Het leed dat solliciteren heet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marsu

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 16:18

Een paar keer per jaar zit ik aan de andere kant van de tafel bij sollicitatiegesprekken.

Ik merk dat in ons werkveld (IT) nog maar weinig mensen een brief sturen. Voornamelijk een cv, met evt een kort mailtje waarin ze verwijzen naar het cv.
Zelf vind ik dat wel prettig, want het vergelijkt sneller, omdat je niet eerst de helft van de informatie uit de brief hoeft te halen.

Als ik cv's beoordeel, dan kijk ik er ook specifiek naar of een persoon binnen het team zou passen. Soms zit er iemand tussen die qua ervaring goed zou passen, maar qua persoon niet en soms andersom.

Een foto hoeft van mij niet. Maar ik lees wel graag wat mensen beweegt buiten het werk. Denk aan vrijwilligerswerk, lidmaatschap van een vereniging of een bepaalde sport. Het hoeft geen lange tekst te zijn, maar voegt zeker wat toe.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 17:40

Marsu schreef:
Als ik cv's beoordeel, dan kijk ik er ook specifiek naar of een persoon binnen het team zou passen. Soms zit er iemand tussen die qua ervaring goed zou passen, maar qua persoon niet en soms andersom.

Een foto hoeft van mij niet. Maar ik lees wel graag wat mensen beweegt buiten het werk. Denk aan vrijwilligerswerk, lidmaatschap van een vereniging of een bepaalde sport. Het hoeft geen lange tekst te zijn, maar voegt zeker wat toe.

Dit vind ik interessant. Kun je (anoniem uiteraard) voorbeelden geven van hoe je dit soort info correct/prettig in een cv verwerkt? Ik heb nu op mijn cv echt alleen stages, opleiding en werkervaring maar eigenlijk geen persoonlijke info zoals hobbies. Maar kan me voorstellen dat je daarmee wel makkelijker bepaald of iemand in een team past qua persoon.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 18:07

Sjofel schreef:
(Voor de duidelijkheid ik werk in de zorg. aanbiedingen voor bedrijven die wel open staan voor nieuw personeel zijn welkom := )

Welke regio en welk vakgebied?
Voor Noord-Limburg in de gehandicaptenzorg kan ik je wel een rechtstreeks lijntje aanreiken ;)

Sjofel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 18:13

Limburg is helaas echt te ver.
In een straal van 20/30 km (ligt er aan welke kant op) vanaf Zaltbommel zoek ik ongeveer.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 18:20

Eelmo schreef:
Dit vind ik interessant. Kun je (anoniem uiteraard) voorbeelden geven van hoe je dit soort info correct/prettig in een cv verwerkt? Ik heb nu op mijn cv echt alleen stages, opleiding en werkervaring maar eigenlijk geen persoonlijke info zoals hobbies. Maar kan me voorstellen dat je daarmee wel makkelijker bepaald of iemand in een team past qua persoon.

Ik heb als laatste op mijn cv een kopje nevenwerkzaamheden en interesses geplaatst.

Zelf werk ik voor de overheid. Als iemand in een motivatiebrief uitgebreid benoemt graag iets voor de maatschappij te willen betekenen, dan past het benoemen van iets van vrijwilligerswerk onder dat kopje daar zeker bij.
Hier valt dus ook bijvoorbeeld incidenteel een keer schrijven bij de wedstrijden van de rijvereniging onder.

Een ander voorbeeld. Recent had ik een sollicitant die schreef zelf kleding te ontwerpen. Dit gaf direct een hele leuke opening voor een gesprek en deze kandidaat hebben we ook aangenomen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 18:24

Eelmo schreef:

Ik heb mijn in cv kopjes staan met mijn werkervaring en als laatste nevenactiviteiten en hobby’s.
In de meeste gesprekken komt daar een vraag over of soms zelfs meerdere vragen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 19:32

Eelmo schreef:
Marsu schreef:

Ik heb wat hobby-gerelateerde zaken als 'nevenactiviteiten' op mijn cv staan. Semi-topsport tijdens studententijd, een bestuursfunctie en coach (dezelfde sport). Dat laat ook weer bepaalde vaardigheden zien, zoals werken in teamverband.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 19:45

Selina schreef:
Ik vind het bij een gesprek ook lastig om vragen te bedenken. Dan heb ik vooraf vragen bedacht, maar dan zijn die al beantwoord en dan ben ik ergens bang dat het slecht overkomt als ik geen vragen meer heb.

