Kun jij nog rondkomen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 17:36

Ach ja, heel veel is buitenkant. Je wil niet weten hoeveel schulden en leningen mensen hebben lopen. Daar schrik dan soms weer van en zou er bloednerveus van worden.

Mijn ouders hebben ook niet gestudeerd, maar beiden ondernemer geweest en daar leer je ook meer dan genoeg van als er thuis een eigen bedrijf is.

Kelly_ann schreef:
superpony schreef:
.....
Je leeft vaak naar je inkomen en kan ook niet zomaar even alles veranderen.

Ik pak dit er even uit:
Afgezien van waar je vandaan komt, welke kansen je had en hoe hard je gewerkt hebt.

Wat nu zo lastig is lijkt me, is dat nu veel basisproducten duurder worden. En dat dat kosten zijn die je niet makkelijk kan ontwijken.
Denk aan gas/graanproducten/basis boodschappen.

In verhouding zijn lage inkomens nu en straks dus meer kwijt aan deze dingen dan hogere inkomens.

En de tussen inkomens. Wij moeten echt overal zelf voor werken en betalen. 100 euro meer gas en licht kan, maar we merken het wel. Het blijft 100 euro minder voor iets anders.

Maar bedoelde meer dat je niet zomaar even je grotere huis kan verkopen voor een kleinere. Je kan geen kinderen terug stoppen. Niet iedereen kan zonder auto. Huisdieren wegdoen wil je ook niet en is ook voor de dieren heel naar.
Hobby's? Sporten? Dat is zo belangrijk voor de mentale en fysieke gezondheid van mensen. Dan functioneren mensen ook beter en zeker nu er minder mensen beschikbaar zijn voor hetzelfde werk echt hard nodig.
Mensen scharen dat snel onder luxe, maar is het niet.

En we vergeten dat we aan elkaar verdienen. Mijn man zit in de auto's en daar is nog niks te merken dat mensen minder kunnen besteden. Maar als mensen minder auto's gaan kopen en rijden, hebben wij daar last van. En als wij minder uitgeven, verdient een ander weer minder.

Geld moet wel rollen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 17:48

Mindim schreef:
Fly_high schreef:

Ik heb een wandeling door je bokt-activiteit gemaakt om ff op te zoeken wat voor zwaar werk je dan doet om daar zo over te lopen opscheppen en laten we zeggen dat het geen verbazing is wat er in werkelijkheid achter schuilt :+ _O-

Oh maar mijn bokt-activiteit is gelukkig geen geheim hoor. Ik heb in dit topic ook nergens genoemd dat ik degene ben met een goedbetaalde baan ;) en opscheppen doe ik nergens?

Ik zal het wellicht anders verwoorden. Ik vind het merkwaardig dat je in dit topic voor hard werk komt te pleiten als dé manier om je financiele stabiliteit te waarborgen, terwijl je blijkbaar vrijwel je gehele volwassen leven geen eigen inkomen hebt.

Ik begrijp nu dat het vanaf het begin over je man zijn werk ging, en gezien de branche is het inderdaad niet zo 123 geld incasseren. Maar zelfs dan is dat stukje geluk nog steeds van toepassing :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 17:49

Mindim schreef:
Kelly_ann schreef:

Ik denk stiekem een beetje - en dan generaliseer ik enorm- dat er tegenwoordig harder wordt gewerkt in de sectoren met de laagste inkomens dan andersom :=

Dat is idd niet helemaal terecht, maar velen denken onterecht zo helaas.

Ik heb 2 banen. 1 blue-collar baantje: Pakketjes rond brengen met de fiets.
En een kantoorbaan vanuit huis die anderhalf keer zo goed verdient :D

Ben altijd blij als het weer kantoordag is, kan ik even tot rust komen :') Meer dan 1 dag 80 km fietsen op een bakfiets zou ik niet trekken. Toch heb ik collega's die het 4/5x in de week doen :')

Kunnen studeren en hard kunnen werken is ook een kwestie van geluk hebben. Tuurlijk heb je veel mensen die dat gelukt hebben gehad en er te lui voor waren. Maar de meeste mensen die niet verder zijn gekomen dan (v)mbo hadden of de sociale steun niet, of de financiele middelen niet, of het talent en de intelligentie niet. Denk dat niemand toen die op school zat de ambitie had om een bijstandsuitkering te nemen of cassiere te worden.

