Starten met een opleiding in 2023

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 16:47

Dankjewel. Het is inderdaad best een moeilijke weg geweest, maar gelukkig heb ik ook weer de zin en energie om aan m’n toekomst te gaan werken. Dat wilde m’n moeder ook graag voor ons, dus dat geeft ook wel kracht.

Het ligt nog niet helemaal vast wat ik ermee ga doen. Ik ben ook vooral begonnen omdat ik zelf graag meer over honden wil leren en daarin dus een stuk diepgang voor mezelf zocht. Ik wil sowieso m’n drie dagen in het onderwijs blijven werken en dan hoop ik daarnaast “iets” met honden te gaan doen. Dat kan op een hondenschool zijn of misschien individuele trajecten aanbieden. Ik heb hiervoor ook bij een bedrijf in de therapiehondensector gewerkt en vond dat óók heel leuk, dus het kan nog alle kanten op, haha.

Ik zag dat jij de versnelde opleiding tot paraveterinair gaat doen, ook super leuk! Dat lijkt mij ook een erg leuke opleiding. Ik ben benieuwd hoe het versnelde traject je gaat bevallen. Dat lijkt me nog best pittig.

Yenni

Re: Starten met een opleiding in 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 16:55

Maandag begin ik met mijn opleiding! De laptop is binnen en mijn praktijk kleding ook.
Ik merk dat ik het toch spannend vind na 3 jaar te hebben gewerkt.

Zijn jullie er al helemaal klaar voor?

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 17:01

Lugea schreef:
Dankjewel. Het is inderdaad best een moeilijke weg geweest, maar gelukkig heb ik ook weer de zin en energie om aan m’n toekomst te gaan werken. Dat wilde m’n moeder ook graag voor ons, dus dat geeft ook wel kracht.

Het ligt nog niet helemaal vast wat ik ermee ga doen. Ik ben ook vooral begonnen omdat ik zelf graag meer over honden wil leren en daarin dus een stuk diepgang voor mezelf zocht. Ik wil sowieso m’n drie dagen in het onderwijs blijven werken en dan hoop ik daarnaast “iets” met honden te gaan doen. Dat kan op een hondenschool zijn of misschien individuele trajecten aanbieden. Ik heb hiervoor ook bij een bedrijf in de therapiehondensector gewerkt en vond dat óók heel leuk, dus het kan nog alle kanten op, haha.

Ik zag dat jij de versnelde opleiding tot paraveterinair gaat doen, ook super leuk! Dat lijkt mij ook een erg leuke opleiding. Ik ben benieuwd hoe het versnelde traject je gaat bevallen. Dat lijkt me nog best pittig.

Klinkt super! Gewoon je gevoel volgen. Jezelf verder ontwikkelen vanuit een basis van interesse in dat gebied is sowieso het beste uitgangspunt denk ik!

Ja, ik heb er heel veel zin in! Ik denk dat het ook best pittig gaat worden. Ik heb hiervoor een universitaire opleiding gedaan, dus veel minder bekend met een praktischere manier van leren. Geen idee hoe dat gaat bevallen maar het komt vast goed! Net als jij heb ik er vooral heel veel interesse in, dat is belangrijk denk ik.

Is je school een beetje in de buurt van je woonplaats?

Yenni schreef:
Maandag begin ik met mijn opleiding! De laptop is binnen en mijn praktijk kleding ook.

Yenni wat spannend! Snap helemaal dat je het spannend vind, ik ook hoor. Mijn opleiding begint over iets meer dan 2 weken, dus nog eventjes. Mijn stages zijn nu wel geregeld (gelukkig) maar ik moet nog wel alles bij elkaar zoeken qua spullen… even laptop opschonen, een schrift kopen, nieuwe inkt voor de printer… dat soort dingen moeten nog. Maar mentaal ben ik er heeeeeelemaal klaar voor!

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 17:19

Yenni schreef:

Leuk! Ik snap dat het best spannend is om weer in de schoolbanken te zitten na aan tijdje gewerkt te hebben, maar ook wel weer super leuk. Ik moet nog even goed teruglezen, maar ga je een opleiding volgen ter verdieping op het werk dat je hebt gedaan of iets totaal anders?

Eapy schreef:
Klinkt super! Gewoon je gevoel volgen. Jezelf verder ontwikkelen vanuit een basis van interesse in dat gebied is sowieso het beste uitgangspunt denk ik!

