Op eigen houtje een taal leren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vero

Re: Op eigen houtje een taal leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 20:07

Zijn jullie nog bezig? Mijn motivatie is momenteel ver te zoeken haha

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 20:26

Mag ik mij ook melden?

Ik ben bezig om mezelf Frans aan te leren.. Vind het best pittig maar wel leuk.
Heb cursus materiaal via studieplan. Daar zijn ook luister oefeningen etc bij maar heb nog niet het idee dat daar echt logica in zit.. Dus heb de app van duolingo er ook maar bij.

Mis alleen momenteel de energie om er fanatiek mee bezig te blijven (net weer begonnen met werken) dus hoop hier een beetje motivatie te krijgen om een beetje regelmaat ze krijgen..

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 20:34

Ik doe nog steeds mijn dagelijkse pogingen, maar mijn motivatie ligt dan ook wel hoog genoeg omdat ik over een paar maanden weer naar Denemarken ga :) Kleine onzin-gesprekjes houden in het Deens met vriendlief, best lachwekkend, ik merk ook wel dat ik op deze manier langzaamaan steeds meer begin te begrijpen en zelf wat simpele dingen aan begin te vullen. Hij praat in ieder geval zoveel mogelijk op normale snelheid tegen mij en dan herhaalt hij het wel trager als er een "huh what?" reactie van mijn kant komt :D

Ik zit nog steeds te denken of ik in plaats van duolingo, of ernaast, ook memrise moet gaan proberen. Ik word meestal vooral melig van de zinnen van Duolingo over dronken vissen enzo :')

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 20:54

Voor degene die een iphone (of ipad) hebben, ik kan de app "Tiny Cards" echt ontzettend aanraden! Het is een onwijs prettig flashcard app die door dezelfde mensen is gemaakt die duolingo ontwikkeld hebben. Ik maak zelf mijn eigen cards, maar je kan ook die van anderen gebruiken en duolingo heeft er ook flashcards opgezet die bij de courses op de website horen (maar nog wel heel beperkt, 4 talen geloof ik. Maar dat zullen ze wel gaan uitbreiden geloof ik)

Op android is het nog niet uit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 09:08

vanspeijk schreef:
Ik heb nu helaas geen tijd (ik volg vijf vakken op dit moment, alles zeer intensief :wow: ). Over een paar weken heb ik echter een vak afgerond en houd ik dus wat tijd over per week.

Ik heb me voorgenomen om dan minstens een uur per week (nog weinig, maar beter dan niks) aan Spaans te gaan zitten. Ik moest laatst wat in Spanje bestellen en merkte dat ik door het rondklikken in de webshop meteen wat woordjes oppikte, dus ik ga proberen een paar standaardzinnen en -woorden te stampen, en daarna ga ik gewoon zoveel mogelijk lezen... Heb zo ook Engels geleerd dus dat zou moeten lukken?

Denk 't wel :)

Aria_zz goed plan, zou voor mij in elk geval kunnen werken :)

Mirjam goed bezig!

Mijn computer is nog steeds hopeloos. Ik wil van de week wel eens kijken waar zijn grens ligt, en dus of ik nog een klein beetje verder aan de slag kan met leren.

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:47

Net een leuk Italiaans spreekwoord geleerd:

"Als een paus sterft kies je een andere." (Er zijn meer vissen in de zee)

:')

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:49

Merula123 schreef:
Net een leuk Italiaans spreekwoord geleerd:

"Als een paus sterft kies je een andere." (Er zijn meer vissen in de zee)

_O-

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 16:21

Nu ik onderhand al drie weken in Zweden zit heb ik toch m'n taal-game even op moeten schroeven. Ik leer via memrise en ik heb een phraseboek. En natuurlijk zie & hoor je veel Zweeds om je heen. Wat standaard dingetjes (hoi, hoe gaat 't?) en ik hoop snel wat 'supermarkt' dingen te kunnen zeggen, of ik bijv kan pinnen en of ik een tas kan hebben oa.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-16 17:22

Vragen ze in Zweden in de supermarkt niet of je een tasje wil?

Is er iemand die belangstelling heeft in een online cursus Faeroers? Ik zag onlangs dat die nu bestaat. Meer weet ik er niet van, maar als er mensen dat graag willen kan ik de link wel even opzoeken.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 17:36

Ehm, soms wel. Soms niet geloof ik. Of juist dat ik de vraag of ik een tasje wil kan verstaan en kan beantwoorden :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-16 17:43

Ik weet nog wel dat in een Noorse supermarkt de cassier tegen mij het mantra vil du ha pose (wil je een tasje) zei en dat ik het helemaal verkeerd verstond en een volslagen idioot antwoord gaf :+
Nu ben ik er op bedacht en zeg ik ja takk of nei takk. Ik heb alleen nog niet helemaal het zakjessysteem bij de broodafdeling ontward. Als er sportsbrød is is dat geen probleem. Maar bij losse broodjes slaat de wanhoop toe.