Uiteindelijk is werk altijd een kwestie van vraag-aanbod. En dus is het maar hopen dat de kwaliteiten waar jij mee bent geboren een schaars goed zijn. Als jij goed in wiskunde bent en je bent een beetje sociaal hangt de vlag er een stuk beter bij dan wanneer je licht autistisch bent en extreem goed kunt tekenen, maar verder niet zo slim bent. Grote kans dat persoon 1 met een dik loon eindigt en persoon 2 met een uitkering, wat meer een kwestie van geluk is dan iets anders.

De kwestie hard werken gum ik niet uit. Maar als ik dan kijk naar mijn buurman die stratenmaker is, en in dezelfde sociale huurwoning woont als ik. Man man. Dan weet ik wel wie er een hardere werker is van ons 2 :')

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 17:55

Mindim schreef:
santie schreef:
Jij hebt de mogelijkheid gekregen een goede opleiding te volgen, dat was jou geluk... Dat is sommige echt niet gegeven, bijvoorbeeld door ziekte of geldgebrek. Dat wil helemaal niet zeggen dat zij niet hard weken.

Er zijn heel veel mensen die keihard werken, maar gewoon niet genoeg verdienen om rond te kunnen komen en de hoge energiekosten duwen veel mensen de ellende in.

Het klinkt echter allemaal zo verwijtend. Niet iedereen die goed verdiend heeft een goede opleiding gehad. Je hebt er ook een hoop tussen zitten die zich op hebben gewerkt. Die risico's hebben genomen die gelukkig goed hebben uitgepakt of mensen die meer dan 80 uur werken per week of die altijd van huis zijn.
Daar komt niet altijd een hoge opleiding bij kijken en de wieg stond ook niet altijd in een goede wijk. Er wordt altijd zo gedaan of het die mensen het is aan komen waaien en men er niet hard genoeg voor werkt, geluk, en dan is het ineens oneerlijk, raar vind ik dat.

Dat het oneerlijk is hoor je mij niet zeggen, alleen dat niet iedereen dezelfde kansen krijg en daardoor minder te besteden/sparen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 18:10

Oshaa schreef:
Ja wij kunnen nog goed rondkomen. Beide een fulltime baan (mijn man nu even niet, maar dat is verder prima en ik 120%), hoog opgeleid en daar ook een functie naar. Twee huizen, waarvan 1 in de verhuur wat de hypotheek voor beide dekt. En geen kinderen, wel een hond maar die is niet zo duur ;).
In augustus verhuizen wij naar Canada en zal de situatie wel veranderen. Ook een reden waarom we het laatste jaar ook keihard hebben gewerkt (40+ uur per week, beide), zodat we iets van een buffer hebben.

Heb meerdere studies gedaan, zonder studieschuld op te bouwen. Niet omdat ik geld van thuis kreeg (dat was er niet), maar door in een goedkope stad in het buitenland te studeren waardoor de gewone + aanvullende beurs voldoende was (je zou kunnen zeggen dat ik het geluk heb gehad om nog in de beurzen periode te hebben gestudeerd). Mijn tweede masters heb ik zelf betaald door er naast te werken.
Nu vertrekken we voor een PhD, waar ik ook een beurs voor heb gekregen (gebaseerd op prestaties waar ik hard voor heb gewerkt). Had ik die beurs niet gekregen, hadden we ook niet kunnen gaan.

Tuurlijk is er het geluk van gezondheid, maar de goede baan + spaarrekening komt echt niet alleen maar daar vandaan. Daar is ook gewoon echt hard voor gewerkt en keuzes gemaakt (wij leven niet in luxe, nooit dure vakanties, nieuwste gadgets etc).

_/-\o_

Die self-made mensen beginnen ook altijd met een dikke erfenis waarvan je denkt. "Tja".

En mensen die 80 uur werken komen denk ik net zoveel voor in de slechter betaalde baantjes als de hoge-pieven-baantjes.

Mijn vriend is dan wel weer van het kaliber; niets mee vanuit huis gekregen dan schulden en ellende. En die boert ook goed. Net als vrijwel iedereen in zijn familie. Maarja. Bij hem is de helft van zijn familie hoogbegaafd en "gunstig gesetteld" met een nieuwe partner. Wat ookal de nodige deuren opent.

