Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 17:47

Totaal iets anders.

Ik heb eerst 5 maanden bij de universiteit van Wageningen achter de receptie gezeten op verschillende gebouwen. Was wel leuk werk hoor, vooral fijn dat ik ook in het gebouw waar ik zelf gestudeerd had zat en waar dus ook mijn vakgroep was. Zo hield ik nog een beetje contact met die mensen.

Daarna heb ik nog bijna 4 maanden bij een bedrijf gewerkt dat onderzoek naar bodem en gras monsters. Dus het bepalen van mineralen en zo. Maar het enige dat ik daar deed was de voorweging. Er gingen dus ongeveer zo'n 800 tot 1100 potjes zand of gras door mijn handen die ik in een buisje moest inwegen. Oersaai. Maar al moet ik wel zeggen, dat ik nu in het lab wel vooruitgang merk in het linkerhand werk van openmaken van potjes, buisjes en epjes. Haha (die potjes grond/gras schroefde ik met linkerhand open en dicht altijd.) Is het toch nog ergens goed voor geweest!

Ik zou echt zeggen, kijk het even aan. Ben in eerste instantie kritisch, merk je dat je steeds niet uitgenodigd wordt of dat je snel afvalt, ga dan iets breder kijken. Merk je net als NoeskaMoos dat je het steeds net niet bent, houdt dan gewoon vol, dan komt die klik vanzelf een keer en dan zit je gewoon goed!

Chanen

Re: Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 18:01

Oh, haha! Gewoon maar inschrijven bij een uitzendbureau dus en maar zien wat die te bieden hebben. Zonder inkomen zing ik het al die maanden echt niet uit. :o
Ook bedankt voor je andere tips. Hopelijk lukt het me om iets te vinden dat in mijn straatje past.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 19:19

ICT baan is beeindigd. De directeur zag aan me dat t niet ging en heeft ook gezegd dat t beter was als ik ging. Heeft me nog een dag extra betaald gegeven en een hoger loon omdat mn WW dan niet zakt. Top, super aardig en heel leuk. Het lag ook echt niet aan het bedrijf, maar het moet wel passen. En Irene en ICT is dus duidelijk geen match....

De droombaan ligt net even anders; het is in eerste instantie een functie ter vervanging van zwangerschapsverlof. MAAR omdat het in de lijn der verwachting ligt dat de dame in kwestie daarna parttime gaat werken is het ook niet ondenkbaar dat zij een andere functie gaat vervullen, maar het kan ook zo zijn dat de functie waarvoor ik heb gesolliciteerd in 2en wordt gesplitst en ik, mits ik aangenomen word, parttime dat zal gaan doen. Conclusie: invulling is niet zo duidelijk nog!

Weet iemand het nog van de ID Kaart? vorige berichtje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 19:23

Id kaart kan gebruikelijk zijn hoor ;) Dan maken ze waarschijnlijk een kopie. Althans heb hem vaker mee moeten nemen en toen was het wel gelijk contract tekenen. Zou er niet te veel zorgen over maken eerlijke gezegd.

Wel aardig van die directeur, dat scheelt wel dat je ww nu even niet zakt.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:27

Ja supernetjes hoor.

Ik maak me er ook geen zorgen om, ben juist nieuwsgierig waarom het moet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:33

Kam verschillende redenen hebben, zou dan gokken worden denk ik ;p :)

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:46

Ik ben benieuwd.... wheeee..
Baal nog steeds dat ik uitsluitsel moet geven bij die ene die me wel wil hebben. Hij geeft me geen uitsluitsel over een vast aantal uren of over de duur.. dus ik kan dat ook niet zeggen. Je weet nooit hoe lang procedures duren.. ik vind t allemaal zo lastig!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:01

HouVanUtopia schreef:
De theorie daarin leer je pas echt goed op een goed leerbedrijf. Vriend is hovenier.
Op school leer je tuurlijk de namen maar ook veel die je nooit tegen komt.
Koop een plantenboek en een bomenboek en je komt al heel ver door zelf herkennen

Leuk dat je vriend hovenier is! Dan hebben jullie vast een prachtige tuin :D
Ik zou natuurlijk het liefst direct beginnen met werken bij een hoveniersbedrijf, maar op open sollicitaties wordt niet gereageerd en in vacatures vragen ze overal hoveniersopleiding nivea 3 of 4.. Geen idee wat die niveau's inhouden, maar ik had gehoopt dat een simpel diploma hovenier ook al wat meer kans zou geven op een baan, maar dat werkt in die branche dus niet zo? Wat zou dan een goede manier zijn om een baan in die richting te vinden? Of is het gewoon een kwestie van geluk hebben en via via erin rollen?

Ik had de cursus eigenlijk willen combineren met de cursus of opleiding tuinarchitectuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:08

Ir1ne schreef:
Ik ben benieuwd.... wheeee..
Baal nog steeds dat ik uitsluitsel moet geven bij die ene die me wel wil hebben. Hij geeft me geen uitsluitsel over een vast aantal uren of over de duur.. dus ik kan dat ook niet zeggen. Je weet nooit hoe lang procedures duren.. ik vind t allemaal zo lastig!

Het is ook lastig, zeker als je nu meerdere hebt lopen..
Hier nog steeds geen mail terug gekregen, vorige week wel een mail met een paar vragen..

