Hoe makkelijk/moeilijk is het bij jullie om vrij te krijgen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tink89

Re: Hoe makkelijk/moeilijk is het bij jullie om vrij te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 16:08

Ik werk bij een onderwijswerkgever, maar niet daadwerkelijk in een school. Ik heb wél net zo veel uren vakantie als onderwijzend personeel, maar hoef van die 12 weken er maar 7 in de schoolvakanties op te nemen. De rest mag ik zelf plannen.

De schoolvakanties vrij nemen, is dus sowieso geen probleem. Weken daarbuiten stem ik af op mijn agenda. Dagjes zijn eigenlijk nooit een probleem.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 16:10

Inprincipe word er hier niet moeilijk over gedaan. Mits je het optijd aangeeft en overlegt met je directe collega's.
En hier mogen we alleen in December geen vrije dagen nemen. Dit ivm de drukte maar dat is ook direct aangegeven bij de sollicitatie dus daar heb ik dan ook geen problemen mee.

Waar dan wel moeilijk over word gedaan is als je een dokters of tandarts afspraak midden op de dag plant.
In december had ik een afspraak gemaakt bij mijn HA. Helaas was het zo druk en omdat ik geen spoed was moest ik ruim 2 weken wachten en kon ik pas in Januari terecht.
De tijd van de afspraak: 13.30.
Nou toen kreeg ik een hele preek dat ze dat liever niet hadden omdat het midden op de dag is en dat ik de volgende keer maar een afspraak in de ochtend moest maken.
Of ik nou de afspraak om 10.00 heb of 13.30, ik ben evenlang weg.
Er zijn meerdere collega's die het zelfde hadden.
Helaas us er weinig begrip voor dat sommige HA praktijken het gewoon ontzettend druk hebben en je soms niet kunt kiezen hoelaat je wil maar dat je allang blij kan zijn dat je zo snel mogelijk terecht kan.
Daar heb ik wel moeite mee dat daar zo moeilijk over gedaan word.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 16:14

Celebi schreef:
6,5 week?! Nee hier is het inderdaad gewoon het wettelijk verplichte aantal plus 1 week.

Mja, ik heb wat extra loyaliteitsdagen (werk al bijna 13 jaar voor dezelfde werkgever) en dat soort dingen, die nog bovenop de 26 dagen die iedereen bij ons krijgt komen, dus ik zit jaarlijks rond de 32-33 vakantiedagen die ik op kan nemen. Daar komt dan af en toe ook nog wat TVT bij

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 16:46

Ik werk voor de overheid en bij ons is het super makkelijk om vrij te nemen.
Als ik vr vrij wil kan dat gewoon en ook op de dag zelf zou ik zo s'middags vrij kunnen nemen.

Uiteraard wel even in 'overleg' met mijn directe collega's.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 16:47

Op mijn werk (ambtenaar) is het extreem makkelijk om vrij te krijgen. Ik beheer mijn eigen agenda, dus als ik vrij wil, plan ik gewoon niks in of verzet ik afspraken. En als dat niet mogelijk is, regel ik vervanging voor die ene afspraak of en andere oplossing. Bij ons hoeft er ook niet altijd iemand aanwezig te zijn, dus (zeker in de zomervakantie) is er regelmatig niemand. Is gelukkig geen probleem.

Vaak vraag ik via het systeem zelfs achteraf verlof aan. Dan weet ik precies hoeveel overuren ik nog heb staan en hoeveel verlofdagen ik moet inleveren.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 16:51

Daihyo schreef:
Hier heel makkelijk. Ik werk in een team van 20 mensen, maar heb volledig mijn eigen pakket. Ik kan mijn werk daardoor zelf indelen. Ook in reguliere weken kan ik heel flexibel werken (overleggen uitgezonderd, maar andere werkzaamheden kan ik doen wanneer ik wil), datzelfde geldt voor vakantie. Ik deel het mede en hoef het niet eens te vragen :))

Hier net zo. Ik werk als consultant. Zo lang ik mijn werk af krijg ben ik vrij om te gaan (uiteraard wel binnen het max aantal verlofdagen).

duikpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 16:57

Bij mij staan de meeste dagen vast zoals goede vrijdag, dag na hemelvaart, 3 weken bouwvak en 2 weken kerst.
Blijven dus niet veel dagen over, en die zijn altijd wel in te plannen als mijn collega er dan maar is.
Wel balen voor ons die vaste weken, want wij zijn kinderloos en zitten nu wel aan de dure periodes gebonden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 16:58

ik werk als dietist in de ouderenzorg. Ik plan mijn eigen agenda, dus check bij collega's of ze mijn spoedwaarneming kunnen doen en telefonisch bereikbaarheid kunnen draaien en als dat kan blokkeer ik mijn agenda.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 16:59

