is dit normaal bij stage?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: is dit normaal bij stage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 18:12

Ik geloof dat het inmiddels duidelijk was :D

juval schreef:
Mij is nu wel duidelijk dat het een normale vergoeding is, daar zullen we het dus maar niet meer over hebben ...

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 18:12

juval schreef:
Dit is een verplichte stage, ze doet een opleiding management horeca. Zelf wil ze liever de evenementenkant op en is ze van plan om hierna een HBO management opleiding te gaan volgen.

ze is nu (uiteraard) aan het werk, maar ik zal alle tips die hier zijn genoemd met haar bespreken.

even voor de duidelijkheid, ik ben niet echt een curlingmoeder en mijn kinderen zijn al vroeg lekker zelfstandig.... ik zou me nooit met hun zaken bemoeien als ze daar niet expliciet om vragen. Maar mijn gevoel is soms wel anders.

Ik heb ook MOH4 gestudeerd maar nooit stage hoeven lopen in de huishouding. Wel hoorde er een stage bij achter de receptie. Huishouding is goed om te leren kennen maar lijkt me verder niet heel relevant voor de opleiding van je dochter. Wellicht dat ze de stage opdracht is goed kan bekijken en doornemen met haar stagebegeleider.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 18:17

Tip: je dochter kan volgend jaar via de belasting het afgedragen deel van de stagevergoeding waarschijnlijk terugvragen.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 18:30

Het werk wat ze doet, tja niet echt normaal maar helaas zijn er veel bedrijven die stagiaires gebruiken als een soort goedkope kracht. Ik heb tijdens verschillende stages op mbo 3 en mbo 4 niveau dag in dag uit doosjes op pallets gezet. Wel aangegeven bij school en de stage maar kon weinig aan gedaan worden

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 18:42

Als we dat minder normaal gaan vinden, kunnen we er misschien wat aan veranderen? Ik zou zelfs zeggen dat we het dan normaler moeten vinden dat ouders wel voor hun kinderen opkomen of hulp mogen geven. Als er bijvoorbeeld een conflict is met een werknemer, hebben werkgevers ook zo een jurist aan hun zijde. Waarom zouden jongeren geen hulp mogen krijgen van iemand met meer ervaring?

Ik gun het jongeren dat ze het zelf doen hoor. Maar bouw dan bijvoorbeeld als MBO een goede structuur van studenten onderling die elkaar kunnen bijstaan in wat normaal is bij stages, en maak dat ook deel van de opleiding. (Dat zou ik helemaal niet gek vinden!)

Maar dit topic staat vol met mensen die erkennen dat de situatie nogal unfair is naar stagiaires die weinig tot niets betaald krijgen - en vervolgens is de conclusie dat het 'nou eenmaal' zo is? Waarom?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 18:56

juval schreef:
oke, bedankt voor alle reacties! heel fijn.

mijn dochter heeft een auto en werkt wisselende diensten, ook avond. via ov reizen doet ze liever niet dus.

Mij is nu wel duidelijk dat het een normale vergoeding is, daar zullen we het dus maar niet meer over hebben ... het is nu ook nog maar 5 maanden, dat is wel te overzien.

voor de inhoud van de stage zal ik haar adviseren naar de stagebegeleider en/of opleiding te stappen. Het is voor haar lastig gemotiveerd te blijven bij dit saaie en eenzijdige werk.

De bruto vergoeding is netjes, en je dochter kan een https://download.belastingdienst.nl/bel ... 2z9fol.pdf bij PZ inleveren om de korting te krijgen. (kan maar bij 1 baan tegelijk)
Omdat de meeste studenten een OV hebben is reiskostenvergoeding niet gebruikelijk. Dat ze liever met haar auto gaat is dan eigen keuze.