Echt, en ik beschouw mezelf trouwens als één van de geluksvogels van deze maatschappij met redelijk rijke ouders (niet altijd wat aan gehad, maar uiteindelijk komt het toch naar je toe) een VWO-advies een goede babbel en (behoorlijk :D ) blond haar en blauwe ogen. Maar ik ben mijn hele studieperiode behoorlijk ziek geweest. En dan zie je toch wel hoe het lot een behoorlijk ongunstige invloed kan hebben op je loopbaan of financiële situatie :) . Ik heb mezelf daarna nog op kunnen werken, door alles wat wél meezat. Maar dat geldt dus simpelweg ook niet voor iedereen.

Firefly289

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 18:19

Met moeite. Nu heb ik een aantal maanden werk naast mijn studie en lukt het dan prima. Als ik stage loop is werken eigenlijk geen optie en is mijn inkomen weer een stuk lager. Dan hou ik weinig tot niks over.

Ik word er wel moedeloos van af en toe. Zonder te lenen van duo red ik het absoluut niet. Met mijn ambitie zal ik met wat geluk mij uiteindelijk op kunnen werken naar een goeie baan hierbij wel werkende in een werkveld met gigantische werkdruk.
Ben benieuwd hoe het er over enkele jaren uitziet allemaal. Laten we zeggen dat ik soms wel spijt heb van mijn studie keuze. Geweldig werk, maar als ik kijk wat sommige met bepaalde studies verdienen/krijgen als ze gaan werken dan vind ik het wel scheef allemaal.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 18:23

Wij kunnen al jaren niet op vakantie en ik ben nu zowat fulltime gaan werken om alles maar draaiende te houden.
In het begin dachten we nog een bedrag per maand over te houden voor te sparen maar helaas....
We redden het de laatste maanden maar net aan, en dan is onze gas en stroom prijs nog niet duurder geworden.....
Als dat wel gaat gebeuren dan vrees ik er voor ....... |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 18:26

Fly_high schreef:
Ik zal het wellicht anders verwoorden. Ik vind het merkwaardig dat je in dit topic voor hard werk komt te pleiten als dé manier om je financiele stabiliteit te waarborgen, terwijl je blijkbaar vrijwel je gehele volwassen leven geen eigen inkomen hebt.

Ik begrijp nu dat het vanaf het begin over je man zijn werk ging, en gezien de branche is het inderdaad niet zo 123 geld incasseren. Maar zelfs dan is dat stukje geluk nog steeds van toepassing :)

Ik heb tot mijn 36e gewerkt hoor, geen zorgen, vanaf mijn 18e. Voornamelijk fysiek vragende banen. Dus dat ik vrijwel mijn gehele volwassen leven niet gewerkt zou hebben, is al onzin. Soms komt er echter iets op je pad, waarbij je een keuze moet maken in het leven. En dat de een baan moet opgeven.
Je kan je conclusie trekken uit mijn bokt historie, maar dat is dan vrij kortzichtig, want als je denkt dat ik alles hier neer pen, dan heb je het mis.

En of mijn man geluk heeft gehad, ja of nee, daar weet jij helemaal niets van.

Maakt nog steeds niet uit voor het topic ook. Het enige wat ik zeg, is dat mensen die het beter hebben dan een ander echt niet altijd het geluk aan hun kant hebben gehad of hebben gestudeerd of wat ook, of rijke ouders, noem het maar, dus dat ik de oneerlijkheid daar niet in zie, zoals sommige anderen doen. Ik beweer hier ook nergens dat mensen met een lager loon, minder hard werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 18:27

santie schreef:
Mindim schreef:
Het klinkt echter allemaal zo verwijtend. Niet iedereen die goed verdiend heeft een goede opleiding gehad. Je hebt er ook een hoop tussen zitten die zich op hebben gewerkt. Die risico's hebben genomen die gelukkig goed hebben uitgepakt of mensen die meer dan 80 uur werken per week of die altijd van huis zijn.
Daar komt niet altijd een hoge opleiding bij kijken en de wieg stond ook niet altijd in een goede wijk. Er wordt altijd zo gedaan of het die mensen het is aan komen waaien en men er niet hard genoeg voor werkt, geluk, en dan is het ineens oneerlijk, raar vind ik dat.

