Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 12:46

Ik vind het een goed idee. En eigenlijk niet eens per sé zodat iedereen zich aangesproken voelt (ook belangrijk) maar meer omdat bepaalde woordkeuzes er voor zorgen dat er toch onbewust in hokjes gedacht wordt. Zoals brandweerman, secretaresse, verpleegkundige. We kunnen ook leerkracht zeggen ipv leraar/lerares dus de rest lukt dan ook wel denk ik :) Misschien is de drempel voor jongens/meisjes zo ook lager om een beroep te kiezen die niet 'vanzelfsprekend' voor hun gender is (en natuurlijk is dat altijd al zo, maar je snapt wat ik bedoel hoop ik).

Daarnaast las ik laatst een nieuw document waar 'die' werd gebruikt ipv hij/zij, en eerlijk gezegd kwam ik er halverwege pas achter. Dus zo storend was het niet.

Maar ben het wel eens met de bovenstaande post van PSvanLot: overal regeltjes en handleidingen voor.. no thank you...

Westernfreak

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 14:45

LAKS stelt geen regeltjes op, het doet een aanbeveling. Die aanbevelingen kun je gewoon naast je neerleggen als je er niks mee wilt doen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 14:51

Macs schreef:
Ik vind het een goed idee. En eigenlijk niet eens per sé zodat iedereen zich aangesproken voelt (ook belangrijk) maar meer omdat bepaalde woordkeuzes er voor zorgen dat er toch onbewust in hokjes gedacht wordt. Zoals brandweerman, secretaresse, verpleegkundige. We kunnen ook leerkracht zeggen ipv leraar/lerares dus de rest lukt dan ook wel denk ik :) Misschien is de drempel voor jongens/meisjes zo ook lager om een beroep te kiezen die niet 'vanzelfsprekend' voor hun gender is (en natuurlijk is dat altijd al zo, maar je snapt wat ik bedoel hoop ik).

Daarnaast las ik laatst een nieuw document waar 'die' werd gebruikt ipv hij/zij, en eerlijk gezegd kwam ik er halverwege pas achter. Dus zo storend was het niet.

Maar ben het wel eens met de bovenstaande post van PSvanLot: overal regeltjes en handleidingen voor.. no thank you...

Serieuze vraag, maar denk je echt dat er mensen zijn die een beroep niet kiezen omdat het toevallig 'man' in de naam heeft staan? We weten toch inmiddels werk dat 'man' ook gewoon mens is (zie ook het Engels etc). Ik vind het geen enkel probleem om leraar genoemd te worden, of jurist, of docent, of mentor... Leerlingen kunnen het gewoon aangeven als ze het vervelend vinden en dan hou je er rekening mee... Dus in mijn ogen zou het scheppen van een veilig klimaat daarvoor toch echt voldoende moeten zijn.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 15:15

Ja dat denk ik serieus.
Net als kleine kinderen die al heel snel weten dat roze voor meisjes is en blauw voor jongens.
Natuurlijk kan het ook andersom, maar dat is niet hoe consumenten het brengen. En zullen kindjes dat onbewust oppikken. (En worden gepest als een jongen een roze broek aan trekt naar school, 'want dat is voor meisjes')
Het gaat mij hier dus niet om het scheppen van een veilig klimaat (dat uiteraard heel belangrijk is) maar wel dat kinderen op jonge leeftijd onbewust worden wijsgemaakt dat klusjesman en tuinman een mannenberoep is en secretaresse een vrouwenberoep. Zo maken ze wellicht (on)bewust keuzes die ze anders niet zouden maken, als die hokjes er niet waren.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 17:44

Ik heb een 10 bij mijn examens *\%/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 18:41

Goof schreef:

Wat super!!

Mijn klassen moeten allemaal nog, de eerste begint morgen, ben weer erg benieuwd!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 18:50

O wauw dat is heel gaaf! Hier zijn ze pas volgende week woensdag aan de beurt.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 19:08

Goof schreef:

Oohhh wat knap zeg! *\o/*

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 20:50

Ja, de eer is echt niet aan mij hoor, maar ik vind het zo tof haha!