Als ze de stage saai vindt, dan is de eerste stap om bij haar begeleider een gesprek aan te vragen dat ze gevarieerdere werkzaamheden wil, en evt. haar studiebegeleider in te schakelen dat ze van dit eenzijdige werk niet veel opsteekt.
Een stage wordt niet altijd gebruikt om ervaring op te doen maar ook als goedkope kracht. Dat hoeft ze niet te accepteren. In het ergste geval zoekt ze een andere stageplaats die beter bij haar interesse past. Ook dit soort vervelende dingen horen bij werkervaring opdoen en leren werken. ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 19:21

Ik kreeg bij mijn HBO stage achteraf een paar honderd euro ivm goed functioneren. Dat zou dus ook nog kunnen. (Verder onbetaald en dagelijks 1.5 uur enkele rit met de auto maar ik heb wel een zeer mooie multinational op mijn CV nu.)

Vwb de inhoud van de stage : wij moesten vooraf zelf leerdoelen opstellen gericht op het afstuderen en wat je erna wilde doen en die ondertussen bijstellen. Dus ook zelf kijken : ik moet voor onderdeel A naar collega X of afdeling Y en dat vroeg je dan tijdig aan bij de leidinggevende. Achteraf dan een reflectie gekoppeld aan het leerdoel wat je had opgesteld. Is je dochter echt helemaal blanco naar stage gestuurd? Want daar vind ik dan in de begeleiding vanuit school ook wel wat missen.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 20:05

Shadow0 schreef:
Als we dat minder normaal gaan vinden, kunnen we er misschien wat aan veranderen? Ik zou zelfs zeggen dat we het dan normaler moeten vinden dat ouders wel voor hun kinderen opkomen of hulp mogen geven. Als er bijvoorbeeld een conflict is met een werknemer, hebben werkgevers ook zo een jurist aan hun zijde. Waarom zouden jongeren geen hulp mogen krijgen van iemand met meer ervaring?

Ik gun het jongeren dat ze het zelf doen hoor. Maar bouw dan bijvoorbeeld als MBO een goede structuur van studenten onderling die elkaar kunnen bijstaan in wat normaal is bij stages, en maak dat ook deel van de opleiding. (Dat zou ik helemaal niet gek vinden!)

Maar dit topic staat vol met mensen die erkennen dat de situatie nogal unfair is naar stagiaires die weinig tot niets betaald krijgen - en vervolgens is de conclusie dat het 'nou eenmaal' zo is? Waarom?

Omdat je als leerling meestal leert, en dan dus geen volledige werknemer bent.
Je kunt niet volledig zelfstandig ingezet worden en je bent dus extra naast het normale personeel.
Dat is althans zoals het hoort te zijn, wel merk je dat dit meestal anders is in werkelijkheid.
Maar de intentie is zoals geschetst, en daarom dus niet betaald. Het is ervaring voor, hopelijk, een succesvolle toekomst.

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 20:08

Dit is zeker normaal en eigenlijk best veel.
Voor mijn MBO 4 opleiding heb ik ook 40 uur per week stage moeten lopen en kreeg toen maar 250,- per maand.

Bij de lerarenopleiding krijg je voor stages zelfs helemaal niks, omdat je niet alleen voor de klas mag staan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 20:36

Balko schreef:
Omdat je als leerling meestal leert, en dan dus geen volledige werknemer bent.
Je kunt niet volledig zelfstandig ingezet worden en je bent dus extra naast het normale personeel.

Het gaat er dus om dat dat heel vaak niet is hoe het gaat en dat eigenlijk iedereen dat weet. Ik vind dat echt vreemd. We weten de theorie (stagiaires zijn er niet om onderbetaald werknemer te zijn maar om te leren) en we weten dat stagiaires wel degelijk heel vaak het werk moeten doen voor vrijwel niets... En dan doen we er vervolgens eigenlijk niets mee, behalve heel vaak herhalen dat het 'nou eenmaal' zo is.

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 20:50

Tja.. het is dus al jaren zo.
Die stages duurden dan ook nog eens een half jaar. Ik zat op het Grafisch lyceum, moest 2 x een half jaar stage lopen dus eigenlijk zelfs een jaar collegegeld betalen voor niets en amper verdienen.

