De CSE's komen eraan!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 16:48

Dominique_96 schreef:
Mies schreef:
Ik heb ook Aardrijkskunde en vind Systeem aarde ook echt het moeilijkste gedeelte.. Maar gelukkig heb ik examentraining gedaan in Leiden en snap ik het nu wel beter als eerst.

Ik vind systeem aarde net het makkelijkst :D Ik vind wonen in nederland zo vreselijk :')

Wonen in nederland (op watermanagement na :') ) is simpel vind ik! Allem lekker dichtbij ook, en we zijn speciaal op excursie naar de tarwewijk in r'dam geweest dus ik heb een heel goed visueel plaatje erbij ^^

Systeem aarde, als daar vragennover zijn weet ik nooit zogoed een link te leggen tussen het boek en de vraag. Tips? :\

x_Heidi

MarlindeRooz schreef:
Via cd's van school!

Oh die heb ik helemaal niet gekregen..fijn :') hoe heet het? misschien kan ik ze dan vinden op internet ofzo

Ghostattack

NaomixAline schreef:
Ghostattack schreef:
Volgens mij begint het besef bij mij pas te komen als ik daar in de gymzaal zit met dat papiertje voor me := Het enige waar ik bang voor ben met Nederlands, is dat we een tekst krijgen die enigszins onbegrijpelijk is. Of een samenvatting die heel vaag is. Tekstverklaren ben ik gewoon een noob in.

Precies hetzelfde hier.. Al heb ik nu echt het gevoel dat ik gister toch iets meer had mogen doen..

Ik heb het gevoel alsof ik de afgelopen weken veel meer had moeten doen := Ik ben wel een beetje bang voor Nederlands: http://www2.cito.nl/vo/ex2014/VW-1001-a-14-1-s.pdf

Tekstverklaren 31 punten! :wow: Samenvatting maar 18.. Tekstverklaren haal ik waarschijnlijk maar 15 punten ofzo en dan hopen dat ik met de samenvatting zo'n 2/3 van de punten kan halen.

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 16:51

Pfoe heb geen tips, ben zelf niet echt suuuupergoed in aardrijkskunde. Haal meestal 6jes :')

NaomixAline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 16:56

Ghostattack schreef:
Ik heb het gevoel alsof ik de afgelopen weken veel meer had moeten doen := Ik ben wel een beetje bang voor Nederlands: http://www2.cito.nl/vo/ex2014/VW-1001-a-14-1-s.pdf

Tekstverklaren 31 punten! :wow: Samenvatting maar 18.. Tekstverklaren haal ik waarschijnlijk maar 15 punten ofzo en dan hopen dat ik met de samenvatting zo'n 2/3 van de punten kan halen.

Ja ik had het gezien, maar ook nog eens een overvloed aan open vragen! Zullen wel verschillen tussen zo'n grote en kleine teksten zijn, hoop ik iig, want dat kan ik nog wel!

x_Heidi schreef:
Waar maak jij oefenexamens van kunst? Ik heb er maar een kunnen vinden met filmpjes enzo.. daar had ik een 6 voor dus ben niet echt overtuigd :') zou er graag lastminute nog een paar maken haha

Zijn die oefenexamens niet gewoon op examenblad.nl te vinden? Daar staan alle examens van het cito vanaf 2002.

shiroihebi

Re: De CSE's komen eraan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:00

Niet met filmpjes dacht ik. Op examenblad hebben ze geloof ik alleen de vragen, maar niet de bijlagen.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:00

NaomixAline schreef:
Ja ik had het gezien, maar ook nog eens een overvloed aan open vragen! Zullen wel verschillen tussen zo'n grote en kleine teksten zijn, hoop ik iig, want dat kan ik nog wel!

Ik hoop dat het niet van die enorm cryptische vragen zijn := Dat is zo hatelijk haha. Ik hoop ook wel een beetje dat de tekst niet zo vaag is, dat alles zo vaag omgeschreven staat en jij dan antwoord moet gaan geven op zo'n cryptische vraag..

NaomixAline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:01

Riraito schreef:
Niet met filmpjes dacht ik. Op examenblad hebben ze geloof ik alleen de vragen, maar niet de bijlagen.

Ooh dat zou ik niet weten, heb geen kunst, maar ik dacht omdat t om oefenexamens ging.. ;)

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:14

DewiRox schreef:
kimberly1995 schreef:

Grappig! Mijn docent biologie van vorig jaar is de eigenaar van biologiepagina!

