serveerster troubles

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Re: serveerster troubles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 18:12

Miss_Montana schreef:
Citaat:
- ik niet geneigd ben om te reageren op vingergeknip, gezwaai of geklik.

Hoe wil je dan dat mensen laten zien dat ze even je aandacht willen? Ik steek altijd even vriendelijk mijn hand op nadat ik oogcontact maak. Ik ga écht geen half uur wachten tot jij eenmaal bedenkt naar mijn tafeltje te lopen.

Jij zit in mijn wijk, wedden dat ik binnen 20 sec. gezien heb dat je er zit Knipoog
Citaat:
- ik liever geen fooi heb, dan de 5 cent op een rekening van 149,95

Wees blij dat je wat krijgt. Ik moet zeggen dat ik ook niet zomaar fooi geef hoor Nagelbijten / Gniffelen Vind het onzin dat serveersters naast hun gewone salaris fooi willen krijgen. Als ik een reis boek a €3000 voor mensen loop en bel ik me ook uit de naad voor ze. Krijg ik ook niets extra's voor

Als ik voor die 5 cent allejezus dankbaar moet gaan staan kijken? Forget it, je geeft fooi omdat je blij bent met mijn diensten, niet omdat je geen zin hebt om die 5 cent terug te stoppen

Citaat:
- een restaurant geen mac Donalds is waar je aan de balie moet gaan staan

Als ik wil betalen en jij reageert niet omdat je niet wil komen (zoals in je argument hieronder) dan moet je toch íets verzinnen Clown

Als ik niet reageer heb ik daar een reden voor, en zal ik zo snel mogelijk komen, komt echter bijna nooit voor want ik zal altijd knikken als herkenning. Hoe moet ik overigens met 20(x4 personen gemiddeld) tafels weten wie er bij mij binnen komt om te betalen? Daar zal ik toch echt het tafelnummer bij nodig hebben.
Citaat:
- ik u echt wel versta als u vanaf de andere kant van het terras naar mij brult, maar misschien gewoon niet WIL reageren.

Hoezo? Jij wordt betaald om deze mensen te bedienen. Als je dat niet wil moet je maar een andere baan zoeken. Maar ga ze zeker niet expres negeren als iemand je aandacht wilt, zeer asociaal. Alleen vind ik brullen dan ook weer asociaal van de klant uit, dat zou mij ook irriteren. Even netjes je hand opsteken is niets mis mee.

Als ik met mensen bezig ben dan kun je gerust even wachten, over het terras bleren, aan mijn sloof trekken of een arm om mij heen slaan gaat je dan echt niet helpen om sneller bediend te worden. Wat is er met normaal vragen of even wachten gebleven? Ik wil iedereen te woord staan, maar idd als iemand gaat schreeuwen dan WIL ik niet reageren, hoeft ook niet van mijn chef

Maar ach, aan de ene kant begrijp ik jullie ook wel. Hier krijgen we ook wel eens mensen binnen die je het liefst zo snel mogelijk weer ziet gaan Nagelbijten / Gniffelen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:15

Amen

eva_dunya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:19

Ik heb dit werk 3 avond gedaan als bijbaan maar echt ... NOOIT MEER Tong uitsteken

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:25

eva_dunya schreef:
Ik heb dit werk 3 avond gedaan als bijbaan maar echt ... NOOIT MEER Tong uitsteken

Och, als ik het hier hoor is ieder ander baantje net zo zwaar en betaald even goed/slecht. Dus waarom niet?

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:26

Ik heb een hele rare tik.. namelijk ik vraag altijd waar het fooi
naar toe gaat... als het in de pot gaat of verdeelt wordt
dan geef ik bij een goede service altijd een paar euro...
Als de service/eten slecht of matig was dan krijgen ze weinig/niks Bloos

Zo had ik laast in een wok restaurant een hele leuke griet die steeds
onze tafel bediende en grapjes met de kids maakte... dus ik vroeg bij
het afrekenen waar gaat het fooi naar toe... toen zei ze ik krijg niks
want ik loop hier stage... daar zakte mijn broek een beetje van af Bloos

Dus je raad het al heb geen fooi geven want ik vind als iemand die stage loopt
net zo veel recht op fooi heeft dan een personeel die er rond wandeld.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:27

