Toekomstige studenten HBO

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 11:39

Nickyyyy schreef:
Lekker!
Ik wil ze ook :')

Weet je het zeker? Haha!

Nu ik de boeken gezien heb, begin ik steeds meer te twijfelen..

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:41

Ja ik weet het zeker, wil zo graag beginnen!
Maargoed waarschijnlijk als ik begonnen ben, verlang ik naar vakantie :=

Hoezo twijfelen, is het zoveel/moeilijk? Of is het anders als dat je had verwacht?

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:43

Lessie schreef:
Mijn boeken zijn er al! :D
Ik word in november pas 18..

Ik volgend jaar augustus pas _O-

Lessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 11:43

Mmm, ik ga HBO-rechten volgen.
Maar begin steeds meer te twijfelen of het wel echt iets voor mij is.

Ik was er 4/5 jaar lang zo zeker over, maar nu het zo dichtbij komt weet ik het niet zo goed.

Lessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 11:45

Smee__ schreef:
Lessie schreef:
Mijn boeken zijn er al! :D
Ik word in november pas 18..

Ik volgend jaar augustus pas _O-

Jemig, dan ben je een hele vroege leerling?

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:46

Hey wat leuk! Iemand die dezelfde richting ingaat als ik :j
Ik ga ook HBO-rechten studeren, maar dan de deeltijdopleiding met de uitstroomrichting kandidatt gerechtsdeurwaarder :j
In grote lijnen zal de stof van de opleiding dus hetzelfde zijn!

Hoezo begin je nu te twijfelen? Is dat omdat je de boeken hebt gezien?

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:47

Oh, Jeetje! Ik wist niet eens dat dit topic er was!

Ik meld me ook even en ga het topic doorspitten voor wat tips. Begin per 2 september aan de HAN in Arnhem, communicatie en multimedia design :) moet alleen nog aardig wat regelen haha!

Lessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 11:51

Nickyyyy schreef:
Ik ga ook HBO-rechten studeren, maar dan de deeltijdopleiding met de uitstroomrichting kandidatt gerechtsdeurwaarder :j

Jaa en gewoon verhalen enz. :)
Nja, we gaan het zien. Ik kan er pas echt over oordelen als ik zelf weet hoe de studie echt is.

Het is gewoon raar! Hoe zeker ik er eerst over was, zo onzeker ben ik er nu over?

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:53

Door de verhalen in de zin dat het lastig is of?
Hopelijk kom je er dan alsnog snel genoeg achter of het wel of niet wat voor jou is.
Lijkt me lastig als je zolang er zo zeker over bent geweest en nu twijfelt.

Misschien, door de verhalen die je hebt gehoord, in combinatie met de boeken dan het even heel erg echt wordt? Het wordt waarschijnlijk flink aanpoten, tijd maken, ergens anders inschikken etc. Misschien dat het nu even wat benauwend wordt?

Ik heb er aan de ene kant ontzettend veel zin in maar ik weet ook zeker dat als ik mijn boeken heb etc dat ik ook even zal twijfelen. Juist omdat het dan allemaal erg echt wordt en ik in mijn hoofd het aankomende jaar voorbij zie schieten. Angst dat ik het niet haal en gedag kan zeggen tegen deze opleiding blablabla

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:56

Nirvana_ schreef:
Oh, Jeetje! Ik wist niet eens dat dit topic er was!

Ik meld me ook even en ga het topic doorspitten voor wat tips. Begin per 2 september aan de HAN in Arnhem, communicatie en multimedia design :) moet alleen nog aardig wat regelen haha!

Haha dit topic is er al even, er is er nog 1 in de huiskamer, een hu topic

edit; [HK] Het algemene HU topic (voor noobs) #1

Marielle_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:04

Ik heb net een studentenpas ontvangen. Rooster etc kan nog niet, en daar moet je straks voor kunnen inloggen geloof ik. Hebben jullie al inloggegevens? Dat is denk ik 1 van de weinige dingen die ik niet heb, of zou je die bij de intro nog wel krijgen oid?

goldenarrow

Re: Toekomstige studenten HBO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:06

Bij de HAN moet je dat zelf doen op hun pagina, daar kan je ook zien hoever je aanmelding is. Maar dat heb ik vorig jaar al gedaan :D

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:09

Marielle_93, als je naar het HU gaat heb je je inloggevens via de mail gekregen.
Tenminste ik heb alles via de mail gekregen en kan nu al overal in.