Ja, ik heb er heel veel zin in! Ik denk dat het ook best pittig gaat worden. Ik heb hiervoor een universitaire opleiding gedaan, dus veel minder bekend met een praktischere manier van leren. Geen idee hoe dat gaat bevallen maar het komt vast goed! Net als jij heb ik er vooral heel veel interesse in, dat is belangrijk denk ik.

Is je school een beetje in de buurt van je woonplaats?

Ja, ik laat het voor nu een beetje op z’n beloop en ga zien wat m’n gevoel me tegen die tijd ingeeft. :j

Dat zal dan inderdaad ook wel even wennen zijn qua manier van leren. Op het hbo merkte ik ook veel verschil tussen medestudenten die van het mbo kwamen en degen die net als ik van het vwo of de havo kwamen. Ik ben erg benieuwd hoe je het gaat bevallen, maar aan de andere kant ook weer een leuke uitdaging. Een opleiding gaan doen vanuit interesse is volgens mij altijd een belangrijk startpunt. Heb je een fijne stageplek gevonden?

De school waar ik werk is op ongeveer 20 minuten met de auto, dus dat is ideaal. Het is ver genoeg om in m’n vrije tijd geen leerlingen tegen te komen en even je hoofd leeg te maken tijdens het autorijden, maar je zit ook niet uren in de auto. Het is ook echt een super leuke en fijne plek om te werken.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 17:28

Lugea: nee is totaal iets anders. Heb 2 opleidingen afgerond tot medewerker dierverzorging. Helaas geen werk in kunnen vinden. Toen gaan werken in de supermarkt en nu toch een andere kant gekozen. Ik begin maandag met de opleiding dokterassistente op het Gilde.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 17:28

20 minuten is ideaal inderdaad! Ik heb een super leuke stageplek gevonden, thanks :) ze boden me van de week zelfs een baan aan… maar dat gaat me gewoon nog even niet lukken. Beetje een complex verhaal —

Ik moet twee stages doen, een dierverzorgende stage (200 uur) en een veterinaire stage (500 uur) in een praktijk/kliniek. Mijn veterinaire stageplek heeft me dus een baan aangeboden per direct, maar mijn stage zou in principe pas in mei beginnen. De dierverzorgende stage moet als eerste af zijn (van september tot april) en ik werk natuurlijk ook ernaast… en financieel is het echt geen slimme zet voor mij om mijn huidige werk op te zeggen en in de praktijk te gaan werken. Lastige keuze maar ik heb toch maar gezegd dat ik het liever bij een stage houd, en daarna wel zie hoe het verder ontwikkelt.

Het is wel een mega leuke praktijk met hele lieve collega’s, dus ik kijk erg uit naar mijn stage daar! Mijn dierverzorgende stage doe ik bij mijn eigen stal, lekker m’n paardje knuffelen tussendoor <3

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 17:47

Yenni schreef:
Lugea: nee is totaal iets anders. Heb 2 opleidingen afgerond tot medewerker dierverzorging. Helaas geen werk in kunnen vinden. Toen gaan werken in de supermarkt en nu toch een andere kant gekozen. Ik begin maandag met de opleiding dokterassistente op het Gilde.

Dat is inderdaad totaal iets anders. Ik ben erg benieuwd hoe je het gaat vinden. Begin je direct met een lesdag maandag of heb je ook iets van introductiedagen?

Eapy schreef:
20 minuten is ideaal inderdaad! Ik heb een super leuke stageplek gevonden, thanks :) ze boden me van de week zelfs een baan aan… maar dat gaat me gewoon nog even niet lukken. Beetje een complex verhaal —

Ik moet twee stages doen, een dierverzorgende stage (200 uur) en een veterinaire stage (500 uur) in een praktijk/kliniek. Mijn veterinaire stageplek heeft me dus een baan aangeboden per direct, maar mijn stage zou in principe pas in mei beginnen. De dierverzorgende stage moet als eerste af zijn (van september tot april) en ik werk natuurlijk ook ernaast… en financieel is het echt geen slimme zet voor mij om mijn huidige werk op te zeggen en in de praktijk te gaan werken. Lastige keuze maar ik heb toch maar gezegd dat ik het liever bij een stage houd, en daarna wel zie hoe het verder ontwikkelt.

