NHB Deurne

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Boktpony

Re: NHB Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 18:47

xMarit schreef:
Poeh wat een verhalen over Deurne! Ik had hier en daar al wel gelezen dat het niet zo goed was, maar het stelt dus echt niks voor! Hoe zit dat dan met Orun opleidingen? Worden die dan ook op speciale "paarden-scholen" gegeven?

voor die orun opleidingen kan je het beste even op de site van de knhs kijken Pling daar kan je ook de info voor aanvragen en staat echt alles op!

luxket schreef:
Ik heb het er wel erg naar me zin hoor

ik vond de school/stage ook wel heel leuk, maar ik had er echt meer van verwacht... had daarvoor bij een dressuurruiter gewerkt en heb daar meer geleerd als op school! en ik ging juist naar school om meer bij te leren Clown hahaha beetje vaag maar goed...

Blessed_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 18:50

Die ORUN opleidingen wat is dat nou precies, heeft iemand mischien een site ervan ofzo... deurne is dus zeker weten van mijn lijst af, ben blij dat ik dit gepost heb Tong uitsteken het heeft me wel effe goed wakker geschud Tong uitsteken

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:00

als het goed is staat er op www.knhs.nl info over de orun Pling

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:02

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:04

Oke thanks! Lachen

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:20

IK doe zelf Barneveld.
Maar echt waar meid ga eerst een vak leren. Voor mij was barneveld eerst te moeilijk na blok 1 (1ste jaar) kwa natuurkunde enzo. en vet gezeik op barneveld. ook bij deurne wezen kijken toegelaten en uiteindelijk niet gedaan (die intake is echt zwak) zelfs ik eb het gehaald voor de sport opleiding 2de jaars

Ik heb het hele jaar lopen tobben over mijn opleiding. Ik denk dat et op elke groenschool met paardenhouderij wel zo is dat de inhoud weinig voorstelt. Veel geld betalen en weinig informatie..

Ik baal er behoorlijk van maar zet gewoon door zodat ik in iedergeval me MBO4 diploma heb en dan HBO kan leren. Maar absoluut niet meer voor de paardenvakken.

Iemand met echte ambities voor de paarden en iemand met ervaring en gevoel komt erwel. daar heb je geen opleiding voor nodig van 10duizend euro..

ik denk ook wel dat mensen die een houderij opleiding doen ook bijna allemaal wel struikelen over dit en aan het denken gezet worden.

Blessed_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 21:24

Ja, maar ik heb niet echt een andere opleiding waarvan ik denk wow die moet ik doen, ik wil echt iets beginnen in paardenwereld, alle andere dingen boeien me gewoon niet goed genoeg, en als iets me niet boeit dan gaat 't er fout mee. dus dat is wel vervelend:)

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:34

sax89 schreef:
IK doe zelf Barneveld.
Maar echt waar meid ga eerst een vak leren.

amen!

echt het is leuk om de paarden erbij te doen maar ik zou zelf (als ik de mogenlijkheid had om het nog een keertje over te doen) NOOOOOOOOOOIT meer voor de paarden kiezen
waarom? er is geen goed brood in te verdienen misschien als je 1 uit 1000 bent wel maar die kans is dus vrij klein
dus ik zou het als hobbie blijven doen of een cursus en dan lekker bij hobbyen als lesgever ofzo is MIJN tip Tong uitsteken

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 09:51

Rianneke schreef:
xMarit schreef:
Poeh wat een verhalen over Deurne! Ik had hier en daar al wel gelezen dat het niet zo goed was, maar het stelt dus echt niks voor! Hoe zit dat dan met Orun opleidingen? Worden die dan ook op speciale "paarden-scholen" gegeven?

voor die orun opleidingen kan je het beste even op de site van de knhs kijken Pling daar kan je ook de info voor aanvragen en staat echt alles op!

luxket schreef:
Ik heb het er wel erg naar me zin hoor

ik vond de school/stage ook wel heel leuk, maar ik had er echt meer van verwacht... had daarvoor bij een dressuurruiter gewerkt en heb daar meer geleerd als op school! en ik ging juist naar school om meer bij te leren Clown hahaha beetje vaag maar goed...

Daar kan ik me wel wat bij voorstellen wat je op het laatste zegt. Helaas telt een papiertje tegen woordig ook zwaar mee

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 09:55

Wel kostbaar papiertje. En aan een ORUN heb je dan eigenlijk even veel.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:00

Jah, alleen ik vind het voordeel van deurne dat je op verschillende bedrijven onder je opleiding ervaring op doet en dat heb je met de orun wel minder. Orun ook alleen instructeur he nu nog deels bedrijfsleiding erbij.. Maar je heb gelijk loes, idd kostbaar papiertje..

