Mag school je verplichten tot iets in het weekend?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:01

fokfanaat schreef:
Mindim schreef:
Dat het een verplicht onderdeel is, weten we, daar is ook niets van gezegd. Mijn vraag was enkel of het je op hemelvaartsdag of op een zaterdag ook verplicht kan worden.

zijn 3 donderdagen toch?

4 juni is op een zaterdag en 26 mei is het hemelvaartsdag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:03

Dat bedoel ik en anderen al de hele tijd te zeggen ja :) het zijn gewoon 3 keuzes van school maar je staat vrij een andere te kiezen en te betalen. Dat had je ook een half jaar terug al kunnen en mogen doen. Maar de ervaring leert dat leerlingen wachten tot het laatste moment daarom komt school met 3 opties.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-05-22 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:03

Polly schreef:
Dan zoeken jullie toch een andere voorstelling? En dan ga je lekker samen, hebben jullie samen ook nog een leuke avond

Goed idee, ik ga het voorstellen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:04

Spenk schreef:
Dat bedoel ik en anderen al de hele tijd te zeggen ja :) het zijn gewoon 3 keuzes van school maar je staat vrij een andere te kiezen en te betalen. Dat had je ook een half jaar terug al kunnen en mogen doen. Maar de ervaring leert dat leerlingen wachten tot het laatste moment daarom komt school met 3 opties.

Ik blijf het niet herhalen, het was niet bekend en niet alleen bij ons..

Anoniem

Re: Mag school je verplichten tot iets in het weekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:06

Je zegt toch je wist het een verplicht onderdeel was? Hoezo was het je dan niet bekend?

Maar wat is nu je hele probleem nog? Zoek een voorstelling uit en ga daar samen heen. Het is niet verplicht persé naar deze te gaan zo staat dat niet in de mail.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:15

Kan hij niet 12 mei? Dat is doordeweeks en geen feestdag oid? Laat hem contact leggen met een derdejaars om samen te gaan.

En anders bespreken wat de opties zijn als je net deze data niet kunt. Ik zou dit overigens mijn zoon zelf laten doen en regelen. Hij is 16. Een dergelijke vraag zou ik ook door mijn 14 jarige dochter laten stellen of mailen naar de docent. Goed voor de zelfstandigheid.

Grote kans dat je idd naar een andere voorstelling mag op een ander tijdstip.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:17

Mindim schreef:
Sure_lee schreef:
Ik lees nergens dat deze voorstellingen verplicht zijn op deze dagen. Enkel dat de school de mogelijkheid biedt om een verplicht punt te halen en dat zij deze voorstelling dan betalen.

Als jouw zoon op een ander moment naar een andere voostelling gaat en jullie dit zelf betalen lijkt me dit geen enkel probleem. Of lees ik nu krom?

Oh, kijk, zo heb ik het helemaal niet bekeken. Ik dacht keuze uit deze drie en that's it. Dan ga ik idd eens bellen of een andere voorstelling mogelijk is, betalen we die zelf wel.

Dat is je echt al door meerdere mensen gezegd. Ipv goed te lezen reageer je enkel bot op dat gene je wil lezen.

Maar het probleem lijkt te zijn opgelost gelukkig. Kies een leuke voorstelling uit en geniet ervan samen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:23

Spenk schreef:
Je zegt toch je wist het een verplicht onderdeel was? Hoezo was het je dan niet bekend?

Maar wat is nu je hele probleem nog? Zoek een voorstelling uit en ga daar samen heen. Het is niet verplicht persé naar deze te gaan zo staat dat niet in de mail.

Dat het verplicht is staat in de mail, zodoende weet ik dat, daar lees ik ook dat het om een PTA onderdeel gaat. Ik krijg daar een keuze uit drie data, dus ik ging er vanuit dat ik uit die drie moest kiezen.
Of het een andere voorstelling mag zijn, ga ik nog met school overleggen.
Maar ik had al aangegeven daar naar te zullen informeren, dus 'mijn probleem' is dan idd opgelost.

Ik snap niet dat je me constant in twijfel trekt, erg vervelend. Alsof ik hier maar wat sta te liegen. Heel naar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:24

vevina schreef:
Dat is je echt al door meerdere mensen gezegd. Ipv goed te lezen reageer je enkel bot op dat gene je wil lezen.

