VWO 6 2014-2015

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Badeendje

Re: VWO 6 2014-2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:07

Half 10? Jeutje, wat ontieglijk lang! Succes nog even!

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 13:10

Succes met de examentrainingen!

Ik heb opdracht 7 even voor je uitgewerkt. Ik hoop dat je m snapt zo.

Afbeelding
Ik heb hem wel iets anders gedaan dan de uitwerking zie ik nu.

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:22

Ik blij met m'n wiskunde A :')

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:51

glenstorm schreef:
Succes met de examentrainingen!

Ik heb opdracht 7 even voor je uitgewerkt. Ik hoop dat je m snapt zo.

[ [url=m/TMbfmP.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik heb hem wel iets anders gedaan dan de uitwerking zie ik nu.

Netjes! Ik zie nu dat ik eigenlijk vraag 9 bedoelde, maar in mijn examenbundel is het vraag 7, mijn excuses. Je hebt hem wel keurig uitgewerkt! Mijn vraag bij 9 is eigenlijk, ze vragen om de lengte van de baan van P, dat berekenen ze vervolgens met de integraal waarmee je ook de oppervlakte uitrekent, dat vind ik onlogisch. Weet jij waarom dat is?

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 13:57

Dat is natuurkundig. De oppervlakte onder een v,t grafiek is de afgelegde afstand ;)

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 13:59

Maar dat kan inderdaad op 2 manieren, als je gewoon de lengte van de kromme berekent dan kom je als het goed is op hetzelfde. Maar je moet het zegmaar met het gegeven erboven doen, dat v=t geloof ik.

xChiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:51

%)
Ben blij met m'n wiskunde A als ik dit zo zie hahaha

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 15:20

xChiva schreef:
%)
Ben blij met m'n wiskunde A als ik dit zo zie hahaha

+1 :')

simooonnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 17:36

Zijn er nog meer mensen die IB examens hebben gedaan? :)

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 20:39

Hallo iedereen!

Alvast succes met de examens!

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik ben gevraagd om een examentraining te maken voor wiskunde A. Nou vroeg ik mij af wat jullie de lastigste en de makkelijkste onderdelen van wiskunde A vinden?

Helaas is de wiskundedocent van de school zelf op vakantie, waardoor ik hem niet kan vragen wat hij verwacht dat de struikelblokken gaan worden. Dus hebben jullie nog tips/ suggesties? Dan hoor ik het graag! *\o/*

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 20:42

Makkelijkst? Voor mij is Alegbra (maar ik heb een tijdje wiskunde B gedaan....)
Moeilijkste? Pff hypothese testen is soms wel lastig omdat je niet helemaal snapt wat het is, optimaliseren (zit dat er eigenlijk in?) en gewoon kansberekening, opzich het idee is makkelijk maar de manier hoe ze het soms vragen......

xChiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 21:06

Sanne_com schreef:
Makkelijkst? Voor mij is Alegbra (maar ik heb een tijdje wiskunde B gedaan....)
Moeilijkste? Pff hypothese testen is soms wel lastig omdat je niet helemaal snapt wat het is, optimaliseren (zit dat er eigenlijk in?) en gewoon kansberekening, opzich het idee is makkelijk maar de manier hoe ze het soms vragen......

Optimaliseren zit er niet in, dat was alleen schoolexamen :)

Ik vind zelf logaritmen en differentiëren lastig, dan niet de simpele sommetjes, maar de ingewikkelde met breuken en wortels enzo die je op de examens krijgt.

Makkelijkst vind ik kansrekening en hypothesen toetsen maar sommige mensen vinden dat juist weer heel lastig.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 21:23

Mja, hier was ik al een beetje bang voor.

Denk dat ik het dan toch het beste 50/50 kan proberen te verdelen... :)

Sanne_com, kan ik jou een pb sturen om proberen om je hypothese testen uit te leggen, zodat ik dat alvast kan oefenen?

xChiva, als je mij je mailadres pb-t dan heb ik nog een boek met de rekenregels en eentje met oefeningen voor je, juist voor dat soort lastige sommetjes. Al ligt het niveau van die opgaven wel iets boven het niveau van wiskunde A.