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:09

Niveau 3 of 4 slaat volgens mij op mbo opleiding.

Volgende week donderdag afspraak bij de KvK, om de registratie compleet te maken. Ik mocht gisteren wel weer via uitzendbureau invallen, maar dat liep niet helemaal soepel. De betreffende vestiging was verhuisd, maar had dit nooit aan uzb doorgegeven. Dus met moeite de opgekregen locatie gevonden, en maar zoeken in dat gebouw (flink gebouw met meer bso), met uzb gebeld, die heeft me er heen gedirigeerd. Werk ging wel lekker, kende er al een paar mensen dus dat scheelde. Terugweg 2 uur over gedaan, iets met half uur op een bus kunnen wachten en een trein die een kwartier stil stond.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:46

De moeilijkheid ligt in het feit dat de 2 waar ik gesprekken voor heb in mijn opleidingsrichting xitten en daar ligt toch stiekem wel een beetje een voorkeur, maar dat deze me al wil hebben, alleen is daar de toekomst niet zeker en is het niet in mijn opleidingsrichting... :(
Maar die andere 2 is niet gezegd dat ik het krijg..

kun je niet bellen?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 12:40

Vraagje in hoever kan een bedrijf weigeren om de gemaakte onkosten van reiskosten te vergoeden. Van de selectie- en wervingsdag vorige week donderdag willen ze niet mijn gemaakte onkosten vergoeden.

Was nl. meer dan 10 km enkele reis.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 12:45

Hebben zij aangegeven dat zij reiskosten gaan vergoeden? Ik heb bij 1 bedrijf reiskosten vergoeding gehad, bij de rest allemaal niet.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 12:53

Nee was er vanuit gegaan dat ik gewoon een pdf bestandje kon maken van de OV kosten en heb dit opgestuurd naar ze vandaag en nu willen ze het niet vergoeden. En ergens lig het me bij dat als je reiskosten vergoed wil hebben dat je daar zelf om moet vragen, maar dat je daar in principe wel recht op heb.

Zou het ook niet vragen als het niet nodig is, maar zoveel WW ga ik niet krijgen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 13:55

Tja, Marcella
dat moet je van tevoren navragen. Het wel betalen van reiskosten is eerder uitzondering dan regel!

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:02

CHIPS, vanmorgen van nationale vacature bank via de automatische mail een leuek vacature binnen gekregen, wil ik daar nu aan beginnen :wave: vacature _-:( |( :D

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:07

@ joolien, hoe is het nu op je werk?

@ irene, wat een moeilijke situatie

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:10

Winged schreef:
Hebben zij aangegeven dat zij reiskosten gaan vergoeden? Ik heb bij 1 bedrijf reiskosten vergoeding gehad, bij de rest allemaal niet.

Idem hierzo. En soms moet ik wel meer dan 10 km enkele reis maken, ik heb het dan over 35 a 50 km enkele reis. Vandaag moet ik naar Hoogeveen, 62 km enkele reis

Mri schreef:
Tja, Marcella
dat moet je van tevoren navragen. Het wel betalen van reiskosten is eerder uitzondering dan regel!

Idd. Denk dat ik inmiddels al wel 200 euro minstens aan kosten heb gemaakt. Maar wie wat wil moet er wat voor over hebben.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:51

Mri schreef:
Tja, Marcella

:j
Ik heb het sowieso niet vergoed gekregen, zie het gewoon als investering.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:55

Voor mij beteken het gewoon dat ik de rest van maand geen enkele keer meer op gesprek kan tenzij het op loop of fiets afstand (handig als je in principe niet meer mag fietsen van ha) is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:56

Marcella schreef:
Voor mij beteken het gewoon dat ik de rest van maand geen enkele keer meer op gesprek kan tenzij het op loop of fiets afstand (handig als je in principe niet meer mag fietsen van ha) is.

Dan had je dat gewoon van te voren moeten vragen en kun je daarna bepalen of je wel of niet op gesprek wilt. Dus ik zou zeggen; neem het mee als leermoment :)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:13

Reiskosten?
Heb ik nog nooit van gehoord, ik zou als bedrijf dan denken, voor jou 10 andere die wel gratis willen komen.

Ik zie het inderdaad ook als investering.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:25

Tja moet die investering wel mogelijk zijn met de inkomsten die je heb en tot nu toe is er nog niks beslist door het UWV betreffende WW.

Als ik al zo'n beetje reken dat zeker helft van het geld al op gaat aan zorgverzekering en paard. Verkopen paard is geen optie en zorgverzekering naar beneden stellen is ook wegens medische problemen geen optie.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:27

Marcella, dan juist vraag je het van te voren lijkt mij? Je hoefde niet verplicht naar de selectie dag, was jouw eigen keuze immers :)
Gewoon meenemen zou ik zeggen en reiskosten van je selectie maar opnemen als 'duur' leermoment.

Ze zijn het niet verplicht en plat gezegd zou het hun aan hun bips oxideren dat jij ook een paard hebt te onderhouden bv en met de markt van tegenwoordig hebben de meeste bedrijven heel veel keus. T is netjes als een bedrijf het doet natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:42

Ik heb ook nog nooit gehoord van reiskostenvergoeding voor een werving/selectie dag of sollicitatie. Vind ik ook eigenlijk van de zotten :+ jij wil daar werken, zij kunnen ook 10000 anderen krijgen onder andere :=