Geneeskunde mensen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Quidou

Re: Geneeskunde mensen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:22

Hahaha hoe heet ze.. Tong uitsteken

Hahaha in Utrecht ist zoooooo erg.. *LOL* Ja ik moest in de 2e week ong. al in mn ondergoed staan.. Huilen van het lachen
Met een groepje van ± 8 studenten en dan bij elkaar algemeen lichamelijk onderzoek en bloeddruk meten enzo doen.. Clown
Mjah vond t niet zo'n drama.. Tong uitsteken

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:25

Ach, je maakt tijdens je studie nog wel ergere dingen mee Clown

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:26

Vast! Haha!
Kom ik ooit nog van mijn preutsheid of Knipoog

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:26

Ja dat zal idd best wel.. Tong uitsteken haha

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:33

Borstonderzoek moet ook geoefend worden Clown
VT en RT gaat overal op speciaal getrainde proefpersonen.

Maar ook bloedprikken en infuus prikken moet je leren door het te doen Tong uitsteken

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:34

Prikken vind ik niet erg, lijkt me juist wel leuk. Heb er niet zoveel moeite mee om een keertje mis te geprikt te worden denk ik. (naja, meerdere keren Tong uitsteken ) Prikken bij een ander lijkt me dan nog enger.

Dat borstonderzoek is dan weer een compleet ander verhaal Nagelbijten / Gniffelen

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:47

Dat borstonderzoek hebben wij in Leiden niet op elkaar geleerd. Ik heb geluk gehad dat een arts het me op een heel erg vriendelijke patient heeft geleerd. Ik vind dat dat bij ons dus slecht aan bod komt in de studie terwijl het zo belangrijk is.
Rectaal toucher heb ik bij mijn coschap Interne geleerd.
En vaginaal toucher nu bij Gynaecologie en daar kwamen inderdaad speciale dames voor die ons uitgebreid onderwijs gegeven hebben en ons hebben leren onderzoeken op zichzelf. Een beetje vreemde situatie, maar heel erg nuttig.

Gewoon lichamelijk onderzoek, longen luisteren, buik onderzoeken en bloeddruk en neurologisch onderzoek hebben wij hier ook allemaal in kleine groepjes op elkaar geoefend...

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 22:01

gomir schreef:

Maar ook bloedprikken en infuus prikken moet je leren door het te doen Tong uitsteken

Ja idd, maar dat lijkt me voor jongens ook best wel apart om te moeten doen.. Huilen van het lachen
Maarjah misschien dat je t dan toch anders ziet dan anders zeg maar.. *LOL*

Ja mijn 'mentor' moest paar weken terug bloedprikken oefenen, die liep dus met 4 gaten in dr armen.. Clown Best sneu.. Vooral als dr dan verkeerd geprikt wordt en ze dr zo in gaan lopen peuren, lijkt me niet heel prettig maargoed t is niet anders.. Tong uitsteken

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 22:20

In welk jaar komt dat dan, dat bloedprikken?
En dat borstonderzoek?

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 22:22

Bloedprikken in t 3e jaar ofzo volgens mij, bij ons iig.
Borstonderzoek weet ik niet..

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:01

gomir schreef:

Echt? Haha! Wij oefenen dat op poppen, nou ja eigenlijk een deel van een pop Tong uitsteken . VT en RT dan he. En dan daarna direct in de praktijk. Borstonderzoek doen we wel op elkaar.
Oefenden jullie venapunctie en infuus ook op elkaar? Dat deden wij op plastic armen (met allemaal gaatjes erin, dus hup onder de juiste hoek in het gat van de vorige Clown ).

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:37

Venapunctie gaat bij ons in jaar 2 gewoon op elkaar hoor Lachen En dan doen we dat in jaar 3 nog eens een keertje over. Komt jaar 4 het Klinisch Trainings Centrum - je raadt het al: weer prikken Ja

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:49

Kayla schreef:
Echt? Haha! Wij oefenen dat op poppen, nou ja eigenlijk een deel van een pop Tong uitsteken . VT en RT dan he. En dan daarna direct in de praktijk. Borstonderzoek doen we wel op elkaar.
Oefenden jullie venapunctie en infuus ook op elkaar? Dat deden wij op plastic armen (met allemaal gaatjes erin, dus hup onder de juiste hoek in het gat van de vorige Clown ).

