juval schreef:Mij is nu wel duidelijk dat het een normale vergoeding is, daar zullen we het dus maar niet meer over hebben ...
Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
juval schreef:Mij is nu wel duidelijk dat het een normale vergoeding is, daar zullen we het dus maar niet meer over hebben ...
juval schreef:Dit is een verplichte stage, ze doet een opleiding management horeca. Zelf wil ze liever de evenementenkant op en is ze van plan om hierna een HBO management opleiding te gaan volgen.
ze is nu (uiteraard) aan het werk, maar ik zal alle tips die hier zijn genoemd met haar bespreken.
even voor de duidelijkheid, ik ben niet echt een curlingmoeder en mijn kinderen zijn al vroeg lekker zelfstandig.... ik zou me nooit met hun zaken bemoeien als ze daar niet expliciet om vragen. Maar mijn gevoel is soms wel anders.
juval schreef:oke, bedankt voor alle reacties! heel fijn.
mijn dochter heeft een auto en werkt wisselende diensten, ook avond. via ov reizen doet ze liever niet dus.
Mij is nu wel duidelijk dat het een normale vergoeding is, daar zullen we het dus maar niet meer over hebben ... het is nu ook nog maar 5 maanden, dat is wel te overzien.
voor de inhoud van de stage zal ik haar adviseren naar de stagebegeleider en/of opleiding te stappen. Het is voor haar lastig gemotiveerd te blijven bij dit saaie en eenzijdige werk.
Shadow0 schreef:Als we dat minder normaal gaan vinden, kunnen we er misschien wat aan veranderen? Ik zou zelfs zeggen dat we het dan normaler moeten vinden dat ouders wel voor hun kinderen opkomen of hulp mogen geven. Als er bijvoorbeeld een conflict is met een werknemer, hebben werkgevers ook zo een jurist aan hun zijde. Waarom zouden jongeren geen hulp mogen krijgen van iemand met meer ervaring?
Ik gun het jongeren dat ze het zelf doen hoor. Maar bouw dan bijvoorbeeld als MBO een goede structuur van studenten onderling die elkaar kunnen bijstaan in wat normaal is bij stages, en maak dat ook deel van de opleiding. (Dat zou ik helemaal niet gek vinden!)
Maar dit topic staat vol met mensen die erkennen dat de situatie nogal unfair is naar stagiaires die weinig tot niets betaald krijgen - en vervolgens is de conclusie dat het 'nou eenmaal' zo is? Waarom?
Balko schreef:Omdat je als leerling meestal leert, en dan dus geen volledige werknemer bent.
Je kunt niet volledig zelfstandig ingezet worden en je bent dus extra naast het normale personeel.
Hutcherson schreef:Normaal gesproken krijg je niks voor stage. En dat je je baantje ervoor op moet zeggen, daar is dus stufi voor als ze daarvoor in aanmerking komt.
Was in mijn studietijd zo.
Ik koos mn stages altijd zo dat ik gewoon optijd kon zijn bij mijn bijbaan. En ik koos mn stages ook op wat ze me konden bieden qua leerprocessen. Saai werk wat ik al beheerste sloeg ik over.
Shadow0 schreef:Als we dat minder normaal gaan vinden, kunnen we er misschien wat aan veranderen? Ik zou zelfs zeggen dat we het dan normaler moeten vinden dat ouders wel voor hun kinderen opkomen of hulp mogen geven. Als er bijvoorbeeld een conflict is met een werknemer, hebben werkgevers ook zo een jurist aan hun zijde. Waarom zouden jongeren geen hulp mogen krijgen van iemand met meer ervaring?
Ik gun het jongeren dat ze het zelf doen hoor. Maar bouw dan bijvoorbeeld als MBO een goede structuur van studenten onderling die elkaar kunnen bijstaan in wat normaal is bij stages, en maak dat ook deel van de opleiding. (Dat zou ik helemaal niet gek vinden!)
Maar dit topic staat vol met mensen die erkennen dat de situatie nogal unfair is naar stagiaires die weinig tot niets betaald krijgen - en vervolgens is de conclusie dat het 'nou eenmaal' zo is? Waarom?
Hutcherson schreef:De stagiair betaalt al collegegeld voor de opleiding, dus in wezen betaalt een student al voor het stage lopen.Heb je wel eens een HBO student als stagiaire begeleid? Zeker ook bij een opleiding waar een stuk sociale ontwikkeling als mens komt kijken. Mijn hemel wat gaat er een tijd in die gasten zitten. Kwalitatief kunnen ze echt niet bieden wat een normale collega wel kan. De kans op fouten is zeer groot, dus ook op klachten. En dan nog het gedeelte waarbij je verslagen moet beoordelen... In eigen tijd uiteraard. En daar moet een werkgever dan voor betalen? Eigenlijk zou de stagiair moeten betalen aan de begeleiders.
Hutcherson schreef:Voor alle uren, frustratie en pijn aan onze ogen voor alle (spel) fouten in verslagen en tenenkrommend op hete kolen zitten bij gesprekken omdat er hele belangrijke dingen vergeten worden, zou eigenlijk grof betaald moeten worden. Dus bij ons geen stagevergoeding, puur omdat we enorm veel tijd in de stagiaires stoppen. En dan nog een stuk persoonlijke ontwikkeling maar ook als professional. Ze kunnen bij ons zeker niet zonder supervisie aan de slag en meedraaien. Overigens hebben we tot nu toe 3 stagiaires gehad, en niemand heeft het gehaald. We hebben echt twijfels of wij nu zoveel verwachten of dat de kwaliteit stagiaires zo slecht is.
Hutcherson schreef:Voor alle uren, frustratie en pijn aan onze ogen voor alle (spel) fouten in verslagen en tenenkrommend op hete kolen zitten bij gesprekken omdat er hele belangrijke dingen vergeten worden, zou eigenlijk grof betaald moeten worden. Dus bij ons geen stagevergoeding, puur omdat we enorm veel tijd in de stagiaires stoppen. En dan nog een stuk persoonlijke ontwikkeling maar ook als professional. Ze kunnen bij ons zeker niet zonder supervisie aan de slag en meedraaien. Overigens hebben we tot nu toe 3 stagiaires gehad, en niemand heeft het gehaald. We hebben echt twijfels of wij nu zoveel verwachten of dat de kwaliteit stagiaires zo slecht is.