Marielle_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:10

Ik ga naar de Hanze, Groningen :) Zal ook wel weer per school verschillen natuurlijk, iedereen verteld zulke verschillende dingen.

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:12

Oohh sorry, nee dan heb je niks aan mijn tip. Kan ik je helaas ook niet verder helpen.
Misschien de school even bellen of mailen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:24

Heeft iemand van jullie ervaring met boeken retourneren bij studystore?
Ik heb gisteren mijn verplichte boeken voor het eerste half jaar besteld ('aanbevolen' boeken die toch nodig blijken te zijn kopen we later, en het 2e halfjaar doen we pas als ik zeker weet dat ik dit blijf doen), maar ik heb per ongeluk 2 boeken 2 keer besteld, mijn bestelling is al verzonden dus komt binnen maar ik weet niet zo goed of je boeken gewoon terug kan sturen? beetje dom dit haha, is 80 euro aan boeken die ik dus niet ga gebruiken. :+

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:25

Je kan per boek annuleren, dus je kan het boek wat je dubbel besteld hebt nu al annuleren, dan zit je ook niet met terug sturen.

Als je al betaald hebt krijg je je geld binnen 14 dagen terug

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:27

Lessie schreef:
Nickyyyy schreef:

Jaa en gewoon verhalen enz. :)
Nja, we gaan het zien. Ik kan er pas echt over oordelen als ik zelf weet hoe de studie echt is.

Het is gewoon raar! Hoe zeker ik er eerst over was, zo onzeker ben ik er nu over?

Ik ben ook ineens onzeker over mijn opleiding, ik was zo zeker en het leek me zo leuk. Maar nu het schooljaar bijna begint, ben ik toch ineens heel erg onzeker en aan het twijfelen geslagen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:28

Nickyyyy schreef:
Je kan per boek annuleren, dus je kan het boek wat je dubbel besteld hebt nu al annuleren, dan zit je ook niet met terug sturen.

Als je al betaald hebt krijg je je geld binnen 14 dagen terug

Ja maar mijn bestelling is al verzonden, dus dat kan niet meer..
Ik zal het boek dan wel gelijk terugsturen als ik het heb inderdaad, weet jij toevallig ook wat je dan allemaal moet vermelden zodat je je geld terug gestort krijgt? (ik ben hier zo slecht in :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:30

Ik had het ook hoor. Voornamelijk tussen m'n examens en m'n herexamen in. Dat ik dacht, oliebol, wil ik dit wel?4 jaar is toch een behoorlijke tijd. Straks vind ik het niet leuk, wat als ik het niet haal, wat als ik het niet snel genoeg oppak..

Ik ben gaan kijken naar dingen die ik met deze opleiding kon doen, en daar werd ik dan wel weer heel erg happy van omdat kan aansluiten op zo'n beetje alles wat ik wil doen :D
Dus misschien is dat een optie... Om te kijken of je er later dingen mee kan doen waar je heel happy van wordt? Waar komt de twijfel het hardst vandaan? De lesstof, nieuwe klas, verhalen van anderen die de studie doen? Iedereen ervaart z'n studie op zijn eigen manier dus daar zou ik niet teveel aan vasthouden, iedereen is er op een andere manier mee bezig!

Ik werd in ieder geval heel erg gemotiveerd toen ik dus naar de toekomst ging kijken met m'n opleiding, en gek genoeg ben ik ook helemaal opgekikkerd door TV te kijken (dovenTV dan wel voor mij uiteraard :+ ) en toen dacht ik echt weer van; wauw, ja, ik wil dat gewoon doen!

Als je echt zo heel erg twijfelt is het misschien een idee om een gesprek aan te gaan met een mentor of begeleider ofzo van de opleiding, misschien kan deze wat twijfel bij je wegnemen!

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:31

Jup, staat bij veelgestelde vragen

Wanneer de bestelde artikelen niet voldoen aan je verwachting, dan kun je deze binnen 14 dagen na ontvangst aan ons retour sturen.

Wanneer de artikelen binnen deze retourtermijn bij ons binnen zijn, ontvang je het volledige factuurbedrag (exclusief verzend- en administratiekosten) terug. Voor artikelen die buiten onze retourtermijn geretourneerd worden, ontvang je geen geld retour.

