Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 10:28

Daarom, je zal toch zelf moeten bedenken hoeveel privé kms je verwacht te gaan rijden, en van daaruit verder kijken naar de mogelijkheden die er zijn.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 10:37

Ik droom ook van een nieuwe auto, de bijrijdersportier wil niet meer open van de buitenkant...echt super onhandig. Nog even wat meer geld verdienen!

_Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 10:57

Dames, ik kom weer even binnenvallen.

Ik ben amateur/hobby fotografe, ik heb een eigen website en heb laatst foto's gemaakt bij een knhs wedstrijd.

Nu krijg ik een mail van iemand die daar heeft gestart of ik haar foto's wil verwijderen want ze zet zelf ook nooit iets op internet en dat wil ze niet hebben.
Nu verwijder ik die foto's natuurlijk gewoon uit de map om de goede vrede te bewaren, maar mijn vraag, ben ik (wettelijk) verplicht om ze te verwijderen?

Ik kon alleen dit vinden op internet:

http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/152911/

Hieruit maak ik op dat ik de foto's in eerste instantie mag publiceren en ze eraf moet halen als hij/zij een redelijk belang heeft, maarja wanneer is iets nou een redelijk belang?

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:06

Als je moeilijk doet heb je ruzie en dan gaat dat snel door het wereldje.
Op je strepen gaan staan en de wet er bij pakken is op zich de juiste maar zou ik niet doen.

Anderzijds iedereen weet tegenwoordig dat wanneer je op concours gaat er een zeer grote kans is dat er foto's gemaakt worden en dat er veel van op het internet zullen belanden met als doel te verkopen.

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:10

Maar wat heeft het voor nut om foto's online te laten staan van iemand die dat niet wilt? En waar zij zelf dus op staat. Waarom zou iemand anders haar foto's willen kopen?

M.a.w. ik vraag me af wat je er mee opschiet om die foto's online te laten staan. Met in 't midden gelaten wat wettelijk gezien wel/niet mag met het oog op portretrecht. M.i. in ieder geval de juiste keuze om ze te verwijderen. :)

_Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:15

_Denise schreef:
Nu verwijder ik die foto's natuurlijk gewoon uit de map om de goede vrede te bewaren

Ik geef ook aan dat ik de foto's natuurlijk gewoon zonder morren ga verwijderen.
Logisch, wat heeft het voor zin ze online te laten staan? Alleen om iemand te stangen ofzo?
Nee, daar doe ik niet aan.

Maar ik was gewoon benieuwd wat nou mag of niet aangezien het internet niet heel duidelijk staat alleen dat een rechter eigenlijk kan beslissen...

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:23

Wezenlijk belang is zo wijds en zo naar je eigen belang te interpreteren.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:37

Volgens mij werkt het ongeveer zo dat iemand die op wedstrijd gaat er van uit kan gaan dat er fotografen zijn die foto's maken. En dat deze online verschijnen (of zelfs in de krant, als het nieuwswaarde heeft). Dat deze betreffende persoon er moeite mee heeft is opzich haar goed recht, maar waarschijnlijk ben je niet verplicht ze eraf te halen. Maar waarom zou je ze er niet afhalen, net wat je zelf zegt, kleine moeite voor jou en de 'klant' is ook blij.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:26

Met betrekking tot een bedrijfsauto: Je moet er inderdaad echt aan gaan rekenen.
Vier jaar geleden reed ik op het bedrijf een Santa Fe met geel kenteken. Daar betaalde ik 140E wegenbelasting per maand aan, en de bijtelling (25%) was ook best hoog, omdat zo'n auto een aardige nieuwwaarde heeft. Daarnaast hadden we nog een oude Rocky, die ook op het bedrijf stond en waar geen privékilometers mee werden gereden. We hebben beide toen ingeruild. Voor de Santa Fe kwam een nieuwe Honda Insight (Hybride) van ca. 20000 excl BTW. Die had 0 wegenbelasting en maar 14% bijtelling en de Rocky werd ingeruild door een Ssang Young, die deze maand vervangen is door een Defender <3
De Honda staat nu op het bedrijf en de Defender (met grijs kenteken) staat op prive. Dit vooral ivm met de bijtelling. Voor ons was dit het meest gunstig. Met de Honda rijden we ook privekilometers.
Een oude(re) auto op het bedrijf kopen is vaak niet zo gunstig, omdat er weinig meer op wordt afgeschreven (lees aftrekpost), maar je betaalt wel de volledige bijtelling.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:43

connepon85 schreef:
Jeetje, het gaat snel hier! :D

Joyce; ik heb gisteravond stempels besteld! :D Hopelijk wordt het snel geleverd. Hoe lang duurde dat bij jou?

Ik zit even na te denken over Payleven en de Masterclass. Denken jullie dat er ook nog wat mensen aan de deur zullen komen die nog niet hebben besteld via het internet?

Het duurde een tijdje voor ik alles had 'verzameld" wat ik wilde hebben (wat voor stempels, stempelkussens, etc.), daar hebben we een paar keer over heen en weer gemaild. Ze heeft toen eerst de stempels gemaakt en binnen een paar dagen kreeg ik daar al een voorbeeld van toegestuurd, daarna kreeg ik de factuur en toen ik die had betaald werd gelijk de volgende dag het pakketje verzonden. Toen ik alle knopen door had gehakt, ging het dus eigenlijk heel erg snel!