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 21:29

Als je toch gaat pb-en met uitleg; ik kan ook nog wel wat extra uitleg gebruiken :D

Ik kan me echt niet tot leren aanzetten, ik heb echt nog niks gedaan :')

dejoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 21:29

Ook ik ben een overstapper van B naar A, dus algebra vind ik 'makkelijk'.
Kansen en alles daarentegen zijn bij mij een ramp.

Moet zeggen dat ik nu vanaf hoofdstuk 1 begonnen ben en nu snap ik wel alles, dus we gaan ervanuit dat het goed gaat :D

Maar wat lees ik, optimaliseren niet erin? Waar kan ik ook alweer terugvinden wat schoolexamen is en wat eindexamen? De syllabus of waarin stond dat? :)

Edit: pb's met uitleg mogen ook altijd naar mij gestuurd worden haha

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 22:28

Helaas kan ik dit bericht niet in een aanklikbare spoiler sturen, hoop dat ik jullie topic niet teveel besmeur met serieuze zaken. ;)

Citaat:
Allereerst, hoe herken je in een opgave dat je te maken hebt met een hypothesetoets? Dat is eigenlijk vrij makkelijk, als er al niet in een opgave staat "hypothese" dan zal er altijd nog staan "gebruik een significantieniveau van a = …". Zodra je dat dus ziet staan weet je dat je allereerst een hypothese op moet gaan stellen.

Met een hypothese ga je kijken of een stelling wel of niet waar is. Soms kan zo'n stelling heel makkelijk zijn. Bijvoorbeeld:

H_0 = ik weeg 60 kg
H_1 = ik weeg meer dan 60 kg

Het voorbeeld hierboven is een voorbeeld van een eenzijdige hypothesetoets. Ik toets alleen of ik zwaarder ben dan 60 kg. Een tweezijdige hypothese zou zijn:

H_0 = ik weeg 60 kg
H_1 = ik weeg geen 60 kg

Hierbij kijk ik naar beide kanten van mijn H_0, oftwel nulhypothese. H_0 is altijd de onverandere situatie. H_1 de veranderde.

Deze hypotheses zijn vrij makkelijk te testen, met behulp van een weegschaal bijvoorbeeld. Lastiger wordt het wanneer ik een kans wil gaan testen. Zo zou ik me kunnen afvragen of een dobbelsteen wel echt een kans van 1/6 heeft tot het gooien van 6. In dat geval zou mijn hypotheses, voor een tweezijdige test zijn:

De onveranderde situatie: H_0 = p = 1/6
De veranderde situatie: H_1 = p ≠ 1/6

Voor een eenzijdige test, die kijkt of ik minder vaak 6 gooi dan hoort:

De onveranderde situatie: H_0 = p = 1/6
De veranderde situatie: H_1 = p < 1/6

Als ik slecht één keer met de dobbelsteen gooi, en ik gooi geen 6, dan kan ik natuurlijk niet meteen stellen dat de dobbelsteen niet eerlijk verdeeld is. Maar wanneer kan ik dat wel? Omdat er bij een dobbelsteen altijd een kans is op iedere combinatie mogelijk loop je altijd een bepaald risico dat je perongeluk stelt dat er iets aan de hand is met je onveranderde situatie, dus dat je je H_0 hypothese verwerpt, terwijl deze toch klopt (zo zou je, in theorie, 300x achter elkaar 1 kunnen gooien zonder dat er iets aan de hand is). Dit risicio heet je significantieniveau. Hoe hoger je significantieniveau, hoe meer kans je loopt op het verkeerd verwerpen van je H_0 hypothese. Met je significatieniveau kies je dus vanaf welke kans (bijvoorbeeld 5%) je het vreemd vindt dat je toch een bepaalde uitkomst krijgt.

In het geval van de dobbelsteen, een significantieniveau van 5%, en de eenzijdige test, zou ik wanneer ik 600x gooi (n = 600) vanaf minder dan 85x 6 mijn H_0 hypothese mogen verwerpen en dus mijn H_1 hypothese mogen aannemen. P < 1/6, oftewel, de kans dat ik 6 gooi met de dobbelsteen is kleiner dan 1/6. Dit omdat geldt P( X < 85 | n = 600 en p = 1/6) = 0.0424400809757323. Hierbij is X natuurlijk het aantal keer dat ik 6 gooi.