Maar het probleem lijkt te zijn opgelost gelukkig. Kies een leuke voorstelling uit en geniet ervan samen!

Als je even kan quoten waar ik bot reageer, dan kan ik misschien vertellen waarom het bot is en of het uberhaupt bot bedoeld is :D

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:27

mystery1980 schreef:
Misschien word ik een oud gebakje hoor, maar op 16 jarige leeftijd lag ik gewoon om 21.00 uur/ 21.30 in bed. Vind 23 uur echt te laat voor een kind.

Rond die leeftijd sliep ik rond een uur of elf, en in het weekend stond ik regelmatig in de kroeg tot een uur of twee :') Wel een kroeg van bekenden, maar toch :') Meeste vrienden begonnen ook rond die leeftijd met stappen enzo :)

Mindim schreef:
en dan moet hij om 20.00 weer op plek van bestemming zijn, tot.... geen idee hoe lang duurt een voorstelling?

Gemiddelde cabaretvoorstelling duurt een uurtje of twee :)

Mindim schreef:
Spenk schreef:

Ik blijf het niet herhalen, het was niet bekend en niet alleen bij ons..

Bij je zoon wel als 'ie opgelet heeft. :) Bij CKV is het de bedoeling dat je een x aantal culturele activiteiten bezoekt, alleen mag je zelf bepalen welke zolang ze maar aan de definitie die gesteld wordt voldoen. Je zoon zou ook naar bijvoorbeeld een museum kunnen gaan of naar een middagshow (zolang het buiten schooltijd valt), en volgens mij mocht je toen ik het had ook een keer naar de bioscoop. Het verplichte slaat op het aantal activiteiten waar je naartoe moet, maar hoe je dat over het hele jaar indeelt is aan jezelf. Zou je zoon dus al aan het aantal activiteiten komen, is er sowieso al niets aan de hand.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:28

Zoals ik het lees is het bezoeken van een voorstelling verplicht en heeft de school een regeling getroffen voor een aantal voorstellingen waar leerlingen gratis naar toe kunnen. Volgens mij zou je gewoon gezellig samen naar een voorstelling kunnen gaan en zou dit ook moeten tellen. Het hoeven volgens mij niet perse deze voorstellingen te zijn.

(en als Jandino al geldt als een educatief uitstapje, dan zijn de standaarden niet heel hoog bij school)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:32

Exitium schreef:
Gemiddelde cabaretvoorstelling duurt een uurtje of twee :)

Bij je zoon wel als 'ie opgelet heeft. :) Bij CKV is het de bedoeling dat je een x aantal culturele activiteiten bezoekt, alleen mag je zelf bepalen welke zolang ze maar aan de definitie die gesteld wordt voldoen. Je zoon zou ook naar bijvoorbeeld een museum kunnen gaan of naar een middagshow (zolang het buiten schooltijd valt), en volgens mij mocht je toen ik het had ook een keer naar de bioscoop. Het verplichte slaat op het aantal activiteiten waar je naartoe moet, maar hoe je dat over het hele jaar indeelt is aan jezelf. Zou je zoon dus al aan het aantal activiteiten komen, is er sowieso al niets aan de hand.

Zoiets dacht ik ook, inclusief pauze, lijkt me?

Ze hebben eenmaal een kunstroute moeten fietsen dor de stad. Verder niets? CKV is er ook al niet meer sinds december, het is vervangen door maatschappijleer. Het ene vak is een tot en met december, het andere vak vanaf december. Ze gaan klassikaal nog wel naar 2 musea, maar weet niet vanuit welk vak. We zullen het zien :D Is het standaard dat CKV maar een half jaar gegeven wordt? Zijn vorige PTA was een museum knutselen.
Het is het derde leerjaar.

Exitium

Re: Mag school je verplichten tot iets in het weekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:34

Als er überhaupt pauze is, bij de meeste shows gaan ze in één keer door :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:35

maaikemuis schreef:
Zoals ik het lees is het bezoeken van een voorstelling verplicht en heeft de school een regeling getroffen voor een aantal voorstellingen waar leerlingen gratis naar toe kunnen. Volgens mij zou je gewoon gezellig samen naar een voorstelling kunnen gaan en zou dit ook moeten tellen. Het hoeven volgens mij niet perse deze voorstellingen te zijn.