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:50

Afschrijving/aftrekpost als in waardedaling bij verkoop?

En de btw (21%???) op je brandstof is altijd aftrekbaar? En de brandstof zelf gaat van je winst af?

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:36

Als je een nieuwe auto koopt, of een andere investering doet, dan ga je daar (boekhoudkundig) op afschrijven, bv 20% per jaar. Die afschrijving, dat zijn kosten (maar geen uitgaven) en verminderen dus je winst. Zelfde geldt voor brandstof. Wanneer jij een auto op je bedrijf koop, zijn alle kosten, dus ook onderhoud en reparatie voor je bedrijf. De BTW ervan krijg je dus terug. Enige wat er tegenover staat is de privebijtelling. Bijtelling gaat altijd over de nieuwwaarde van je auto. Als je de auto niet prive rijdt (je moet dan een heel goede km administratie bijhouden), dan krijg je geen bijtelling.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 17:53

Of als je een auto koopt van 15 jaar of ouder, dan wordt de bijtelling berekent naar de dagwaarde.

Ik heb dus een grijs kenteken auto gekocht en die gaat op de zaak. Het gaat me zeker 700 per jaar schelen!

#happy!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:28

Zooist schreef:
Of als je een auto koopt van 15 jaar of ouder, dan wordt de bijtelling berekent naar de dagwaarde.

Ik heb dus een grijs kenteken auto gekocht en die gaat op de zaak. Het gaat me zeker 700 per jaar schelen!

#happy!

Had ik ook!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:33

Heeft er hier nog iemand een tip voor een goede textieldrukkerij in omgeving Den Haag?
Voor een kleine oplage. Ik kan gewoon geen bedrijf vinden die mijn aanvraag serieus neemt :?

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 21:04

Femke schreef:
Ik vind t heel fijn werken....
k Heb eventueel n linkje voor je, waarmee je nog eens 20,- euro korting krijgt op de pin reader... dan kost hij maar 59,- euro ipv 79,- euro..... *D

https://payleven.nl/go/rmneyx

Net via de link besteld, maar helass klapte m'n tablet er uit toen ik de reader wilde bestellen. Nu kom ik dus niet in aanmerking voor de korting. Morgen naar even contact met hun opnemen om te kijken f we dat nog kunnen regelen.

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 22:01

De code kan je meerdere keren gebruiken toch? Of heb je de bestelling af afgerond?

Wat betreft de oorbellen: Sorry, ik draag ze niet en omdat zoiets ook wel persoonlijkk is haal ik ze eigenlijk ook niet voor jarigen. Tenzij ze er echt een aan kunnen wijzen. Ik kan dus ook geen bedrag noemen.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 22:06

Je moet alles in 1x doen om voor de korting in aanmerking te komen. Ik moest opnieuw inloggen en toen werkte de code niet meer.

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 22:16

Ok, dat is balen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 22:41

Die link moet als t goed is onbeperkt werken... maar ik weet inderdaad niet hoe t zit als het halverwege mis gaat...
stuur morgen de link maar gewoon mee als je contact opneemt met ze, dan weten ze dat je de link had.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 07:02

Zooist schreef:

#happy!

Dus als mijn auto uit 2000 het nog even volhoudt,dan kan ik ' m op het bedrijf zetten zonder bijtelling? Moet je dan wel alle privé kilometers bijhouden?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 07:43

Nee, voor bijtelling hoeft dat niet.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 10:49

Aimee schreef:
Heeft er hier nog iemand een tip voor een goede textieldrukkerij in omgeving Den Haag?
Voor een kleine oplage. Ik kan gewoon geen bedrijf vinden die mijn aanvraag serieus neemt :?

Wat voor textiel moet er gedrukt worden, gewoon kleding (t-shirts, truien, jassen enzo)?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 11:39

Trouwens, over kleding en bedrukken gesproken.... Ik ben soms zo besluiteloos, vreselijk!! Inmiddels weet ik hoe de shirts en truien eruit moeten komen te zien qua opdruk, maar nu moet ik dus gaan kiezen welke kledingstukken en in welke kleuren ik dat allemaal wil hebben. Ik wou eerst voor zwarte shirts gaan, maar die kleur staat me zo vreselijk slecht, dat ik nu denk ik toch maar voor kleuren ga die mij echt goed staan. Het logo komt overal super duidelijk op te staan en het is ook wel prettig om iets te dragen wat je zelf mooi vindt en wat goed staat. Nu dus maar weer voor de zoveelste keer de catalogus induiken en hopen dat ik een goede keuze kan maken zo vanaf het plaatje...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 12:02

joyce2 schreef:
Wat voor textiel moet er gedrukt worden, gewoon kleding (t-shirts, truien, jassen enzo)?

Twee shirts en twee vesten.

Na een hele hoop navraag blijkt het probleem in het bestand te zitten.
Verschillende bedrijven hadden steeds tegen me gezegd dat ik het in een bepaald bestand aan moest leveren. Ik dat braaf gedaan, gaven ze aan dat ze er toch niets mee konden.
Bedrijf nummer 11 heeft nu eindelijk uitgelegd wat het probleem is. Het moet gevectoriseerd worden, ofzo iets :?
In plaats van dat ze dat nou even zeggen.....