef:
Bij ons heb je echt een oliebol aan andere taken die je ernaast kunt doen waar je ook uren voor krijgt.

Bij ons wel naast het lesgeven. Niet tijdens het lesgeven. Denk aan werkgroepen, ontwikkelgroepen, feestcommissies enz.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 20:27

Mentoraat is bij ons standaard.

De meeste taken kosten al snel meer uren dan ze opleveren, dus niet iedereen is er bij ons happig op.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 21:27

Leuk om alle verhalen te lezen. Zo heeft elke school het weer anders ingedeeld! Ik werk sinds vorig jaar op een andere school. Dit heeft een Gepersonaliseerd onderwijsconcept, naar Zweeds model. Kunskapskollan. Dus dat werkt nog weer anders dan regulier onderwijs. Hier ben ik naast mijn lesgevende taak, coach van een tiental leerlingen, zit ik in een werkgroep rondom basisvaardigheden en ben ik digitale geletterdheid expert van twee vestigingen. Dus erg divers en leuk!

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 10:29

Amandavd schreef:

Eens, en laten we eerlijk zijn, de ''core business'' is het geven van onderwijs.

Voor mezelf zit de verveling ook niet zozeer in het lesgeven, ik vind het werken met pubers onwijs leuk. Maar vakinhoudelijk gezien... ik heb de afgelopen jaren Engels gegeven op een vmbo school, en of je nou eerste of vierde klas lesgeeft, inhoudelijk behandelen ze niet bijzonder veel en vrijwel 4 jaar lang is het herhaling van dezelfde grammatica en uiteraard de 4 vaardigheden. En dat verveeld wel. Daarbij komt wel dat ik echt een heel groot hart heb voor de vmbo leerling, dus ik vind mijn vak daaraan ondergeschikt. Dat wil zeggen, ik vind het belangrijker om oog te hebben voor al mijn leerlingen, en iedereen betrokken te krijgen bij mijn vak, dan dat ik het super belangrijk vind dat ze een heel boek in het Engels lezen of dat ze na 4 jaar weten hoe dat ook alweer zit met de present simple/ present continuous.

Sheran schreef:
Ik ben er voorzichtig mee omdat ze vaak bijna vrijwillig zijn en wel ontzettend veel tijd kosten.

Dat vrijwillig is echt niet oké :n

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 10:39

Ik geef ook les op het VMBO, en ik snap wel wat je bedoelt.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 11:25

Dat zal op het VMBO wel een stuk sterker spelen dan op het VWO inderdaad, denk ik. Ik hecht zelf (dacht ik) erg weinig waarde aan het echte vakinhoudelijke (heb er ook niet bijzonder veel liefde voor ofzo, zoals sommigen uit mijn sectie) maar mijn vak (Grieks en Latijn) is al behoorlijk inhoudelijk an sich.

De taken zijn natuurlijk niet totaal vrijwillig, maar bijvoorbeeld vorig jaar kreeg ik 10 uur voor een taak die me (ook volgens de schoolleiding) zeker 100 heeft gekost. Meestal loopt het niet zó erg uit elkaar, maar behoorlijke verschillen zijn normaal.
Verder heb ik wel een hele fijne school hoor!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 17:44

Maandag begint mijn voorbereidingsweek. Op zich wel fijn om weer in te komen.
Zijn jullie al begonnen?

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 18:51

AnnemiekvM schreef:
Maandag begint mijn voorbereidingsweek. Op zich wel fijn om weer in te komen.
Zijn jullie al begonnen?

Succes alvast! Hier nog 2 weken vrij!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 20:36

Ik mag maandag van 0900/1700 overleggen en vergaderen. Dinsdag een uurtje met mijn mentorklas en woensdag gaat het beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 14:58

Succes weer voor iedereen die komende week start!

Ik ben vrijdagmiddag vast op school geweest, wat overleggen en kennismaken nieuwe collega's. Morgen echt van hot naar her voor de verschillende vergaderingen, vind dat echt altijd wel een van de stomste dagen van het jaar. :+
Dinsdag komen dan de klassen weer voor het eerst en nog wat vergaderingen, en dan woensdag gewoon lekker starten. Ik heb maar 4 klassen (ken er pas 1), en heb ze meteen allemaal ook die woensdag, dus dat vind ik wel fijn. Al mijn lesgevende taken zijn trouwens ma-di-wo, do en vrijdag heb ik dan voor studie en andere werkzaamheden.