Dan kun je dat toch benoemen? "Bedankt voor het fijne gesprek! Al mijn vragen zijn beantwoord. Als me nog iets te binnen schiet, weet ik jullie te bereiken."

Ik lees ook graag mee. Ga denk ik komend jaar solliciteren omdat ik op termijn dichter bij huis wil werken.
Succes aan ts en alle anderen die er al/nog middenin zitten.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 20:33

Eelmo schreef:
Ik heb nu op mijn cv echt alleen stages, opleiding en werkervaring maar eigenlijk geen persoonlijke info zoals hobbies. Maar kan me voorstellen dat je daarmee wel makkelijker bepaald of iemand in een team past qua persoon.

Wat ik nu (en in mijn vorige baan, als directie-assistent) weleens meekrijg is dat het vooral een completer beeld geeft van jou als persoon. Wélke hobbies je hebt, doet niet ter zake. Maar ze kunnen dan onderling zeggen "wie was Eelmo ook alweer? diegene van het paardrijden toch?". Dan ben je niet meer een plat cv, maar een mens ;)

(Vorige bericht aanpassen niet gelukt)

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 21:23

Marsu schreef:

Dit vind ik interessant. Kun je (anoniem uiteraard) voorbeelden geven van hoe je dit soort info correct/prettig in een cv verwerkt? Ik heb nu op mijn cv echt alleen stages, opleiding en werkervaring maar eigenlijk geen persoonlijke info zoals hobbies. Maar kan me voorstellen dat je daarmee wel makkelijker bepaald of iemand in een team past qua persoon.[/quote]

Ik heb wat hobby-gerelateerde zaken als 'nevenactiviteiten' op mijn cv staan. Semi-topsport tijdens studententijd, een bestuursfunctie en coach (dezelfde sport). Dat laat ook weer bepaalde vaardigheden zien, zoals werken in teamverband.[/quote]

Ik vind dit inderdaad vooral interessant als het iets toevoegt of er een lijntje te leggen valt. Zelf doe ik bestuurswerk bij een serviceclub, daar valt altijd een leuke link te maken. Coachen laat natuurlijk ook vaardigheden zien. Bepaalde sport of hobby's kun je natuurlijk ook heel mooi koppelen of jezelf mee onderscheiden. Ik heb altijd hele positieve reacties gehad op mijn vrijwilligerswerk maar zou het bij een functie als wethouder bijvoorbeeld weer niet als een pre zien en het ook van het soort bedrijf laten afhangen of ik het een toevoeging vind. (belangenverstrengeling)
Ik weet niet of ik paardrijden of skydiven als hobby zou benoemen. :Y)

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 21:24

Hobbies op het CV? Echt? Als het nou gerelateerd is aan de functie die je wilt ok, maar gewoon zomaar? Ik heb altijd geleerd alleen relevante informatie erop te zetten. Geven hobbies niet juist aanleiding tot vooroordelen? Zoals dat je ook beter geen foto toevoegt?

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 21:45

Ik heb ze er ook op staan. Mijn CV heeft een kolom links waar ik een foto, persoonlijk profiel en hobbies/nevenactiviteiten in heb staan. Dan rechts in een grotere kolom stages, opleidingen, werkervaringen en professioneel relevante cursussen/vaardigheden. Ik heb het niet uitgebreid er op staan, gewoon een kopje met hobbies. Ik verander mijn CV sowieso voor elke sollicitatie die ik doe dus afhankelijk van de functie en de vacature zet ik er bepaalde dingen op of laat ik juist dingen weg.
Ik heb er iig positieve reacties op gehad.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 21:50

Nooit last gehad van vooroordelen omdat ik mijn hobby op mijn cv heb genoemd.
Maar niets is verplicht he. Als het niet goed voelt, niet doen.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 21:56

Sjofel schreef:
Limburg is helaas echt te ver.
In een straal van 20/30 km (ligt er aan welke kant op) vanaf Zaltbommel zoek ik ongeveer.

Mocht Vught een optie zijn, gehandicaptenzorg. Dan laat maar weten

Sjofel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 21:59

Je hobby's of nevenactiviteiten geven een persoonlijke touch aan je cv. Het maakt het wat informeler, in de zorg word dat vaak als positief ervaren. In een bedrijf of een functie die wat formeel is of over komt zou ik het hoogstens nevenactiviteiten vermelden (bv penningmeester) maar geen hobby's.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 23:22

Hangt heel er van je sector, functie, vacature etc af. Ik vind er niets mis mee, geeft me een beetje inzicht in je competencies en skills.

