Outfit voor sollicitatie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prrrr

Re: Outfit voor sollicitatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 13:37

Ook jurist, maar in de sociale sector. Op de rechtbank zie ik van alles onder een toga vandaan komen, niet in het minst bij rechters en griffiers zelf, dus ik denk dat het ook in het juridische domein erg afhankelijk van het bedrijf is. Het allerlelijkst onder een toga vind ik trouwens jasje dasje, want dan zie je de das én de bef. Maar op de gang moet die toga uit en dan staan ze daar ineens half casual :)) Tja. Consensus is er daar ook niet.

Het is de overweging hoe je over wil komen bij je volgende gesprek, en wie dan je gesprekspartner is. Eigenlijk is in zo'n baan elk gesprek een sollicitatiegesprek. Als ik een intake heb, ben ik conservatiever gekleed dat wanneer ik een gesprek heb met iemand die toch wel weet dat ik meer spijkerbroektrui ben.

Spijkerbroeken, mits schoon en zonder gaten en vlekken, vind ik minder een probleem dan sneakers, ook nog in schreeuwerige kleuren. Een nette hak trekt elke spijkerbroek op. Nette top met jasje/vest en klaar. Jurkje, mits niet te bloot en niet te kort, is bijna altijd goed, maar dan zit ik met het dilemma wat er dan onder moet. Ik haat panty's, doe altijd leggings, maar da's in de zomer ook weer zo wat. Pffff.

Zwart op zwart kan wel, maar dan moet je het breken met goedgekozen accessoires en dat is zo mogelijk nog ingewikkelder kiezen dan niet zwart op zwart :))

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 14:00

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 14:10

Spenk schreef:
De grotere kantoren niet :) daar heb ik gewerkt en daar was het verboden :P

Maar verder...

Manlief werkt bij KPMG gewoon in een spijkerbroek met t-shirt :+

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-22 14:41

Ineke2 schreef:
https://www.esprit.nl/p/glanzende-henle ... #cgid=1239

Deze blouse zou wel passen bij je broek.

Zoiets zou ik dus nooit zelf uitkiezen.
Ziet er ook uit als een zweterig stofje..

+ Ik ben niet zo slank(lees, best wel vol, vooral op mn buik) dus ik denk dat zo'n blousje helemaal niet bij mij zal staan omdat het al snel strak staat rond mijn buik als ik zit

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 15:20

Daihyo schreef:
Ik heb wel een spijkerbroek aan gedaan. Maar wel een nieuwe, met hakken en een jasje er op. Dus netjes casual zeg maar.

:j Ja, gewoon een nette spijkerbroek, dus niet ripped. :')

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 15:32

Wat voor een bedrijf is het? Ik werk bv met alleen maar mannen, stuk voor stuk respectvol, maar ik ga niet in een jurkje of rokje lopen. Op mijn sollicitatie droeg ik een hele donkerblauwe broek, witte blouse( beetje dom in een fabriek) en een donkerblauwe vest. Laarsje eronder en klaar..

Kijk of je informatie over het bedrijf kan vinden, eventuele foto's en kijk wat ze aan hebben en pas je daar een beetje bij aan. Je broek vind ik trouwens super.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 15:42

fleurtjeuh schreef:
Ineke2 schreef:
https://www.esprit.nl/p/glanzende-henle ... #cgid=1239

Deze blouse zou wel passen bij je broek.

Zoiets zou ik dus nooit zelf uitkiezen.
Ziet er ook uit als een zweterig stofje..

+ Ik ben niet zo slank(lees, best wel vol, vooral op mn buik) dus ik denk dat zo'n blousje helemaal niet bij mij zal staan omdat het al snel strak staat rond mijn buik als ik zit

https://www.bonprix.nl/product/viscose- ... pdate=true

Dit is nog een voorbeeld. Liefst met een leuk los sjaaltje is dit heel vlot :)

Ik snap wel dat je het zelf niet snel kiezen zal, maar je wilde toch voorbeelden dacht ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 15:48

Ik denk dat je ook iets moet nemen dat je niet snel zelf zou kiezen.. want je eigen kleding is niet passend.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 15:50

Een sjaaltje lijkt me wel erg van ts af, maar verbeter me zeker als ik mis ben.
Het vest van ts was niet gepast, neen, maar je wilt ook niet bij het solliciteren totaal anders gekleed zijn dan als je eenmaal aan het werk gaat. Deftiger, maar wel in de lijn van wat je normaal draagt.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 15:50

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 15:53

Tieneke schreef:
Een sjaaltje lijkt me wel erg van ts af, maar verbeter me zeker als ik mis ben.
Het vest van ts was niet gepast, neen, maar je wilt ook niet bij het solliciteren totaal anders gekleed zijn dan als je eenmaal aan het werk gaat. Deftiger, maar wel in de lijn van wat je normaal draagt.

Je zult soms ook moeten accepteren dat je niet kan dragen naar je werk wat je normaal draagt...

Ik draag graag een sportlegging of een joggingbroek daarin kan ik ook niet naar mijn werk.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 15:54

Zie je smaken verschillen dan weer ( ik zou het tweede zelf niet kopen, maar als je voller bent staat het door de pasvorm wel leuk denk ik )

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 15:59

Voordeel van die van Esprit is dat die toch wel los over je buik kan vallen. Dus als je wat voller bent, kan je zoiets vaak net wel dragen. Maar het is altijd natuurlijk wel passen en proberen als je zo'n model niet gewoon bent.
Voor een buikje kan je ook zoeken naar een V-hals + wikkelblouse. Dat werkt meestal ook goed.

