Citaat:
Ik gaf als voorbeeld, dat ik op een Montessori BS heb gezeten en je dan ook in kleurtjes en voorwerpen denkt. Dan is daarna wiskunde uit een boek een flinke overgang.
... ik ben fan van Maria Montessori.
Prima om zo te beginnen.
Rekenen begint met ruimtelijk inzicht.
En wiskunde is 'voortgezet' / slim rekenen, verder niet.
Maar de aansluiting is vaak om te krijsen.
Men neme het getal 6.
Je kunt zes blokjes naast elkaar leggen - 6.
Je kunt zes blokjes achter elkaar leggen - 6
Bij een dobbelsteen zijn het twee rijtjes van 3.
...en het hoeft niet symmetrisch: 5+1; 1+5; 2+4; 4+2 - allemaal 6.
En het kan in binair en in hex en met die drie letters: "z e s".
Of met Romeinse cijfers "twee letters" : VI.
En een getal is iets anders dan een cijfer. Het getal 6, binair weergegeven schrijf je als "110" (als ik het mij goed herinner).
[Uit te spreken als één één nul - maar ik lees woordbeelden en vindt wel dat het honderdentien is. Laat mij maar niet te veel met binaire cijfers werken, voorbij het spelletje haak ik af.]
... en met dat soort spelletjes beginnen en dan geleidelijk aan steeds moeilijker.