Dat het oneerlijk is hoor je mij niet zeggen, alleen dat niet iedereen dezelfde kansen krijg en daardoor minder te besteden/sparen hebben.

Dat het oneerlijk zou zijn, staat in de OP

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 18:30

Checken jullie ook of jullie eventueel in aanmerking komen voor de energietoeslag of andere minimaregelingen? Voor alleenstaanden is dat voor een salaris van ongeveer 1244 en voor gehuwden 1777. De energietoeslag is 800 euro en de andere regelingen zijn per gemeente verschillend

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 18:39

Het gaat nu nog. Ik ben alleen met mijn 4 katten, geen paard. Ik huur voor maar €320 per maand. Probeer wel kort te douchen en het licht alleen aan te zetten als het echt moet. Ik ben een koukleum dat als een trui en een dekentje niet meer voldoen gaat toch echt de verwarming aan.

Ik heb €60 per week boodschappengeld. Daar betaal ik ook de katten van. Dus grit, natvoer en droogvoer. Ik zou ook weer terug kunnen naar €50 per week om iets te besparen.

Ik werk 40 uur in de week en zit rond de €2000 netto per maand. Heb een auto maar krijg een reiskostenvergoeding. Tevens krijgen we loonsverhoging komende maand en een eenmalige uitkering van €352 bruto. Daar hou je niet veel van over maar het is beter dan niets.

Ik heb wel al jaren heel zuinig geleefd. Alles naar de spaarrekening behalve boodschappen geld en rekeningen. Ik spaar nog steeds rond de €400 per maand. Heb daardoor een mooie spaarpot maar het is niet de bedoeling dat ik daar aan ga zitten. Voor nu gaat dat nog prima, heb ook mijn fotografie en daarvan doe ik de leuke dingen. Maar ga het wel wat meer in de gaten houden. Als het moet kan ik wat minder sparen maar liever niet.

Ik wil eigenlijk verhuizen maar ik ga nooit meer een huur zo laag vinden dus ik blijf nog maar een paar jaar zitten. :=

Druif_01

Re: Kun jij nog rondkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 19:04

Wij zijn met z’n tweeën, mijn man heeft wel co ouderschap dus om de week zijn we met 3. Man werkt fulltime, ik ben volledig arbeidsongeschikt. Wij kunnen het, gelukkig, nog goed trekken. We hebben ons huis een paar jaar terug gunstig gekocht (geen villa of vrijstaand, zoals veel van mijn leeftijdsgenoten allemaal willen), maar een prima rijtjeswoning in een fijne wijk met een hele fijne hypotheek. Ons huis was zijn tijd ver vooruit en is zonder gas, dat scheelt al. Ons energiecontract staat voorlopig nog vast, scheelt ook weer.

Ik vind het schrijnend te horen dat er mensen al tijden in de kou zitten (letterlijk), weinig eten hebben of zichzelf in de schulden moeten werken om de normale dingen te kunnen blijven bekostigen. Volgens mij moet de regering hier iets mee.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 19:08

Ik probeer ook de kachel zo min mogelijk aan te doen terwijl ik het altijd heel snel koud heb, in de winter zit ik dan onder een fleecedeken en thermo kleding onder mijn kleding op de bank

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 19:22

Ik ben op zich geen koukleum en bij hogere temperaturen door verwarming ga ik snel hoesten.
En we hebben een glazen serre dus ook bij een winterzonnetje warmt dat in huis best wel op.
Tot nu toe zitten we altijd onder het gemiddelde gebruik en meer is ook niet nodig.
En ik probeer manlief al jaren aan zonnepanelen te krijgen, maar dat vertikt hij :+

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 20:10

moonsparkle schreef:
Ik probeer ook de kachel zo min mogelijk aan te doen terwijl ik het altijd heel snel koud heb, in de winter zit ik dan onder een fleecedeken en thermo kleding onder mijn kleding op de bank

Da's toch vreselijk, dat dat uit financiële overweging nodig is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 20:10

Kimddddd schreef:
Checken jullie ook of jullie eventueel in aanmerking komen voor de energietoeslag of andere minimaregelingen? Voor alleenstaanden is dat voor een salaris van ongeveer 1244 en voor gehuwden 1777. De energietoeslag is 800 euro en de andere regelingen zijn per gemeente verschillend