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:12

Ik heb er voor mijn Deurnetijd ook over gedacht om idd bij veel verschillende bedrijven eens te gaan kijken en vragen of ik daar onbetaald een tijdje kon komen werken. Kom dat op het zelfde neer als je stages van school. Maar dan heb je dus én geen 'paarden'papiertje, maar ook geen 'vak'papiertje. Dus toen toch voor Deurne gekozen. Ik denk dat ik het nog best een goed plan vind voor na de opleiding die ik nu doe. Maar daar ga ik tegen die tijd nog wel over nadenken.

Blessed_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 20:50

Oke, ik wil later graag fokker worden, aangezien ik niet op deurne wil, waar kan ik deze opleiding dan wel doen..? doet iemand een opleiding tot fokker ergens anders dan deurne?

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:35

Kun je voor fokker een opleiding volgen dan?

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:37

volgens mij niet volgens mij moet de dan paarden hoduerij doen wij kregen ook voortplanting namelijk

Blessed_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 21:44

Ja ik heb al wat gezien op wellant college, dat is dan fokken onder het kopje paardenhouderij.

* Assistent trainer

studierichting Paardenhouderij

* Fokker

* Hengstenhouder

* Manegemedewerker

* Medewerker paardenhandel

Dus in princiepe kan het wel Lachen mischien doe ik dat wel.

Maar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:56

niet zo veel goede verhalen..
toch ga ik 28 november naar een opendag gewoon even zelf kijken

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:35

ik heb ook op deurne gezeten ik deed de paardensport opleiding..
na 1 jaar ben ik ook opgestapt (samen met ongeveer 3 kwart van de klas!!) de administratie is poedersuiker oke maar de school zelf ook! dat vind ik nog veel erger.. de lessen zijn niet eens veel waard.. als je 2 maanden dressuur les krijg leer je volgens mij meer dan een heel jaar op deurne.. de springlessen waaren zeer onverantwoord waardoor de ziekenwagen vaak genoeg in de bak stond.. stage's zijn ook super slecht geregeld. normaal als een school een klacht binne krijgen over een stage plek word er gekeken of het zo is en als wel gaat die van het lijstje af maar bij deurne dus niet! hoe slecht de plek ook is er word de periode daarna gewoon weer iemand naartoe gestuurd... en als je voor het eerst op school komt denkje jezus die stallen zijn mooi ja da komt omdat je hem iedere week met een borstel met water van top tot teen schoon moet schrobbe en de tralies met een tandenborstel!!! ik kwam een keer op school aan smorgens stond mijn paard ziek ik stal.. heel zijn mond en neus opgezwolle kwam allemaal slijm uit dus ik wilde een dierenarts! zeggen ze neeeej eerst je stal uitmesten daarna naar je paard kijken.. WAT EEN BULL oliebol!! en dan constand zeggen dat je paard voor gaat.. rare mensen.. somige mensen namen 2 paarden mee 1 voor spring 1 voor dress.. dus vaak sond 1 van de parden een dag of paar dagen stil maar denk maar niet dt je die na school nog ff mag rijden. je mag echt alleen rijden in de lessen anders niet.. en voor het longeren moet je een briefje gaan halen voor wanneer hoe lang welk paard en waar je gaat longere anders mag dat ook al niet.. zegge ze zet maar in de stapmolen. dus taat er maar 1 daar en als je weet hoeveel paarden er staan is het echt niet mogelijk om je paard iedere x in de molen te zetten.. de leraren zijn ook niet bepaald aardig als het goed gaat kan er geen complimentje van af maar als je het fout doet word je gewoon uitgescholden ze schreeuwen naar je alsof je een stuk vuil bent. je zadel, hoofstel en bit moet iedere les perfect schoon zijn anders word je de les uitgezet. zelfs als je bandages niet helemaal perfect zitten.. en dat terwijl je nog geen 10 min krijgt om op te zadelen en in de rijbaan te staan.. geld voor je paard t zelfde moet ook perfect schoon zijn geen vlekje of vuiltje in de staart.. bijna onmogelijke opgaven in 10 min.. de lessen daaromheen stellen trouwens ook geen ruk voor als t terijn niet echt schoon in krijg je les in vegen en mag je heel t terijn nog een keer gaan vegen! ja zo kan ik het ook netjes houden.. en de studie is daarna ook nog is gigantisch duur zeker de sport.. maar k heb dus dat papiertje niet maar overal waar ik gesolliciteerd heb ben ik gewoon aangenomen (paarden bedrijven) maar ik zeg het je je verdient er geen zak mee en t is lichamelijk nog al zwaar en de meeste mensen maken op die manier gewoon misbruik van je..

