Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

joyce2

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 12:20

Oooh dat heb je idd nodig, omdat ze het logo dan op elk gewenst formaat kunnen maken. Dat soort bestanden heb je ook nodig als je bijv. je auto wilt laten beletteren.

Ik laat mijn shirts straks bedrukken bij een jongen die Volkswagen shirts maakt (www.vintagevanz.nl), mijn vriend kende hem uit het "Kever en Busjes wereldje" en ik heb hem toen gevraagd of hij ook dingen in opdracht kan maken. Dat blijkt dus geen probleem te zijn en hij wil dat graag vaker doen. Hij borduurt overigens niet, dus het is echt bedrukken. Mocht je interesse hebben dan zou ik hem even een mailtje sturen, het liefst in het Engels, want hij spreekt niet super goed Nederlands.

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 15:55

Aimee schreef:
joyce2 schreef:
Wat voor textiel moet er gedrukt worden, gewoon kleding (t-shirts, truien, jassen enzo)?

Twee shirts en twee vesten.

Na een hele hoop navraag blijkt het probleem in het bestand te zitten.
Verschillende bedrijven hadden steeds tegen me gezegd dat ik het in een bepaald bestand aan moest leveren. Ik dat braaf gedaan, gaven ze aan dat ze er toch niets mee konden.
Bedrijf nummer 11 heeft nu eindelijk uitgelegd wat het probleem is. Het moet gevectoriseerd worden, ofzo iets :?
In plaats van dat ze dat nou even zeggen.....

Heeft je designer je geen .eps of .ai bestand aangeleverd? :)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 08:45

Ier schreef:

Ik heb het zelf gedaan ;)

M'n hele zadelgebeuren is een uit de hand gelopen hobby die vooral veel geld kost en niet echt wat oplevert. Ik sta eigenlijk een beetje toevallig nog ingeschreven bij de KvK, dat bedrijfje is opgeschort. Maar we hebben de bezigheden zo laten wijzigen dat het zadelgebeuren er eventueel wel onder kan vallen. Een designer is echt een uitgave die ik onnodig vind :o

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 10:32

Aimee schreef:
Ier schreef:

M'n hele zadelgebeuren is een uit de hand gelopen hobby die vooral veel geld kost en niet echt wat oplevert. Ik sta eigenlijk een beetje toevallig nog ingeschreven bij de KvK, dat bedrijfje is opgeschort. Maar we hebben de bezigheden zo laten wijzigen dat het zadelgebeuren er eventueel wel onder kan vallen. Een designer is echt een uitgave die ik onnodig vind :o

Ah, oké. :)
Dan is het iig zaak dat je je logo omzet naar een vectorbestand. Ik werk altijd in Illustrator om een logo te vectorizeren. :) Let op dat je ook je logo even scaled om te zien of in alle formaten de kwaliteit hetzelfde blijft en er geen blurry randen omheen komen. :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:51

Aimee schreef:
Ier schreef:

Dat dacht ik in het begin ook, tot ik erachter kwam dat het eigenlijk helemaal niet zo duur was (ik dacht dat het over de €100,- zou kosten) en dat het echt heel veel deed voor mijn uitstraling. Met dit logo voelde het opeens echt, het was gewoon af, het waren eigenlijk de puntjes op de "i". Ik heb nu een mooie beletterde auto, een haarscherpe banner, strakke visitekaartjes en strak dus ook kleding. Ik vond het in elk geval een van mijn beste investeringen voor mijn bedrijfje, dus als je nog eens ergens geld aan uit wilt geven, zou ik dit zeker hoog op je lijstje zetten!

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 14:23

Hilda79 schreef:
Hoe je kunt berekenen of het voor je uit kan om eentje op de zaak te nemen of toch privé te houden.
Ik weet van vorig jaar hoeveel km ik met de prive auto heb gereden maar als ik dat wegzet tegen wat ik nu al het eerste kwartaal heb gereden en bovendien wat ik allemaal dan nog in het vooruitzicht heb vraag ik mij af wat wijsheid is.
Zo heb ik nu al hetzelfde aantal newborns gedaan als over geheel 2013. Mijn bruiloften zijn al qua boekingen verdubbeld.
Gezien ik voor die Newborns nogal wat mee sleep en dat zo goed als niet in mijn 207 wil zijn we aan het kijken naar een andere. Plan is dan om deze weg te doen en voor het geld wat deze opbrengt een 2de hands bestelbusje of grotere personenauto te kopen.
Wat nou als je prive en zakelijk een rit hebt die je in 1 keer doet. Bijvoorbeeld ik moet enveloppen en ander kantoorspul hebben. Parkeer mijn auto en haal dat en loop ondertussen langs de supermarkt om het vergeten pakje boter te halen om maar wat te noemen. Hoe zit het dan?

