Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Narcissa

Re: Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 22:59

Pff ik word er gek van, al dat gesolliciteer :(.

Ben sinds september werkloos. Steek dagelijks minstens 2u in vacatures zoeken, mails sturen. Soms meer. Stuur dagelijks toch minimaal 3-5 brieven.
90% daarvan blijven gewoon onbeantwoord. Erg vriendelijk...
5% wijst me meteen af, de resterende 5% mag ik op gesprek maar zitten de eerste 5 minuten al te zeuren over mijn leeftijd en gebrek aan ervaring (op 21 afgestudeerd in toerisme, meteen aan het werk gegaan als dispatcher voor 2 jaar, nu 23 jaar oud). Dus na een halfuur proberen hun te overtuigen eindigt het gesprek steevast dat ze iemand met meer ervaring willen. Zucht.
En dan verzwijg ik expres nog mijn hart/spierziekte... Hoewel mijn toekomstige werkgever dat eigenlijk zou moeten weten zodat hij voorbereid is als er wat met me gebeurd. Wordt goed in de gaten gehouden maar loop wel een groter risico op bvb een hartaanval.
En kan door mijn zwakke spieren uitsluitend zittend werk doen. Maakt het ook echt niet makkelijk om wat te vinden. Eigenlijk zou ik het beste (en gelukkigste) af zijn in een beschutte werkplaats maar mijn IQ is te hoog.

Word echt moedeloos van alle afwijzingen. En heb erg veel schrik om, als ik ooit eens een ja krijg, over mijn ziekte te vertellen. Vrees dat dat nog een extra reden zou kunnen zijn om me niet aan te nemen. Mijn moeder raadt me dan ook aan om dit gewoon te verzwijgen (zij heeft dezelfde ziekte maar dan in veel minder erge gradatie, ze werkte vroeger bij de beschutte werkplaats maar is nu in invaliditeit door kanker)

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 23:21

Hier nog steeds niks helaas... :(

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 11:58

Janine, voor een HBO functie mogen ze best wat meer bij het loon opdoen. Tenzij je echt in geld-ervaringnood zit?

xles: zuur zeg.... Aanhouder wint uiteindelijk.

Stamper: Herkenbaar :)

Waar blijft die tijd dat de banen wél voor het oprapen liggen....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:52

Thanks Winged, ik had zelf ook al dat idee. Maar wilde het toch even zeker weten, omdat recentelijk hier ook over een andere functie werd gesproken waarbij werd gezegd dat het loon niet heel verkeerd was voor de eisen, terwijl de reiskosten maar tot een x aantal kilometers vergoed werden. Wil toch even kijken wat men reëel vindt hier. En dat kan weliswaar voor iedereen anders zijn.

Ik zit nog niet in geldnood, woon thuis en heb tot augustus een uitkering. Dat is fijn.

Zijn hier mensen met ervaring (desnoods tweedehands) met die traineeships? Vaak in het bankwezen, soms verzekeringswezen. Talent & Pro is een voorbeeld van een aanbieder. Hier werd ik door gebeld. Mocht iemand meer informatie willen of het herkennen, hoor ik het graag. Het klinkt namelijk een beetje te mooi om waar te zijn (o.a. auto van de zaak).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:03

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:08

Janine, uurloon is idd niet veel. Eisen vind ik op zich meevallen, instellingen/karakter is toch wat elk bedrijf zoekt dus tja... MS Excel lijkt me dat je dat met zo'n type achtergrond ook wel beheerst.
Feitelijk zoeken ze dus een HBO'er in die richting.

Ik zou het misschien niet direct afschrijven, je reiskostenvergoeding is niet verkeerd. Verder zou ik dan even informeren naar de doorgroeimogelijkheden en wat daar voor salaris dan bijhoort. Ik ken ook wel verhalen van mensen die in eerste instantie redelijk laag binnenkwamen maar dan binnen een jaar al behoorlijk doorgegroeid waren in zowel functie als salaris.....