Het is wel een mega leuke praktijk met hele lieve collega’s, dus ik kijk erg uit naar mijn stage daar! Mijn dierverzorgende stage doe ik bij mijn eigen stal, lekker m’n paardje knuffelen tussendoor <3

Fijn dat je al wel leuke stageplekken gevonden hebt, dat zal voor een groot deel ook het plezier in je opleiding bepalen. Volgens mij is er op sommige plekken in Nederland een tekort aan paraveterinairs, dus ik snap je stageplek wel, maar verstandig dat je rustig aan doet en het eerst bij stage houdt. Er komt denk ik al genoeg op je af en het zal best pittig zijn 4 jaar in 2 jaar te doen, dus gun jezelf ook die ruimte. :) Als het goed bevalt op die plek kan je er misschien later alsnog gaan werken. Heerlijk dat je je stage op je eigen stal kan doen! Dat is dan al een plek waar je vertrouwd bent.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 17:51

Lugea, maandag start ik direct met les. De week erna aan het werk en dan alleen nog op donderdag naar school.
Ga een BBL opleiding volgen :)

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 17:58

Yenni schreef:

Ik heb maandag mijn eerste les, maar moet eerlijk zeggen dat ik er nog niet helemaal klaar voor ben haha. Enerzijds heb ik erg zin om weer te beginnen, anderzijds heb ik helaas weer last van mijn darmen en hele erge vermoeidheid dus vrees dat het toch wel pittig gaat worden.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 07:46

Lugea schreef:
Fijn dat je al wel leuke stageplekken gevonden hebt, dat zal voor een groot deel ook het plezier in je opleiding bepalen. Volgens mij is er op sommige plekken in Nederland een tekort aan paraveterinairs, dus ik snap je stageplek wel, maar verstandig dat je rustig aan doet en het eerst bij stage houdt. Er komt denk ik al genoeg op je af en het zal best pittig zijn 4 jaar in 2 jaar te doen, dus gun jezelf ook die ruimte. :) Als het goed bevalt op die plek kan je er misschien later alsnog gaan werken. Heerlijk dat je je stage op je eigen stal kan doen! Dat is dan al een plek waar je vertrouwd bent.

Dat vond ik ook erg belangrijk, dat mijn stages op fijne plekken zijn! Er is inderdaad een flink tekort, zeker hier in de omgeving. Dus ik snap de praktijk ook helemaal.

Yenni schreef:
Lugea, maandag start ik direct met les. De week erna aan het werk en dan alleen nog op donderdag naar school.

Spannend! Ken je de plek waar je gaat werken al, of is het helemaal nieuw? Wat heeft voor jou de doorslag gegeven dat je dit wilde gaan doen?

Joy_Mennings schreef:
Ik heb maandag mijn eerste les, maar moet eerlijk zeggen dat ik er nog niet helemaal klaar voor ben haha. Enerzijds heb ik erg zin om weer te beginnen, anderzijds heb ik helaas weer last van mijn darmen en hele erge vermoeidheid dus vrees dat het toch wel pittig gaat worden.

Wat vervelend! Denk je dat het een stressreactie is? Of iets heel anders?

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-23 07:59

Ik heb vandaag kennismaking op stage en ik ben zo zenuwachtig niet normaal. Hoest ook als een zeekoe dus zo eerst daar even wat voor scoren bij de Etos.

Verder ben ik er wel klaar voor heb er echt veel zin in. Waar ik geen zin in heb is volgende week nog 2x werken.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 08:11

Succes Lau! Gaat helemaal goed komen. Ben je na die 2x werken helemaal klaar met dat werk, of moet je nog een keer terug?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 10:16

Succes lau! Gaat goed komen!
Laat je weten hoe het is gegaan?

Eapy: ik heb expres voor een bbl opleiding gekozen ivm het samenwonen. Ik red het financieel niet meer om fulltime naar school te gaan. En een avondopleiding trek ik ook niet. Vandaar de keuze voor bbl.
En de keuze voor doktersassistente heeft lang geduurt. Ik wilde altijd dierenarts assistente worden maar door de werkdruk en slechte salarissen daar nooit voor gegaan. Toen heel veel meeloopdagen gehad omdat ik niet wist wat ik wilde qua werk (iig niet heel mijn leven in de supermarkt staan). Het zorgen voor mensen vind ik onwijs leuk. Het stukje persoonlijke verzorging dat gaat mij te ver. Vele zeggem dat je daar overheen groeit maar ik weet van mijzelf dat mij dat niet lukt.
Dus viel verzorgende ig ect ook af. Toen heb ik meegelopen met de apothekers assistente. Leuk beroep maar voor mij te weinig zorggericht. Steeds minder patienten contact en ze vertelde mij dat het het werk steeds meer werd overgenomen door computers en je nog minder met de patient te maken ging krijgen. En dat wil ik niet. Vandaar bij dokterassistent uitgekomen.

