Kind 9 versnellen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 23:25

Hier één van de (tot nu toe) weinige positieve ervaringen met klas overslaan...

Ook heel gevoelig, sociaal-emotioneel wat lastiger manneke...
Na groep 1 (in een 1-2 combi klas, dus al meedoen met groep 2) advies om door te stromen naar groep 3. Wij vonden dat lastig dus afgesproken om te starten in groep 2 van een 2-3 combi klas en dan verder te kijken. Uiteindelijk na 2 maanden al overgestapt naar groep 3.

Het blijkt dat hij sociaal emotioneel zich juist enorm optrekt aan de oudere kinderen en echt groeit (hij is overigens wel van Februari). De lesstof gaat nog steeds erg makkelijk maar hij hoort nu wel gewoon "bij de groep" ipv speciale klasjes/verrijkingen enz.. wat hij heel fijn vindt want hij wil juist niet "anders dan de rest" zijn.

Het was dus een gok maar ik zie dat hij er zo van opbloeit dat ik vertrouwen heb dat het de juiste keuze was.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 00:03

Heb zelf groep 2 overgeslagen, daarna wegens sociaal-emotionele redenen groep 6 2x gedaan (geen succes) maar uiteindelijk toch weer groep 8 overgeslagen en dat was echt de beste beslissing ooit. Was zoveel meer op mijn plek op de middelbare.

Dorine92

Re: Kind 9 versnellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 01:18

Ik had ook altijd al na een maand alle stof van het hele jaar af op de basisschool. Maar dan ging ik gewoon de vissenkom verschonen en vooral heel veel lezen. Is dat niet iets? Ik las hele encyclopedieën uit. Dan doe je nog iets nuttigs en kun je als kind toch in je eigen klas blijven bij je leeftijdsgenootjes

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 08:18

Wat wil ie zelf?

Gloriosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 08:52

Hier ook een succesverhaal, een nichtje die groep 3 heeft overgeslagen en groep 7 en 8 in een jaar heeft gedaan. Is nu net dertien en zit in de derde, helemaal op haar plek (ik heb heel veel contact met zus)

Is ook wel kindafhankelijk natuurlijk

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 10:09

Dorine92 schreef:
Ik had ook altijd al na een maand alle stof van het hele jaar af op de basisschool. Maar dan ging ik gewoon de vissenkom verschonen en vooral heel veel lezen. Is dat niet iets? Ik las hele encyclopedieën uit. Dan doe je nog iets nuttigs en kun je als kind toch in je eigen klas blijven bij je leeftijdsgenootjes

Ik hoop dat je een grapje maakt....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 10:55

Nou wat Dorine beschrijft is al een stuk beter dan bij mij in de jaren '80, ik zat me gewoon aan mijn tafeltje dood te vervelen met wachten tot de rest van de klas eindelijk eens klaar was met alles.... wat een uitzichtloze ellende was dat jongens, met die wijzers van de klok die zo vreselijk traag voorbij kropen... en dan moest je nog tot half 4..... raaaaah...... :x

Dan is het nu sowieso al beter met veel scholen die lekker om 14:00 uur uit zijn, en dat er dingen gedaan kunnen worden als je sneller klaar bent. Er is best wel wat aandacht voorverrijking, verdieping, compacten.... nog lang niet perfect, maar er zijn echt wel stappen gemaakt gelukkig :j

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 11:01

Met 15 naar de universiteit ... in één maand een hele jaartaak afmaken ... de hele dag niets hoeven doen...

Ik begin me onderhand serieus af te vragen of die diagnose bij mij destijds wel juist wel. Vergeleken hiermee was ik qua cognitieve vermogens een heel, heel erg doorsnee kind. Dat ook nog een keertje niets geworden is in de maatschappij, laat staan de professor met baanbrekende wereldverbeterende ontdekkingen en uitvindingen die mijn omgeving me zag worden...

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-24 11:06

Psydoxy schreef:
Wat wil ie zelf?

Gevraagd.
Geeft duidelijk aan niet naar groep 7 te willen.
Dus dan doen we dat.
Wel gaan we in samenspraak met hem een dag meekijken op de hb school in onze stad.
Daar zou hij eventueel af en toe mee kunnen doen.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 11:12

Onze zoon (nu 32 jaar) heeft op de basisschool verdieping én verbreding gekregen maar is bij zijn leeftijdsgenootjes in de klas gebleven. Hij was sociaal-emotioneel prima op zijn plek tussen leeftijdsgenoten. Ik ben ook blij dat we hem nooit hebben versneld.
Onze tweede zoon was een vroege leerling en klein voor zijn leeftijd. Die was lang de pineut wanneer het ging om uitjes naar pretparken waar een minimale leeftijd of erger nog, een minimale grootte vereist was om mee te mogen in een attractie. Stond hij weer aan de kant te kijken :(. Hij heeft hier echt moeite mee gehad.
Wanneer je gaat versnellen, houd hier dan rekening mee. Als het kind oud genoeg is om zijn wens uit te spreken, ook daarnaar luisteren, maar bovenstaande zijn wel de consequenties.
Veel succes met je beslissing, is toch lastig!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 11:15

musiqolog schreef:
Met 15 naar de universiteit ... in één maand een hele jaartaak afmaken ... de hele dag niets hoeven doen...

Ik begin me onderhand serieus af te vragen of die diagnose bij mij destijds wel juist wel. Vergeleken hiermee was ik qua cognitieve vermogens een heel, heel erg doorsnee kind. Dat ook nog een keertje niets geworden is in de maatschappij, laat staan de professor met baanbrekende wereldverbeterende ontdekkingen en uitvindingen die mijn omgeving me zag worden...

Er is een verschil tussen hoogintelligent en hoogbegaafd :)

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 11:29

Wat er in zit komt er vanzelf wel uit zeiden mijn ouders altijd…sociaal veilig opgroeien en goed ontwikkelen is denk ik belangrijker voor het latere leven dan versnellen op “academisch” niveau.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 12:04

verootjoo schreef:
musiqolog schreef:

Er is een verschil tussen hoogintelligent en hoogbegaafd :)

Dit. :j