Het bedrijf waar ik zo weinig verdiende maakte ook serieus misbruik van stagiaires, Ik moest na mijn korte inwerk periode ook even hard werken als de meiden die vast in dienst waren en kreeg de wind van voren als ik iets niet goed deed. Het bedrijf in kwestie maakte er zelfs een probleem van toen ik eerder wilde stoppen omdat ik genoeg uren had gemaakt voor school en mijn vakantiedagen niet allemaal op had kunnen nemen.. Nu heb ik wellicht hier ook heel veel pech gehad, maar ik denk dat het vaker voor komt dan je denkt...

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 22:04

Het hangt echt van het bedrijf af, wij proberen stagiaires wel altijd een leuke stage te geven en ze mee te nemen naar dingen die ze anders nooit zouden meemaken. Bij ons kan dat en de meesten waarderen dat enorm. Maar het is ook maar net wat ze er zelf van maken en hoeveel initiatief ze hebben.

We hebben meestal mbo4 stagiaires, ze krijgen een vergoeding, maar daar wordt je niet rijk van, maar alle stagiaires ongeacht nivo krijgen dezelfde vergoeding. Maar eerlijk gezegd, ze zijn er maar een paar maanden, tegen de tijd dat ze goed ingewerkt zijn stoppen ze alweer. Als werkgever leveren ze ook niet veel op want de begeleiding kost ook veel tijd die ook anders ingezet kan worden.
De reden waarom wij wel elk jaar een stuk of 4 stagiaires hebben is omdat we jonge mensen wel een kans willen geven om ervaring op te doen.

Vaak moeten ze een x aantal uur stagelopen vanuit school. We houden het echt niet op de minuut na bij. We geven ze een opdracht en die moeten ze uitvoeren. Daarnaast doen ze nog wat andere klusjes en af is af. De klussen die ze doen zijn vaak afgebakend en als ze weg zijn vallen er geen gaten in de bezetting, ze zijn echt boventallig. Meestal een project dat blijft liggen omdat er geen tijd voor is.

Maar we horen ook wel dat ze bij sommige stageplekken binnen een week volledig moeten meedraaien en amper tijd hebben om hun examenopdracht uit te voeren omdat productie draaien voorrang heeft. Daar vind ik wel wat van.

Ik zou ts willen aanraden navragen bij school of het wel de bedoeling is om alleen maar 1 taak te doen waar je niets van leert en om na te vragen hoeveel uur ze moet stagelopen. Meer dan 40 uur per week lijkt me ook niet de bedoeling.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 22:07

Volgens mij is het nu veel gebruikelijker om redelijk betaald te krijgen voor stage.
Ze hebben overal personeel tekort en je kan overal aan de slag.
Ik zou adviseren om ergens anders te kijken en gewoon te onderhandelen, over je vergoeding én wat je wil leren/doen. Gelijk een goede ervaring waar je later in je werk ook mee te maken krijgt.

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 22:11

Op het mbo geen vergoeding gehad en daar werd echt wel een beetje misbruik van gemaakt. Op het hbo wel een vergoeding.

Op het hbo moest je een stageopdracht uitvoeren die je samen met het bedrijf opstelde. Bij het mbo was het meer meelopen en hopen dat je iets leerde.

Bij het mbo liepen zo’n beetje alle studenten er tegenaan dat je als gratis stalhulp werd gebruikt en weinig leerde. School heeft toen een lijst met competenties gemaakt die je zou moeten leren op je stageplek. Dat had bij velen een goede impact.

