Winkelpersoneel: niet menswaardig, maar minderwaardig..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Winkelpersoneel: niet menswaardig, maar minderwaardig..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 20:48

Ja, en ik kan ze missen als kiespijn. Scheve mond

Vandaag ook een vrouw die een paar kaasbroodjes wilde maar het kostte mij 5 minuten om daarachter te komen, ze was buitenlands en sprak een beetje onhandig Nederlands, verstond er de helft niet van. Stond ze te wijzen naar die broodjes en naar de spullen in haar hand. 'Wilt u een mandje?' Vrouw: 'Ik wil kaasbroodje'. En maar wijzen naar de spullen in haar hand. Dus ik vraag nogmaals of ze een mandje wil en wijs naar de stapel achter haar. 'Jaja, dat bedoel ik, mandje!'. Ik: 'En wilt u ook een kaasbroodje?'. Uiteindelijk wilde ze 6 kaasbroodjes... Rolleyes

*zucht*

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 20:48

Kijk, ik snap wel dat mensen weinig tijd hebben, hard werken, en dan ooook hun boodschappen nog moeten doen. Kwestie van plannen en anders een bezorgdienst inschakelen. Dat hoeft niet duurder te zijn, want hongerig boodschappen doen zorgt ervoor dat je meer koopt dan je van plan was en dat voorkom je dan.
En zorgen dat je altijd iets in de vriezer hebt zodat je niet zonder eten zit wanneer de planning eens tegen zit en je te laat bent voor je boodschappen.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 20:54

venga schreef:
Redrumfox schreef:
Ik vind het wel normaal eigenlijk. Fluiten misschien niet, maar als iemand voor je neus staat en je vragend aankijkt op een manier van 'wat wil jij hebben' dan zeg ik ook 'anderhalve ons rosbief'. Zie het punt niet zo wat dat betreft.

Ik heb van mijn ouders geleerd om in hele zinnen te praten. Dus dat doe ik ook in de winkel en ik vind dat ik dat ook mag verwachten van de mensen die mij helpen.
Meestal krijg je wel terug wat je zelf geeft.

Dat werkt bij mij precies zo! Ik ben ook zo'n AH deli-kaas meid en maak het dagelijks mee... Een klant kan een heeeeele goede aan mij hebben als ze me gewoon vriendelijk benaderen. Vrolijk, vriendelijk en zelfs een babbeltje (ik babbel nie zo graag Tong uitsteken) De opdrachtengevende en zuchtend en kreunend vingerknippende klanten zullen geen vriendelijk woord van mij krijgen. Beleefd ja, maar niet meer dan dat. Ik leef heel erg via de regel: "Klant is koning, maar ik ben keizer." Heel veel klanten schijnen het inderdaad niet te begrijpen dat wij gewoon mensen zijn en soms ook eens bezig zijn en geen ogen in ons achtehoofd hebben, of eens een mindere dag hebben of ons eens niet lekker voelen enz. Ik vind het geweldig om een klant op subtiele manier te laten merken dat ik ook mens ben en recht op respect heb. (ja ik zou niet in een winkel moeten werken... ik weet het Clown )

Heb overigens wel eens een blundertje begaan... Bloos Een klant presteerde het om haar vingers te knippen naar me om aandacht te trekken, waarop ze het bij mij al meteen verpest had en ik iets mompelde in de trant van "ik ben geen hond..." Gelukkig ontdekte is dat deze vrouw doof en stom was en mij dus niet kon roepen en godzijdank ook waarschijnlijk niet verstaan had Haha!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:01

Haha, had jij even mazzel zeg. Nagelbijten / Gniffelen

Maar ik ben het wel eens met je verhaaltje erboven. Als een klant kucht wacht ik meestal nog even voor ik ernaar toe loop. Schijnbaar hebben mensen geen geduld meer, ze kuchen al als ze aan komen lopen.