Mellomleggspapir heb ik wel onder de knie. Hebben ze dat in Zweden ook? Van die papiertjes in boterhamformaat die je dan op je boterham legt zodat de boterham die je er op legt en waar mogelijk een ander beleg op zit er niet aan vast kan plakken? En dan de hele boel in een groter papier voor mee onderweg. Nistepakke heet dat. Tegen de tijd dat je het wil opeten, ergens boven op een berg, is het natuurlijk gortdroog.
Laatst bijgewerkt door Koper op 23-09-16 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 17:56

Haha, mijn Deense vriend gebruikt ook van die papiertjes, ik zie het nut er nog niet heel erg van in :D

Duolingo vindt nu al 5 dagen achter elkaar dat ik het zelfde blokje voor "strenghten your skills" moet doen, dat is nou echt niet een van de blokjes waar ik moeite mee heb 8)7 Ja, voor de uitspraak wellicht, maar dan zijn alle blokjes nog erg lastig :P

Bovenstaand Italiaans spreekwoord vind ik een erg mooie :D

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 17:58

Niet leren maar een beetje bijhouden: nubeter....Engels, Duits en Frans. Ik krijg elke ochtend een mailtje dat drie korte testen klaarstaan, vier of vijf zinnetjes. Vind het zinvol, kost nauwelijks tijd en ik vergeet het niet, bovendien steek je er toch weer wat van op.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 18:18

Koper schreef:
Ik weet nog wel dat in een Noorse supermarkt de cassier tegen mij het mantra vil du ha pose (wil je een tasje) zei en dat ik het helemaal verkeerd verstond en een volslagen idioot antwoord gaf :+
Nu ben ik er op bedacht en zeg ik ja takk of nei takk. Ik heb alleen nog niet helemaal het zakjessysteem bij de broodafdeling ontward. Als er sportsbrød is is dat geen probleem. Maar bij losse broodjes slaat de wanhoop toe.

Mellomleggspapir heb ik wel onder de knie. Hebben ze dat in Zweden ook? Van die papiertjes in boterhamformaat die je dan op je boterham legt zodat de boterham die je er op legt en waar mogelijk een ander beleg op zit er niet aan vast kan plakken? En dan de hele boel in een groter papier voor mee onderweg. Nistepakke heet dat. Tegen de tijd dat je het wil opeten, ergens boven op een berg, is het natuurlijk gortdroog.

Eh. Ik koop gewoon een grote zak verpakt brood die daarna mooi voor de helft de vriezer in gaat :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-16 00:03

Maar als je het brood meeneemt ergens naartoe. Naar college ofzo. Hebben ze daar in Zweden dan gewone plastic boterhamzakjes voor?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 00:16

Ja ik geloof het wel, heb zelf nog Nederlandse boterhamzakjes. Verder heb ik het idee dat er niet veel brood als lunch word gegeten, er worden vnl left overs of andere opwarmbare dingen gegeten, veel uitgebreide lunches. Elke keuken op de uni heeft minimaal 10 microwaves en iedereen heeft min een uur lunch pauze :+

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 16:36

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 21:08

Afbeelding
Vond het toch wel heel cool toen ik gewoon kon lezen wat erop stond. 8-)

Japanse gramatica blijkt ook stukken makkelijker te zijn dan nederlands, dus dat motiveert ook goed!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 22:07

Wow, dat is inderdaad cool! Wat is het?

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 07:34

Staat gewoon Onigiri op, dus wat er al onder staat. :Y)
Wel vreem dat het laatste katakter (り) een ander lettertype lijkt te hebben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 08:26

Ik vind het óntzettend knap dat jij kunt zien dat het een ander lettertype is. Is dat met dat ze in Japan drie schriften naast/door elkaar gebruiken?

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 11:10

Nah, het is eerder dat de eerste drie tekens dikkere lijnen lijken te hebben dan de laatste. Voor zo ver ik weet gebruiken ze in normale tekst niet verschillende fonts, maar zo ver ben ik nog niet. :') Maar nog bedankt voor het compliment!
Afbeelding
Links word vooral bij digitale media gebruikt, laptops etc. Rechts is meer zoals het geschreven word. Zit gelukkig wel wat overeenkomsten in.
Weet nog dat dat bij Russisch niet zo was. :=

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 13:07

Lijkt behoorlijk op elkaar inderdaad. Nederlandse lees- en schrijfletters zijn soms echt heel anders :)

Nu na de vakantie weer begonnen met Arabisch.
'Jullie nu woorden leren'' zei onze leraar.
'En de grammatica?' vroegen wij.
'In wereld heel veel Arabisch. 1 miljoen Arabieren kent grammatica. Is heel moeilijk. Jij eerst woorden leren, zodat zij jou begrijpen, en veeeeeel veeeeel later grammatica. Arabieren ook geen grammatica.'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 14:02

Ik vind Japans ook heerlijk om te leren :D

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 14:10

Ik meld me, manlief en ik willen Tsjechisch gaan leren..
Geen touw aan vast te knopen en monsterlijk om onder de knie te krijgen lees ik overal.
Ik ga nog even kijken hoe ik het aan ga pakken :x