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:17

Nja ik ben begonnen toen ik 23 was met 2260 bruto. Op een werkervaringsplaats. Toen dat 'vast' werk werd ging ik naar 2350. Dus dat even ter vergelijking.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:25

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:28

Winged schreef:
Nja ik ben begonnen toen ik 23 was met 2260 bruto. Op een werkervaringsplaats. Toen dat 'vast' werk werd ging ik naar 2350. Dus dat even ter vergelijking.

En ik verdiende op mijn 20e bij een MBO bijbaan administratief ook meer dan 10,95 per uur...
Ik verdien op dit moment zelfs nog minder...

Instelling en karakter is in mijn ogen een redelijke eis, dat hoort er bij. Gaat mij meer om de kwalificaties en functieomschrijving opzichte van de beloning.

Ik besef me terdege dat ik niet meteen een salaris zal hebben als Winged, of dat ik daar in ieder geval erg veel geluk mee zou moeten hebben. Maar als het een beetje kan wil ik niet onder de 1800 beginnen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:29

Winged schreef:
Janine1990 schreef:

Inderdaad al gezien, maar is een werkervaringsplaats... ;(

Dat kan je niet twee keer doen? Want volgens mij is Noorderlink niet zo'n verkeerde werkgever... Heb verder niet goed naar de eisen gekeken hoor, stond me alleen iets van bij dat jij deze achtergrond had.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:33

Nou, ik heb 4 jaar werkervaring en ik heb mijn inkomen wel nodig. Plus dat ik nu nog werk heb en hoop gewoon betaald werk te kunnen vinden.

(en ik het gewoon uit principe belachelijk vind dat werkervaringsplaatsen onbetaald zijn terwijl de persoon wel bergen werk moet verzetten. Je bent verdorie nog minder waard dan een stagiair die wel gewoon vergoeding krijgt)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:35

Winged schreef:
Nou, ik heb 4 jaar werkervaring en ik heb mijn inkomen wel nodig. Plus dat ik nu nog werk heb en hoop gewoon betaald werk te kunnen vinden.

(en ik het gewoon uit principe belachelijk vind dat werkervaringsplaatsen onbetaald zijn terwijl de persoon wel bergen werk moet verzetten. Je bent verdorie nog minder waard dan een stagiair die wel gewoon vergoeding krijgt)

Dat principe kan ik in het geheel inkomen! Noorderlink zelfs onbetaald? Dat vind ik wel heel erg!

Maar dan kan ik het begrijpen hoor :j

_Juudith

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:48

Buhh net gebeld door ej dat ze toch voor iemand andersgekozen hebben.. Wehkamp belt als t goed is vandaag ook nog.. Dus nog even afwachten.. En ondertussen maar weer verder solliciteren

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 15:45

Mijn salaris is ook geen "vetpot" maar heb veel mogelijkheden tot doorgroeien en zicht op een vaste aanstelling.
Vind het dan ook niet erg om wat lager op de loonladder te beginnen (hoewel mijn startsalaris niet slecht is hoor)!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 15:55

Nja ik zit inmiddels 1000 euro boven het loon waarmee ik 4 jaar terug begon. Dus het is straks in de eerste 3 maanden nieteens voordelig om te zoeken naar werk met een laag inkomen... Financieel gezien. Ben natuurlijk liever aan het werk, maar in sommige gevallen is het gewoon niet rendabel.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 16:01

Winged schreef:
Nja ik zit inmiddels 1000 euro boven het loon waarmee ik 4 jaar terug begon. Dus het is straks in de eerste 3 maanden nieteens voordelig om te zoeken naar werk met een laag inkomen... Financieel gezien. Ben natuurlijk liever aan het werk, maar in sommige gevallen is het gewoon niet rendabel.

Je zou volstrekt getikt zijn als je dat zou doen ja.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 16:07

Nja ik hou de minimum van 2500 aan. Wel flink zakken, maar als het echt de baan is met potentie...

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:55

:wave: Hoi! Ik lees sinds kort af en toe mee, maar zal me nu ook eens melden.

Ik ben bezig met het afronden van twee masterscripties, de ene bij Religiewetenschappen (Religie & Beleid) en de andere bij Human Geography (Conflicts, Territories and Identities). Ik hoop over een aantal weken klaar te zijn.