Ik kan evt wel samenvattingen sturen ook?

Dat zou top zijn!

Waar wil je ze van?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:22

Boself schreef:
Wonen in nederland (op watermanagement na :') ) is simpel vind ik! Allem lekker dichtbij ook, en we zijn speciaal op excursie naar de tarwewijk in r'dam geweest dus ik heb een heel goed visueel plaatje erbij ^^

Systeem aarde, als daar vragennover zijn weet ik nooit zogoed een link te leggen tussen het boek en de vraag. Tips? :\

ik kan mezelf wel goed noemen in ak :o (naar olympiade finale 15 uit tigduizend :+ )
hoe bedoel je link tussen boek en vraag? meestal komt het standaard eigenlijk neer op subductie :') waarbij je dan de vulkanische eilandboog moet uitleggen of de niet vulkanische of hotspots en dan de eilanden uitleggen. en dan verzinnen ze een leuke plek erbij waar dat gebeurd waar je misschien nog nooit van hebt gehoord. gewoon even kijken in de atlas waar het ligt en dan die kaart in de atlas waar alle platen en bewegingen zitten. en dan met je kennis over die plaatgrenzen moet je dingen kunnen verklaren.
eigenlijk alles wat wind omvat moet je gaan denken oke lage druk op de evenaar volgende kring hoge die daarna weer laag etc. daarom waait het zo. meestal heeft het dan ook iets met regen te maken. bedenk dat dat warme lucht over het water vochtig is ;) ik stel meestal gewoon wind komt over water dus is het nat :+ wind over land dus is droog. meestal komt er dan een verklaar moesson ( de passaat waait de andere kant op dus dan in azie bijv ipv over land komt ie dan van over zee. je moet je processen aan die plek linken.
ik wou een kort verhaal typen maar goed haha. als je die standaard dingen begrijpt moet systeem aarde goed komen toch? ;)

net even mijn laatste nl oefen examen gemaakt. tekstverklaren 0 fout :o

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:24

Ghostattack schreef:
Mijn vertrouwen in Nederlands daalt een beetje :+ Ik hoop dat de teksten morgen niet te moeilijk zijn, ik moet het echt hebben van de samenvatting. Voor de tekstverklaring haal ik vaak maar 1/3 van de punten _O-

Moet je voor de gein die samenvatting van 2009-II proberen. Ik bleef 400 woorden houden en ik wist het écht niet. Ik ben er maar mee gekapt. Voor tekstverklaren had ik een 5,8. Dus ik gok er gewoon op morgen. Het is toch niet dat je ervoor kan leren..

monikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:29

Ik wil dus net aan 2009-II beginnen om als laatste examen te maken voor morgen... Had voor 2011-1 een 6.7 vanmiddag :)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:31

Ik ben gewoon een ramp in tekstverklaren := Samenvatten gaat me nog wel goed af, ook met moeilijke samenvattingen. Op een of andere manier is daar dit jaar bij mij een lampje gaan branden. Als dat met dat tekstverklaren nou ook zo was..

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:32

monikje schreef:
Ik wil dus net aan 2009-II beginnen om als laatste examen te maken voor morgen... Had voor 2011-1 een 6.7 vanmiddag :)

Zou ik eerst even de tekst van samenvatten doorlezen. Rampending. Ik kon er echt niet uithalen welke info ik moest pakken. Ik zag de antwoorden en ik dacht: laat maar. :')

monikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:33

Ghostattack schreef:
NaomixAline schreef:

Ik hoop dat het niet van die enorm cryptische vragen zijn := Dat is zo hatelijk haha. Ik hoop ook wel een beetje dat de tekst niet zo vaag is, dat alles zo vaag omgeschreven staat en jij dan antwoord moet gaan geven op zo'n cryptische vraag..

Reken maar bij het begin op zo'n vraag met welke alinea hoort bij dit deel. Ik had net even naar andere examens gekeken maar daar waren ook niet ontzettend veel gesloten vragen in. Ik hoop dat we niet veel vragen krijgen met tekst fragmenten erbij. Die gaat standaard fout bij mij maar zo te zien is er op het eind niet veel open vragen.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:35

monikje schreef:
Reken maar bij het begin op zo'n vraag met welke alinea hoort bij dit deel. Ik had net even naar andere examens gekeken maar daar waren ook niet ontzettend veel gesloten vragen in. Ik hoop dat we niet veel vragen krijgen met tekst fragmenten erbij. Die gaat standaard fout bij mij maar zo te zien is er op het eind niet veel open vragen.