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:43

Om heel eerlijk te zijn denk ik dat er in opleidingen met dieren en/of paarden geen tot weinig toekomst zit! Ze zijn haalbaar voor:
*mensen waarvan de ouders/familie al een paardenbedrijf hebben die ze over kunnen nemen.
* ouders,familie met veel grond of geld
* ruiters met veel talent. Dat betekend dat je nu al op hoog niveau wedstrijden aan het rijden bent. En dat je ook gevraagd wordt om paarden te rijden voor anderen (lees sport of jonge paarden niet je verzorgpony! )
* mensen die altijd voor een slecht loon zonder arbeidsvoorwaarden zwaar werk willen doen.

Behoor je niet tot die categorie zoek dan een baan buiten de dieren.

Als je les wilt geven is de ORUN een goede optie! Je mag precies hetzelfde als iemand na 4 jaar deurne. Het kost veel minder en het is in deeltijd. Je kunt het dus combineren met je werk of opleiding. Anders dan veel mensen denken is 100% inzet niet voldoende. In de paardenwereld kom je alleen verder als je genoeg middelen hebt of veel talent. Dat zijn dingen waar ze je op deurne niet aan kunnen helpen. Je leert er wel goed rijden maar dat is vaak niet genoeg om er geld mee te verdienen.

De kosten voor Deurne zijn gigantisch! Ongeveer 6000 tot 8000 euro per jaar x 3 of 4 leerjaren. Bij veel opleidingen moet je intern en heb je een eigen of huurpaard nodig. De kosten kunnen tijdens stages oplopen. Hoewel je soms een half jaar niet op school bent betaal je nog steeds schoolgeld. Veel stages zijn intern. Ik ken verhalen van mensen die daar geld voor moesten betalen! Of stalgeld als ze hun eigen paard mee wilden nemen (die kan je immers niet maanden stilzetten).

Even in verhouding voor 1 jaar Deurne kan je 4 jaar schoolgeld voor het HBO betalen! Dat is 1520 per jaar en ongeveer 500 euro boekengeld. En dan te bedenken dat je voor geen enkele baan in de paarden een diploma nodig hebt......

Daarnaast heb ik nog nooit gehoord dat iemand een speciale opleiding nodig heeft voor ponykampen organiseren of manegemedewerker (hors en leisure). En weet ik dat voor de dierenartsassistente op dit moment zeer moeilijk werk te vinden is. En ook zeer slecht betaald. De opleiding hore en health is niet alleen overbodig maar een slechte keuze. Je bent veel te beperkt op 1 gebied. Er zijn maar weinig paardenartsen of klinieken in Nederland. En die hebben geen ladingen assistenten. Een gewone DA heeft genoeg keuze uit mensen die naast paarden nog meer dieren van dichtbij hebben gezien.

Ik denk dat het verstandig is om een normale opleiding te zoeken. Dan krijg je later een gewone baan met goed salaris. Op die manier heb je geld voor een eigen paard. En kan je sparen voor bedrijf of boederij met wat grond. Naast je opleiding kan je als vrijwilliger gaan werken op de plaatselijke manege of paardenbedrijf (gewoon bellen vaak staan ze hier wel voor open). Ook heb je tijd om de ORUN cursus te doen naast gewoon mbo/hbo. Voor het fokken van paarden is alleen giga veel ervaring en geld een vereiste (dekgeld van een goede hengst is zeeer kostbaar). Er zijn cursussen over fokkerij enkele voorbeelden: http://www.nacvzw.be/interest.htm, NTI, LOI, deeltijd cursus bij paardenscholen etc).

Oregon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:50

Zelf ook Deurne gedaan en was destijds ook niet altijd even lovend over de opleiding. Nu tijdens mijn vervolgopleiding merk ik wel duidelijk dat ik op veel medestudenten een streep voor heb betreft ervaring en kennis. Het is vaak ook maar net wat je van de opleiding maakt.

Het BBL traject is niet aan te raden gezien de meeste BBLers zelf niet tot weinig gemotiveerd zijn en er daarom ook weinig aandacht aan geschonken wordt. Ook ik heb wel eens meegemaakt dat dingen even misgingen maar wanneer je daarom direct wat mee deed en op een normale manier dan was het meestal zo opgelost.

Als je in Deurne echt iets wilt leren dan zul je ook zelf je mond open moeten trekken. Lessen bijwonen, sport en keuringsuitslagen bijhouden en hier ook daadwerkelijk iets mee doen, de hele dag in de kliniek zitten om iedere keer weer wat te leren en vaak ook te mogen assisteren, schoolleiding wijzen op dingen die jij graag zou willen leren, interesse tonen in het vak etc,etc. Dit is eigenlijk op iedere opleiding zo. Het grote voordeel van Deurne was altijd dat je gewoon ruim 2 jaar praktijkervaring op doet. Dit is bij de meeste andere paardenhouderijopleidingen niet het geval. Het niveau is door de jaren heen wel erg gedaald en dat is jammer. De motivatie en inzet bij nieuwe studenten is daar tegenover ook ver te zoeken. Neem van mij aan dat er praktisch niet 1 opleiding is die 100% gaat zoals jij dat wilt.

