Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Citaat:Het gezag in Sumatra was nog niet zo groot omdat men er nog niet genoeg macht had, dus die macht wilde men uitbreiden. Dus men ging naar Atjeh, een belangrijke plaats in Noord Sumatra en probeerde de sultan daar ten val te brengen en de macht over te nemen. Maar Atjeh liet dit niet zomaar van zijn kant gaan en begon met bloederige guerilla-aanvallen (1873). Terugvechten werkte niet meteen, dus men ging proberen om het op diplomatieke weg te doen en plaatselijke hoofden jaargelden te betalen om hen aan het gouvernement in Batavia te binden. Maar de hofden liepen meteen over naar hun landgenoten en staken het geld in hun zak. De Nederlanders werden laaiend en de oorlog wakkerde verder aan met vele doden tot gevolg. Pas in begin 1900 kwam er een einde aan de oorlog en werd Atjeh gepacificeerd
Daarom wou men de macht uitbreiden en viel Atjeh binnen

Als het in elk boekje anders staat mogen ze er niet zo over mierenn**ken

... M&O.. zit wel al op school! GEEN ZIN
eefangel schreef:Citaat:Het gezag in Sumatra was nog niet zo groot omdat men er nog niet genoeg macht had, dus die macht wilde men uitbreiden. Dus men ging naar Atjeh, een belangrijke plaats in Noord Sumatra en probeerde de sultan daar ten val te brengen en de macht over te nemen. Maar Atjeh liet dit niet zomaar van zijn kant gaan en begon met bloederige guerilla-aanvallen (1873). Terugvechten werkte niet meteen, dus men ging proberen om het op diplomatieke weg te doen en plaatselijke hoofden jaargelden te betalen om hen aan het gouvernement in Batavia te binden. Maar de hofden liepen meteen over naar hun landgenoten en staken het geld in hun zak. De Nederlanders werden laaiend en de oorlog wakkerde verder aan met vele doden tot gevolg. Pas in begin 1900 kwam er een einde aan de oorlog en werd Atjeh gepacificeerd
tot zover staat het in ons boek idd!
maar dat het Suez kanaal er iets mee te maken had hoor ik ook voor het eerst
Dan heb ik het een en ander gemist toen ik het boek doorlas
Ik wist juist alleen dat het Suez kanaal er iets mee te maken had (van internet, heb ik in het boek ook idd niet gezien) Kim_89 schreef:De Nederlandse verlichting had een uitgesproken Christelijk karakter
Zo staat het in het boek. Ik vind het een rotboek trouwens, maar dat even terzijde
En onze leraar houdt heel veel van uitgebreide praatjes over allerlei onderwerpen en dan wordt hij kwaad als wij het na 1 keer uitleg niet allemaal onthouden hebben 

)
succes allemaal