Sowieso inderdaad iets met die tussenkopjes, maar dat kan ik nog wel redelijk. Kwestie van goed lezen en op signaalwoorden letten. Meestal zijn het maar 2 tekstfragmenten met iets van 3 vragen ofzo? Die open vragen ben ik over het algemeen wel oke in, dus dat scheelt. Ik heb mezelf in ieder geval overtuigd dat ik niet te moeilijk moet denken, dicht bij de tekst blijven.

NaomixAline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:47

Ghostattack schreef:
monikje schreef:

Sowieso inderdaad iets met die tussenkopjes, maar dat kan ik nog wel redelijk. Kwestie van goed lezen en op signaalwoorden letten. Meestal zijn het maar 2 tekstfragmenten met iets van 3 vragen ofzo? Die open vragen ben ik over het algemeen wel oke in, dus dat scheelt. Ik heb mezelf in ieder geval overtuigd dat ik niet te moeilijk moet denken, dicht bij de tekst blijven.

Mijn docente zei dat die teksten vergelijken er de laatste jaren steeds meer in komen en dat het examen NL vanaf volgend jaar een andere vorm gaat aannemen en dat ze daar nu al mee bezig zijn.. Nou kan ik verschil van mening van schrijvers goed beschrijven.
Die kopjes bij alinea's vind ik wel makkelijk, is een kwestie van goed lezen, dus als je daar 5 vragen van krijgt is t meteen 5 punten scoren!

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:49

Ik hoor hier van leerlingen dat mijn docent heeft gezegd dat ze ervan overtuigd is dat het Nederlands examen dit jaar niet zo verschrikkelijk moeilijk wordt, omdat het vorig jaar zo poedersuiker was. Maar of we dat nou moeten geloven :P Laten we erop hopen.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 18:00

kimberly1995 schreef:

Ik zou ze ook wel willen! :) heb je toevallig erfelijkheid, ecosysteem en stofwisseling? En als het er niet te veel zijn om in een mailtje te sturen vind ik alles ook goed hoor :+ :D

heidivannoordenburg@hotmail.com

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 18:02

Net een oefenexamen aardrijkskunde gemaakt, 6.7 terwijl de vorige een 7.9 was :o er zaten wat vragen bij die ik niet wist en die vorige was waarschijnlijk gewoon geluk dan (of deze pech, daar hopen we dan maar op) :')

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 18:02

Laten we het hopen ja dat Nederlands niet zo moeilijk is dit jaar :D

Pff, net een 5.2 voor bio examen van vorig jaar. En een 5.5 voor scheikunde. Het kleine beetje vertrouwen dat ik net begon te krijgen voor de examens is meteen weer compleet de grond in gestampt :+

NaomixAline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 18:14

Ghostattack schreef:
Ik hoor hier van leerlingen dat mijn docent heeft gezegd dat ze ervan overtuigd is dat het Nederlands examen dit jaar niet zo verschrikkelijk moeilijk wordt, omdat het vorig jaar zo poedersuiker was. Maar of we dat nou moeten geloven :P Laten we erop hopen.

Dit zal, als het waar is, helaas wel worden verrekend in de N-term! Hopen dat t een makkelijk examen is, maar dat meer dan de helft van NL hem gewoon verknald en dat de N-term sterk omhoog schiet!

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 18:16

Ghostattack schreef:

Waar staat 20.a en 20.b voor?

Caaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 18:20

Bedankt voor die link naar StudyFlow! Had er nog nooit van gehoord maar is verdomd handig!

Examen Nederlands is vanaf volgend jaar zonder samenvatten als het goed is. ;) En of het examen dit jaar echt makkelijker wordt... Volgens mij is die eind mei 2013 al gemaakt, het lijkt me dus niet dat de resultaten van dat jaar er veel invloed op hebben gehad.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 18:41

x_Heidi schreef:
kimberly1995 schreef:

Ik zou ze ook wel willen! :) heb je toevallig erfelijkheid, ecosysteem en stofwisseling? En als het er niet te veel zijn om in een mailtje te sturen vind ik alles ook goed hoor :+ :D

heidivannoordenburg@hotmail.com

Gestuurd! Is van vwo hé?