(en als Jandino al geldt als een educatief uitstapje, dan zijn de standaarden niet heel hoog bij school)

De drumband had ik ook wel naartoe gewild, van de eerste heb ik nog nooit gehoord :')

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:36

Doet je zoon vmbo? Dan kan ik je wel helpen met vragen over het pta. Hoe ckv wordt vormgegeven is gedeeltelijk aan de school maar het moet wel aan de landelijke eisen voldoen.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:40

Mindim schreef:
De drumband had ik ook wel naartoe gewild, van de eerste heb ik nog nooit gehoord :')

die zijn de 20e in Heerenveen:
http://www.yamato.jp/schedule/2022.html

Misschien is dat een leuk alternatief?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:47

Kelan schreef:
Mindim schreef:

die zijn de 20e in Heerenveen:
http://www.yamato.jp/schedule/2022.html

Misschien is dat een leuk alternatief?

Oh ja, dat is dezelfde! Ik ga in overleg, dank je wel :D

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:49

TS vraagt of iets verplicht kan worden gesteld en daar wordt amper/niet een antwoord op gegeven. Dat iemand vroeger een keer op een zaterdag heeft deelgenomen aan een schoolactiviteit, zegt niets over de vraag of school dit ook daadwerkelijk kan verplichten. Ik weet het antwoord op je vraag niet TS, anders had ik je graag verder geholpen, maar ik wil je wel de tip geven om je niet te laten leiden door mensen die uit eigen ervaringen spreken zonder daadwerkelijk kennis te hebben van jouw situatie en de regelgeving. :)
Oh, en ik begrijp je zorgen heel goed over het alleen laten fietsen door bossen e.d. op de late avond. Prima dat niet iedereen die zorgen deelt, maar het is jouw kind en jij mag gelukkig zelf bepalen hoe jij je daarbij voelt.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 12:03

Cinderella schreef:
TS vraagt of iets verplicht kan worden gesteld en daar wordt amper/niet een antwoord op gegeven. Dat iemand vroeger een keer op een zaterdag heeft deelgenomen aan een schoolactiviteit, zegt niets over de vraag of school dit ook daadwerkelijk kan verplichten. Ik weet het antwoord op je vraag niet TS, anders had ik je graag verder geholpen, maar ik wil je wel de tip geven om je niet te laten leiden door mensen die uit eigen ervaringen spreken zonder daadwerkelijk kennis te hebben van jouw situatie en de regelgeving. :)
Oh, en ik begrijp je zorgen heel goed over het alleen laten fietsen door bossen e.d. op de late avond. Prima dat niet iedereen die zorgen deelt, maar het is jouw kind en jij mag gelukkig zelf bepalen hoe jij je daarbij voelt.

Lijkt me alleen maar goed toch als wij als gebruikers niet over juridische zaken praten? Is niet aan ons namelijk :) Daarvoor moet je bij een professional zijn, of gewoon bij school. Pas later kwam het antwoord dat er niemand bereikbaar was, en dat het vooral ging om het principe omdat er al afspraken stonden op die dagen.
TS negeert meermaals andere adviezen, erg jammer want volgens mij heeft iedereen hier in het topic de intentie om haar te helpen.
Gelukkig is ze inmiddels geholpen en gaat ze het op een andere manier oplossen, dus dat scheelt!

Over wel of niet alleen naar huis fietsen mag iedereen uiteraard een mening hebben, lijkt me niet meer dan logisch dat als TS zich daar niet fijn bij voelt dat ze dat haar zoon niet hoeft aan te doen. Maar, het is niet aan school om daar wat voor te regelen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 12:15

Waarom het gewoon niet even met de slb'er of school regelen en daar een belletje naar toe plegen.

Ik neem aan het het het gaat om een mbo / hbo leerling aangezien hij al 16 is. Daar kan het heel goed zijn dat je wat buiten schooltijd of in het weekend ergens moet zijn.

Bij paardenhouderij moesten we ook verplicht helpen bij evenementen en dit was ook dikwijls in het weekend. Bij een opleiding moet je er vaak meer energie en tijd in stoppen dan op een middelbare school.