Ja ik heb het nagevraagd. Maar helaas of (gelukkig dat betekend goddank nog geen minimaal inkomen) zit ik er net boven om ervoor in aanmerking te komen, net als net geen zorgtoeslag meer maar wel in februari op zijn laatst mijn eigen risico opgebruikt en medicatie die deels niet vergoed word -O-

Maar ik heb geen enkele mogelijkheid mijn inkomen te verhogen, dat gaat me hopelijk niet nekken uiteindelijk.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 20:37

_Zsazsa_ schreef:
Wat ik wel als ander punt heb, is dat er de afgelopen tijd veel onderzoek gedaan is naar werkende mensen en dan vooral onder de 30. Waarbij meerendeel niet fulltime werkt omdat ze ook tijd voor zichzelf willen hebben.

Wij hebben zelf een groot bedrijf en kan dit beamen dat wij 15% fulltimers in dienst hebben en de rest parttime. Wij hebben bijna geen personeel met kinderen. Zouden makkelijk 40 uur kunnen maken, maar zijn blij met 24 a 32 werken. Hun partners net zo. Dus als ze dan bij mij aankomen van goh we kunnen niet eens huurhuis betalen. Dan sta ik niet daar niet van te kijken.
Ik vind dat de werkmentaliteit ook wel heel anders is dan vroeger. Mijn man en ik werken met 2 kleine kinderen toch 6 dagen per week. Ik als de kinderen op school zijn, hij van sochtends tot savonds 6 dagen.
Als mensen dan zeggen dat wij het makkelijk hebben dan krijg ik ook de kriebels.
Het banenaanbod is gigantisch in veel sectoren. Wat je ook zeker de ruimte geeft om je salaris te onderhandelen. Zeker iets om overna te denken.
De huizenmarkt is krap, de rente stijgt. Maar ook dat gaat weer voorbij.
Ik hoop dat de oorlog in Oekraïne snel tot een eind komt. Dan zal voor vele de boodschappen weer betaalbaarder worden. Slim inkopen doen, minder vlees eten en voor meer dagen koken is wat mijn moeder vroeger deed bij weinig budget.
Paarden zijn uiteraard een luxe, dus zolang je die nog kunt betalen hoef je je weinig zorgen te maken denk ik.

Het komt in mijn omgeving ook deels omdat meer werken weinig verschil maakt. Wel qua rondkomen uiteraard, maar niet qua het kunnen betalen van een (huur)huis. Dus als je rond kan komen is het best logisch dat je verder gewoon dan maar wat tijd voor jezelf neemt. Je leeft nu tenslotte.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 20:40

Wij komen gelukkig nog steeds prima rond, we hebben zelfs wat minder kosten dan begin dit jaar doordat we een elektrische auto hebben gekocht en de twee benzine auto’s hebben verkocht.
De boodschappen waren behoorlijk wat duurder deze maand := Maar dat kwam ook doordat we twee weken werkvakantie hebben gehad en wat meer snacks en snelle happen hebben gekocht.. Dik 40 euro per week voor twee personen, terwijl we normaal rond de 33 euro zitten per week.
We kunnen gelukkig nog steeds een groot deel van ons loon sparen.

Wel verwacht ik dat de kosten voor mijn bedrijf wat omhoog zullen gaan, dus dat moet ik weer doorberekenen in mijn prijzen, maar omdat mensen meestal meer dan een jaar vooruit boeken zie ik volgend jaar pas iets van die verhoging terug.

Tot die tijd red ik het wel. Ik ben wel heel blij dat we dit jaar weer wat werk in de moestuin hebben gestoken!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 20:46

Wij hebben het nog goed, tweeverdieners zonder kinderen. Ik kom trouwens uit Spangen en heb niet gestudeerd :D. Toch gedurende mijn hele werkzame leven blijven leren en zo steeds betere functies gekregen. En ja, ik had de mazzel dat ik goed kon leren. Mijn ouders hadden weinig geld en voor mijn 12e ben ik nooit op vakantie geweest. Ik heb het nooit gemist, mijn vader en moeder waren fantastisch en wisten leuke, goedkope uitstapjes te verzinnen. Ik heb geleerd dat je met weinig geld ook fijn kan leven.