Ik zal proberen het overzichtelijk te maken, want wat ik heb terug gelezen zijn allemaal kleine stukjes. *Bedoel dit puur informatief en niet betweterig hoor ;)*

Je kunt als ondernemer 2 dingen doen: Een nieuwe auto kopen en op de zaak zetten of een 2ehand auto kopen en op de zaak zetten
Bij een nieuwe auto krijg je dus direct de complete BTW van de aanschaf terug. Je kunt alle kosten van brandstof en onderhoud op je zaak zetten, dus krijg je daarvan ook alle btw terug en is het in mindering van je inkomsten. Als je meer dan 500 km privé rijdt of geen sluitende km-registratie bij wilt houden, dan moet je bijtelling betalen. Dit is afhankelijk van de uitstoot. Wat echter vaak vergeten wordt, is dat je wel over het aankoopbedrag (incl btw!) een bepaald percentage iedere jaar aan btw extra moet afdragen. Dit is om al je btw voordeel voor privé gebruik een beetje recht te trekken. Ik geloof zo'n 2,5 % van het aankoopbedrag. Een ander voordeel wat je bij een nieuwe auto hebt, is dat deze waarschijnlijk wel direct veel zuiniger in brandstof gebruik is! Erg leuk aan de pomp!

Als je een 2e handsauto koopt die nog jonger is dan 15 jaar, dan betaal je 25% bijtelling over de nieuwwaarde als je meer dan 500 km privé rijdt of geen sluitende km-registratie bij wilt houden. Dit is meestal wel een flink bedrag, zelfs al is de auto erg zuinig! Bij een auto van 15 jaar of ouder is de bijtelling volgens mij 14%, maar dat weet ik niet helemaal zeker meer. Daarnaast kun je vaak een 2e hands auto niet kopen met een btw bon, dus daar heb je ook geen voordeel mee. Natuurlijk heb je wel het voordeel met je brandstof en onderhoud dat je de btw ervan terugkrijgt. Of hier ook die regel geldt dat je 2,5% extra bij je btw moet rekenen om dit recht te trekken, dat weet ik zo niet.

Ik heb destijds een excel bestand gemaakt met mijn berekeningen om te kijken naar het verschil tussen zakelijk en privé rijden. Als je wilt kan ik wel kijken of ik dat bestand nog heb.
Bij mij kwam er een voordeel van 1 tot 2 duizend euro uit als ik een nieuwe auto zou kopen en dat was financieel ook mogelijk, dus heb ik dat toen wel gedaan.

Zoek je een grotere auto, dan kun je eens kijken naar een Seat Ibiza ST, is een station in de klasse van de 207. Ik heb het nog niet meegemaakt dat ie helemaal vol zit vanwege zijn ruime kofferbak! Wel erg leuk aan prijs en in verbruik ;-)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 15:18

En als je een auto koopt op de zaak die ouder is dan 15 jaar betaal je de bijtelling over de dagwaarde!
Dus dat is dan, uiteraard afhankelijk van de soort auto, maar een schijntje!

Ik ben er iig qua kosten enorm op vooruit gegaan!

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 15:34

Top geschreven Mariska. Heel duidelijk.
Die 2,5% snap ik nog niet helemaal maar ga in alle rust je stuk thuis nog eens lezen.

We zijn aan t kijken naar een Partner met 3 zitplaatsen voor. Heeft nog een extra voordeel qua wegenbelasting wat ik zo weet.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 16:15

Dat van die 2,5% is dat je dus 2,5% van je aanschafbedrag moet optellen bij je omzetbelasting aan het einde van het jaar en dat moet betalen. Daardoor kwam ik afgelopen jaar niet in de aanmerking voor de KOR bijvoorbeeld. Beter kan ik het niet uitleggen... Sorry!

Wat de extra voordelen van een grijs kenteken zijn, dat weet ik niet.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 16:28

Vraag Ier om je logo te vectoriseren. Heb ik ook gedaan en werkt inderdaad prima.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 18:40

Grijs scheelt nogal. Zou dan rond 25 euro wegenbelasting per maand komen.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 10:06

Zooist schreef:
En als je een auto koopt op de zaak die ouder is dan 15 jaar betaal je de bijtelling over de dagwaarde!
Dus dat is dan, uiteraard afhankelijk van de soort auto, maar een schijntje!

Ik ben er iig qua kosten enorm op vooruit gegaan!

En hoe zit dat dan met onderhoudskosten? Ik wil van de zomer een 2ehands Berlingo ofzo kopen, maar wil er ook prive mee rijden.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 10:09

Onderhoud als hij zakelijk is gaat gewoon van je zakelijke winst af.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 16:09

hmm iets om ever na te denken dus

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 18:16

Weer even bijgelezen nadat ik 2 dagen in Londen ben geweest voor de zaak.
We (mijn man en ik) waren bij een memorial service voor een overleden opdrachtgever. Mooie dienst, mooie bijeenkomst erna, lunch, borrel; the lot. De man was al in september overleden, een grote op zijn vakgebied, vandaar nu nog een memorial. Toch weer leuk om iedereen uit dat wereldje te zien en te spreken. De aanleiding ertoe is natuurlijk volkomen ruk.