Je kunt de artikelen retourneren naar:

Studystore
Antwoordnummer 123
7800 VB Emmen

Vermeld bij een retourzending altijd duidelijk je klantnummer, naam en adresgegevens. Daarnaast adviseren wij je het artikel via het postkantoor terug te sturen en te vragen om een verzendbewijs. Graag dit verzendbewijs goed bewaren totdat je bericht van ons hebt ontvangen dat het artikel verwerkt is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:34

Ik heb overigens alleen nog maar de verplichte boeken besteld voor het eerste half jaar en ben al 400 euro kwijt bijna, dan moet ik de rest nog bestellen voor het 2e halfjaar en nog enkele aanbevolen boeken als dat nodig blijkt te zijn. Ben op zulke momenten wel blij dat ik niet zelf mijn studie hoef te betalen, jeetje wat een geld.. :=

Bij mij is mijn studie twijfel eigenlijk het volgende;
Ikzelf ben ontzettend theoretisch aangelegd- ik kan super goed leren maar ben totaal niet praktijk gericht. Ik heb getwijfeld tussen 3 studies; human resourch management, PABO en logopedie. Ik ben gek op kinderen en zou ook graag wat met kinderen willen doen en heb uiteindelijk gekozen voor logopedie, het lijkt me super leuk om kindjes te helpen met praten. Maar nu ineens twijfel ik- ben ik niet te theoretisch aangelegd? Ga ik de praktijk dingen wel halen? Ben ik er niet te onzeker voor? (We hebben ook drama en koor de eerste 2 jaar), ga ik het wel redden?

Ik heb het hele jaar echt zoooo veel zin gehad in studeren, het leek me zó leuk en nu ineens twijfel ik heel hard of ik niet verkeerd heb gekozen. Uiteindelijk zal het vast wel meevallen, ik was er zó zeker van, maar toch. Ben gewoon heel erg bang verkeerd te kiezen. :=

Daarnaast wilde ik eigenlijk ook wel graag door naar de universiteit, na 5 jaar VWO heb ik uiteindelijk eindexamen havo gedaan en ik weet gewoon nog niet zo goed of ik 4 jaar lang HBO ga doen en daarna werken, of dat ik toch universiteit wil gaan doen uiteindelijk. Beetje lastig allemaal haha.

@ Nickyyy dankjewel! :)

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:37

Graag gedaan!

Stond ook nog dat de verwekingstijd in deze periode wat langer is als normaal, i.v.m de drukte :j

Opzich is eht niet zo raar, denk ik, dat veel nu beginnen te twijfelen. Eerst denk je nieuwe studie leuk! Nieuwe dingen leren en uiteindelijk en beroep uitoefenen wat je leuk lijkt en dna kijk je wat minder kritische naar het traject ernaartoe.

Nu het bijna zover is ga je wat kritischer kijken, hoe ga je je tijd indelen? Waar heb je nog tijd voor en waar niet tot minder tijd? Het wordt allemaal 'echt' en realistischer.

Anoniem

Re: Toekomstige studenten HBO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:43

Het is inderdaad logisch dat je dan even aan het twijfelen slaat. Als je van jezelf weet dat je theoretisch heel sterk bent, dan is dat inderdaad even slikken zeker als je dan ziet dat er praktijk bij komt kijken.
Maar niet getreurd, volgens mij komt er overal wel praktijk bij kijken met HBO opleidingen. Ik ben ook heeel slecht in voor groepen staan en ik word tolk, wat dan in kan houden dat ik ineens ergens voor een zaal bij een theater bijvoorbeeld moet gaan tolken :') Dan vraag ik me ook wel eens af of dit nou wel een hele snuggere actie is.
Maar als je weet dat het iets is wat je echt heel erg graag wil doen en als je weet dat je passie daar ligt, dan denk ik dat je al 3kwart gewonnen hebt!
En inderdaad, wat nickyyyy zegt, nu komt het dichtbij en wordt het heel 'echt' en dan is het even spannend, misselijk gevoel misschien ook nog op de eerste dag. Maar ik denk dat je aan het eind van je eerste dag wel bij jezelf denkt 'ja, dit is het waard!'. Als je zo'n gevoel niet hebt, of na een week ofzo bijvoorbeeld nog niet hebt, dan denk ik wel dat het handig is om na te denken over een studieswitch nu je nog in het begin van het jaar zit... Maar heel eerlijk denk ik dat het allemaal reuze meevalt en bijdraait als je er eenmaal zit!

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:04

Hier nog een enorme twijfelaar..
Ik denk steeds of ik niet beter naar Tilburg (iemes) had kunnen gaan :\ ...