Vind je t dan niet eng om het de eerste x op een 'echt mens' meteen op een patiënt te moeten doen? Clown

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:50

WhiteRose schreef:
Venapunctie gaat bij ons in jaar 2 gewoon op elkaar hoor Lachen En dan doen we dat in jaar 3 nog eens een keertje over. Komt jaar 4 het Klinisch Trainings Centrum - je raadt het al: weer prikken Ja

Waar studeer jij? VU of UVA?
En hoeveelste jaar?

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:54

VU, jaar 2

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:55

Okeej, ken ook iemand aan de VU studeerd, ook 2e jaars.. Huilen van het lachen
Maar daar zullen dr vast nog meer van zijn.. *LOL* hahaha

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:57

Dan ben ik eigenlijk wel benieuwd wie... Maar idd, als ik om me heen kijk in college merk ik dat ik toch geen privé-onderwijs krijg Knipoog

Overigens vind ik het wel prima om toch gewoon maar op tijd te beginnen met oefenen op elkaar. Je moet er toch een keer doorheen en de eerste keer is voor iedereen even wennen. Daar kun je een jaar mee wachten, maar daar geloof ik niet zo in. Gewoon doen, valt prima mee Lachen

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 17:00

Ja idd, volgens mij hebben wij t wel pas in jaar 3 maar dat weet k niet helemaal zeker..
Maar iig wel oefenen op mede-studenten.. Clown

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 17:12

Ik heb daar nog geen idee van hoe het hier gaat!
Het prikken oefenen op mede studenten vind ik juist wel fijn. Zij moeten het zelf namelijk ook doen, dus zullen waarschijnlijk dezelfde fouten maken Knipoog

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 17:17

Nou... gelukkig niet Clown Ik heb werkelijk bont en blauwe armen gezien bij mensen, terwijl ik ook superstrakke prikjes gezien heb. Ben toch blij dat niet iedereen zo staat te kneuzen dat je er een week later nog een blauwe plek van hebt Knipoog

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 17:21

Hahaha moet eerlijk zeggen dat k dat toch niet heel erg iets vind om naar uit te kijken.. Huilen van het lachen

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 17:29

Ach, gewoon heel tactisch je prikmaatje kiezen. Iemand die niet flauwvalt als jij prikt, iemand die niet flauwvalt als ie jou prikt en iemand die vooral heel goed in prikken lijkt... Echt, dan komt t goed! Lachen

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 17:38

Quidou schreef:
Vind je t dan niet eng om het de eerste x op een 'echt mens' meteen op een patiënt te moeten doen? Clown

Dat zal niet gebeuren, want ik heb stiekem al op een studiegenootje geoefend Haha! (venapunctie). Voor de rest is het denk ik sowieso denk ik wel spannend om dat soort dingen bij een 'echte' patient te doen. Maar goed, ik begin maandag op de psychiatrie, dus ik zal wel alleen af en toe venapunctie hoeven te doen, verder nog niet zoveel. Daarna is de KNO aan de beurt, dus dan zal ik ook wel infuus gaan prikken.

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 17:39

Dat is ook leuk om te horen! Jullie verhalen van het écht werk! Ben heel benieuwd!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:14

Kayla schreef:
Ze hebben mij op de VU wijsgemaakt dat het overal op proefpersonen ging. Bij ons zat het in het ALCO (algemeen co-schap), was wel prima manier om het te leren Ja

Citaat:

Wij deden dat dus na de plastic armen op elkaar. Zo'n stuk voorgeperforeerd plastic geeft niet zoveel gevoel Clown

Heb trouwens leuke co's uit Groningen op de afdeling Ja
Was wel wennen om ineens een co te moeten begeleiden Clown

Gister voor het eerst in het UMCG geweest, had cursus over de donatie/obductie-vraag.

Volgens mij is alles wat je voor het eerst in het echt en alleen doet doodeng Clown
Ik heb nu mijn eerste 7 weken als arts-assistent erop zitten en het gaat prima, maar vind het toch wel spannend om de 25ste de avond- en nachtdiensten in te gaan Bloos