Naast school en studie heb ik altijd een bijbaantje gehad in een woonzorgcentrum, eerst in de catering en later aan de receptie. Eind november ben ik daar na acht jaar weggegaan met een ontslagregeling in verband met een reorganisatie. Ik krijg daardoor een ontslagvergoeding en een paar maanden WW.

Ik ben nu dus op zoek naar een startersfunctie/werkervaringsplek/traineeship bij bijvoorbeeld overheidsinstanties of non-profit-organisaties. Ik heb geen enkele ervaring met solliciteren en ik ben een beetje bang om na mijn studie in een zwart gat te vallen, dus tips zijn welkom. :)

Janine1990 schreef:
Zijn hier mensen met ervaring (desnoods tweedehands) met die traineeships? Vaak in het bankwezen, soms verzekeringswezen. Talent & Pro is een voorbeeld van een aanbieder. Hier werd ik door gebeld. Mocht iemand meer informatie willen of het herkennen, hoor ik het graag. Het klinkt namelijk een beetje te mooi om waar te zijn (o.a. auto van de zaak).

Ik ken wel wat mensen die een traineeship doen of hebben gedaan, maar ik ben niet zo thuis in het bank- en vereerkeringswezen. Ik ken één iemand die een ICT-traineeship bij de ING heeft gedaan, maar dat ging gewoon via ING zelf. Diegene kreeg een net loon en prima secundaire arbeidsvoorwaarden, maar toch echt niet direct een auto van de zaak. :P Met Talent & Pro ben ik niet bekend.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 20:29

Komende zaterdag ga ik naar een masterclass in Utrecht:
http://www.aaltjevincent.nl/spreker-mas ... erclasses/

Het thema is "slim nieuw werk veroveren".
Misschien iets voor andere Bokkers?

Ik vraag me trouwens af of je dit ook als sollicitatie activiteit kunt opvoeren bij het UWV.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 11:27

Dat klinkt interessant Silvia! Neem toch aan dat je dat mag vermelden... Workshop over werk zoeken toch?

Voor de mensen met een WW uitkering, is die introductiebijeenkomst waardevol?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 11:56

Mocht er nog iemand zijn die per direct voor de woensdag en de vrijdag een administratieve baan zoekt, stuur even PB. (Nijverdal, 16 uur, dagen staan vast)

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 12:23

Kans op meer uur MarliesV?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 12:23

Jeetje, zie net op Facebook iemand een oproepje doen in zo'n vacaturesite. Jonge meid, heeft SPH gedaan (dus HBO) en zoekt een leuke baan, liefst met kinderen voor 20-24 uur.
Krijgt ze een reactie van iemand die haar een werkervaringsplaats aanbied bij een evenementenbureau...

Nou nou, wat een relevante ervaring zeg...

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 12:40

Misschien organiseren ze kinderfeesten? :Y)

De regelgeving betreffende werkervaringsplaatsen is vrij strikt overigens. Heb toen even informatie opgezocht en mijn baas heeft nog contact gehad met zijn advocaat (arbeidsrecht). Er is echter geen haan die er naar kraait en geen slapende honden die wakker worden... Het lijkt wel een soort gedoogbeleid terwijl de wet heel anders voorschrijft.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 12:45

Snorlex schreef:
Misschien organiseren ze kinderfeesten? :Y)

De regelgeving betreffende werkervaringsplaatsen is vrij strikt overigens. Heb toen even informatie opgezocht en mijn baas heeft nog contact gehad met zijn advocaat (arbeidsrecht). Er is echter geen haan die er naar kraait en geen slapende honden die wakker worden... Het lijkt wel een soort gedoogbeleid terwijl de wet heel anders voorschrijft.

Nouja, daar kan je prima een SPWer kwijt, die kan daar prima relevante werkervaring op doen... Zeker als pas afgestudeerde...

Ik vind het absurd, het lijkt niet minder erg te worden. En wat jij schrijft, het verbaast me totaal niets. Ik hoop alleen dat er verandering in komt...