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 22:18

Goof schreef:

Tof!!! Engels gaf je toch?
Ik geef NL. Vorig jaar had ik een 8,6 in mijn 5h-klas. Mijn hoogste ooit!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 22:20

Echt heel tof als je zulke goede leerlingen les mag geven!

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 08:26

dejavu schreef:
Goof schreef:

Tof!!! Engels gaf je toch?
Ik geef NL. Vorig jaar had ik een 8,6 in mijn 5h-klas. Mijn hoogste ooit!

Knap hoor! Voor Nederlands is het wel moeilijk heel hoog te falen.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 23:15

Wat een heerlijke spelfout. :')

Geef je ook Nederlands?

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 07:16

_O- _O- wat een heerlijke autocorrect! Van origine ben ik docent Nederlands, maar ik werk nu op een praktijkschool en ik geef AVO. (Algemene vakken als Nederlands, rekenen, burgerschap etc.) Ik geef nu 8 verschillende vakken :Z

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 17:45

Wauw wat goed Goof, super leuk lijkt me dat!

Mijne moeten pas 24 mei -O-

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 07:15

Hoe staat het bij jullie met de temperaturen?

Gebouw van 8 jaar oud. Mijn lokaal heeft 2 zijdes bijna volledig klas van knie tot plafond.
Systeem koelt terug terug op nachttemperatuur.
Gisteren tijdens de tweede les om 0950 was het al ruim 29 graden…

Kinderen gaan helemaal stuk in het lokaal. Heb een mail er uit gedaan voor airco. Ben benieuwd naar de reactie.
Afbeelding

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 07:27

Pfoeh, wat een warmte idd zeg! Ik werk vandaag voor het eerst in de hitte. Ons gebouw is bijna 400 jaar oud, natuurlijk wel opgeknapt en bijgehouden. Ik ben heel benieuwd.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 10:55

Geen airco hier, het is bloedheet en benauwd. Echt balen. Leerlingen willen ook niks. Mijn stagiair zit vandaag bingo in het Engels te doen _O-

Iedereen om 8 uur achter de laptop voor de Nterm vanmorgen?? Hoe zijn jullie resultaten?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 18:35

Ik hou enorm van dit weer dus ik ben helemaal gelukkig.
Vandaag inderdaad uitslag eindexamen, mijn hele cluster is geslaagd (muv iemand die niet alle examens had gedaan). Ben super blij voor iedereen en sterkte voor de gezakten of degenen die nog even voor de herkansing moeten!

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 20:03

Bij ons ook bloedheet, geen airco helaas. Geef ook nog voornamelijk op de bovenste etage les waarvan een raam niet open kan ik het lokaal. Dus kunnen er van de drie ramen maar twee open. Klaagzang van leerlingen elke keer weer. Haha.

Hier 3 definitief afgewezen, 8 herkansen en 139 geslaagden! Erg blij mee. We maakten ons behoorlijk zorgen, maar de zachte n termen maken veel goed.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 22:27

Ik draai nog geen eindexamenklassen, dus ik was daar niet zo druk mee vandaag. Fijn dat er zoveel leerlingen bij jullie geslaagd zijn!

Het is enorm benauwd in ons gebouw. Afgelopen maandag was het 36 graden in het klaslokaal. Niet te doen!

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 22:46

Adamootje schreef:
Ik draai nog geen eindexamenklassen, dus ik was daar niet zo druk mee vandaag. Fijn dat er zoveel leerlingen bij jullie geslaagd zijn!

Het is enorm benauwd in ons gebouw. Afgelopen maandag was het 36 graden in het klaslokaal. Niet te doen!

Jeetje! Dan klaag ik niet meer met 30 graden.
Vooral ons tweede kleine gebouw is erg warm en eigenlijk niet te doen. Ik vind het ook niet erg gezond. Afgelopen maandag kon ik ingeval niet echt meer nadenken.