Ik kan vrij nemen wanneer ik zin heb, hoef niks te overleggen. Natuurlijk wel binnen mijn urenbudget en rekening houdend met drukke perioden. Dus niet ineens verdwijnen als er net een deadline is. Er wordt vanuit gegaan dat je daar zelf goed op let. Ik werk als wetenschappelijk onderzoeker.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 17:06

Ik werk wanneer ik kan/ zin heb.
Mijn vriend is docent en kan amper een extra dag krijgen buiten de verplichte vakanties. Soms jammer gezien de vakanties ook vaak nog gedeeltelijk thuiswerk tijd zijn.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 17:06

Olympia schreef:
Jawel. Als er een belang is wat in cao is afgesproken of met de OR is afgestemd mag er vanaf geweken worden. Ik heb dit laatst helemaal uitgezocht en ook nagevraagd bij juridisch loket.

En bij ons is daar dus een uitzonderingsregel voor.

Grappig, een CAO mag niet afwijken van de wet ten nadele van de werknemer en de OR ook niet. Ook mag het niet bij een bedrijfsreglement ingelegd worden. Is een uitspraak over geweest van het Hof.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 17:12

Ik ben operatieassistent, in de zorg dus, waarbij het altijd rot is om vrij te krijgen. Vakanties dienen heel vroeg ingeleverd te worden (zomervakantie moet in december al).... Even een dagje vrij is lastig, vaak moet je dan ruilen oid. Er is weinig personeel dus is vaak even puzzelen

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 17:17

Ailill schreef:
Bij ons gaat het totaal niet lastig, als in: regel het onderling maar. Jammere is dat al mijn collega's (jonge) kinderen hebben, die menen dan standaard voorrang te krijgen tijdens schoolvakanties.

Belachelijk.

Juist belachelijk dat je dat belachelijk vind...

Vrij nemen bij ons heel lastig, heel klein team

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 17:32

Nou ja, ik vind het ook wel belachelijk hoor. Iedereen heeft zo zijn eigen redenen om die bepaalde weken vakantie te willen. Dat kunnen kinderen zijn, maar ook gewoonweg omdat de locatie waar je heen wilt het meest leuk is in het hoogseizoen. Dat er dan de meeste activiteiten zijn en de meeste reuring in de omgeving. Of gewoonweg omdat het vaak de warmste weken van het jaar zijn en je lekker in je tuin wilt zitten, met de honden wilt wandelen, buitenritten wilt inplannen, weet ik het voor activiteiten die je graag doet als het heerlijk weer is en de dagen lang zijn. Ik wil altijd juist graag de bouwvak in de zomer vrij, maar daar heb ik nu niet eens genoeg weken meer voor, want dan kan ik met kerst niet de 2 weken vrij nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 17:39

Celebi schreef:
Nou ja, ik vind het ook wel belachelijk hoor. Iedereen heeft zo zijn eigen redenen om die bepaalde weken vakantie te willen. Dat kunnen kinderen zijn, maar ook gewoonweg omdat de locatie waar je heen wilt het meest leuk is in het hoogseizoen. Dat er dan de meeste activiteiten zijn en de meeste reuring in de omgeving. Of gewoonweg omdat het vaak de warmste weken van het jaar zijn en je lekker in je tuin wilt zitten, met de honden wilt wandelen, buitenritten wilt inplannen, weet ik het voor activiteiten die je graag doet als het heerlijk weer is en de dagen lang zijn. Ik wil altijd juist graag de bouwvak in de zomer vrij, maar daar heb ik nu niet eens genoeg weken meer voor, want dan kan ik met kerst niet de 2 weken vrij nemen.

Lol. Je weet dat je kinderen niet ineens een week bij de vuilnisdump kan zetten he? En als ze naar de opvang moeten ben je wsl meteen je salaris daaraan kwijt

Denk dat veel ouders er een moord voor zouden doen om buiten het seizoen vakantie te kunnen regelen :') En dat zeg ik als niet-ouder met wel-ouder collega's.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 17:48

Haha nee dat begrijp ik. Al blijf ik er wel bij dat het nog steeds nooit het probleem van een ander hoeft te zijn. Kinderen hebben toch al veel langer zomervakantie dan de meeste ouders vrije dagen hebben over het hele jaar dus dat probleem blijft bestaan. Je weet waar je aan begint met kinderen, en dat is zorgen voor een balans tussen werk, opvang en zelf thuis zijn. Collega's onderling zouden elkaar verder gelijke dingen moeten gunnen. En dat is dus geven en nemen. Het ene jaar heb je dan misschien wel je favoriete vakantieweken, en de volgende keer je collega. Maar altijd maar de mensen met kinderen voorrang geven, nah, dat vind ik gek. Beetje een ouderwetse gedachte onder de noemer 'zo hoort het nou eenmaal'. Net als hard werken en fulltime de norm zijn terwijl er steeds meer mensen onder werkdruk bezwijken en dat 4 wettelijke weken vakantie in een jaar helemaal oké zou zijn. Zijn dingen waar ik het niet zo mee eens ben.

