Grafisch vormgevers, webdesigners, illustrators etc.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AcrylicMess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 11:03

Ik doe ook een MBO studie Art&Design. En ik kom ook van de havo. De toetsen en theorie vakken doe ik inderdaad allemaal met gemak maar de praktijk slurpt gewoon onzettend veel energie en tijd op.

Wel ben ik aan het nadenken om volgend schooljaar (geen stage) een avondopleiding er bij te doen (geen creatieve opleiding) maar dat is 1x in de week een avond les en ik moet nog maar zien of ik dat ga redden op financieel vlak. Ik zou dus zeker geen 2 studies doen die beide fulltime zijn.

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 14:36

Marit schreef:
xNavatu schreef:
Ik doe CMD dus HBO niveau :j (nouja momenteel minor Communicatie grootste fout ooit)

Thanks!! :D

Tell me! Ik ben me ook een beetje aan het oriënteren op minors. What happened? :+

Ik doe een communicatie minor, opzich is leuk hoor maar de mensen enzo ugh. Leraren geven alleen maar aandacht aan de groepjes die het heel goed doen en zulk soort oliebol. Klasgenoten zijn echt bitches, heb het echt alles behalve naar mn zin :'D Alleen mijn eigen groepje is aardig maar verder zijn het echt van die mensen van als ze een kans zien om je af te zeiken dan doen ze het ook. (Moet je bijvoorbeeld studentencolleges geven, dus een presentatie van 50 minuten, en dan gaan ze echt van die kinderachtige dingen zeggen van 'ja vond het niet genoeg theorie' .. like wie zit er nou op theorie te wachten die iedereen al weet.. zelfs de leraar vond dat onzin en die pakt normaal gesproken ook alle negatieve feedback die over ons gezegd word met open armen aan :'D Of van die dingen van 'ja hun groepje is altijd te laat' blabla. Zijn ook wel aardigere mensen hoor maar over het algemeen ben ik er in ieder geval geen fan van.)
Echt alles wat ik over communicatie mensen dacht, alle vooroordelen die wij altijd hadden zijn allemaal gewoon waar.. wat kunnen die vals zijn zeg :'D En ik word er zelf ook vals van, das het erge nog wel want zo ben ik helemaal niet.. maar als zij ons helemaal de grond in duwen dan kan ik dat spelletje natuurlijk ook spelen :')

En ook geneuzel van leraren enz.. ben so far 3x afwezig geweest (je moet officieel 80% aanwezig zijn, met 3 lessen zit ik dus nog lang niet aan de 20% die je afwezig mag zijn) en toen kreeg ik al een mailtje van een van die leraren dat ie over mijn afwezigheid wilde praten.. like wtf rot op ofzo. Met zulke onzin hoef je bij mij echt niet aan te komen hoor :+ Communicatie is bij ons hetzelfde instituut als CMD maar zo het is echt een wereld van verschil, ik mis CMD gewoon _O-

Courses

Re: Grafisch vormgevers, webdesigners, illustrators etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 14:46

Haha, nog even doorzetten :') Ik heb nog geen idee wat ik met m'n specilicatie ga doen enzo. Heb al wel een groot gezeik gehad met internationaal studeren enzo, super vervelend want ze zeggen dat dat 'zo goed geregeld is' maar als puntje bij paaltje komt :')

Maandag start het nieuwe blok, dan mogen we een magazine maken yeuh :D Eindelijk! Das echt mijn ding dus ben ook super benieuwd, tot dusver alles voldoende terug dus dat is ook prima. Was voor 1 vak niet helemaal gerust want we moesten aan de hand van een narratieve verhaal analyse en eigen verhaal maken en analyseren aan de hand van Campbell, Propp en Aristoteles :') Wat een drama zeg.

Sowieso vote ik voor Image Director voor Magazine als mijn positie. Fotooooo's

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 19:11

Klasgenoot van mij deed ook 2 opleidingen, de C en de I kant tegelijk :+ Maar die had het wel zwaar én hij had echt geen vrije tijd.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 19:13

Mandarijn12 schreef:
Klasgenoot van mij deed ook 2 opleidingen, de C en de I kant tegelijk :+ Maar die had het wel zwaar én hij had echt geen vrije tijd.