Mijn werkplek kende ik niet. Ben ik via stagemarkt terecht gekomen. Het is een hele warme kleinschalige praktijk waar ik mij na een gesprek al helemaal thuis voelde. En dat gaf voor mij de doorslag!

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 10:18

Wat gaaf dat iedereen de stap neemt om weer te gaan studeren!

Ik ga zelf over twee weekjes ook starten met een deeltijd Master om mijn eerstegraads bevoegdheid te halen. Ook 4 dagen werken, 1 dag naar de studie.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 10:43

Yenni schreef:

Spannend. Ik denk dat de combinatie van werken en leren wel erg fijn is. Je staat dan wel direct in het werkveld en kan wat je op school leert direct uitvoeren in de praktijk. En de situaties die zich op je werk voordoen kan je ook weer gebruiken om vragen over te stellen op school.

Joy_Mennings schreef:

Vervelend dat je last van je darmen en vermoeidheid hebt, dat is geen fijne start van het schooljaar. Ik hoop voor je dat het snel weer beter wordt.

Eapy schreef:
Dat vond ik ook erg belangrijk, dat mijn stages op fijne plekken zijn! Er is inderdaad een flink tekort, zeker hier in de omgeving. Dus ik snap de praktijk ook helemaal.

Ja, dat is ontzettend belangrijk. Ik moest tijdens mijn opleiding ook veel stages doen en heb daarbij echt wel ervaren dat een stageplek je plezier in de opleiding erg kan beïnvloeden. De medestudenten die geen fijne stages hadden zijn ook snel(ler) afgehaakt of hebben vakken niet behaald. Voor jou alleen maar gunstig dat er een tekort is, dan heb je straks hopelijk veel keuze in praktijken waar je zou kunnen werken.

Lau schreef:
Ik heb vandaag kennismaking op stage en ik ben zo zenuwachtig niet normaal. Hoest ook als een zeekoe dus zo eerst daar even wat voor scoren bij de Etos.

Verder ben ik er wel klaar voor heb er echt veel zin in. Waar ik geen zin in heb is volgende week nog 2x werken.

Zo’n eerste dag is altijd spannend, maar het gaat vast goed komen. Ik wens je veel plezier vandaag. :D

Hygge schreef:

Ik ga zelf over twee weekjes ook starten met een deeltijd Master om mijn eerstegraads bevoegdheid te halen. Ook 4 dagen werken, 1 dag naar de studie.

Gaaf dat je gaat starten met een master, dat is ook nog wel mijn droom voor de toekomst. Welk vak geef je / wil je gaan geven?

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 12:02

Yenni schreef:
Eapy: ik heb expres voor een bbl opleiding gekozen ivm het samenwonen. Ik red het financieel niet meer om fulltime naar school te gaan. En een avondopleiding trek ik ook niet. Vandaar de keuze voor bbl.
En de keuze voor doktersassistente heeft lang geduurt. Ik wilde altijd dierenarts assistente worden maar door de werkdruk en slechte salarissen daar nooit voor gegaan. Toen heel veel meeloopdagen gehad omdat ik niet wist wat ik wilde qua werk (iig niet heel mijn leven in de supermarkt staan). Het zorgen voor mensen vind ik onwijs leuk. Het stukje persoonlijke verzorging dat gaat mij te ver. Vele zeggem dat je daar overheen groeit maar ik weet van mijzelf dat mij dat niet lukt.
Dus viel verzorgende ig ect ook af. Toen heb ik meegelopen met de apothekers assistente. Leuk beroep maar voor mij te weinig zorggericht. Steeds minder patienten contact en ze vertelde mij dat het het werk steeds meer werd overgenomen door computers en je nog minder met de patient te maken ging krijgen. En dat wil ik niet. Vandaar bij dokterassistent uitgekomen.

Mijn werkplek kende ik niet. Ben ik via stagemarkt terecht gekomen. Het is een hele warme kleinschalige praktijk waar ik mij na een gesprek al helemaal thuis voelde. En dat gaf voor mij de doorslag!

Ik snap je overwegingen helemaal. Super fijn dat je zo’n warme plek hebt gevonden om te gaan werken, goed om te horen dat je je er thuis voelt!

Hygge schreef:

Hygge welkom, wat leuk! Aan welke universiteit doe je je master?