Vjestagirl schreef:
tita schreef:
Wat een geklaag

Wees blij dat je een fooi kan krijgen, ik geef nooit zomaar fooi en ook al eten wij soms voor 300-400 euro dan mag men er niet vanuit gaan dat ze automatisch fooi krijgen

zoals hier boven iemand zat te zeggen van rekening van 2000 euries en dan geen fooi, so what is hun eigen geld hoeven ze niet aan JOU te geven (Jou staat in algemeen voor de bediendend personeel)

Ik vind het verschikkelijk asosciaal om geen fooi achter te laten, zeker als je voor 300-400 euro eet. Als je bediening goed en plezierig is geweest, als het allemaal goed liep, waarom zou je dan geen fooi geven? Denk je dat het zo geweldig goed verdient?

En wat is op die 2000 euro een extra 5 of 6 euro voor de bediening? Het is waardering van het feit dat iemand de hele avond (avond is: van 3 tot een uurtje of 11, en daarna nog schoonmaken) zich uit de naad heeft gelopen voor je...

Geen baan is zo zwaar als het werk in de horeca, daar ben ik van overtuigd. Ik doe meer dingen, heb in een winkel gestaan, ik werk in de keuken van een verzorgingstehuis, heb daar ook geholpen met verhuizen enz. En het is allemaal appeltje eitje. Er word eigenlijk niets van je gevraagd. Nergens niet. Overal is het 2 of 3 uurtjes een beetje werken, koffie drinken, dan weer een uurtje of 3 werken, dan gaan we aan de lunch, nog 2 uurtjes werken en HOP het is alweer koffie tijd. Ik vind dat je als gast best respect mag hebben voor het feit dat wij wel uren achter elkaar op onze benen staan, altijd blijven lachen en altijd vriendelijk blijven.

Moet als eerste melden dat ik alleen de eerste bladzijde van dit topic heb gelezen.

Ik hoop dat ik jou vaak als klant in 'mijn' groentewinkel krijg! Vooral als het 30 graden is. Dan hoop ik ook een grote fooi te krijgen.
Ik loop immers ook heel de dag de benen onder mijn kont uit. Op een dag van 10 uur werken heb ik ook maar een half uurtje pauze. Eigenlijk `s middags nog een kwartiertje, maar daaar is dan echt geen tijd voor.
Koffie drinken? Wanneer moet dat?
Naar de wc? Helaas, dat gaat ook al niet als de winkel ramvol zijn.
Maar een fooi? Nee hoor.

Nu wil ik niet klagen, zo gaat het echt niet elke dag, er zijn ook meer dan genoeg rustige dagen dat ik wel op mijn gemakje kan werken, en wel rustig naar de wc kan.
Maar er zijn echt wel meer banen waarbij je hard moet werken, ookal is dat misschien voor de klanten niet te zien.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:30

asjemenou schreef:
Moet als eerste melden dat ik alleen de eerste bladzijde van dit topic heb gelezen.

Ik hoop dat ik jou vaak als klant in 'mijn' groentewinkel krijg! Vooral als het 30 graden is. Dan hoop ik ook een grote fooi te krijgen.
Ik loop immers ook heel de dag de benen onder mijn kont uit. Op een dag van 10 uur werken heb ik ook maar een half uurtje pauze. Eigenlijk `s middags nog een kwartiertje, maar daaar is dan echt geen tijd voor.
Koffie drinken? Wanneer moet dat?
Naar de wc? Helaas, dat gaat ook al niet als de winkel ramvol zijn.
Maar een fooi? Nee hoor.

Nu wil ik niet klagen, zo gaat het echt niet elke dag, er zijn ook meer dan genoeg rustige dagen dat ik wel op mijn gemakje kan werken, en wel rustig naar de wc kan.
Maar er zijn echt wel meer banen waarbij je hard moet werken, ookal is dat misschien voor de klanten niet te zien.

Ik heb mijn vertrouwen in groentewinkels verloren toen ze niet wisten dat er kip in de dressing van mijn favoriete salade zat. En de verse salades waren de enige reden dat ik nog naar groente winkels ging.