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:05

Ik ben vakkenvuller. En dan sta ik bijvoorbeeld bovenste gedeelte te vullen, en sta ik met me rug naar de rest van de winkel. Toen hoorde ik ineens; Uhuhm, op zo'n toontje van; hallo?!! Bleek dat een klant er niet bij kon omdat ik er voor stond. Nou ik vond het behoorlijk aso, ik heb ook geen ogen in me achterhoofd, ze hadden me ook netjes kunnen verzoeken om even aan de kant te gaan ofzo.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:05

Een collega heeft een keer het toppunt meegemaakt. Hij had een man in de trein die onwel was geworden en had de ambulance gebeld. Terwijl ze op het station staan te wachten komt er een man in 3 delig pak naar hem toe met de mededeling dat die man maar gauw op het perron gelegd moest worden want dan kon de trein tenminste verder. Want ik moet naar een belangerijke vergadering en jij moet daar maar voor zorgen dat ik daar op tijd kom want jij bent in dienst van mij, ik betaal jouw loon.
En dit compleet met uitermate neerbuigend toontje. Het is niet alleen in winkels een probleem maar lijkt een algemene trend te worden om andere mensen niet als mens te zien.
IKKE IKKE IKKE en de rest kan stikke Misselijk .

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:08

Inoterry schreef:

Precies. Zo denken ze allemaal.

Zo zei een klant toen ik er niet bijkon; Oh sorry! Ik sta in de weg geloof ik.
En dan zeg ik; nee maakt niet uit, gaat uw gang maar.
Staat er een andere klant naast die zegt: Nee klanten staan nooit in de weg, blijf maar lekker staan, ZIJ wacht maar lekker. Zij zijn groot en ik is klein!

BlinniiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:13

Ik heb tweeëneenhalf jaar bij de Albert Heijn gewerkt. Lachen Ik vond lang niet altijd alle klanten helemaal geweldig, maar er zaten er zat tussen die ik prima heb kunnen helpen.

Soms vergat ik aan de kassa wel eens te vragen naar koopzegels en zeiden sommige mensen dan boos dat ik dat vergeten was. Ik geef ze groot gelijk, want ik behoor het te vragen, maar ik legde ze wel altijd vriendelijk lachend uit dat ik soms door het hele riedeltje compleet vergat of ik het nu wel of niet gevraagd had. Op een paar na zijn altijd alle klanten weer vrolijk en blij weggelopen.

Ik heb ook nog een tijd als vakkenvulster gewerkt en reageerde alleen als mensen vriendelijk vroegen of ik ze wilden helpen. Ik vind het geen probleem als mensen 'Joehoe' roepen als ze me toevallig zien hoor, maar ik voel geen behoefte afgensnauwd te worden. Lachen

De laatste maanden stond ik altijd achter de servicebalie, pfoe wat een verwijten kun je dan naar je hoofd krijgen zeg.. 'Hee dikke koe schiet eens op, ik heb niet de hele dag de tijd'.. En bedankt. Scheve mond Ik heb die klanten altijd vriendelijk verzocht hun persoonlijke aanvallen voor zich te houden, maar ben ze wel stug vriendelijk blijven helpen. Zo hebben zij geen gevoel dat ze er me mee kunnen pakken en win ik dus uiteindelijk als het ware. Ik moet wel toegeven dat ik er menig keer om gehuild heb hoor, ik vind het nu eenmaal niet erg leuk als ik persoonlijke verwijten naar m'n hoofd krijg.

Afgelopen zaterdag was het m'n laatste dag en ik stond weer achter de balie. Komt er tegen 18 uur een mevrouw aan met een bosje lange rozen in haar hand. Er was op dat moment een aanbieding, 2 bosjes lange rozen voor €5. Mevrouw beweerde dat dit de laatste bos was en wilde er dus €2.50 voor betalen in plaats van de gebruikelijke €3.25. Dat begrijp ik heel goed, maar ik heb vriendelijk uitgelegd dat op de nieuwe karren wél weer lange rozen binnen waren gekomen en ik haar anders de bloemen alleen voor €3.25 per bos kon verkopen. Zij kijken bij de karren, maar ze beweerde bij hoog en laag dat er géén lange rozen tussen stonden. Ik heb zelf nog gekeken en dit was wél het geval, ze waren gewoon binnengekomen. Het was dus puur een aftrocheltruc van mevrouw om de rozen goedkoper mee te nemen. Ik heb haar toen gezegd dat ze ze voor €3.25 mee mocht nemen en anders niet. Ze is uiteindelijk onder een luid gemopper 'Compleet belachelijk, ik dien een klacht in..' weggelopen. Ik heb haar vriendelijk veel succes met haar klacht en een fijne avond toegewenst. Even later het voorval aan m'n leidinggevende gemeld en die begon luid te lachen. Hij zei ook al 'Belin, die mensen proberen het onderste uit de kan te halen, als zij een klacht in wil dienen gaat ze haar gang maar, maar haar zin krijgt ze niet'. Lachen