Hier wel druk geweest met de examens. Vooral de ddos aanval was minder… daar zijn we veel tijd aan kwijt geweest. Wij hadden het er gelukkig net in voor de afgesproken tijd dat we zouden bellen. Maar pauze heb ik weinig gehad vandaag :+
Maar qua resultaten vergelijkbaar met SdaphneS en wij waren dus ook wel tevreden. 1 definitief gezakt en onze herkansers hebben echt nog wel een realistische kans.
Ik vond de normeringen vooral vergeleken het cspe GL best hoog. Dus dat was op zich een fijne ontdekking vanochtend.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 23:16

Hoi!

Ik had een vraagje. Ik moet helaas nog een jaartje extra de pabo doen omdat ik de kennisbasis rekentoets niet gehaald heb (echt heel zuur want dit is het enige). Maar ik dacht, misschien is het spelen van rekenspellen wel een leuke manier om te oefenen voor de toets. Vorig jaar heb ik veel geoefend op de website kennisbasrekenen en ik heb ook het werkboekje van erasmus gemaakt, helaas was dat niet voldoende om de toets te maken. Ik ben er wel echt maanden mee bezig geweest, dus ik zit nu een beetje zo van, als ik toen zo goed mijn best had gedaan om het te leren en het dan nog niet haal, wat kan ik dan nog extra doen?

Ik maak soms ook echt slordige foutjes, zo had ik bijvoorbeeld een vraag, je koopt 2 pakken frisdrank, je krijgt de 3e gratis. Hoeveel moet je nog betalen? Ik denk gelijk aan de breuk 2/3, maar wat doe ik? Ik denk aan de korting, dus ik schrijf 33,3% op, maar dat was de vraag niet. Door die stomme fout heb ik de toets net niet gehaald. Dit wil ik dus voorkomen door mijn tempo te oefenen maar misschien ook wel het begrijpend lezen en het leren de tijd te nemen voor vragen.

Met het spelen van rekenspelletjes kan ik mijn tempo trainen, maar ik weet zo niet zo goed welk spelletje daarvoor geschikt is. Voor andere tips sta ik ook open!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 08:42

Ah wat zuur zeg! Goed dat je er gewoon weer tegenaan gaat!

Lees vooral ook je antwoorden goed door op logica. Als je denkt: huh dit is wel heel weinig, dat kan nooit - bereken het dan nog eens.
Sowieso aan het einde al je antwoorden nog eens checken.

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 08:52

Pas de modellen uit het ERWD protocol op jezelf toe. Spelletjes spelen valt in het hoofdlijnenmodel onder vlot leren rekenen. Binnen welk domein ben je al in die fase? Neem bijvoorbeeld breuken. Hoe is het met de begripsvorming? En met de procedure (strategieeen)? Alleen als die fases in orde zijn, heeft het zin om te automatiseren.

Als je veel fouten maakt in contextopgaven, pas het drieslagmodel eens toe op jezelf. Hoe geef je betekenis? Welke problemen ondervind je bij betekenis geven en binnen welk domein? Hoe gaat het met het uitvoeren? En reflecteer je wel?

Veel oefenen (minimaal een half uur per dag) is belangrijk maar een grondige diagnose/analyse van wat je te leren hebt is minstens zo belangrijk.

Ik zou zeggen: investeer in goede bijles om met jou uit te zoeken wat je te leren hebt. Dat lijkt duur maar collegegeld blijven betalen voor één toets is nog duurder.

Zoek iemand met verstand van zaken, ik kwam laatst deze tegen bijvoorbeeld:
https://pabo-rekentoets.nl/ of deze https://rekentoets-pabo.nl/

Wil je (als je mbv het hoofdlijnenmodel) hebt bepaald op welke domeinen en onderdelen je toe bent aan vlot leren rekenen, dan zijn spelletjes heel geschikt. Je kan hier zoeken op domein en op niveau: https://www.rondjerekenspel.nl/ (maar die site ken je waarschijnlijk ook al wel?)

Kijk naar jezelf zoals je naar een leerling kijkt: je neemt waar dat iets niet lukt maar je gaat pas plannen en realiseren als je hebt begrepen waarom het niet lukt, zodat je kan aansluiten bij de specifieke onderwijsbehoeften. En omdat dat best moeilijk is bij jezelf lijkt het me slim om daar een kundig iemand te raadplegen.

Succes en je mag me nog wel eens een pb sturen.