Maar goed, dat is natuurlijk compleet naast het punt Lachen. Ik zeg ook niet dat andere mensen het niet verdienen, ik probeer uit te leggen waarom ik denk dat horeca personeel het WEL verdient.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 18:40

oei nog een ergenis uit de top 10:
- meiden waar je energie in steekt om ze alle bij te brengen en die het dan respectievelijk, 1 week, 3 dagen, 1 dag of zelfs 3 uur volhouden. Goh ze moeten aan het werk, en daar word je moe van, hihi.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:46

K vind het frusterender als ze het nooit leren en wel doorzetten... Niet vooruit te branden, geen inzicht, niets...

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:47

Ik zie zelf snel wat er gebeurd enzo, na 1 dag had ik al zo iets van dat en dat moet ook nog ff snel gebeuren... mijn collega's hoeven niet achter mij aan te lopen...
eigen inzicht, lekker doorlopen... etc etc

zondag heb ik zelfs alleen op moeten starten, omdat ze baas te laat was...

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:54

maar nog een ergernis: Sta je met warme zware borden bij een grote groep en roep je wat je hebt en dan weten de mensen opeens niet meer wat ze hebben besteld Slapen Uiteindelijk is de gene die het hardste nee roept opeens toch de persoon van wie het gerecht was, en jij blij dat je dat warme zware bord eindelijk uit handen hebt. Tong uitsteken

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:58

Vjestagirl schreef:
Dat bedoelde ik dus ook te zeggen. Bij ons delen de jongens van de buitendienst er ook in mee, in totaal een man of 20...

Dat kan een klant niet weten en ook niks aan doen Knipoog

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 19:04

annepaardoes schreef:
maar nog een ergernis: Sta je met warme zware borden bij een grote groep en roep je wat je hebt en dan weten de mensen opeens niet meer wat ze hebben besteld Slapen Uiteindelijk is de gene die het hardste nee roept opeens toch de persoon van wie het gerecht was, en jij blij dat je dat warme zware bord eindelijk uit handen hebt. Tong uitsteken

whahha of idd roepen: nee hoor, jullie hebben het verkeerd gedaan, waarna vrouwlief hem zacht aanstoot; nee hoor schat dit had je echt besteld Cool

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 19:19

Marjo_x schreef:
Vjestagirl schreef:
Dat bedoelde ik dus ook te zeggen. Bij ons delen de jongens van de buitendienst er ook in mee, in totaal een man of 20...

Dat kan een klant niet weten en ook niks aan doen Knipoog

Weet ik Lachen... Maar dat is wel een van de redenen dat je op een rekening van weet ik hoeveel niet echt blij bent met 5 cent

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 19:26

Caira schreef:
annepaardoes schreef:

whahha of idd roepen: nee hoor, jullie hebben het verkeerd gedaan, waarna vrouwlief hem zacht aanstoot; nee hoor schat dit had je echt besteld Cool

Hahahaha ja precies Clown

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 19:32

De eerste 6 maanden van het jaar heb ik het ook altijd vreselijk druk op mijn werk. Dagen van 10 uur zijn dan echt geen uitzondering hoor en ik krijg echt geen fooi (eerder klachten over de nota). In de horeca werken betekend mensen bedienen, mensen hun eten en drinken brengen. Waarom zou je daar extra geld voor moeten krijgen? Het is toch je werk?

Ielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 19:48

ik vind dat de meeste niet-in-de-horeca-werkenden wel heel 'jaloers' reageren hier... Een fooi in de horeca hoort er nu eenmaal bij! Ik vind het een goede zaak, omdat dit werkt als een soort 'prestatieloon'. Als je goed je best doet, krijg je ook meer fooi... en jij als klant hebt een vriendelijke en behulpzame bediende aan je tafel.
Bovendien: in de horeca verdien je zo ontzettend weinig, dat je het vaak van de fooi moet hebben om een beetje leuk te verdienen..

En dit is heel goed te merken bij horeca zaken waar géén gebruikelijke fooi gegeven wordt en je een of ander chagerijnige doos achter de counter hebt die je helpt... (no-offence, maar zoals bijvoorbeeld bij de MacDonalds).