Collegaatje van me dat ook teamleider zou worden [en nog gaat worden] heeft wel eens gehad dat een klant eiste haar teamleider te spreken.. Ze heeft toen heel erg bluffend gezegd 'Maar mevrouw, u praat er al mee, ik ben de teamleider..'. Toen is de klant maar boos weggelopen. Huilen van het lachen En zelf heb ik dit ook wel eens gehad, volgens mij dezelfde klant haha.

Ik herinner me trouwens ook nog een keer dat een donker getinte jongeman mij compleet liep uit de schelden aan de balie, in een combinatie van Arabisch & Nederlands, hij wilde sneller geholpen worden. Helaas voor hem was het spitsuur en stond de supermarktmanager ook klanten te helpen aan de balie, dus hij kreeg het behoorlijk op z'n dak. Op zulke momenten haat ik het dan echt om in een supermarkt te werken. Huilen van het lachen

Over het algemeen heb ik dus echt altijd respect voor klanten, zelfs als ze me uitschelden.. Dan nog blijf ik vriendelijk, maar wel op een meer sarcastische toon en met een hele grote en neppe glimlach. Haha!
Ik ga nu naar een kledingwinkel, dat zal ook wel genoeg van dit soort momenten op gaan leveren haha.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:39

Inoterry schreef:
Een collega heeft een keer het toppunt meegemaakt. Hij had een man in de trein die onwel was geworden en had de ambulance gebeld. Terwijl ze op het station staan te wachten komt er een man in 3 delig pak naar hem toe met de mededeling dat die man maar gauw op het perron gelegd moest worden want dan kon de trein tenminste verder. Want ik moet naar een belangerijke vergadering en jij moet daar maar voor zorgen dat ik daar op tijd kom want jij bent in dienst van mij, ik betaal jouw loon.
En dit compleet met uitermate neerbuigend toontje. Het is niet alleen in winkels een probleem maar lijkt een algemene trend te worden om andere mensen niet als mens te zien.

ROFL ROFL Heel herkenbaar ook uit mijn tijd op Schiphol!
Juist die types van 'tussen servet en tafellaken' waren het ergst. Lekker directeurtje spelen tegen mij.
De echt hoge jongens zag of hoorde je niet, tot het echt fout ging, maar dan hadden ze meestal ook wel recht tot klagen en lostte ik het graag voor ze op.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:50

Ik geloof dat sommigen hier beter in een magazijn kunnen werken ofzo, in elk geval ergens waar ze niet met klanten werken, jeeetje..... Scheve mond

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:54

Ik had laatst het toppunt hoor!
(ps blijf altijd vriendelijk tegen de klant)
Ik werd voor aso uitgemaakt!
En dit omdat ik wat zei over een fout die zij gemaakt had!
daarbij zei ik het ook op een nette manier!

Ohjaaa en vorige week was ik kwaad!!! Boos!

Wij, cassieres hebben het maar makkelijk volgens een klant.
Vroegen moesten ze alles handmatig invoeren!

Nou mijn schouder is wel naar de knoppen door dat simpele werk.
daarbij, als je een vreemde achter de kassa zet, weet ie nog niet eens hoe die moet scannen Knipoog

nee ik weet dat je er geen gymnasium voor hoeft te hebben, maar hoe die man het zei.....