Hou er verder rekening mee dat je bij een tweezijdige test, om datzelfde risico van 5% te houden, het significantieniveau natuurlijk aan beide kanten moet verdelen. Mijn risico aan elke kant is dan dus 2,5%.

Maar wat ze van jullie op je examen vragen is niet om te kijken vanaf hoeveel worpen je je neus op mag halen over de verdeling van de dobbelsteen, maar om te kijken of je uitkomst significant is! Dit is eigenlijk precies hetzelfde als bovenstaande, alleen ga je dan kijken of je de kans op je uitkomst acceptabel (niet significant) of onacceptabel (significant) vindt. Je berekent dus de kans op je uitkomst, en vergelijkt die met je significatieniveau. Is het risico/de kans op je uitkomst groter dan het (gekozen) risico/de kans dat je je nulhypothese onterecht verwerpt (je significantieniveau), dan verwerp je je nulhypothese uiteraard niet. Is deze kans kleiner, dan wel.

Wat niet duidelijk staat in het bovenstaande stuk is wat ik precies bedoel met "kans op je uitkomst". Hiermee bedoel ik niet puur de kans op je uitkomst, maar de kans vanaf deze uitkomst. Dus niet de kans dat ik 84x 6 gooi, maar de kans dat ik 84 of minder vaak 6 gooi.

Verder kun je ervan uitgaan dat zolang "normaal verdeeld" niet voorkomt in het stukje boven de vraag, je een binomiale verdeling kunt gebruiken (zoals die van een dobbelsteen).

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 10:21

DANKJE!!!
Ga er vanmiddag even goed naar kijken als ik er mee ga oefenen en het ga leren :D

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 12:58

glenstorm schreef:
Maar dat kan inderdaad op 2 manieren, als je gewoon de lengte van de kromme berekent dan kom je als het goed is op hetzelfde. Maar je moet het zegmaar met het gegeven erboven doen, dat v=t geloof ik.

Ah, duh, natuurlijk! Dankjewel :D

xChiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 14:19

Dankjewel Tamara :)

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 13:44

Nog meer mensen hier die de (oefen)examens echt vinden mee vallen?

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 13:51

Oh jammer dat ik dit topic nu pas tegenkom.. Maar beter laat dan nooit nietwaar?
Ik ben Frederique, 17 jaar en ik doe ook VWO 6 :) Ik doe eindexamen atheneum met N&G.
Ik ben nu bezig met Nederlands en Wiskunde oefenen en ik vind idd wiskunde eigenlijk heel erg meevallen.. Veel makkelijker dan de SE's die ik altijd heb gehad.
Maar voor de rest zit ik wel best wel in de stress over de examens :')

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 14:10

glenstorm schreef:

Ik zit nu van Nederland oefenexame 5 te maken, en deze zou ik zo graag als eind exame willen! Heb zoveel goed :+

Welkom!
Wiskunde A of B? En gaat wel goed komen! Alles is bijna makkelijker dan de SEs :D (ik gebaanderd nog wel wat aan tekeningen van exame cursussen voor je als je wilt?)

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 14:14

Sanne_com schreef:
glenstorm schreef:

Ik zit nu van Nederland oefenexame 5 te maken, en deze zou ik zo graag als eind exame willen! Heb zoveel goed :+

Welkom!
Wiskunde A of B? En gaat wel goed komen! Alles is bijna makkelijker dan de SEs :D (ik gebaanderd nog wel wat aan tekeningen van exame cursussen voor je als je wilt?)

Dankje :) Ik heb wiskunde A (en daar ben ik heel blij mee :=)

Waar haal je die oefenexamens van Nederlands vandaan?
En wat voor tekeningen bedoel je?

Ik ben zelf niet op examencursus geweest, vond 200-300 euro toch wel erg veel voor 2 dagen :+

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 14:18

Ik vind wiskunde ook heel erg meevallen, ik heb net een examen gemaakt en ik had een 7.9. :)

Ik ben ook wel benieuwd naar die oefenexamens van Nederlands.. Ik sta een 8.7 voor SE maar dat lezen ligt me niet zo :') dus gelukkig heb ik genoeg reserve.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 14:22