Dat alles kort van te voren wordt aangegeven gaat vaker gebeuren dat heb je op alle scholen dus soms is het niet anders dan de planning volledig over de kop te gooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:25

Muurp schreef:
Lijkt me alleen maar goed toch als wij als gebruikers niet over juridische zaken praten? Is niet aan ons namelijk :) Daarvoor moet je bij een professional zijn, of gewoon bij school. Pas later kwam het antwoord dat er niemand bereikbaar was, en dat het vooral ging om het principe omdat er al afspraken stonden op die dagen.
TS negeert meermaals andere adviezen, erg jammer want volgens mij heeft iedereen hier in het topic de intentie om haar te helpen.
Gelukkig is ze inmiddels geholpen en gaat ze het op een andere manier oplossen, dus dat scheelt!

Over wel of niet alleen naar huis fietsen mag iedereen uiteraard een mening hebben, lijkt me niet meer dan logisch dat als TS zich daar niet fijn bij voelt dat ze dat haar zoon niet hoeft aan te doen. Maar, het is niet aan school om daar wat voor te regelen.

Het was gewoon een vraag Muurp en aangezien hier allerlei mensen zitten op bokt, kon het toch zijn dat iemand dat weet? Zoveel vragen worden hier op bokt gesteld.
Het was een vrij duidelijke vraag, die ook zonder toelichting duidelijk is. Maar waar dan gelijk op gereageerd wordt met iets in de trant van 'ze zal wel niet willen', door jou . Wat totaal nergens op gebaseerd is?
En zo wordt er wel meer aangedragen wat niet aan de orde is.

Het is voor velen verder gewoon bekend dat het mei vakantie is en de scholen gesloten zijn, heb er niet gedacht dat speciaal te noemen om die reden. Maar bellen gaat dus niet en op mail wordt niet gereageerd.

Dat school niets voor vervoer regelt , lijkt me logisch. Maar als ouders niet in staat zijn kind te halen/brengen en ov is niet in de buurt, mag je dan als school verwachten dat de leerling op de late avond nog gaat fietsen?

Welke adviezen negeer ik volgens jou? Men dicht me hier van alles toe, bozig, bot en nu negeer ik weer. Aan jou dan ook, als je zoiets zegt, quote me dan even. Verder reageer ik op het meeste toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:25

Zebrastreep schreef:
Waarom het gewoon niet even met de slb'er of school regelen en daar een belletje naar toe plegen.

Ik neem aan het het het gaat om een mbo / hbo leerling aangezien hij al 16 is. Daar kan het heel goed zijn dat je wat buiten schooltijd of in het weekend ergens moet zijn.

Bij paardenhouderij moesten we ook verplicht helpen bij evenementen en dit was ook dikwijls in het weekend. Bij een opleiding moet je er vaak meer energie en tijd in stoppen dan op een middelbare school.

Dat alles kort van te voren wordt aangegeven gaat vaker gebeuren dat heb je op alle scholen dus soms is het niet anders dan de planning volledig over de kop te gooien.

Het is mei vakantie, de scholen zijn gesloten.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:47

Mindim schreef:
Het was gewoon een vraag Muurp en aangezien hier allerlei mensen zitten op bokt, kon het toch zijn dat iemand dat weet? Zoveel vragen worden hier op bokt gesteld.
Het was een vrij duidelijke vraag, die ook zonder toelichting duidelijk is. Maar waar dan gelijk op gereageerd wordt met iets in de trant van 'ze zal wel niet willen', door jou . Wat totaal nergens op gebaseerd is?
En zo wordt er wel meer aangedragen wat niet aan de orde is.

Het is voor velen verder gewoon bekend dat het mei vakantie is en de scholen gesloten zijn, heb er niet gedacht dat speciaal te noemen om die reden. Maar bellen gaat dus niet en op mail wordt niet gereageerd.

Dat school niets voor vervoer regelt , lijkt me logisch. Maar als ouders niet in staat zijn kind te halen/brengen en ov is niet in de buurt, mag je dan als school verwachten dat de leerling op de late avond nog gaat fietsen?