Wij kregen vorige week een aanbieding van een uitzendbureau voor stagiaires waar zij €30 exclusief btw per uur voor een 17 jarige stagiaire vragen :=

Yummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 23:13

Dit is zeker ''normaal''

Ze zijn namelijk niet eens verplicht om MBO'ers een stagevergoeding te geven. Je mag er, hoe erg het eigenlijk ook is, dus enorm blij mee zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 23:22

Hutcherson schreef:
Normaal gesproken krijg je niks voor stage. En dat je je baantje ervoor op moet zeggen, daar is dus stufi voor als ze daarvoor in aanmerking komt.
Was in mijn studietijd zo.

Ik koos mn stages altijd zo dat ik gewoon optijd kon zijn bij mijn bijbaan. En ik koos mn stages ook op wat ze me konden bieden qua leerprocessen. Saai werk wat ik al beheerste sloeg ik over.

Ik denk dat de dochter niet zelf haar plek uit heeft kunnen kiezen. Ik kon dat ook niet en tegenwoordig moet je blij zijn dat je een plek hebt.

Heeft je dochter geen opdrachten boek gehad ts?

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 01:50

Shadow0 schreef:

Ik dacht dat ik de enige was. Dat dit zo genormaliseerd is, is eigenlijk belachelijk. Zoi voor het bedrijf dan ook meer belang zijn om mensen sneller beter te begeleiden omdat ze niet meer een gratis hulpje zijn.

En dat ouders hun kinderen helpen zou ook niet meer dan normaal moeten zijn.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 02:00

Heb je wel eens een HBO student als stagiaire begeleid? Zeker ook bij een opleiding waar een stuk sociale ontwikkeling als mens komt kijken. Mijn hemel wat gaat er een tijd in die gasten zitten. Kwalitatief kunnen ze echt niet bieden wat een normale collega wel kan. De kans op fouten is zeer groot, dus ook op klachten. En dan nog het gedeelte waarbij je verslagen moet beoordelen... In eigen tijd uiteraard. En daar moet een werkgever dan voor betalen? Eigenlijk zou de stagiair moeten betalen aan de begeleiders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 02:05

Hutcherson schreef:
Heb je wel eens een HBO student als stagiaire begeleid? Zeker ook bij een opleiding waar een stuk sociale ontwikkeling als mens komt kijken. Mijn hemel wat gaat er een tijd in die gasten zitten. Kwalitatief kunnen ze echt niet bieden wat een normale collega wel kan. De kans op fouten is zeer groot, dus ook op klachten. En dan nog het gedeelte waarbij je verslagen moet beoordelen... In eigen tijd uiteraard. En daar moet een werkgever dan voor betalen? Eigenlijk zou de stagiair moeten betalen aan de begeleiders.
De stagiair betaalt al collegegeld voor de opleiding, dus in wezen betaalt een student al voor het stage lopen. :+

Tegelijkertijd zijn er ook stages waarbij een student eigenlijk al vrij snel meedraait als (bijna) volwaardig lid van het team. Tijdens mijn stage werd ik bijvoorbeeld al binnen een paar weken in m'n eentje naar vergaderingen gestuurd met een consulaat in hetzelfde land als mijn leidinggevende/stagebegeleider zelf niet kon, en nam daar ook zelfstandig beslissingen over bepaalde zaken. Zou wat zijn als ik dan, bovenop mijn collegegeld, ook nog zou moeten betalen voor dat soort dingen. :')

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 02:15

Voor alle uren, frustratie en pijn aan onze ogen voor alle (spel) fouten in verslagen en tenenkrommend op hete kolen zitten bij gesprekken omdat er hele belangrijke dingen vergeten worden, zou eigenlijk grof betaald moeten worden. Dus bij ons geen stagevergoeding, puur omdat we enorm veel tijd in de stagiaires stoppen. En dan nog een stuk persoonlijke ontwikkeling maar ook als professional. Ze kunnen bij ons zeker niet zonder supervisie aan de slag en meedraaien. Overigens hebben we tot nu toe 3 stagiaires gehad, en niemand heeft het gehaald. We hebben echt twijfels of wij nu zoveel verwachten of dat de kwaliteit stagiaires zo slecht is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 10:35

