Mijn ouders hebben ook niet gestudeerd, maar beiden ondernemer geweest en daar leer je ook meer dan genoeg van als er thuis een eigen bedrijf is.
Kelly_ann schreef:superpony schreef:.....
Je leeft vaak naar je inkomen en kan ook niet zomaar even alles veranderen.
Ik pak dit er even uit:
Afgezien van waar je vandaan komt, welke kansen je had en hoe hard je gewerkt hebt.
Wat nu zo lastig is lijkt me, is dat nu veel basisproducten duurder worden. En dat dat kosten zijn die je niet makkelijk kan ontwijken.
Denk aan gas/graanproducten/basis boodschappen.
In verhouding zijn lage inkomens nu en straks dus meer kwijt aan deze dingen dan hogere inkomens.
En de tussen inkomens. Wij moeten echt overal zelf voor werken en betalen. 100 euro meer gas en licht kan, maar we merken het wel. Het blijft 100 euro minder voor iets anders.
Maar bedoelde meer dat je niet zomaar even je grotere huis kan verkopen voor een kleinere. Je kan geen kinderen terug stoppen. Niet iedereen kan zonder auto. Huisdieren wegdoen wil je ook niet en is ook voor de dieren heel naar.
Hobby's? Sporten? Dat is zo belangrijk voor de mentale en fysieke gezondheid van mensen. Dan functioneren mensen ook beter en zeker nu er minder mensen beschikbaar zijn voor hetzelfde werk echt hard nodig.
Mensen scharen dat snel onder luxe, maar is het niet.
En we vergeten dat we aan elkaar verdienen. Mijn man zit in de auto's en daar is nog niks te merken dat mensen minder kunnen besteden. Maar als mensen minder auto's gaan kopen en rijden, hebben wij daar last van. En als wij minder uitgeven, verdient een ander weer minder.
Geld moet wel rollen.