Wanneer je zoals jij zegt graag wat meer van de fokkerij wilt weten dan had ik mijn best gedaan om een hele goede baan te vinden, want om fokker te worden heb je meer aan de goed gevulde bankrekening dan aan een papiertje. Ook het volgen van de juiste cursussen kan dan al heel veel opleveren. Lidmaatschap van JongKWPN is ook erg leerzaam.

Mijn advies aan jou is vooral gezien de huidige kwaliteit van de paardenhouderijopleidingen: verdiep je in de facetten van het vak die je aanspreken, wordt lid van verenigingen, volg cursussen etc en volg daarnaast een goede opleiding waarmee jij later een goede baan kunt vinden en zelf een leuke fokmerrie kan gaan kopen om al het geleerde in de praktijk te brengen.

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:12

mentjuh schreef:
....

- springlessen van strijbosch zijn onverantwoord, rest valt wel mee
- Stage adressen worden gewoon gekeurd, afgelopen jaar is er een hele zwik van de lijst geschrapt.
- je stallen schoonhouden is toch niet meer dan logisch? of kijk jij liever tegen tralies vol met etensresten en spinnenwebben? en een muur vol met mest?
- Beesten kan je gewoon met toestemming van je instructeur na de lessen rijden, wel heb je hiervoor een briefje nodig. stilzetten ligt dus meer aan jezelf.
- dat loeffen zo les geeft wil niet zeggen dat iedereen het doet, hij geeft confronterend les, maar je leert er onwijs veel van als je precies doet wat die zegt.
- Dat je tuig en paard schoon is vind ik ook niet meer dan logisch, je heb sochtends zat tijd om hem te poetsen na het mesten, als er daarna een deken opgaat dan kan je mij niet wijs maken dat je meer dan 2 minuten nodig hebt om te poetsen.

Volgens mij moeten mensen gewoon wat professioneler worden, en vooral wat perfectionistischer voor zichzelf worden, niet constant de kantjes eraf lopen, op de grote stallen word er toch ook hard gewerkt? en daar moet toch ook alles perfect voor mekaar zijn? waarom op school dan niet?

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:17

Oregon schreef:
..

En dat is het hem dus precies, motivatie en inzet tonen, durven te vragen, dan willen ze je maar al te graag helpen.

Zie het nu ook op school dat er zoveel ongemotiveerd bij lopen, en een uur rijden op een dag voor sommige al te veel is gevraagd, laat staan de rest van de lessen etc.

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:35

goudvarken jij zegt dat het aan de motivatie ligt van de leerlingen nou misschien een klein deel maar ik het houderij gedaan en er is NOOIT maar dan ook nooit naar ons omgekeken we moetsen het zelf maar doen en was het niet goed was het jammer
als je steeds achter iedereen aan moet vangen en briefje dit briefje dat moet doen ach dan gaat de motivatie vanzelf weg!

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:39

Citaat:
Het BBL traject is niet aan te raden gezien de meeste BBLers zelf niet tot weinig gemotiveerd zijn en er daarom ook weinig aandacht aan geschonken wordt

hier ben ik het niet mee eens!
ik heb zelf BBL gedaan! en onze klas wat hyper gemotiveerd maar dat ging gewoon weg omdat er niet naar ons omgekeken werd!
les uitval
geen leraar
altijd herhaling
toetsen die niet aangekondigt waren
enz enz enz
dit is niet de schuld van de leerlingen (niet altijd) onze klas had makkelijk met 20 man kunnen slagen maar omdat alles zo slecht regelgt was hebben het er maar 3 gehaald! we zijn met 45 man begonnen
3 op de 45 die slagen is toch ronduit slecht????
en dat kan NOOIT allemaal aan de motivatie van de leerlingen liggen
dat wilde ik even kwijt Haha!

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:40

ik heb snel wat dingen door gelzen in t topic..

Ik zit er nu:
2 jaars student 4jarige opleding MBO sport.
ik heb tnaar mn zin, op school leer k mn theorie en daar zal je af en toe best even iets voor meoten doen en dingen zelf regelen..
op stage kan je echt super veel leren, ze geven je alle kans om naar een goede stage te gaan en ze bieden je vanalles aan!
maar je kan alleen veel leren als je dr hard voor werkt!

in mn theorie lessen weet ik waar ik aan toe ben : toetsen worden opgeven!

ik weet alleen hoe de BOL opleding zit btw.