Welke adviezen negeer ik volgens jou? Men dicht me hier van alles toe, bozig, bot en nu negeer ik weer. Aan jou dan ook, als je zoiets zegt, quote me dan even. Verder reageer ik op het meeste toch?

Het staat je ook vrij om te vragen, het ging mij meer om het antwoord van Cinderella dat zij aangeeft dat niemand antwoord geeft op het stukje verplichting. Als niemand het weet dan lijkt het me alleen maar goed als men geen antwoord daarop geeft, dat is niks richting jou.

Wat betreft het stuk niet willen; volgens mij heb ik daar meteen mijn excuses voor aangeboden. ;) Het kwam alleen zo over, voornamelijk omdat er nogal wat context miste. Je praat over een puber van 16, over het algemeen zijn die wat makkelijker, dus dat dit zo overkomt mag toch ook gezegd worden? Misschien kom jij wel tot andere inzichten doordat men er op een andere manier naar kijkt. :) Toen anders bleek heb ik mijn excuses aangeboden.

Hoe het op mij overkomt is dat je vooral in onmogelijkheden denkt, terwijl er hier best wel veel tips worden gegeven over hoe je het zou kunnen oplossen, men doet moeite om je te helpen maar een groot gedeelte van de tijd is het geen optie. Een voorbeeld: dat je nu niet kunt bellen naar school snap ik, maar dat betekent niet dat het helemaal geen optie is om dat op een later moment even te doen na de vakantie. Dan is het ook nog voor hemelvaart.

Zoals ik al zei, ik ben blij dat je een oplossing voorgedragen hebt gekregen die voor jullie werkbaar is, dat is het belangrijkste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 14:00

Muurp schreef:
Het staat je ook vrij om te vragen, het ging mij meer om het antwoord van Cinderella dat zij aangeeft dat niemand antwoord geeft op het stukje verplichting. Als niemand het weet dan lijkt het me alleen maar goed als men geen antwoord daarop geeft, dat is niks richting jou.

Wat betreft het stuk niet willen; volgens mij heb ik daar meteen mijn excuses voor aangeboden. ;) Het kwam alleen zo over, voornamelijk omdat er nogal wat context miste. Je praat over een puber van 16, over het algemeen zijn die wat makkelijker, dus dat dit zo overkomt mag toch ook gezegd worden? Misschien kom jij wel tot andere inzichten doordat men er op een andere manier naar kijkt. :) Toen anders bleek heb ik mijn excuses aangeboden.

Hoe het op mij overkomt is dat je vooral in onmogelijkheden denkt, terwijl er hier best wel veel tips worden gegeven over hoe je het zou kunnen oplossen, men doet moeite om je te helpen maar een groot gedeelte van de tijd is het geen optie.

Zoals ik al zei, ik ben blij dat je een oplossing voorgedragen hebt gekregen die voor jullie werkbaar is, dat is het belangrijkste.

Daar heb je idd je excuus voor aangeboden, waarvoor dank. Maar het schetst zo goed, hoe snel men dingen aan neemt. Daarom noemde ik het.
De context was voor de vraag eigenlijk helemaal niet belangrijk. Maar als je die context niet geeft, dan trekt men al gauw bepaalde conclusies. In de strekking, van kind zal wel niet willen, moeder zal wel niet willen etc etc Dat is gewoon niet ok, alsof je hier op bokt verantwoording moet afleggen over het hoe en waarom van de vraag.

Ik denk niet onmogelijkheden, sommige dingen gaan ook gewoon echt niet. Wat heb ik dan afgeslagen als geen optie?
Sommige dingen zijn ook geen optie, dat klopt en daar hebben we onze redenen ook voor. Dus als ik dan aangeef dat sommige dingen niet gaan, dan mag men dat ook aan nemen, zonder dat ik me er voor hoef te verklaren immers?
Sommige mensen zijn idd erg behulpzaam, maar ook een deel niet en dat wist ik van te voren, want het is immers bokt.

We gaan kijken of school akkoord gaat met andere data.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 14:29

Zebrastreep schreef:

Ckv is een vak op de middelbare school. Met 16 zit je nog niet op het hbo (op uitzonderingen die klassen hebben overgeslagen na). Havo en vwo duren 5 en 6 jaar, dan zit je tot 17/18 op de middelbare school.