C & I van CMD? Zoals ze bij de .. eh .. HAN aanbieden volgens mij toch?

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 19:45

Jep :j

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 19:49

Ah okee! Ja ik heb destijds ook die test gedaan maar dat vond ik een beetje apart :P Schijnt ook een leuke studie te zijn maar de keuze tussen 2 dingen meteen al vond ik nogal abrupt zeg maar :Y) Maar die beide kanten is toch al van de studie zelf zeg maar, niet een compleet ‘nieuw’ iets dus dat is toch weer anders dan 2 totaal verschillende studies denk ik! :)

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:35

Courses schreef:
Haha, nog even doorzetten :') Ik heb nog geen idee wat ik met m'n specilicatie ga doen enzo. Heb al wel een groot gezeik gehad met internationaal studeren enzo, super vervelend want ze zeggen dat dat 'zo goed geregeld is' maar als puntje bij paaltje komt :')

Maandag start het nieuwe blok, dan mogen we een magazine maken yeuh :D Eindelijk! Das echt mijn ding dus ben ook super benieuwd, tot dusver alles voldoende terug dus dat is ook prima. Was voor 1 vak niet helemaal gerust want we moesten aan de hand van een narratieve verhaal analyse en eigen verhaal maken en analyseren aan de hand van Campbell, Propp en Aristoteles :') Wat een drama zeg.

Sowieso vote ik voor Image Director voor Magazine als mijn positie. Fotooooo's

Ja ik zet door _O- Maar daarna moet ik gelijk gaan afstuderen en daar zie ik ook ontzettend tegenop dus ik haat mn leven op het moment, lol :+

Oh dat klinkt leuk zeg! Dat magazine dan :'D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:44

Ik had echt amper les met CMD (2006-2010).. ik kon er als ik het zou willen zo fulltime naast werken :=

:wave: ik reageer niet supervaak hier, las ook wat over ontwerpen binnen een huisstijl, dat vind ik juist een van de leukste dingen, daar de grenzen binnen opzoeken :D

Moet ik me nog eens opnieuw voorstellen? :+

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:49

Huh fulltime werken? Das echt knap haha. Ik heb nu in het tweede jaar wel echt al minder les, 4 of 3 dagen. Maar genoeg te doen op die vrije dagen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:51

Ik werkte op een gegeven moment 3 volle doordeweekse dagen naast mn studie :+ meer deed ik nog niet, daar had ik toen nog geen zin in :D

Inmiddels werk ik alweer 4 jaar fulltime, naar volle zin nu 2,5 jaar bij mijn huidige werkgever :)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:52

Hoe dan Jans :') HU toch ook? Ik zie het echt niet gebeuren met onze huidige projecten :P

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 21:04

Courses schreef:
Ah okee! Ja ik heb destijds ook die test gedaan maar dat vond ik een beetje apart :P Schijnt ook een leuke studie te zijn maar de keuze tussen 2 dingen meteen al vond ik nogal abrupt zeg maar :Y) Maar die beide kanten is toch al van de studie zelf zeg maar, niet een compleet ‘nieuw’ iets dus dat is toch weer anders dan 2 totaal verschillende studies denk ik! :)

Nee klopt niet. Bij I studeer je voor programmeur, bij C studeer je voor 'frontend'. Het zijn echt twee compleet verschillende dingen, en ook al heb je overlappende vakken, de zaken die je moet inleveren zijn verschillend. Dacht ik namelijk ook :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 21:05

Nee ik heb CMD in Rotterdam gedaan :D

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 21:24

Mandarijn12 schreef:
Courses schreef:

Nee klopt niet. Bij I studeer je voor programmeur, bij C studeer je voor 'frontend'. Het zijn echt twee compleet verschillende dingen, en ook al heb je overlappende vakken, de zaken die je moet inleveren zijn verschillend. Dacht ik namelijk ook :D

Ja in dat opzicht, maar ik heb het allebei zeg maar :P De dingen die ik in moet leveren verschillen helaas .. ook heel erg ;(

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 22:17

Vraag me stiekem wel af hoe verschillende onze opleidingen zijn qua inhoud. Buiten mijn reclame atelier moet er toch niet veel verschil inzitten, ongeacht niveau toch?

