't leed dat een baan zoeken, maar niks kunnen vinden heet #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 23:57

realmagic schreef:
voor mensen omgeving rotterdam die een baan op kantoor in de transport wereld zien zitten.
kijk eens op http://www.ziegler-nederland.nl , er worden voor diverse functies nog mensen gezocht, niet de juiste vacature stuur een open sollicitatie
o.a planner datamedewerker enz

Binnenkort ook omgeving doetinchem! :) Zoek je wat in die wereld als data iets.. PB ff :)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 05:44

_Ilona schreef:
Ik dacht laat ik eens op zoek gaan naar anders een tijdelijke zomer baan bijv. bij de post voor 15 uur... maar nu lees ik overal dat dat ook niet veel zin heeft omdat dat geld wat je dan verdient wordt afgetrokken van je ww. Dus houd je daar niks van over. Iemand hier ervaring mee?

Je salaris bij de post wordt idd verrekend met je WW. Na afloop van je contract bij de post, krijg je weer volledig WW. Ik heb hetzelfde gehad; van sept t/m dec heb ik gewerkt naast WW (had wel meer inkomen daardoor) maar ik kon daar niet blijven. Vanaf januari weer mijn "oude" WW gekregen. Gewoon alles doorgeven en dan wordt het netjes geregeld. De percentages van inhouding weet ik niet meer precies maar uiteindelijk krijg je wel meer!

Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 09:03

joyce2 schreef:
Naja, iedereen loopt daar dus in T-shirts met oranje strepen erop (zag ik op de site), dus als ze iemand uit gaan lachen die kleding aan heeft met een beetje oranje erin, lachen ze zichzelf daarmee 10x zo hard uit ;) Enne, jullie dachten toch niet dat ik in compleet voetbal/koninginnedag outfit daar heen zou gaan he? :D

Ik heb heel veel "oranje" kleding, althans, koraal oranje. Dus dan zou ik voor een topje gaan, waarvan net een randje te zien is, of bijv. voor mijn luchtige tuniek waar ook wat oranje accenten in zitten, met cognac kleurige laarzen erbij.

Als je het zo omschrijft zou het me wss nog niet eens opvallen dat je dan iets van onze kleuren bewust hebt aangetrokken := Dacht dat je echt de kleuren op elkaar af wilde stemmen.. Maar ach dat ben ik :+ Succes vandaag!

joyce2

Re: 't leed dat een baan zoeken, maar niks kunnen vinden heet #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 09:15

Haha nou ik was niet van plan om daar als oranje mascotte binnen te komen hoor! Het is ook niet de bedoeling dat ze denken van: "zo, die heeft er werk van gemaakt om in onze kleuren te komen" ;)

Inmiddels heb ik bedacht om nog maar even te wachten met een outfit uitzoeken, want ik heb pas om 20:45u het gesprek en ik hoorde dat het dan noodweer zou worden, dus om dan bijv. in een witte broek te gaan lijkt me wat onhandig :D

_Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:17

patpen schreef:
_Ilona schreef:
Ik dacht laat ik eens op zoek gaan naar anders een tijdelijke zomer baan bijv. bij de post voor 15 uur... maar nu lees ik overal dat dat ook niet veel zin heeft omdat dat geld wat je dan verdient wordt afgetrokken van je ww. Dus houd je daar niks van over. Iemand hier ervaring mee?

Je salaris bij de post wordt idd verrekend met je WW. Na afloop van je contract bij de post, krijg je weer volledig WW. Ik heb hetzelfde gehad; van sept t/m dec heb ik gewerkt naast WW (had wel meer inkomen daardoor) maar ik kon daar niet blijven. Vanaf januari weer mijn "oude" WW gekregen. Gewoon alles doorgeven en dan wordt het netjes geregeld. De percentages van inhouding weet ik niet meer precies maar uiteindelijk krijg je wel meer!

Toch wel leuk om te doen als het me lukt om aangenomen te worden...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:26

Nou, heb vanochtend een tweede gesprek gehad, volgens mij liep het wel, het lijkt me echt een leuke man om voor te werken *duim-duim*. Hij had op zich niet veel moeite met mn jaarcontract, hoewel schijn kan bedriegen..