MayoNeighs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 09:12

Ik heb op mijn cv ook een kopje met hobby's/bezigheden. Ik heb hier elke sollicitatie al vragen over gehad. Dit kan het gesprek doen loslopen waardoor eventuele stress wat kan afvloeien. ;)
Imo krijgen ze dan ook een beeld van hoe je als persoon bent als je kan praten over je hobby/passie. Aan je hobby kan je ook soft skills linken, zoals 'verantwoordelijkheidsgevoel' als je paarden hebt oid.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 09:17

Selina schreef:
Ik meld me hier maar alvast.
Heb nu hulp vanuit een re-integratiebureau en gaan binnenkort beginnen met vacatures zoeken en het solliciteren.
Ik zie er best wel tegenop omdat ik het toch altijd lastig vind om mezelf goed te laten overkomen in een brief. Zo ben ik altijd heel saai en zakelijk in een brief, terwijl dit eigenlijk niet klopt met wie ik ben.
Ik vind het bij een gesprek ook lastig om vragen te bedenken. Dan heb ik vooraf vragen bedacht, maar dan zijn die al beantwoord en dan ben ik ergens bang dat het slecht overkomt als ik geen vragen meer heb.

Zijn er niet van die moderne manieren van solliciteren middels een filmpje ofzo?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 09:19

Sjofel schreef:
Het is echt een leed dat solliciteren -O-

Ik had een super toffe baan maar door reorganisatie werden tijdelijke contracten niet verlengd. Nog nooit zo gebaald dat ik een baan kwijt raakte ;(

Nu aan het solliciteren. Vanmorgen toevallig wel gebeld omdat ik oprecht een vraag had, ik kreeg niet het idee dat dat werd gewaardeerd. Een erg kortaf antwoord maar goed ik had antwoord. Uiteindelijk sollicitatie verstuurd, krijg ik als reactie 'als we alle kandidaten hebben bekeken dan hoor je van ons'. Standaard reactie, terwijl ik via via weet dat de teams zitten te springen om nieuwe collega's terwijl er amper sollicitanten zijn. Deze specifieke vacature staat ook al maanden open..
Sommige bedrijven gaan wat betreft echt niet mee in de tijd van personeelsschaarste, die blijven hetzelfde beleid houden. En dan zeuren dat er weinig personeel te vinden is %) (Voor de duidelijkheid ik werk in de zorg. aanbiedingen voor bedrijven die wel open staan voor nieuw personeel zijn welkom := )

Ik weet niet wat je diploma is. Maar als ik bij ons op het werk niveau 3 of niveau 4 kan aanbrengen kan ik 1000 euro vangen, zo erg is het tekort. En 700 euro voor overige functies :+

Sjofel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 09:31

Dat hoor ik wel vaker dat mensen geld krijgen als ze nieuw personeel aanbrengen. Maar 1000 euro is echt wel serieus veel geld :') Het is vaak wel in de ouderenzorg en als ik ergens niet naar terug wil is het verzorg/verpleeghuis :o

MayoNeighs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 09:47

Ik werk op kantoor in de bouwsector, en onze referral fee om nieuw personeel aan te brengen is €2.000 bruto... Wel in België. :')

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 09:57

Sjofel schreef:
Dat hoor ik wel vaker dat mensen geld krijgen als ze nieuw personeel aanbrengen. Maar 1000 euro is echt wel serieus veel geld :') Het is vaak wel in de ouderenzorg en als ik ergens niet naar terug wil is het verzorg/verpleeghuis :o

Dat is inderdaad de ouderen zorg :D

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 10:07

Maartje1990 schreef:
Sjofel schreef:

Dat is inderdaad de ouderen zorg :D

Hier in het ziekenhuis volgens mij ook 1000eu. Maar is wel midden NL...

Sjofel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 10:13

Voor dat geld kan je nog actief gaan werven op LinkedIn! Lucratieve bijbaan *\o/* .

Ik ben (helaas) geen verpleegkundige dus ben bang dat je aan mij niets kan verdienen :')

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 10:20

Sjofel schreef:
Voor dat geld kan je nog actief gaan werven op LinkedIn! Lucratieve bijbaan *\o/* .

Ik ben (helaas) geen verpleegkundige dus ben bang dat je aan mij niets kan verdienen :')

Als je dat helaas vindt zou je altijd een bbl traject in kunnen gaan?