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:56

Marley schreef:
Ik geloof dat sommigen hier beter in een magazijn kunnen werken ofzo, in elk geval ergens waar ze niet met klanten werken, jeeetje..... Scheve mond

Neuh, ik heb 20 jaar met veel plezier in een serviceverlenend beroep gewerkt, maar er zitten nu eenmaal typetjes tussen....
Maar met 98% had ik geen problemen hoor en door die andere 2% moet je je gewoon niet laten opfokken.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 22:03

Borg schreef:
[***] schreef:

Neuh, ik heb 20 jaar met veel plezier in een serviceverlenend beroep gewerkt, maar er zitten nu eenmaal typetjes tussen....
Maar met 98% had ik geen problemen hoor en door die andere 2% moet je je gewoon niet laten opfokken.

Ik bedoelde jou ook niet Knipoog
Ik heb ook heel veel in winkels gewerkt, en inderdaad door die paar rotte appels moet je je niet op de kast laten jagen. En elke klant heeft ook weleens een slechte dag denk ik dan maar. Kun je daar niet tegen, dan hoor je niet in een winkel of iets dergelijks waar klanten komen.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 22:07

Daar heb jij weer gelijk in. Die rotte appels zijn leuk voor op een verjaardag, of hier in dit topic natuurlijk Haha!

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 22:11

juist! Zie er de lol van in Haha! Of maak er op dat moment een grapje van, ik vond het erg grappig om juist super (overdreven) beleefd te blijven tegen zo iemand. Die rotte appel trekt dan meestal wel bij of is heel erg verbaasd Haha!
Als ik sommigen hier hoor, dan hoop ik maar dat ze niet bij mij in buurt werken, want is voor mij een reden om niet in die winkel te komen Lachen
Een beetje klagen ok, maar wat ik hier soms zie staan.....

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 22:38

Ik kan om van die moeilijke klanten altijd achteraf hartelijk lachen! Het enige wat ik echt vervelend vind zijn klanten bij de kassa die totaal zwijgen en geen hallo of doei vanaf kan, dan voel ik me er toch een beetje voor gek staan .

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 22:56

Heb zelf een aantal jaar in een drogisterij gewerkt in een dorp en had over het algemeen toch wel erg leuke klanten. Natuurlijk ook wel eens wat "lastige" ertussen, maar probeerde me altijd wel in de klant te verplaatsen. Valt me wel op dat in veel winkels tegenwoordig het personeel je ook geen gedag meer zegt of uitgebreid met elkaar het weekend staat te bespreken en tussendoor afwezig je boodschappen afrekent zonder je aan te kijken, dus wat dat betreft begrijp ik dan wel dat sommige klanten ook niet meer zo vriendelijk doen en geen gedag meer zeggen.

BlinniiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 23:21

Marley schreef:
juist! Zie er de lol van in Haha! Of maak er op dat moment een grapje van, ik vond het erg grappig om juist super (overdreven) beleefd te blijven tegen zo iemand. Die rotte appel trekt dan meestal wel bij of is heel erg verbaasd Haha!
Als ik sommigen hier hoor, dan hoop ik maar dat ze niet bij mij in buurt werken, want is voor mij een reden om niet in die winkel te komen Lachen
Een beetje klagen ok, maar wat ik hier soms zie staan.....

Dat is dus ook altijd mijn tactiek Haha!. Ik blijf vriendelijk en grijnzend de klant helpen, dat kunnen ze meestal niet hebben in zo'n geval en druipen dan onder een 'Toch bedankt..' maar af.

Maar ik moet wel zeggen dat ik ondanks enkele voorvallen het altijd heel goed met onze klanten heb kunnen vinden Ja. Ik vind de reacties eigenlijk nog minder erg dan andere dingen die ook wel gebeurd zijn, zoals handtastelijkheden.. Daar kijk ik met meer afgrijnzen op terug Scheve mond. Maar ik kan me altijd nog vinden in de klant, als ik zelf boodschappen doe wil ik ook graag fatsoenlijk behandeld worden, dus ben ik ook altijd fatsoenlijk naar anderen toe Lachen.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 23:29