Wel sneu, ik had al aangegeven dat ik bij eerdere bazen nooit opleidingen heb mogen volgen, omdat ze dat niet nodig vonden. En nu weet hij niet of ik wel slim genoeg ben omdat ik alleen Mavo/Meao heb -O- Terwijl hij daarvoor nog zei : nou, de mavo heb je zeker met twee vingers in je neus gedaan...??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:09

Ik hoop voor alle sollicitanten hier dat er positief nieuws uitkomt!

Joyce, zoals je het nu beschrijft zou ik zeggen, gewoon doen. Ik denk dat je met koraal-achtige tinten nieteens opvalt want dat is nu zo´n modekleur (en leuk)!

Weet iemand hier hoelang van tevoren aangegeven moet worden dat een contract niet verlengd wordt? Ik heb het idee dat het hier die kant op gaat en het loopt eind volgende maand af. Any idea anyone?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:13

Een aantal van jullie waren hier ook al toen ik aan mijn thuisstudie (ter aanvulling van mijn CV) begon. En om wat tijd te doden... Ondertussen ben ik al eentijdje aan het werk, maar die studie bleef maar liggen... Heb hem dan toch vorige week eindelijk afgemaakt en ik kan mijn getuigschrift aanvragen :D Mijn gemiddelde cijfer is een 9,6 op PR, Voorlichting en Marketing. Ben toch best trots :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:17

In de wet staat dat het afloopt als het afloopt en ze hoeven het niet te melden. Maar het lijkt mij meer dan netjes om dat op tijd te doen.. Overigens, als je contract op de 31ste afloopt en je komt de eerste werken, dán heb je een contract voor onbepaalde tijd.
Aan de andere kant, als je het niet leuk vind, hoef je de 1ste niet meer te komen, want je contract is van rechtswege geeindigd.

Als het een baan is die niet HEEL specifiek voor die bepaalde periode is (ivm een project ofzo) dan is het niet meer dan netjes dat men aangeeft dat het niet verlengd wordt, kan je gewoon naar vragen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:29

Gefeliciteerd Winged! Goed gedaan!

Cer, zoiets vreesde ik al. Naja, ben toch al aan het solliciteren. Maar wel goed om te weten. Tsja, ze moeten hier bezuinigen dus ze kunnen me voorlopig geen uitsluitsel geven, vind ik toch wel zwaar.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:36

Ffortuna, een contract welke niet verlengd wordt hoeven ze inderdaad niet te melden. Al zou dit wel netjes zijn.

Winged, wat een goed cijfer zeg!

_Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:38

Winged dat heb je super gedaan dan!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:41

@Ffortuna: Dat mogen ze bij wijze van op je laatste werkdag melden. Als ze coulant zijn doen ze het eerder (ik heb het bijna 2 maanden van te voren te horen gekregen, dus kan met een beetje geluk gelijk over), maar ze mogen het dus ook pas op de allerlaatse dag melden. Als je al met je tas in de hand staat om naar buiten te lopen zelfs.

Cer schreef:
Overigens, als je contract op de 31ste afloopt en je komt de eerste werken, dán heb je een contract voor onbepaalde tijd.

Dat is niet helemaal waar.
Als je de eerste weer gewoon komt werken dan wordt er vanuit gegaan dat je op dezelfde voorwaarden als het net afgelopen contract doorgaat. Als dat een jaarcontract was heb je dan dus weer een contract voor een jaar. En ze mogen je 3 contracten in een periode van maximaal 3 jaar geven.
Kom je buiten die 3 contracten en/of 3 jaar dan pas heb je een contract voor onbepaalde tijd.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:49

@Falona: dat geloof ik meteen, ik heb niet gedacht aan die 3x dat ze mogen verlengen!

Overigens willen ze nog iets gaan doen met de flexwet (ontslagrecht versoepelen?) maar ik heb nog niet helemaal meegekregen wat dat inhoud..