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 23:22

Ik merk heel erg verschillend. Wat Courses allemaal doet doe ik echt niet :') Tijdschriften maken enzo doe je maar in je eigen tijd bij ons _O- Bij ons is het echt 75% HTML, CSS en JavaScript op dit moment war ik een pesthekel aan heb dus ik ben helemaal niet blij.

Ik zit nu in het tweede jaar en heb nog nooit één les over vormgeven in Photoshop, InDesign of Illustrator gehad en dat vind ik snert irritant. Wel elke keer willen dat we een perfecte layout aanleveren vanuit Photoshop maar nooit heeft iemand ons verteld hoe dat moet en dat begint iedereen flink beu te raken :+ (tweejaars)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 23:44

Dat krijg ik dus wel qua lessen :Y) Nu ook weer uitgebreide InDesign lessen, finally! :D

Ik heb visitekaartjes besteld bij Moo! Ben echt heel benieuwd hoe de kwaliteit is, heb de Minicards gedaan met 100 stuks, 5 verschillende designs ^^

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 23:48

Serieus? Voor welk vak?

Ik begin echt serieuze ergernissen te ontwikkelen omdat wij ZO erg focussen op de frontend kant en de visuele kant echt totaal niet wordt belicht, terwijl ik juist die kant op wil.. Vind het heel eenzijdig allemaal.
Voor de info, dit zijn de vakken die ik dit jaar heb, zijn die wel hetzelfde?
https://cmd.dmci.hva.nl/NL/Paginas/1415 ... ping1.aspx

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 23:53

Wel grappig dat alles zo anders is. Wij hadden geen Indesign, PS, AI les, maar wel flash en after effects.

Zijn nu druk met project, net maandag begonnen en nu al de vaart erin.
Ik ben verantwoordelijk voor beeld en animatie voor de motion graphic en tijdens de livestream ben ik floormanager, dus super pittige taak maar wel een leuke uitdaging!
(Kijken jullie ook 7 januari? O:) )

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 23:57

Magazine, haha. We moeten dat allemaal in elkaar draaien dus nu krijgen we daar gelukkig weer les in.

Pfoeh, qua vakken zie ik enkel Storytelling wat wij ook hebben. Althans, bij ons heette die cursus voorheen zo, nu is het ‘Narratief’ geworden. Verder hebben wij dit jaar; Magazine, Marketingcommunicatie, Project Crossmedia, Creative Coding, Motion Graphics, Psycho - en Sociologie en User Experience Design :P

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 23:59

Sorry ben niet altijd heel actief hier, maar op dit moment doe ik ook een opleiding voor Grafisch Vormgever dus ik kan nu ook wat zeggen :P
Wij krijgen namelijk wel alles van Adobe, met het vak DTP hebben we net een periode gehad over Illustrator en gaan nu verder met InDesign en bij het vak project leren we ook steeds stukjes over de programma's.. Dan hebben we apart nog Webdesign voor Dreamweaver.. En animatie voor After Effects...

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 00:19

Slina, geen les in ID, PS en AI? :oo

Welkom Dyan XD Jouw lessen pakket komt overeen met die ik toen had. :j

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 01:06

Ik heb nooit les gehad ik Photoshop, illustrator en indesign.. het is dat ik het zelf al kon _O-
Zo oliebol he ik heb echt hele andere vakken gehad :oo In welk jaar zit je Marit?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 08:26

Er is 1 "les" geweest waar indesign uitgelegd werd, bij AI werd er gewoon een tutorial aangezet.
Ik kende alle 3 programma's niet, maargoed, door zelf uitvogelen leer je het ook wel. :+
Ken nu eindelijk illustrator :D