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 18:17

Even een egopost :o
Ik heb afgelopen maandag examen gedaan voor de praktijk van het hondentrimmen en ik ben GESLAAGD! *\o/* *\o/* *\o/*

Nu nog even hard blokken voor de theorie en dan heb ik alles binnen :j

Ben ondertussen ook hard bezig met het bedenken voor een naam voor de trimsalon, dus als jullie nog leuke ideeën hebben hoor ik het graag, is nog best moeilijk :(

Ben nou verder aan het kijken hoe en wat allemaal, of ik dingen aan moet vragen en wat aan verzekering ed.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 18:20

Gefeliciteerd hyawatta, super. Een naam... Waar ben je gevestigd? Kan je daar wat mee? Bijvoorbeeld hier in Bergschenhoek "trimsalon de Hondenhoek".

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 18:30

Dank je, nee kan ik niet echt veel mee helaas, had ik me ook al bedacht, maar zou dat ook niet zo snel willen, stel dat ik hier een keer verhuis ;)

Het klinkt wel grappig de hondenhoek.

Had al beetje in het engels gedacht maar ook nog niks leuks gevonden.
En zoiets als De vrolijke viervoeter of kwispel of woef vind ik persoonlijk ook niks, daar heb je er al zoveel van met een vergelijkbare naam. en eigen naam vind ik ook niet leuk haha

Is lastiger dan ik ooit had gedacht haha

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 18:32

Honden knapper

(Honden worden knapper als ze naar de kapper gaan). Maar ja, iets te veel uitleg nodig iedere keer denk ik.

Of knipKnap

Ook zoiets

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 18:41

Bij het uitkiezen van een naam vind ik het altijd heel belangrijk om eerst te bedenken wat je uit wilt stralen en welke kant je op wilt met je bedrijf. Ik wou dat Fuzzylicious een moderne shop zou worden, met hippe "hebben hebben" artikelen, maar wel van goede kwaliteit. Het moest een naam zijn die van toepassing was op honden en katten en ik wou een originele naam, die niet zou lijken op de naam van een andere shop in dit vakgebied. En zo had ik nog wat dingetjes opgeschreven. Toen ben ik een soort van brainstorm gaan maken met woorden die me aanspraken en dat heb ik weer in de groep gegooid bij mijn vriend, vrienden en hier in het topic. Uiteindelijk kwam ik samen met mijn vriend bij Fuzzylicious terecht en dat voelde gelijk goed. Toch twijfelde ik nog een beetje, dus heb ik het even laten bezinken, maar ik raakte er steeds meer van overtuigd dat dit de naam moest gaan worden en voila, Fuzzylicious was geboren ;) Een naam verzinnen is echt super lastig, maar zo krijg je wel meer feeling met je bedrijf!

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 19:01

@ hyawatta: gefeliciteerd! :) Ja, moeilijk hè een naam bedenken?

Ik had al vrij snel mijn bedrijfsnaam bedacht (Famous Pets Pictures) mijn ragdoll heet Famous en hij is de bedrijfsmascotte. :P Die naam ging niet weg, dus het moest wel FPP worden... Enige onhandige is wel dat ik nu ook best vaak portretten van mensen maak en ook weleens bruiloften doe... Maar ja, het idee is om later ook nog een tweede bedrijfsnaam aan te maken. Toen ik startte had ik nog niet het idee om bruiloften te gaan fotograferen, maar ja, dan vragen mensen je...

Ik kan zo niks voor je bedenken, inderdaad kijken of je niet met een naam komt die heel veel lijkt op die van een ander. Beetje rondsurfen op Internet kan je ideeën geven. De tip van Joyce2 is ook een goede: wat wil je uitstralen?

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 19:24

Hyawatta: wat goed!

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 21:46

Dank jullie!
Het is idd erg moeilijk.

Bij mij zijn wel honden en katten welkom.

Zou het wel leuk vinden als zo iets er in zit dat het kenbaar is. Maar je neemt toch op met , trimsalon............ Dus als het een andere leuke naam is waar hè niet meteen hond& kat uithaalt vind ik het ook niet zo erg.
En natuurlijk hoort er ook nog een logo bij ;)

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 22:33

Gefeliciteerd hyawatta!! :)

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 22:43

Gefeliciteerd!

Ik heb de naam bedacht toen ik in bad zat :P ik wou een beetje de landelijke stijl op, dus vandaar de ouderwetse schrijfstijl, maar ineens 'kwam' het dus :D