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:57

Ze willen het inderdaad makkelijker maken voor werkgevers om de werknemer te ontslaan.
Alsof een vast contract nu al wat zegt,............
Die liggen er soms ook binnen een paar maanden uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:14

Ik denk dat het ontslagrecht een goede zet is: alleen mensen met een vast contract krijgen nog een hypotheek dus dit zou de huizenmarkt verbeteren. Als mensen sneller een vast contract krijgen krijgen ze dus ook sneller een hypotheek, ik zou het principe van ´sneller ontslagen KUNNEN worden´ niet zo erg vinden.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:22

Zo heb ik er nog nooit over nagedacht dat het zo ook zou kunnen werken. Want dat de huizenmarkt op z'n gat ligt is ook niet echt bevorderlijk voor het laten rollen van geld. Ik weet alleen niet of het gevolg gaat zijn dat je sneller een vast contract krijgt. Het zal misschien een paar huiverige werkgevers over de streep trekken, maar het gross van de werkgevers die drie contracten geven doen dat gewoon beleidsmatig.

Waar het denk ik wel effect creeert is dat de omloop in banen weer versneld.
Toen ik een paar jaar geleden op zoek was naar een andere baan hoefde ik mijn CV maar online te zetten om platgebeld te worden door diverse bureau's die allemaal stuk voor stuk wel 3 vacatures hadden waar ze me wilden voorstellen. Binnen no time zat ik dus bij de werkgever te kletsen en die nieuwe baan was ook in korte tijd geregeld.
Nu heb ik in twee weken tijd denk ik 5 bureau's gesproken en is er nog maar 1 concrete vacature voorbij gekomen. Mensen blijven zitten waar ze zitten en durven het risico van switchen niet meer aan te gaan waardoor het voor degenen die moeten ook lastiger is om iets te vinden en iedereen dus vast blijft zitten.

Phant0m

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:22

even een vraagje:

als er in je contract staat dat beide partijen een opzegtermijn hebben van 2 maanden, is dit dan ook verplicht voor de werkgever.

omdat hier boven staat dat de werkgever dit ook mag zeggen als je met jas aan naar buiten loopt op je laatste dag.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:31

Meestal staat die termijn niet in het contract vermeld. Dat is immers niet nodig, omdat het contract aan het einde van de termijn van rechtswege eindigd en het als werkgever niet mogelijk (of iig erg moeilijk) is de overeenkomst eerder te beeindigen.

In hoeverre zo'n clausule rechtsgeldig is bij een contract voor bepaalde tijd weet ik niet.

Phant0m

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:42

Staat echt letterlijk in mijn contract

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:46

Er staan wel vaker clausules in contracten die wettelijk niet zijn toegestaan ;)
Maar zoals ik al zei, ik weet niet in hoeverre deze clausule rechtsgeldig is en ze je dus ook minimaal 2 maanden voor einde contract moeten melden of ze al dan niet met je doorgaan.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:48

@Phant0m: heb jij een contract voor bepaalde of onbepaalde tijd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:50

Falona, dat is juist de reden waarom het ontslagrecht versoepeld wordt: zodat mensen eerder een vast contract (en dus een hypotheek) kunnen krijgen. :j

Phantom, volgens mij staat die termijn los van je contract. De laatste contractdatum kan de overeenkomst sowieso beeindig worden (van beide kanten). In tussentijd, stel jij wil na 4 maanden weg (ik roep even wat) moet je dus nog 2 maanden doorwerken (of een andere tijd in overleg, zo kon ik bij mijn vorige werkgever na 2 weken weg terwijl er 3 maanden in het contract stond).

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:56

Ik heb me daar dus nog helemaal niet in verdiept :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:07

Ffortuna schreef:
Ik denk dat het ontslagrecht een goede zet is: alleen mensen met een vast contract krijgen nog een hypotheek dus dit zou de huizenmarkt verbeteren. Als mensen sneller een vast contract krijgen krijgen ze dus ook sneller een hypotheek, ik zou het principe van ´sneller ontslagen KUNNEN worden´ niet zo erg vinden.

Dit spreekt elkaar dan toch tegen?
Als mensen makkelijker ontslagen kunnen worden (of alleen nog maar bepaalde tijd krijgen) worden de hypotheekverstrekkers helemaal zenuwachtig en krijgt niemand meer een hypotheek.

Ik geloof nooit dat de mensen juist door het makkelijke ontslagrecht eerder een vast contract krijgen? Dat zal moeten blijken, maar dan is t niet meer terug te draaien..