Maar dit gaat misschien een beetje offtopic. :D

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 18:04

Het gaat niet enkel om opvang, je wil ook gewoon met je hele gezin van je welverdiende vakantie genieten
Voor velen, waaronder ik zelf, is het het hele jaar teren op die 3 weken zomervakantie, waar ze zelfs liever nog maar 2 weken zien

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 18:10

Maar datzelfde heb ik ook altijd gehad. Die 3 weken in de bouwvak waren echt het hoogtepunt van het jaar. Wij hebben welliswaar geen kinderen op dit moment maar waarom hebben andere gezinnen die wel kinderen hebben dan meer recht op die drie weken? Dat is echt iets wat ik me afvraag. Voor ons is het net zo puzzelen om de vakanties op elkaar af te stemmen.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 18:13

Misschien omdat je partner alleen die 3 weken vakantie heeft?

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 18:14

Met zn tweeën is iets makkelijker om voor elkaar te krijgen, dun kun je ook samen in juni gaan of september
Maar als je én kinderen hebt én een partner met bouwvak, tja das helemaal lastig

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 18:23

Menino schreef:
Celebi schreef:

Lol. Je weet dat je kinderen niet ineens een week bij de vuilnisdump kan zetten he? En als ze naar de opvang moeten ben je wsl meteen je salaris daaraan kwijt

Denk dat veel ouders er een moord voor zouden doen om buiten het seizoen vakantie te kunnen regelen :') En dat zeg ik als niet-ouder met wel-ouder collega's.

Dan nog. Ik heb geen kinderen maar doe wel elk jaar een week vrijwilligerwerk (voor kinderen) wat in de laatste week van de schoolvakanties valt. Als mensen met kinderen standaard voorrang zouden hebben, zou dat dus (kunnen) betekenen dat ik nooit dat vrijwilligerswerk zou kunnen doen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 18:51

duikpaardje schreef:
Bij mij staan de meeste dagen vast zoals goede vrijdag, dag na hemelvaart, 3 weken bouwvak en 2 weken kerst.
Blijven dus niet veel dagen over, en die zijn altijd wel in te plannen als mijn collega er dan maar is.
Wel balen voor ons die vaste weken, want wij zijn kinderloos en zitten nu wel aan de dure periodes gebonden.

Hier ook, ik werk in de assemblage en wij zitten ook standaard die dagen en weken dicht. Die krijgen wij niet doorbetaald of we moeten vrije dagen inleveren. 3 weken bouwvak idd en 2 weken met kerst. Ik wil geen 3 weken zomer, ik wil 2 weken in september. Maar dat kan niet. Want we hebben idd veel medewerkers met kinderen en die zijn gebonden aan de kinderzomervakantie. En als je dan gaat vragen wie er wanneer vakantie wil zijn de meeste voor de bouwvak. Dus tja, meeste stemmen gelden. Ik vind het zo zonde van mijn dagen...ik kan ze wel beter gebruiken.

Vrij vragen gaat op zich makkelijk, ik heb nog nooit nee gehoord. We zijn met zoveel mensen dat dat gewoon kan. Soms zijn er wel 10 mensen vrij op een dag, dat is prima op te vangen. Ik probeer het wel altijd ruim op tijd aan te vragen maar vorige week nog gevraagd of ik diezelfde dag eerder weg kon en dat was prima.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 18:58

Celebi schreef:

Amen!

Wij hebben geen kinderen, maar onze vaste reislocatie is in september al vrij lauw. Zowel qua temperatuur als qua dingen die er te doen/open zijn.

En daar kan ik nog wel mee leven - maar met Kerst kan ik daar echt pissig om worden. Ik snap dat het kerstvakantie is voor de kinderen van de collega's van mijn vriend, maar sorry - daar heb ik echt helemaal niets mee te maken. Ik vier ook Kerst, ook al heb ik geen kinderen, en ik vind het ook fijn als mijn vriend dan ook vrij kan krijgen. Maar dat gaat niet, want de collega's met kinderen vragen hun vakantie voor heel het jaar al ergens in januari aan, en niet iedereen kan tegelijk vakantie nemen 8)7

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 19:02

Ik kan zelf mijn dagen indelen, en wij hebben de vrijheid om zelfs op de dag zelf die dag vrij te nemen. Dan zetten we het gewoon in de agenda. Er wordt wel verwacht dat we hier verantwoord mee om gaan. Dat vind ik niet meer dan logisch.

Deadlines moeten gewoon gehaald worden, en ik ga geen afspraken afzeggen of naar collega's schuiven 'omdat het zulk mooi weer is'.

Dus ja, ontzettend blij met mijn werkgever!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 19:16

Jeetje standaard 2 weken vrij met kerst. Dat is wel een nadeel van de zorg, dat dat nooit kan. Voordeel is wel dat ik vaak doordeweeks lekker vrij ben als anderen werken.