Hutcherson schreef:
Voor alle uren, frustratie en pijn aan onze ogen voor alle (spel) fouten in verslagen en tenenkrommend op hete kolen zitten bij gesprekken omdat er hele belangrijke dingen vergeten worden, zou eigenlijk grof betaald moeten worden. Dus bij ons geen stagevergoeding, puur omdat we enorm veel tijd in de stagiaires stoppen. En dan nog een stuk persoonlijke ontwikkeling maar ook als professional. Ze kunnen bij ons zeker niet zonder supervisie aan de slag en meedraaien. Overigens hebben we tot nu toe 3 stagiaires gehad, en niemand heeft het gehaald. We hebben echt twijfels of wij nu zoveel verwachten of dat de kwaliteit stagiaires zo slecht is.

Van deze opmerking vind ik wel iets. Iedereen moet het leren en sommige mensen pakken het nou eenmaal sneller op dan een ander.
Hoeveel stagiaires hebben jullie totaal gehad?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 10:42

Dat staat in de quote. 3 stuks.

Ik vind het ook geen hele prettige opmerking. En als het blijkbaar zo'n bijzonder speciaal bedrijf is kunnen jullie ook maar beter geen stagiaires meer aannemen, scheelt een hoop frustratie voor beide partijen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 11:06

Hutcherson schreef:

Ik vermoed dat jullie verwachtingen toch te hoog liggen. Je weet van te voren dat er veel tijd ingaat en tegen de tijd dat ze goed kunnen meedraaien de stageperiode is afgelopen.
Maar zonder stageplekken kunnen studenten geen ervaring opdoen en dat is ook niet wenselijk, dat beland je in een vicieuze cirkel waarbij er amper jonge aanwas komt omdat er niemand enige ervaring heeft, al is het maar met werken in een bepaalde branche.
Uiteindelijk zal iemand mensen de kans moeten geven ervaring op te doen.

Mijn ervaring na 10 plus stagelopers op mijn afdeling is best positief, maar ons uitgangspunt is dan ook dat wij er alles aan doen om ze te laten slagen voor hun opleiding. Dat betekend niet dat ze met alles wegkomen, maar we geven ze wel een opdracht die past bij hun capaciteiten en werkpunten.

Maar ook, iemand het gevoel geven dat ze gewaardeerd worden scheelt al heel veel in de attitude. Als je ze als last beschouwd is het ook lastiger om ze gemotiveerd te houden.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 11:23

Ik vind het een nare opmerking. En het bevestigt ook nog eens mijn niet al te positieve mening over een flink aantal stagebedrijven, ervaringen van zowel mezelf als mijn kinderen.
Niet betaald worden? Prima. Maar behandel stagiaires fatsoenlijk en laat dat overduidelijk laten merken dat je als stagiaire een vreselijke last bent maar achterwege. Als je geen tijd en moeite wil investeren, neem dan geen stagiaires aan.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 11:53

Ik heb ooit eens ergens 2 weken stage gelopen, waarbij ik op geen enkele manier terugkoppeling kreeg over dat ik niet voldeed aan hun verwachtingen, dat las ik pas achteraf in mijn schriftelijke beoordeling. Dit was dus ook niet op mijn laatste dag medegedeeld.
Ik had daar een behoorlijk nare bijsmaak van, want hoe kan ik ergens iets van leren, als het me niet verteld wordt?
Ik heb geen glazen bol.

Ja, een stagiair begeleiden kost tijd en energie en ik kan me dus op zich vinden in het feit dat stages onbetaald of tegen een lage vergoeding gaan (mijn eigen stages en co-schappen waren allen onbetaald), maar dan mag je als stagiair ook wel verwachten dat men de verwachtingen over jou als stagiair uitspreekt en probeert bij te sturen, waar nodig, in plaats van iemand maar laten zwemmen, eventuele missers wel opvangt en aan het einde zegt, je bent gezakt.