Spenk, dat klopt, maar als ts gewoon is op kledij zoals bij Large te dragen, dan snap ik heel goed dat je niet zomaar de stap zet naar dingen die hier gesuggereerd worden. Ze moet zich ook nog goed voelen in haar outfit. Straks heeft ze een knaller van een outfit en voelt ze zich zo onzeker dat ze haar gesprek verknalt.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-22 16:13

Tieneke schreef:
Voordeel van die van Esprit is dat die toch wel los over je buik kan vallen. Dus als je wat voller bent, kan je zoiets vaak net wel dragen. Maar het is altijd natuurlijk wel passen en proberen als je zo'n model niet gewoon bent.
Voor een buikje kan je ook zoeken naar een V-hals + wikkelblouse. Dat werkt meestal ook goed.

Spenk, dat klopt, maar als ts gewoon is op kledij zoals bij Large te dragen, dan snap ik heel goed dat je niet zomaar de stap zet naar dingen die hier gesuggereerd worden. Ze moet zich ook nog goed voelen in haar outfit. Straks heeft ze een knaller van een outfit en voelt ze zich zo onzeker dat ze haar gesprek verknalt.

Dat laatste is de kans groot van, maar ook zonder goede outfit.
Ben namelijk super onzeker van mezelf..
Ik denk dat ik de zwarte broek doe met mn kleine haklaarsjes eronder
En dan een blazer(denk dat ik een nieuwe koop) met een lichter shirt eronder ofzo.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 16:17

Daarom, TS, zorg dat je, wat je ook draagt, jezelf daarin herkent.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 16:18

Als ze je niet willen zoals je bent, ga je daar toch niet op je plek zijn. Maar dat komt vast goed :j

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 16:19

fleurtjeuh schreef:
Tieneke schreef:

En dan een blazer(denk dat ik een nieuwe koop) met een lichter shirt eronder ofzo.

Klinkt goed als een goed plan. Ben het eens met m’n voorgangers dat je kleding goed moet voelen, dat helpt al enorm. Mijn vriend ging een paar jaar geleden een pak kopen. Ik vroeg de verkoper hoe je kon zien of dit een goed pak was. Zijn reactie: dat merk je vanzelf. Bij een van de pakken kwam m’n vriend vol zelfvertrouwen de paskamer uit. Bingo, dat was zijn pak! Wat ik daarmee wil zeggen; zorg dat je met kleding al een streepje voor hebt voor jezelf. Met jezelf goed voelen, win je al veel.
En natuurlijk is solliciteren spannend, maar het is ook een kwestie van doen. Bereid je goed voor, Evt met iemand samen. Ik vind het altijd fijn om te bedenken dat zij niet alleen kijken of ze mij willen hebben, maar dat ik ook kijk of ik daar wil werken.

Edit: typefout

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 16:23

https://www.only.com/nl/nl/on/damesmode ... igo_975555

Ik zou zo iets onder een ff jasje dragen. Iets dat net wat meer kleur toevoegd. En dan in een print die je mooi vind. Niet te druk maar net wat speels.

Het is niet mijn smaak voor een avondje uit ofzo maar prima voor een solicitatie.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 16:34

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 16:44

Wow ik schrik bijna van de eerste reacties over hoe spijkerbroeken etc niet kunnen. :oo Ik wist niet dat het op bepaalde plekken nog zo streng is. Nu werk ik in de design sector. Maar mijn sollicitatie was gewoon in een spijkerbroek en oversized blazer. Ik loop er nu rond met een septum, roze haar, tattoo's en vaak alternatieve kleding. Mijn collega's en bazen net zo. :')

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 16:46

Daihyo schreef:
En zoiets met die zwarte broek er onder en gecombineerd met een leuk shirt en nette schoenen er onder?
https://www.large.nl/p/rock-rebel-grey- ... 59725.html

[ [url=m/rEr72S.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat jasje vind ik zelf te casual. Maar misschien dat het bij jouw functie wel past.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 16:48

Ik zou dat gerust aan doen naar een sollicitatiegesprek met een mooie donkerblauwe spijkerbroek of zwarte broek, bruine/camel enkellaarsjes met een hakje en een lichtgekleurde blouse er onder :j

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 16:51

Citaat:
Daihyo schreef:
En zoiets met die zwarte broek er onder en gecombineerd met een leuk shirt en nette schoenen er onder?
https://www.large.nl/p/rock-rebel-grey- ... 59725.html

[ [url=m/rEr72S.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat jasje vind ik zelf te casual. Maar misschien dat het bij jouw functie wel past.

Ik vind het juist een erg leuke outfit die me bij TS lijkt te passen?

Super overdressed gaan als dat niet bij je past en je dat nooit naar kantoor aan zou doen heeft toch geen zin... Ik vind de outfit vlot, het zegt wat over wie je bent, en met een leuke hak netjes genoeg.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 16:54

Tieneke schreef:
Daarom, TS, zorg dat je, wat je ook draagt, jezelf daarin herkent.

Dit is het belangrijkste. Anders geef je bij de sollicitatie al een vertekend beeld van jezelf.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 17:02

fleurtjeuh schreef:
Tieneke schreef:

https://www.large.nl/p/nicki/313055.html
https://www.large.nl/p/black-long-sleev ... 93188.html
https://www.large.nl/p/kina-legv/387393.html

Ts, wat vind je van dit als combi dan?
En de rest van de mode-squad hier?

Volgens mij wel passend bij je stijl, door jasje kleurrijk/opvallend, maar toch ook redelijk netjes.