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 12:15

Eapy schreef:

Nee ik had helaas al voor de vakantie last ervan. Ik heb colitis ulcerosa, maar momenteel geen medicatie. Heb bij de huisarts de waardes laten testen, maar die waren helaas verhoogd. Ik verwacht dus dat ik nu wel medicatie krijg, maar heb pas eind september een afspraak bij de arts.

Ik hoop vooral dat het niet erger wordt. Mijn laatste bachelor jaar stond al in het teken van een heftige opvlamming. Ik heb toen alles gehaald, maar echt fijn is anders natuurlijk.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-23 12:22

Het is nog 2x werken en dan is het gelukkig helemaal klaar.

Stagegesprek ging echt goed ik kwam echt in een warm bad! Echt leuke mensen en heel spontaan en open precies zoals ik ook ben.

En wat gaan jullie hard kan het bijna niet bijhouden :')

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 12:56

Lau schreef:
Stagegesprek ging echt goed ik kwam echt in een warm bad! Echt leuke mensen en heel spontaan en open precies zoals ik ook ben.

Dat is altijd het fijnste! Veel succes op je stage :)

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 14:42

Wat vervelend Joy! Hopelijk houd je het nog even uit voor je afspraak…

Lau wat fijn! Klinkt als een goede match!

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-23 14:48

Joy_Mennings schreef:
Eapy schreef:

Nee ik had helaas al voor de vakantie last ervan. Ik heb colitis ulcerosa, maar momenteel geen medicatie. Heb bij de huisarts de waardes laten testen, maar die waren helaas verhoogd. Ik verwacht dus dat ik nu wel medicatie krijg, maar heb pas eind september een afspraak bij de arts.

Ik hoop vooral dat het niet erger wordt. Mijn laatste bachelor jaar stond al in het teken van een heftige opvlamming. Ik heb toen alles gehaald, maar echt fijn is anders natuurlijk.

Ik hoop dat het meevalt met de opvlamming en je dit jaar goed door komt.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 14:56

Joy_Mennings schreef:

Poeh, wat rot zet! Ik hoop ook voor je dat het niet erger wordt en je geen nieuwe opvlammend krijgt…

Lau schreef:
Het is nog 2x werken en dan is het gelukkig helemaal klaar.

Wat fijn dat je stagegesprek goed ging en je in een warm bad terechtkomt. Dat is enorm belangrijk voor het plezier op je stage. :j

Ik heb net weer even een hoofdstuk samengevat voor mijn opleiding. Ik vind het echt heerlijk om met de stof bezig te zijn en het is ook echt uitdagend. Tot nu toe ook erg tevreden over de manier waarop de zelfstudie is vormgegeven. Ik kan er goed mee uit de voeten. :D

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 23:24

Ik heb vandaag mijn eerste dag gehad. Vond het heel spannend en moet altijd mijn plekje vinden in een groep. Heb een simpele zwarte rugzak maar merk daarin wel gelijk dat ik buiten de boot val.. daar moet ik mij gewoon overheen zetten want bescherming van mijn spullen en draagcomfort is uiteraard belangrijker.
Toch altijd wennen. Veel informatie uiteraard maar wel veel zin in de opleiding!

Wanneer beginnen jullie?

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 23:38

Goed om te lezen dat je veel zin in de opleiding hebt. Ik hoop dat je je plek in de groep snel gevonden hebt. Er is toch helemaal niets mis met een “simpele” zwarte rugzak? Probeer je daar niet door te laten beïnvloeden hoor. Je komt er om te leren en studeren en niet voor een modeshow, toch?! :)

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-23 01:01

Yenni schreef:
Ik heb vandaag mijn eerste dag gehad. Vond het heel spannend en moet altijd mijn plekje vinden in een groep. Heb een simpele zwarte rugzak maar merk daarin wel gelijk dat ik buiten de boot val.. daar moet ik mij gewoon overheen zetten want bescherming van mijn spullen en draagcomfort is uiteraard belangrijker.
Toch altijd wennen. Veel informatie uiteraard maar wel veel zin in de opleiding!

Wanneer beginnen jullie?

Ieder persoon is toch anders je spullen zeggen niks over jou als persoon. Gewoon kijken of je de volgende keer met wat mensen wat raakvlakken kan vinden.

Wel fijn dat je er heel veel zin in hebt met die instelling kom je er wel.

Ik begin 6 september en 11 september heb ik mijn eerst stage dag.