In Belgie is het al net zo, ik doe op school Verkoop als studierichting met dus wel wat uurtjes stage. Eerst in een schoenwinkel, daar viel het nog enorm mee! Volledige bediening dus geen winkel die overhoop werd gehaald met uitzondering van de solden. Daarna bij kinderkleding, ongelofelijk hoeveel mensen persé iets uit het rek moeten halen om het zo te bekijken terwijl het pal voor hun neus geetaleerd stond! En dan verfrommeld weer in het rek duwen. Om je dood te ergeren, en een goeiedag kan er meestal ook niet af! En "het stagiairetje" mag zich niet moeien, want die weet toch helemaal nergens van, zij is goed genoeg om de hoofdverkoopster te roepen!
Sommige mensen voelen zich wel degelijk beter dan de verkoopster, tot ze er zelf eens zouden staan!

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 09:02

Ik lees hier soms ook echt dingen die ik niet vind kunnen. Maar personeel wat goed zijn best doet, en afgeblaft wordt om geen reden, vind ik echt raar. En geloof me, ze doen dat echt al zonder dat er ook maar iets voorgevallen is.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:51

Oakland1990 schreef:
In Belgie is het al net zo, ik doe op school Verkoop als studierichting met dus wel wat uurtjes stage. Eerst in een schoenwinkel, daar viel het nog enorm mee! Volledige bediening dus geen winkel die overhoop werd gehaald met uitzondering van de solden. Daarna bij kinderkleding, ongelofelijk hoeveel mensen persé iets uit het rek moeten halen om het zo te bekijken terwijl het pal voor hun neus geetaleerd stond! En dan verfrommeld weer in het rek duwen. Om je dood te ergeren, en een goeiedag kan er meestal ook niet af! En "het stagiairetje" mag zich niet moeien, want die weet toch helemaal nergens van, zij is goed genoeg om de hoofdverkoopster te roepen!
Sommige mensen voelen zich wel degelijk beter dan de verkoopster, tot ze er zelf eens zouden staan!

Daar sta je dan toch boven?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:48

@ Bellatrix; zo'n functie hebben wij ook op onze deur. Leukste is dat klanten soms brutaal genoeg zijn om gewoon met hun handen de deuren open te duwen. Clown Eerste keer dat ik dat zag stond ik ook even met mijn mond vol tanden.
Laatst op zondag, we sluiten dan om 5 uur, had ik om 5 voor 5 omgeroepen en de deur al dicht gedaan. Er liep nogal wat volk, dus toen het 5 uur was geweest besloot ik de luiken van de slijterij alvast naar beneden te doen (half, omdat ik de kassalade er nog uit moest halen) en een winkelwagen in het poortje te zetten zodat ook niemand meer de winkel in zou gaan. Ik hielp daarna mijn collega ergens mee, loopt er een klant die net had afgerekend doodleuk onder de halfdichte luiken van de slijterij door. Ik liep er heen en meldde dat de slijterij gesloten was, waarop zijn vrouw ook zei; kom op, het is al sluitingstijd geweest. Dit kan morgen ook. Die man was echter zeer van overtuigd dat we niks beters te doen hadden en ik hem nog wel even diende te helpen. Lachen Op zo'n moment blijf ik wel vriendelijk, maar staan mijn haren wel overeind. Dat vond ik behoorlijk brutaal. Als ze het netjes vragen ben ik immers niet te beroerd om de kassa nog even open te gooien. Maarja.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:52

Daar zeg je een waar woord Leo, als meneer het even netjes vraagt! Blijkbaar vinden sommige mensen dat niet meer nodig, al weten ze eigenlijk ook wel dat ze geen recht van spreken hebben. Daar snap ik nou echt niets van.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:52

Oakland1990 schreef:

En normaal ook, de kleding die geëtaleerd op de pop staat is negen van de tien vastgezet met veiligheid spelden, waardoor het soms heel anders in het rek hangt. Knipoog

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:54

Ja sorry, maar ik zou het niet in mijn hoofd halen om daaronder door te lopen...je ziet toch dat dat een teken is dat ze gaan sluiten, hoe halen mensen het in hun hoofd?