Als jij bij een niet horeca-baantje ook zo weinig als onze serveersters hier verdient, zal ik toch een andere baan opzoeken, want waarschijnlijk klopt je CAO dan niet...
uitzonderingen daargelaten

En als je het dan nog principieel niet eens bent met fooien stel ik voor dat jullie voortaan ook de deur voor de krantenjongen z'n neus dichtgooien rond kerst, want het door weer-en-wind brengen van jouw krantje is nou ook eenmaal zijn werk...

en als je dat nog doet ook ben je gewoon een krent, of zoals wij dat hier in het zuiden zeggen: 'een hollander'

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 19:52

Ik neem aan dat je ook gewoon minimunloon krijgt? En anders een andere baan gaan zoeken Knipoog ik bedoel, je word niet gedwongen om in de horeca te werken toch?
En er zijn ook meer dan zat chagerijnige serveersters hoor! Ik heb vaker chaggo serveersters in restaurants dan chagerijnen bij de Mc.
Vork En daarnaast, geven wij krantenjongeren ook nooit extra's met kerst Huilen van het lachen Zou wat zijn als alle beroepen waar ik gebruik van maak hier komen schooien om fooi!

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 19:58

Ielsje schreef:
Als jij bij een niet horeca-baantje ook zo weinig als onze serveersters hier verdient, zal ik toch een andere baan opzoeken, want waarschijnlijk klopt je CAO dan niet...
uitzonderingen daargelaten]

Als alle serveersters dan zo weinig verdienen, en ook nog klagen over de fooien, dan snap ik niet waarom ze nog werken als serveerster. Clown

Ielsje schreef:
En als je het dan nog principieel niet eens bent met fooien stel ik voor dat jullie voortaan ook de deur voor de krantenjongen z'n neus dichtgooien rond kerst, want het door weer-en-wind brengen van jouw krantje is nou ook eenmaal zijn werk...

Ten eerste heb ik nergens gezegd dat ik geen fooien geef. Ik rond de bedragen meestal een paar euro naar boven af en de krantenjongen krijgt ook elk jaar een paar euro. Maar eigenlijk vind ik het grote onzin. Als het zo weinig verdiend zoek dan toch lekker een ander baantje. Het is niet alsof je er 4 jaar voor gestudeerd moet hebben om serveerster te worden Clown

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 20:01

loveyoutoo schreef:
Ielsje schreef:
uitzonderingen daargelaten]

Als alle serveersters dan zo weinig verdienen, en ook nog klagen over de fooien, dan snap ik niet waarom ze nog werken als serveerster. Clown

Ielsje schreef:

Ten eerste heb ik nergens gezegd dat ik geen fooien geef. Ik rond de bedragen meestal een paar euro naar boven af en de krantenjongen krijgt ook elk jaar een paar euro. Maar eigenlijk vind ik het grote onzin. Als het zo weinig verdiend zoek dan toch lekker een ander baantje. Het is niet alsof je er 4 jaar voor gestudeerd moet hebben om serveerster te worden Clown

en waarom denk je dat er zo'n schreeuwend tekort is aan horeca personeel? Cool

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:02

Vjestagirl k ben het compleet met je eens! Mijn vriend is kok en krijgt dus ook maar een oliebol, maar hij doet 't omdat ie t leuk vindt, omdat ie er een kick van krijgt als mensen zeggen dat t eten zo goed was enz. En dan komt ie oh zo blij thuis als ze een grote partij (rond de 800 man) sneller dan de bediening aan kan hebben gemaakt. En bij 't bedrijf waar ie nu werkt deelt t keukenpersoneel niet eens mee in de fooien, bij z'n vorige bedrijf wel.
De horeca is gewoon zwaar werk en daar mag van mij inderdaad best wat meer respect voor zijn. En tuurlijk zijn er zat andere zware banen (de zorg bijv.) maar daar gaat t hier toch niet om?!

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:02

Als er zo'n schreeuwend tekort is, waarom worden de arbeidsvoorwaarden en lonen dan niet beter? Laat ze lekker schreeuwen!

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:03

Ohja nog meer stakende mensen, nee daar schiet je wat mee op..Dr zijn ook mensen die gewoon genoeg nemen met wat ze krijgen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 20:04

Marjo_x schreef:
Als er zo'n schreeuwend tekort is, waarom worden de arbeidsvoorwaarden en lonen dan niet beter? Laat ze lekker schreeuwen!

Omdat er ook nog mensen zijn met passie voor hun werk Cool

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:04

En dat is het probleem.. "Genoegen nemen" met wat je krijgt, maar toch blijven klagen en zeuren zonder er zelf iets aan te doen ..

@Caira: Tuurlijk zijn die er Knipoog maar lijkt mij niet dat elke serveerster, serveerster is omdat ze het zo'n geweldig beroep vind Knipoog