Dat je achtergrond meetelt in je kansen heb ik wel gezien; uit mijn lagere schoolklas ging 95 procent naar de huishoud- of de technische school, alleen ik naar het vwo en nog een paar naar de mavo. Mijn ouders hebben me altijd gestimuleerd om door te leren, maar dat was bij mijn klasgenootjes lang niet altijd het geval :n

Urbanus

Re: Kun jij nog rondkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 20:49

Wij merken wel dat de boodschappen duurder zijn, dus we eten wat minder vlees maar verder merken we er weinig van.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 21:15

Doubtless schreef:
moonsparkle schreef:

Let wel ik bezuinig zoveel mogelijk omdat ik graag reis, dat had ik eerder ook gepost :o voor sommige mensen is reizen een luxe maar ik wordt echt heel ongelukkig als ik niet kan reizen. Ik kan nu niet en en dus ik probeer de kachel uit te houden, kort te douchen, heel goedkoop boodschappen doen, zoveel mogelijk de fiets nemen maar dan kan ik het nog wel betalen om bijv. Op roadtrip te gaan. Ik had het op een eerdere pagina gepost maar misschien had ik het hier nog even bij moeten zetten. Het is keuzes maken net als dat sommige op vanalles besparen zolang hun paard kan blijven. Hoewel een paard denk ik qua onderhoud meestal nog een stuk duurder is dan de reisjes die ik maak :P

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 21:20

Wij komen nog steeds prima rond. Eerlijk gezegd merk ik buiten het tanken ook echt nog niet dat het leven duurder wordt.

Ik zal niet oordelen over waarom iemand het nu zwaar heeft. Wij hebben in de bijstand gezeten, schuldsanering, voedselbank enz. We weten hoe makkelijk het mis kan gaan en hoe een beetj pech voor grote problemen kan zorgen. Niet iedereen is er voor gemaakt mee te kunnen komen in onze maatschappij.

Ondanks dat ik geen diploma's heb, heb ik een leuke goedbetaalde baan met een meer dan prima CAO waardoor ik in het komende anderhalf jaar bruto nog 150 euro meer ga verdienen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 21:24

Wij komen nog rond.

Maar ik ben godsgruwelijk eerlijk, dat ik nu een baan heb op acht minuten lopen, ipv 200/220 euro per maand aan benzine te moeten uit geven en 140 euro vergoed krijgen.

Boodschappen doen we met speciale groente pakketten bij goudgewasroodeschool.nl (mag ik delen) en vlees koop ik samen in met mega foodstunters.
Daarnaast struin ik de 25/30/35 procent bakken af in de winkels en doe nog steeds graag boodschappen in Duitsland.

Eieren haal ik bij de Turk. 30 voor 4,50.

Verder? Kleren, bij de kick, zeeman, Wibra, bliss, allemaal goedkope winkels en kan er de voeten mee uit.
Op mijn voeten kan en mag ik niet bezuinigen.

Kat hond en paard is een stuk duurder. Maar ik heb het geluk dat ik een stuk minder stalling betaal als wat ik deed, en wat ik nu zou doen.

Hoofd boven water. Maar ze moeten het niet gekker maken... Want dan verzuipen wij ook een x natuurlijk, net als iedereen denk ik.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 21:30

Urbanus schreef:
Wij merken wel dat de boodschappen duurder zijn, dus we eten wat minder vlees maar verder merken we er weinig van.

Wij ook! Met name de kip is echt enorm duur geworden en van ontzettende slechte kwaliteit bij ons in de buurt.
En sinds manlief tofu/soja heeft ontdekt, is dat een goedkoper alternatief!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 21:59

moonsparkle schreef:
Doubtless schreef:

Let wel ik bezuinig zoveel mogelijk omdat ik graag reis, dat had ik eerder ook gepost :o

Ah dank voor de toelichting, daar had ik idd overheen gelezen.

Een tijd terug stond er een artikel in het Brabants Dagblad over een mevrouw uit Tilburg, die noodgedwongen kou zat te lijden omdat ze die nieuwe tarieven niet kon betalen. Zij heeft toen giften ontvangen van lieve lezers. Zat er de rest van de winter warmpjes bij. Maar zoiets vind ik echt hartverscheurend.